Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tapasztalatok Portugália közigazgatási szolgáltatásainak fejlesztéséből.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tapasztalatok Portugália közigazgatási szolgáltatásainak fejlesztéséből."— Előadás másolata:

1 Tapasztalatok Portugália közigazgatási szolgáltatásainak fejlesztéséből

2 Az előadás célja • Portugália versenyképességi- és fejlesztési stratégiája alapjainak bemutatása • A közigazgatás és az e-Kormányzat területén elért portugál eredmények, szolgáltatások bemutatása • Tapasztalatok és megoldási javaslatok a magyarországi e- Kormányzati szolgáltatások nyújtására 2

3 • Készült: november • A kormányzat gazdasági irányelvének központi eleme • Egy sor jól definiált intézkedést tartalmaz, amelyek elősegítik a portugál vállalatok általi újításokat, fejlesztik az oktatást és képzést, valamint modernizálják a Közigazgatást. A fejlődés alapja: Technológiai Terv Stratégiai terv Portugália fejlődésének előmozdítására és versenyképességének erősítésére 3 Technológiai Terv Intézkedési tervek Tudás TechnológiaInnováció A portugál népesség felkészítése a tudásalapú társadalom kihívásaira A tudományos és technológiai szakadék áthidalása A globalizáció kihívásainak megfelelő technológiák alkalmazása

4 Megvalósítás: Cselekvési és intézkedési pontok Megerősített tudományos és technológiai alapok Jól megszervezett versenyképességi alapok Modern Közigazgatás Vonzó üzleti környezet kialakítása Képzett népesség Nemzetközi Partnerségek, Elkötelezettség a tudomány irányába, Portugál- Spanyol Kutató Központ, Az Állami Kutatási Laboratóriumok reformja, Versenyképességi és Technológiai sarokpontok, Nemzeti Logisztikai Rendszer, Nemzeti Energia Stratégia, PRIME Technológia Állampolgár Kártya, Simplex program, „Állampolgár Boltok”, Állampolgár Portál, Egyszerűsített, gépkocsi nyilvántartás, Elektronikus Útlevél, Közvetlen Társadalombiztosítás, NetEmprego Portal, Elektronikus Postafiók, Online Közlöny, Digitális Könyvtárak Gyors cégalapítás, Gyors márka bejegyzés, Online cégalapítás, Elektronikus számla, Közjegyzői tevékenységek egyszerűsítése, On Line ipari nyilvántartás, Üzleti környezet webre vitele, Angol nyelv oktatása már általános iskolában, az aktív korú lakosság képzése/oktatása, Új Lehetőségek Kezdeményezés, Szélessávú internet elérés az otthonokban és iskolákban, Technikai irányú oktatás, e-iskola, e-kisiskola kezdeményezések 4

5 A kormányzatnak változnia kell … • Az „Apparátus” helyett az „Állampolgárokra” való fókuszálás • „Elszigetelt szervezetek” helyett „integrált közösségek” • A „kínálatra” fókuszálás helyett az „igények, szükségletek, elvárások” kielégítésére való fókuszálás Paradigmaváltások: 5 Kulcs- tényezők Kormányzat Multicsatornás hozzáférés A megváltozott és modernizált Közigazgatás középpontjában az Állampolgár áll!

6 Simplex Program - Az egyszerűbb jobb • “kettő az egyben”: Egyszerűsítés & e-Kormányzat • A program márciusában indult • Egy adminisztrációs és törvényhozói egyszerűsítési program, amelyet arra terveztek, hogy  csökkentse a bürokráciát  növelje az államapparátus átláthatóságát  növelje a Közigazgatás hatékonyságát  fejlessze az emberek kapcsolatát a Közigazgatás egységeivel azáltal, hogy…  az Információ- és Kommunikációs Technológia (IKT) alapjaira épít  konkrét intézkedéseket fog össze olyan területeken, amelyek a különböző minisztériumok közös felelősségi körébe tartoznak (pl. egészségügy, oktatás, igazságügy stb.) 6

7 Simplex Program – Fő irányvonalak • Értelmetlen folyamatok, lépések, űrlapok megszüntetése • Duplikációk kiszűrése az információkérésben és ellenőrzésben • Tranzakció alapú online szolgáltatások fejlesztése • Többcsatornás megközelítés • Egy helyszínen történő kiszolgálásra és szervezésre való törekvés 7

8 Személyes ügyintézés 8

9 • 80 millió látogató ( ) • 14 különböző állami és magán intézmény szolgáltatása egy helyen • Kormányzati és önkormányzati szintű szolgáltatások Citizen Shops Egykapus koncepció Egy helyszínen történő kiszolgálás 9 • A Citizen Shops-hoz hasonló koncepció cégek részére • Egy cég teljes életciklusát lefedő szolgáltatások vehetők igénybe (cég alapítás, cégbővítés, megszüntetés stb.) Business Shops

10 Szolgáltatások – Citizen Shops, Business Shops 10 Kormányzati szolgáltatások • Adók; • Társadalombiztosítás, • Nyilvántartások (föld, üzleti, jármű, állampolgári), • Egészségbiztosítás, • Munkaügyi, • Bevándorlás, • Engedélyek Önkormányzati szolgáltatások: • Önkormányzati engedélyek, • Önkormányzati vízgazdálkodási szolgáltatások. Nem kormányzati (privát szféra) szolgáltatások: • Bankok, • Közmű szolgáltatások, • Mobil telefon, • Postai szolgáltatások, • Kábel TV.

11 Csak 3 lépés egy cég bejegyzése: • Név választása egy megadott, előre összeállított listáról (a weboldalon keresztül elérhető) • Alapító okirat és Társasági szerződés csomag kiválasztása előre összeállított csomagokból (a weboldalon keresztül elérhető) • A cég bejegyzése További jellemzők: • Jelenleg 35 perc egy cég létrehozása (2005-ben még egy hónapig tartott), • Az elmúlt pár évben az új cégek 70%-a ilyen módon jött létre, • Több, mint cégalapítás történt ezen a rendszeren keresztül (50% a korábban említett Business Shop-okban), • Hozzávetőlegesen 16 millió Euro megtakarítást értek el a vállalkozások ennek a rendszernek használatával. Céglétesítés azonnal: Értelmetlen folyamatok, lépések, űrlapok megszüntetése 11

12 Online ügyintézés 12

13 13 Üzleti Portál, Állampolgár Portál Üzleti portál • Több, mint 100 közintézmény, hozzávetőlegesen 500 féle szolgáltatása érhető el • Teljes üzleti folyamat menedzselése Állampolgár portál • Több, mint 160 közintézmény, illetve magánvállalkozás hozzávetőlegesen 1000 féle szolgáltatása érhető el • Több, mint regisztrált felhasználó • Átlagosan 3,5 millió látogató havonta • 2005 február óta SMS alapú szolgáltatások

14 Nemzeti e-ID – Állampolgársági kártya 5 féle kártyát helyettesít: Személyi igazolvány Adókártya TB kártya Egészségügyi Kártya Szavazási kártya  Teszt időszak az Azori szigeteken  Fokozatos bevezetés  kártya kiosztva (07/febr-09/máj.)  56% Digitális aláírás aktiválva (önkéntes)  375 helyszínen igényelhető országszerte Intelligens kártya (Smart card), amely megnövelt biztonságú vizuális személyi azonosítást tesz lehetővé, mivel elektronikus azonosítást használ biometrikus módszerrel (fotó és ujjlenyomat) és elektronikus aláírással ellátott Lehetővé teszi a használója számára, hogy kihasználja a többcsatornás rendszer előnyeit a magán- és közszolgáltatások igénybevétele során 14

15 15 Online vállalkozásalapítás • 7 lépéses folyamat a vállalkozás online elindítására • A cég bejegyzése online, minden kapcsolódó ügy egy helyen történő intézése • 4 terület, minisztérium érintett (Cégbíróság, TB, Adóhivatal, Gazdasági) • Több, mint vállalkozás alapítása történt meg ezen a rendszeren keresztül júliusa óta • Több, mint 20 millió Euro megtakarítás • Digitális azonosítást igényel (állampolgársági kártya)

16 Multibanco - Szolgáltatások fejlődése 16 Már 1989-ben lehetett közüzemi számlákat fizetni ATM-eken

17 Közszolgáltatások fejlődése – Portugália 17

18 Tapasztalatok és javaslatok Irányítás: • Erős politikai irányítás • Központosított szervezés és ellenőrzés • Az irányítók, vezetők, helyi önkormányzatok elkötelezettsége Új technológiák & Innováció & IKT tudás: • Az újdonságok és az emberek kapcsolatának fontossága • A lakosság felkészítése a jelenre és a jövőre (pl. IKT tanfolyamok) • Prioritás a tudásnak és az újításnak; együttműködés más országokkal Közigazgatás: • A világot az állampolgár szemével látni • A Közigazgatásnak egységes arcot adni, többcsatornás hozzáférés biztosításával 18

19 Köszönöm a figyelmet! António Felizardo vezérigazgató 2310 Szigetszentmiklós-Lakihegy, Komp u.2. Tel: Fax:


Letölteni ppt "Tapasztalatok Portugália közigazgatási szolgáltatásainak fejlesztéséből."

Hasonló előadás


Google Hirdetések