Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Turizmus gazdaságtan 12.. Turisztikai multiplikátor- hatás A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Turizmus gazdaságtan 12.. Turisztikai multiplikátor- hatás A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos."— Előadás másolata:

1 Turizmus gazdaságtan 12.

2 Turisztikai multiplikátor- hatás A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos egységének hatásait akarjuk feltárni, az ennek hatására bekövetkező pótlólagos jövedelem, foglalkoztatás, termelés és fogyasztás meghatározására.

3 Turisztikai multiplikátor- hatás 2. Turisztikai (jövedelmi) multiplikátor •Egy egységnyi turisztikai költés a gazdaságban mekkora összjövedelmet generál •Multipikátor = 1/(1–MPC) •(MPC = fogyasztási határhajlandóság = Marginal Propensity to Consume

4 Multiplikátor-hatás mértéke •Gazdaság önellátó képessége •Kiáramlások - Azon pénzügyi folyamatok, amelyek következtében a gazdasági körforgásba kevesebb pénz kerül vissza –A jövedelmekre kivetett adók (ideiglenesen) –Import beszerzések –(Lakossági és intézményi) megtakarítások (ideiglenesen)

5 Multiplikátor-modell Turisták költése  Helyi vásárlás Háztartás közvetlen jövedelme Vásárlás Megtakarítás Turisztikai szolgáltatások Önkormányzat Import Központi költségvetés Import

6 Jövedelmi multiplikátor •Közvetlen költés – azaz a közvetlenül a turisztikai szolgáltatóknak kifizetett szolgáltatási díjak •Közvetett költés – a turisztikai szolgáltatók alkalmazottainak fizetett bérek és fizetések, a szolgáltatók készletbeszerzései, •Indukált költés –a turizmus hatására a gazdaság egészében kimutatható bér- és jövedelememelkedés, illetve az annak hatására bekövetkező nagyobb gazdasági aktivitás

7 Egyéb multiplikátorok Termelési (output) multiplikátor •Egy egységnyi turisztikai költés hatása a gazdaság termelési szintjére Foglalkoztatási multiplikátor •Egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás foglalkoztatásra gyakorolt hatása Költségvetési multiplikátor •Az állami bevételek változása egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás hatására

8 A multiplikátorok alkalmazásának korlátai •Felhasznált adatokból eredő pontatlanság – másodlagos források, feltételezések •Adatok pontossága és megbízhatósága a többszöri áttétel és az összevonás- szétbontás miatt nem tökéletes •Statikus mutatók az elmúlt időszak adatai alapján - a módszer a gazdaság és a környezet változásait nem képes rugalmasan követni •Alágazati eltérések szerepe az ágazati multiplikátorok meghatározásában

9 Befektetések a turizmusban •Vállalkozó kedv növekedése •Finanszírozó –Állam – közvetett és közvetlen –Önkormányzat - közvetett és közvetlen –Vállalkozók – közvetlen, profitorientált –Lakosság – kiegészítő jövedelem –(Tőzsde) •Tőke származási helye –Hazai –Külföldi

10 Befektetések a turizmusban 2. Tőkeigényes területek Szállodaipar, konferencia- infrastruktúra, wellness-kínálat, közlekedés Kevéssé tőkeigényes területek Utazásközvetítés, kerékpár- kölcsönzés, idegenvezetés, szuvenírbolt, stb. Nemzetközi egyenlőtlenségek •Jövedelem ki- és beáramlása •Multiplikátor hatás változása

11 Befektetések a turizmusban 3. Külföldi befektetők támogatása •Szakmai hozzáértés, tapasztalatok •Erőforrások •Az ország nemzetközi megítélésének javítása •Referencia a potenciális befektetők számára •Működtetés, piaci bevezetés •Szakmai és menedzsment-ismeretek, betanítás

12 Turisztikai beruházások típusai •Attrakció fejlesztő •Szálláshely-kapacitás növelő •Vendéglátó kapacitás növelő •Szolgáltatásfejlesztő –Közvetlen –Közvetett •Infrastruktúra-fejlesztő •Műemlékvédelmi, restaurációs célú •Környezetvédelmi

13 Nemzetközi befektetések a turizmusban Szolgáltatások globalizálódása •Vertikális és horizontális Hyatt Hotels and Resorts •215 hotel 43 országban, több mint szoba (jelenleg 30 szálloda épül) –Hyatt Hotels Corporation (USA, Kanada, Karib-térség) –Hyatt International Corporation

14 Nemzetközi befektetések a turizmusban 2. McDonald’s •Több mint étterem, 119 ország •Napi mintegy 47 millió vendég •Franchise rendszerű éttermek – sajátos horizontális terjeszkedés

15 TUI •3700 utazási ügynökség •80 tour operátor •90 légitársaság (pl. Hapag-Lloyd Express, Britannia Airways, Corsair, Thomsonfly) •32 beutaztató ügynökség •Kb. 285 szálloda, ágy •Több mint 1600 üzleti utaztató, 60 ország •Több mint 200 márka világszerte –Touropa, Finnmatkat, TEMA, Lunn Poly, Grecotel, Robinson Club, TQ3 Travel Solutions, TUI Mostravel Russia

16 Turizmus Magyarországon, 2004 Közvetlen hatások Közvetett hatások Md Ft% % GDP8775,013908,5 Ezer fő% % Foglalkoztatás3988,949012,5

17 Beutazó turizmus Magyarországon (m) (2005) ,5 millió látogató

18 Közlekedés a beutazó turizmusban (%), 2005 Légiforgalom - 20,5%-os növekedés 2,2, millió fapados utas Ferihegyen = Több mint 2,5-szeres növekedés

19 Kereskedelmi szálláshelyek külföldi forgalma, 2005 •Vendégek száma: 3,4 millió •Vendégéjszakák száma: 10,6 millió •Átlagos tartózkodási idő: 3,1 éj •Legtöbb vendégéjszaka: Németország, Nagy-Britannia, Ausztria •Jelentős csökkenés: Ausztria, Németország, Hollandia

20 Külföldi vendégéjszakák megoszlása (%), 2005

21 Legnépszerűbb városok a turisták körében, 2005 KülföldiBelföldi 1.Budapest 2.Hévíz 3.Siófok 4.Bük 5.Balatonfüred 6.Hajdúszoboszló 7.Zalakaros 8.Győr 9.Keszthely 10.Tihany 1.Budapest 2.Hajdúszoboszló 3.Siófok 4.Sopron 5.Hévíz 6.Eger 7.Szeged 8.Pécs 9.Debrecen 10.Zalakaros


Letölteni ppt "Turizmus gazdaságtan 12.. Turisztikai multiplikátor- hatás A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések