Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tartalom: Marketing alapjai Sajtó Sajtó marketing Nagy Györgyi 2007. 03. 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tartalom: Marketing alapjai Sajtó Sajtó marketing Nagy Györgyi 2007. 03. 22."— Előadás másolata:

1 Tartalom: Marketing alapjai Sajtó Sajtó marketing Nagy Györgyi

2 Marketing alapjai A marketingre költött összeg fele pénzkidobás… … de sajnos nem tudjuk, hogy melyik fele az!

3 Mi a marketing? Market=piac, to market= „piacolás”, piacra visz, konkrét piaci problémák megoldása (aktivitást fejez ki) Def: vállalkozások irányításának fogyasztóorientált gondolkodása, stratégiai döntések folyamata, a fogyasztók szükségleteinek feltérképezésével, igényeik kielégítésével, hatékonyabban, mint a versenytársak. Célja: a vevőkör, a közönség megnyerése (kialakítása), megtartása és bővítése A marketinget környezeti és gazdasági elemek határozzák meg.

4 Marketing TevékenységFilozófia

5 Marketing, mint filozófia A vállalkozás egészét átható, piacra irányuló szemlélet, melynek középpontjában a vásárlóval való azonosulás áll. /Weinhold/ Termelésorientált kereslet > kínálat Értékesítés-orientált kereslet < kínálat Fogyasztóorientált „őfelsége a vevő” Társadalomorientált társadalmi és vállalti érdek

6 Marketing, mint tevékenység Piackutatás TermékfejlesztésÁrkialakítás PiacÉrtékesítés- szervezés Piacbefolyásolás

7 A marketing lényege a „piaci” lehetőségek és a szervezet forrásainak, piaci tevékenységének hatékony, másoknál megfelelőbb harmonizálása A mai piaci helyzet jellemzői: differenciálódó igények éleződő verseny egyéni marketingcélok és -módszerek Marketing, mint tevékenység Egyedi marketingstratégia kell!

8 Marketing, mint tevékenység A vevő igényeinek kielégítése érdekében •elemzi a piacot •meghatározza a termékeket, •szolgáltatásokat •kialakítja az árakat •megszervezi az értékesítést •befolyásolja a vásárlókat Marketingmix 4P Product- Termékpolitika Price- Árpolitika Place- Értékesítési politika Promotion**- Piacbefolyásolás **Promotion, kommunikációsmix: reklám, eladásösztönzés, személyes eladás, PR

9 Marketingmix 4P Product- Termékpolitika választék, jellemzők, minőség, design, márkanév, csomagolás, vevőszolgálat, garancia Price- Árpolitika listaár, engedmények, hitel, fizetési mód Place- Értékesítési politika elosztás, hálózat, elhelyezkedés, szállítás, készlet Promotion**- Piacbefolyásolás reklám, eladásösztönzés, személyes eladás, PR **7P Personnel- Személyzet Processes - Folyamatok Physical evidence - Fizikai környezet

10 Hatékony marketingmix Igazodik a vevői igényekhez Verseny előnyt teremtJól mixelt, szinergikus Illeszkedik a forrásokhoz és a célokhoz Hatékony marketingmix

11 Promotion = Piacbefolyásolás Eladásösztönzés - irányulhat a fogyasztóra és a kereskedőre is - közvetlenül ösztönzik a fogyasztót a vásárlásra - külön értéket kínálnak a vevőknek, mely indító lökést ad a vásárláshoz Formái: Nyeremény akcióBetanítás KuponKapcsolattartás AjándékTermékbemutató ÁrengedményÁrvisszatérítések Fogyasztói mintaEladók ösztönzése Vásárlói pályázat

12 Személyes eladás -A cég képviselője közvetlen kapcsolat révén kísérli meg kedvező döntésre bírni a fogyasztót, felhasználót Amikor megéri:bonyolult termék esetén nagy értékű termék/szolgáltatás esetén szakértelmet igénylő termék/szolgáltatás esetén

13 PR -olyan interaktív kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom építése, folyamatos ápolása Külső PR eszközeiBelső PR eszközei prospektusokbelépők fogadása éves jelentésekhírlevél, újság, faliújság különleges eseményekviták ötletnapok szponzorálásképzés, oktatás kiállítás, évfordulóvállalati rendezvények

14 -a reklám nem személyes, fizetett, befolyásoló célzatú kommunikáció azonosítható közzétevővel, termékekről, szolgáltatásokról és eszmékről, amelyeket a különböző médiumokban tesznek közzé Tárgya szerint:Politikai Társadalmi Gazdaság (Márka, Vállalat, Akció) Célcsoport szerint:Fogyasztói (B2C) Üzleti (B2B) Folyamatát tekintve:Bevezető Emlékeztető Újrapozícionáló, +információt nyújtó Földrajzilag:Helyi Regionális Országos Nemzetközi (globális) Reklám

15 A reklámprogramok tervezése: 5M MISSIONKüldetés, reklámozási célok tájékoztatás, meggyőzés, emlékeztetés MONEYPénz, reklámköltségvetés forgalom %-ban, cél-feladat, versenyt. igazodó MESSAGEÜzenet tartalma racionális, emocionális, morális MEDIAReklámeszközök auditív (Rádió), vizuális (sajtó, plakát, szórólap, katalógus), audiovizuális (Tv, mozi), érzékszervre ható (illat) MEASUREMENT Mérés, hatásvizsgálat forgalomi hatás, kommunikációs hatás

16 Reklámhordozók = médiumok (=média) A médium olyan kommunikációs csatorna, amely a konkrét üzenettől függetlenül létezik, de amelyet igénybe vehetünk saját információnk közlésére, továbbítására. Médiumok:TV Rádió Sajtó Közterület +Internet

17 Sajtó A „médiumok királynője”, de a ’90-es évek közepén TV megelőzte a reklámköltségek tekintetében. Kiszorul a piacról?! A sajtótermékek olyan nyomtatott kommunikációs eszközök, melyek jellemzője a publicitás, periodicitás, aktualitás, melyek relatív kategóriák.

18 Sajtó - jelenlegi helyzete Csökkenő piac: demográfiai lejtmenet, nyelvi-piaci korlátok, társadalomszerkezeti problémák Folyamatosan csökken a nyomtatott példányszám A médiahasználat strukturálisan átrendeződik, teret nyernek az elektronikus médiumok, a fiatalok az Internet felé fordulnak Ugyanakkor nagy a verseny a lappiacon, éleződik a bulvárlap piacon Nagy nemzetközi kiadók dominanciája, új belépőkkel A sajtó az Internet felé fordul, a nagy kiadók szélesítik portfoliójukat a rádiózás és televíziózás irányába is

19

20

21 Sajtópiac – 140 auditált lap Csoportosítás Megjelenés gyakorisága szerint Tematikája szerint Célcsoport szerint Terjesztés módja szerint Terjesztés területe szerint Témák jellege szerint: minőségi vs. bulvár Hozzájutás jellege szerint – előfizetés, újságárus, postaláda Kivitelezés módja: színek száma, papír Tervezés gyakorlata Reklámfelületek: oldal ill. annak törtrésze Értékes felületek: borító, szövegoldal Szabályozva van-e a reklám mennyisége lapon belül? Nagyobb felület figyelemfelkeltő és emlékezeti hatása nagyobb Image – nagy felület/ promóciós célokra kisebb felület Országos és napilapokkal a lakosság 50 %-át el lehet érni Behúzás, kupon, termékminta elhelyezhető Lehetőség a kiemelkedésre: kihajtás, extra kreatív ötletek

22

23 A sajtótermékek tulajdonságai Példányszám -nyomtatott, eladott, (amit nem: remittenda), hatást gyakorol a hirdetési árakra Impresszum -a szerkesztésre és kiadásra vonatkozó legfontosabb adatokat tartalmazza, törvényileg meghatározott tartalma van (kiadó, sokszorosító, szerkesztő) Méret: 1/1, ½, 1/32, stb. oldalas, álló vagy fekvő. Napilapoknál ritka az 1/1 oldalas Magazinoknál van 2/1-es hirdetés, de lehet kihajtható oldal is. 1/1-es hirdetés lehet tükörméretre vagy kifutóra nyomtatott. Szalaghirdetés Extra, egyéni igényeknek megfelelő elrendezés.

24 Ingyenes újságok A „szakma” eleve kudarcra ítélte: az az információ a jó, amelyért fizetni kell… Ennek ellenére sikeres lett. Koncentrált formában hordozzák az információkat, rövidebb idő szükséges a piaci lehetőségek megismerésére. •reklámújságok, •vállalati magazinok, •programmagazinok, •politikai napilapok. Reklám elhelyezkedése a költségeket nagy mértékben befolyásolja. Első borító oldal a legköltségesebb, de sokszor itt nem helyezhető el hirdetés. Hátsó borító Középső dupla oldal (a kötési-fűzési technikától függően) Páratlan oldalak teteje is kedvelt felület Szerkesztőségi anyagba tördelten (szövegoldali hirdetés felárért)

25 NapilapokElőnyHátrány PresztízsértékPolitikai lapok: magas, aktualitás, időszerűség Bulvár lapok: alacsony Befogadói szituációKedvezőtlen (5-15 perc) Technikai adottságokGyakori megjelenési lehetőség Gyengébb nyomtatási minőség, rövid üzenet Közönség összetételTömeges elérésNagy meddőszórás, kis másodlagos olvasószám CélozhatóságHelyi irányíthatóság, lapon belüli célzás Bizonyos célcsoportok elérésére alkalmatlan Hirdetési költségKöltséghatékonyság RugalmasságGyors megjelenési lehetőség, flexibilitás ÉlettartamGyors elévülés Jogi szabályozásCímlapon korlátozás

26 MagazinokElőnyHátrány PresztízsértékVáltozó Befogadói szituációKedvező Technikai adottságokJó papír- és nyomtatási minőség Közönség összetételSzéles olvasókör, nagy másodlagos olvasótábor CélozhatóságTéma szerint, a meddő- szórás kisebb lehet Földrajzilag nem differenciált Hirdetési költségEgy fő elérési költsége alacsony lehet Magas költségek RugalmasságKorlátozott aktualitás, Korlátozott rugalmasság ÉlettartamHosszabb, mint a napi- lapnál, visszakereshető Jogi szabályozásCímlapon korlátozás

27 SzaklapokElőnyHátrány PresztízsértékMagas Befogadói szituációKedvező Technikai adottságokJó nyomtatási minőség Közönség összetételNagy másodlagos olvasótábor Kisebb olvasókör CélozhatóságKiváló célozhatóság, minimális meddőszórás Hirdetési költségEgy fő elérési költsége magas RugalmasságKorlátozott rugalmasság ÉlettartamHosszú élettartam, visszakereshető Jogi szabályozásCímlapon korlátozás

28 Sajtóban használt ható elemek Szöveg: szókincs, szlogen, érvelés, headline Grafikai elemek:embléma, logo, betűtípus, ábrák, rajzok Fotó Színek: szimbolikus érték, kontraszthatás, pszichológiai hatás Kompozició

29 Sajtó marketing Csoport feladat:

30 Köszönöm a figyelmet! Kérdések:


Letölteni ppt "Tartalom: Marketing alapjai Sajtó Sajtó marketing Nagy Györgyi 2007. 03. 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések