Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Digitális írástudás – minden gyermeknek VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2013. szeptember 25-27. Kőrösné dr. Mikis Márta tb. elnök Informatika-Számítástechnika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Digitális írástudás – minden gyermeknek VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2013. szeptember 25-27. Kőrösné dr. Mikis Márta tb. elnök Informatika-Számítástechnika."— Előadás másolata:

1 Digitális írástudás – minden gyermeknek VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember Kőrösné dr. Mikis Márta tb. elnök Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)

2 „ Ne higgyük, hogy az egyik emberi lény nagyon különbözik a másiktól. Az igazság az, hogy az van előnyösebb helyzetben, aki jobb iskolába járt.” (Thuküdidész, Kr.e )

3 Táblák? Tankönyvek?...

4

5 2007: ISZE Gyermekinformatika műhely Felhasználói szoftverek 2007: Médiatudor 2013: Digitális világ Internet, mobil eszközök, közösségek a neten…

6 Segítséget a diákoknak, pedagógusoknak, szülőknek! •Drasztikus változás az IKT-használatban! A 9-16 évesek - 42%-ának saját számítógépe van, - 24%-uk mobiltelefonon internetezik (NMHH EU Kids Online 2011 kutatása)

7 Gyerekszoba - veszélyek Forrás: saferinternet.hu

8 Közoktatási feladat: MINDEN gyermeknek! A képek forrása: A nyomor széle blog.

9 Oktatáspolitikai törekvések •Nemzeti alaptanterv (NAT), a legújabb: 110/2012. (VI. 4.) Korm.rendelet, az informatika min. 2-4%-os arányban  •Kerettantervek: 51/2012. (XII. 21.) „elhaló” informatika, 0-3,5 %, 1-5. osztály: 0 óra, 6-8.o. 1-1 óra/hét, szakmunkástanulók: 0 óra…  •Más tantárgyakba építve?

10 INFORMATIKA Tantárgy?Alkalmazás?

11 Az informatika minimális %-os aránya általános iskolában (2013) Jogszabálysértés? Forrás: ISZE, Molnár P.

12 Az informatika heti óraszámainak változása Előző kerettanterv (2008) 2013/14-től érvényes kerettanterv A csökkenés mértéke 1-4. évfolyam1 óra0 óra100 % 5-8. évfolyam3,5 óra3 óra14 % Gimnázium évfolyam5,5 óra2 óra63 % Szakközépiskola évfolyam 6 óra1 óra83 %

13 Az informatika heti óraszámainak változása

14 Informatika az új kerettantervben Szakközépiskola: 144 óra!

15 Tények és érvek Az IT-szektor • mérete évi kb. 4,500 milliárd Ft, a hazai GDP 11%-a; • a GDP növekedésének 25%-át a szektor vállalatai biztosítják; • az IT- szektor minden más ágazat fejlődésére jelentős hatással van (ún. multiplikátor hatás); • a versenyképesség növelésében, a munkahelyek létrehozásában jelentős hatás; • az életminőség javításában kiemelt szerepe van; • a tantárgy mindenki szerint fontos, személyi, tárgyi feltételei adottak. Az ország jövője múlhat rajta! (Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - stratégia)Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

16 Az informatika helyzetének erősítése •A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ajánlása •Szakmai szervezetek véleménye (ISZE, NJSZT, INFO-ÉRA…) •A Klebersberg Intézményfenntartó Központ (KIK) levele az iskoláknak – a 10%-os szabad órakeret felhasználására •Opcionális informatika tantervek kidolgozása (OFI-honlap) •NFM és ISZE felmérése

17 Mi lesz veled informatika tantárgy? Forrás: ISZE

18 Gyermekkorban… … a digitális kompetencia fejlesztése (EU): •gyakorlati készségek •élethosszig tartó tanulás feltételei •motiváltan, változatos tevékenységekkel, feladatokkal •aktív tevékenység, alkotás, kísérletezés •dicséret, pozitív visszajelzés •SNI – gondos feladatválasztás, a sérült megismerési képességek korrigálása

19 Képességfejlesztés Fejlesztési területek: készségek, képességek (attitűdök), pszichikus funkciók, gondolkodási műveletek és fajták •szem- és kézkoordináció, •szerialitás, iránytartás, •finommotorika, •taktilis, vizuális, akusztikus észlelés, •perceptív, analógiás gondolkodás, •kommunikációs készség és •figyelem

20 Barátunk, a számítógép TartalomTevékenység Javasolt fogalmak, összefüggések Fejlesztési területek, kompetenciák (készségek, képességek, pszichikus funkciók, gondolkodási műveletek, fajták) Koordináció, tantárgyi kapcsolatok A számítógép fő részei, bekapcsolása. Barátkozás a számítógéppel egyszerű, játékos fejlesztő programok, oktatási célú szoftverek segítségével. Alkotás, játék a számítógéppel egyedül vagy párosan. Rajzok „varázsolása” a képernyőre, az előidézett változások megfigyelése, megbeszélése. Egér húzása, egyes vezérlő billentyűk (pl. Enter, kurzorok). Néhány, a választott szoftverhez kapcsolódó tantárgyi fogalom (pl. betű, szám, rajz, ikon) Manipuláció, eszközkezelési készség, pontosság, finommozgás. Döntési, önellenőrzési képesség. Vizuális érzékelés, figyelem, emlékezet, koncentráció. Következtetés, elvonatkoztatás. Cselekvéses gondolkodás. Kommunikációs kultúra, illetve azok a tantárgyak, amelyekhez az alkalmazott szoftverek kapcsolódnak. Médiatudatosság. A tanulás tanítása. Forrás: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Letölthető tanmenet az 1. osztály számára

21 Új tankönyv – tanulói aktivitásra épülő Meseszerkesztés, rajz, párbeszéd, hangfelvétel, film… + prezentáció, közös értékelés

22 Informatikát tanulok Forrás: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Az óra témájaMűv.ter.KompetenciákAjánlott tevékenységek OsztálykirándulásETá, Inf.VálK: tervezés, elemzés, döntés és értékelés SzoÁ: csapatmunka, együttműködés, mások véleményének figyelembe vétele DigK: kíváncsi és kritikus attitűd az információgyűjtésben HoN, Fel, TanT Szituációs játék: kirándulás tervezése. Internet alapú szolgáltatások, fontosabb közhasznú információforrások elérése. Böngészés párban vagy kiscsoportban. Utazási útvonal és időpontok tervezése, közlekedési eszköz választása. A talált ajánlatok értékelése, megvitatása. Vigyázat, számítógép! Inf., ill. bármely műv.ter. DigK: a valós és virtuális világ megkülönböztetése, kritikus attitűd az információkeresében és - felhasználásban, a digitális technika előnyeinek, korlátainak és kockázatainak ismerete KöN, TeLe, ÉÖ, AÁ A tanév során folyamatosan szóba jövő témák: az egészséges és felelősségteljes számítógép- használat, a megszerzett információk etikus felhasználása, védekezés a számítógépes vírusok ellen, virtuális kapcsolatok kockázata. Pedagógusi figyelemfelhívás, tanácsok, segítségnyújtás.

23 Vigyázat, számítógép! Ne add meg senkinek személyes adataidat, lakhelyedet, szüleid adatait, és azt a jelszót, amit a számítógépeden használsz! Figyelj a zeneszámok és filmek letöltésekor! Az interneten sok, látszólag ingyenes lehetőség van, de lehet, hogy az oldal tulajdonosának erre nincs terjesztési joga. Mielőtt letöltenél valamit, beszélj a szüleiddel vagy más felnőttel! Figyelj, ha az internetről adatokat töltesz le! Kérdezd meg szüleidet, vagy más felnőttet, hogy a számítógép rendelkezik-e védelmi rendszerrel. A letöltések alkalmával gyakran magas költségek is keletkeznek. Légy óvatos csengőhangok vagy más programok letöltésekor a mobilod számára! Ezzel nagyon könnyen káros szoftvereket tölthetsz a telefonodra, és mindez még igen drága is lehet. Ne nyiss meg csatolt fájlokat az e- mailekben vagy internetes üzenetekben, ha nem tudod, ki küldte őket, mert könnyen vírust vagy más károkozó programot tölthetsz a gépedre. Ne találkozz meggondolatlanul az interneten szerzett ismerősökkel! Ha mégis személyesen találkoznál, akkor ne tartsd titokban, előtte beszélj erről szüleiddel, tanároddal, mert sajnos vannak olyanok, akik rossz szándékkal keresnek kapcsolatot.

24 Köszönöm a figyelmet! Netezz okosan!


Letölteni ppt "Digitális írástudás – minden gyermeknek VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2013. szeptember 25-27. Kőrösné dr. Mikis Márta tb. elnök Informatika-Számítástechnika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések