Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-közszolgáltatások tesztelési módszertana Felhasználóbaratság vizsgálati szempontjai Elméleti összefoglaló Usability -1 Vitályos, 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-közszolgáltatások tesztelési módszertana Felhasználóbaratság vizsgálati szempontjai Elméleti összefoglaló Usability -1 Vitályos, 2009."— Előadás másolata:

1 e-közszolgáltatások tesztelési módszertana Felhasználóbaratság vizsgálati szempontjai Elméleti összefoglaló Usability -1 Vitályos, 2009

2 Honlap felhasználási céljai Felhasználói viselkedés:  1. populáris  2. professzionális  3. egyedi, elzárkózó (IQ rasszizmus) Usability -2 Vitályos, 2009

3 Popularitás és professzionalitás Szabadidős, kötetlen tevékenységek. Keresgélés, olvasgatás, böngészés, játékok (a professzionális szinten űzött játék is). Munka, vásárlás, ügyek intézése, tanulás, távmunka – (jog)következménnyel járó tevékenység Határidőhöz, eredményhez nem kötött tevékenység. Kötetlen mennyiségű idő fordítható rá. Határidőhöz kötött tevékenység. Véges időmennyiség fordítható rá. Jellemző keresési technika a szabad szöveges keresés. Sok találat van, de lehet, hogy nem arról szólnak, amit keresek, csak a nevük az. Ha nem találok, próbálkozhatom tovább. Jellemző keresési technika a szemantikus keresés (lenne). Amit találok, az biztosan az, amit keresek. Ha nem találok, akkor ott biztosan nincs, máshol keresek tovább. Jellemző munkastílus: valahogy átverekszem magam az akadályokon, az eszköz üzeneteire lazán figyelek, általában nem is értem őket. Jellemző munkastílus: az eszköz üzeneteit pontosan értem, kevés van belőlük, de korrektek és szabatosak. Pontosan tudom előre, hogy az eszközzel hogyan fogom megoldani a feladatot, még akkor is, ha először használom. Jellemző tanulási stílus: próba-szerencse, kattintgatással földerítem a lehetőségeket. Jellemző tanulási stílus: elolvasom a kézikönyvet (képernyőn), mert rövid, célratörő, szabatos, okosabb leszek: élvezem. Felhasználói hozzáállás: a szoftver egy a sok technológia közül, elviselem, mint a világ legtöbb dolgát, amihez kevés közöm van. Használom, és elfelejtem. Felhasználói hozzáállás: a szoftver munkaeszköz, amit egyre többször és hatékonyan használok, ezért a személyiségem, testem meghosszabbítása, mint zenésznek a hangszere. Ha rossz minőségű, vagy mindegyiket másképp kell használni, csökkent értékűnek, tehetetlennek érzem magam. Jellemző tervezői elv: attraktivitás, ötletszerűségJellemző tervezői elv: fogalmi korrektség, az elnevezések pontos használata, módszeresség A megcélzott felhasználó magatartása: amatőr.A megcélzott felhasználó magatartása: hozzáértő. Usability-3 Vitályos, 2009

4 Usability Reference Model (URM)  0.-Physical ergonomics layer  1.-Perceivability (readability, audibility) layer  2.-Navigability layer: low level operability  3.-Informatics’ semantics layer  4.-Functional semantics layer  5.-Content policy layer  6.-Synopsis layer  7.-Process analyze layer Usability-4 Hw Platform Content builder technology, CMS Content/service Work process Vitályos, 2009

5 URM 0 – fizikai ergonómia szintje  Ergonomics of display terminals, productional psychology.  Room illumination, height and angle of the table, of the screen, of the keyboard, etc.  Screen colors; refresh rate, mouse and keyboard ergonomics  Category: Profession independent.  Technology area: IT desktop hardware.  Responsibility area: interior designer, HW supplier Usability-5 Nem része a projektnek Jól kutatott terület, sok publikáció Sok szabvány Vitályos, 2009

6 URM 1 – Érzékelhetőségi szint  Resolution independency, color independency  Localizations: language, number formats, datum formats  Screen management problems: text wrap, window scaling- positioning-overlapping, shifting-scrolling bars, data collisions, data visibility  Blinking problems: migraine and epilepsy avoiding  Printability, savability.  The accessibility technics work at this area.  Category: Profession independent.  Technology area (is or ought to be): operating systems, browsers, etc. Commerce elements of ICT software infrastructure  Responsibility area: IT infrastructure support Jól kutatott terület, sok publikáció Sok szabvány, pl. WCAG2.0 ~ 20 kérdés Usability-6 Vitályos, 2009

7 URM 2 – Működtethetőségi szint  Content elements – static, dynamic, identified uniquely: URI. Keyboard focus, mouse focus.  Links (are not elements). No empty links.  Loadable documents (are elements). Software for using them. Multimedia software, codec for time-based data. Forms: special documents.  Group of elements.  Six sight concept compliance: Content sight, interface sight, setup sight, help sight, design sight, adsight are clearly distinguishable.  Breadcrumbs.  Category: Profession independent.  Technology area: the low layers of the commerce content builder software technology.  Responsibility area: content builder technology or software development team Kevéssé kutatott terület Ad hoc ajánlások, pl. WCAG2.0 ~ 25 kérdés Usability-7 Vitályos, 2009

8 URM 3 – Kezelői felület szintje  Profession independent function of data elements: –Information (user content [text, media, …], –help, - positioning, –data manipulation widget (create, modify, group, ungroup, delete, send, rename, move, annotate, compare, synchronize, upgrade, … ),  Meta-information of data elements –life cycle (created, revised, …), rights, owner,…  Category: Profession independent.  Technology area: content builder technology. Recently no commerce technology for this area.  Responsibility area: content builder technology or software development team. Ismeretlen terület Igénytelen szoftvertechnológiák ~ 5 kérdés Usability-8 Vitályos, 2009

9 URM 4 – Működtethetőségi szint  Profession dependent function of data elements: –Profession’s (specialties ’) ontology –User role’s ontology –CLPBS-compliancy.  Semantic content table generating  Category: Profession dependent.  Technology area: content builder technology, semantics  Responsibility area: editors, senior editor, content builder manager, ontology expert Ismeretlen terület Szegény szerkesztő vízzel főz ~ 20 kérdés Usability-9 Vitályos, 2009

10 URM 5 - Tartalmi előírások szintje  Obligatory or prohibited content elements  Format of the mail address  …  Category: Profession dependent.  Technology area: content builder methodology, supplied by the custom-designed content. Recently there is no commerce technology for this area.  Responsibility area: senior editor, editors Túlművelt terület. Sokan beleszólnak, pl. jogszabályok ~ 100 kérdés Usability-10 Vitályos, 2009

11 URM 6 – Kapcsolati szint  Connection between the content and the physical world: –Domain management –Global identity management –Maintenance. Technical support and client communication. –Search engine optimization  Category: Profession independent.  Technology area: internet technologies. ICANN, etc  Responsibility area: support Üzemi terület. Ügyfélnek tilos a bemenet. ~ 6 kérdés Usability-11 Vitályos, 2009

12 URM 7 - Folyamatszervezői szint  Quality of working processes, admin processes –These processes may exist without ICT!  Quality of ICT development processes –Work process assigning, workflow –User roll casting –Documentation strategies (crucial area: forms)  Category: IT technology independent.  Technology area: owner’s development methodologies, ITIL, …  Responsibility area: application development team, process analyze, owner’s internal audit. Katasztrófa-súlytotta terület. Szoftver-tervről az Írás sem szól. ~ 20 kérdés Usability-12 Vitályos, 2009


Letölteni ppt "E-közszolgáltatások tesztelési módszertana Felhasználóbaratság vizsgálati szempontjai Elméleti összefoglaló Usability -1 Vitályos, 2009."