Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gábor Zita Alapítvány „Élni az Életet 2.” 2012. A pályázat címe: „Új tantárgyunk: A holokauszt és áldozatai; zsidók, cigányok, fogyatékosok és más csoportok”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gábor Zita Alapítvány „Élni az Életet 2.” 2012. A pályázat címe: „Új tantárgyunk: A holokauszt és áldozatai; zsidók, cigányok, fogyatékosok és más csoportok”"— Előadás másolata:

1 Gábor Zita Alapítvány „Élni az Életet 2.” A pályázat címe: „Új tantárgyunk: A holokauszt és áldozatai; zsidók, cigányok, fogyatékosok és más csoportok” A pályázat készítője: Szücs Marianna PhD. (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest)

2

3 A projekt létrejöttének előzményei, a tantárgy fő jellemzői és céljai •OktaTÁRS; Kisebbségszociológia tárgy /2003 óta/ •nem szokványos iskolai tantárgy: - a foglalkozások 1/3-a külső helyszíneken zajlik (séta a régi zsidó városnegyedben, zsinagógák megtekintése, Holokauszt Emlékközpont, CEU) •minden tanár szakos hallgató számára nyitott az ELTE-n (eddig 93 hallgató teljesítette 4 tanulócsoportban nappali és esti tagozaton) •külső szakértők, meghívott vendégek is tartanak órákat (pl. Szőnyi Andrea, Erdélyi Lajos, Jávor István, a Holokauszt Emlékközpont tárlatvezetői, valamint ugyanitt rendhagyó történelem óra volt a Numerus Clausus kiállításhoz kapcsolódóan)

4 •folyamatos közös gyűjtőmunka (könyvek, filmek, egymás tájékoztatása a témával kapcsolatos rendezvényekről és részvétel azokon  ), •a közös oktatási-anyag bázisunkból mindenki kedve szerint meríthet, az órák anyagát és a kötelező olvasmányokat is megkapják digitális formában •a hallgatók tudatosan és lelkesen készülnek arra, hogy önmaguk is tanítsák ezt a témát •nem tanár-diák alá-fölérendeltségi, hanem munkatársi, partneri és baráti viszony a csoportokon belül → „mindenki mindenkinek a mestere és tanítványa”

5 •az érdemjegyet önálló kutatómunkával is meg lehet szerezni (helytörténeti dolgozatok, Holokauszt-túlélőkkel készített interjúk) •a hallgatói kutatómunka a tantárgy befejeződése után is folytatódik: terv a jövőre nézve: tanulmánykötet kiadása, kirándulás Auschwitzba, TDK-dolgozat (3 már készül!) •minden óra és program nyitott: kollégák, barátok, szülők is jönnek és bekapcsolódnak a programokba és a kutatásokba  (pl. Holokauszt-túlélő nagymama most beszélt erről először az unokájának, a hallgatók szülei is olvassák a könyveinket és megnézik a filmjeinket, több szülő maga is bejárt a levéltárba) •a év közötti hallgatók Holokauszttal kapcsolatos történelmi ismeretei hézagosak, tudásvágyuk és lelkesedésük viszont óriási!!!

6 A projekt céljai: •„Kisebb a valószínűsége, hogy megtörténhet, ha sokan ismerik a borzalmakat” (Joseph Peled izraeli tábornok) •Annak a ténynek a felismerése, hogy mindenki a saját személyiségével, tudása gyarapításával is tehet a Holokauszt megismétlődésének veszélye ellen, ez mindenki személyes felelőssége és kötelessége (tudományos érvei lesznek a Holokauszt-tagadók, antiszemiták, rasszisták ellen, nem tűri meg az előítéleteket növelő jelenségeket, pl. rasszista viccek, nyilvános feliratok, műemlék és temető- meggyalázások, stb.) •A vészkorszak-beli embermentők tettei megismerése példaképül, mintául szolgálhat a ma embere számára is! •A Holokauszt-tanulmányokat folytató hallgatók nyitottabbakká, elfogadóbbakká válnak az előítéletekkel sújtott, verbális és fizikális támadásoknak kitett más tsd-i csoportokkal szemben is! (romák, homoszexuálisok)

7 Az egyes foglalkozások témakörei főbb vonalakban •A holokauszt egyedisége más genocídiumokkal összevetve •A történelmi antijudaizmus okai, megjelenési formái •Rasszizmus és antiszemitizmus a XIX. században és a XX. század első felében •Náci fajelmélet és antiszemitizmus. Hitler kereszténységgel kapcsolatos nézetei és antiszemitizmusa, rasszizmusa •Zsidópolitika, „fajtisztasági” politika Németországban között. Ál-orvosi kísérletek, eutanázia-központok. Fajvédelem, a fogyatékos gyermekek meggyilkolásának programja. A „felnőtt” eutanázia T4-es programja, a náci orvosok és a sterilizációs törvény. A fogyatékosok és a mentális betegek sorsa a III. Birodalomban. A nácik és a homoszexuálisok.

8 •A koncentrációs táborok és áldozataik: zsidók, cigányok, politikai-és hadifoglyok, más fogvatartottak. A roma holokauszt. •A különleges bevetési egységek akciói. Náci elkövetők és kollaboránsaik. •Séta a történelmi zsidó városnegyedben, (a Dohány utcai zsinagóga, a Rumbach Sebestény utcai Zsinagóga és a Kazinczy utcai Orthodox Zsinagóga megtekintése a Zachor Alapítvány diákvezetői segítségével). •A zsidó lakosság társadalmi és jogi helyzete, élete az első századoktól a Kiegyezésig Magyarországon. Politikai antiszemitizmus az Osztrák-Magyar Monarchiában és a két világháború között. A zsidók jogfosztása a Horthy-korszakban.

9

10 • A Holokauszt Emlékközpont állandó kiállításának megtekintése az Emlékközpont tárlatvezetői segítségével •A „végső megoldás” állomásai Magyarországon. Munkaszolgálatosok. A fajvédelemtől a deportálásig. Kamenyec- Podolszkij. „Hideg napok” Újvidéken. Út a magyar holokauszthoz: A Sztójay-kormány intézkedései. A Szálasi-rendszer zsidópolitikája. •Magyarország keresztény egyházai és a holokauszt. Elkövetők, kollaboránsok, passzív szemlélők. Ellenállók és embermentők. Polgári, diplomáciai, katonai és egyházi embermentés. •Az USC Soá Intézet Vizuális Történelmi Archívuma és oktatási/kutatási anyagai megismerése. •Személyes sorsok a vészkorszak idején. Az óra vendégei holokauszt-túlélők.

11

12 •Az antiszemitizmus napjainkban hazánkban. Csoportos beszélgetés, ahol mindenki elmondhatja személyes tapasztalatait és olvasmány élményeit erről a témáról. •Az órákon felhasznált dokumentumfilmek (minden témához diasorozatokat is készítettem): -Halálgyárak; - A haláltáborok felszabadítása; -Az akarat diadala; - Náci halálosztagok; - Auschwitz album; - Historical film (1943); - Egy holocaust túlélő emlékei 1-3.;- Auschwitz, a nácik végső megoldása 1-6 (BBC);

13 Néhány névtelen hallgatói értékelés a mostani félévről (2012. július elején vált publikussá az ELTE digitális tanulmányi rendszerében): "Nagyon tanulságos volt, köszönöm az oktatónak!” „Nagyon jó órák voltak. Sokkal érzékenyebbé tett a téma iránt. Az irodalmak kiválóak." „Nagyon tetszett, hogy a Tanárnő filmekkel, kiállítással és egyéb dokumentumokkal színesítette az órát. Köszönöm!” „Nagyon jó óra volt és a múzeumlátogatás is nagyon hasznos és érdekes” „Nagyon érdekes volt a kurzus, sok újat adott és a továbbiakban is fogok a témával foglalkozni, mert felkeltette az érdeklődésem!”

14 Hálásan köszönöm szakmai vezetőimnek, az OktaTÁRS projekt előadóinak és szervezőinek, a kiállítások és a városnézés tárlatvezetőinek, és hallgatóimnak a rengeteg segítséget és a minden résztvevőt gazdagító közös munkát!


Letölteni ppt "Gábor Zita Alapítvány „Élni az Életet 2.” 2012. A pályázat címe: „Új tantárgyunk: A holokauszt és áldozatai; zsidók, cigányok, fogyatékosok és más csoportok”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések