Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ AUTIZMUSRÓL ÉS KÜLFÖLDI TAPASZTALATOKRÓL – A ROSEHILL SCHOOL.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ AUTIZMUSRÓL ÉS KÜLFÖLDI TAPASZTALATOKRÓL – A ROSEHILL SCHOOL."— Előadás másolata:

1 AZ AUTIZMUSRÓL ÉS KÜLFÖLDI TAPASZTALATOKRÓL – A ROSEHILL SCHOOL

2 BEVEZETÉS •Történeti háttér: - Itard – Victor - Leo Kenner, Hans Asperger - a kutatásban ugrássszerű fellendülés: - Michael Rutter, Lorna Wing • nem pszichózis, hanem a fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődéstől

3 MAI MAGYARORSZÁG •Javuló diagnosztikus ellátás •Közoktatás •Felnőttek ellátása - lakóotthonok - munkalehetőség - szakemberképzés

4 A DIAGNÓZIS •eredetileg 3-4 éves korban diagnózis, ekkor vannak a legerősebb tünetek - korábbra tolása – 20 hónaposan már •korai tünetek megismerése - szülői visszaemlékezések – nem biztos - gyermek/felnőtt vizsgálatából származó információ - egyéb információk: kortársak, pedagógus, videofelvételek éves kor – erőteljes fejlődés

5 - Genetikai meghatározottság - Exogén kórokok - de nem pszichogén okok! - 1 % - évente növekszik - Értelmi fogyatékossággal nem jár együtt, de nagy arányban előfordulhat

6 M INŐSÉGI KÁROSODÁS ÉS ELMARADÁS 3 TERÜLETEN •Szociális interakciókban •Kommunikációban •Rugalmas gondolkodás terén– rugalmatlanság, repetitív, sztereotip mozgások, érdeklődés beszűkülése

7 PSZICHOLÓGIAI MAGYARÁZATOK •Naiv tudatelmélet - tudatos, erőfeszítés nélküli gyors mechanizmus, mely lehetővé teszi, hogy másoknak mentális állapotot tulajdonítsunk •A végrehajtó működések zavara - olyan funkciók, melyek egy jövőbeli cél elérése érdekében fenntartanak és működtetnek egy megfelelő problémamegoldó rendszert

8 Sally egy kislány akinek van egy Ann nevű barátnője. Sally- nek van egy golyója, amelyet beletesz a kosárkába, majd pedig elmegy. Arra jár Ann, aki megkapja „a golyót a kosárkába és átrakja egy másik dobozba majd elmegy. Visszajön Sally, hogy elvegye a golyóját. Hol fogja keresni azt?”

9 A kísérleti személy három egymásra rakott korongot kell az egyik botocskáról a másikra átrakjon egyenként úgy, hogy az eredetileg lentebb elhelyezkedő korong sose kerüljön egy fentebb elhelyezkedő korong fölé.

10 •A centrális koherencia zavara - egy kognitív tendencia információ feldolgozás során arra, hogy a különböző részinformációkat egységes jelentésteli egésszé szervezik

11 Müller- Lyer illúzió

12 A KOMMUNIKÁCIÓRÓL •Sérült kommunikáció - tünetek Fejlesztése: • TEACCH • PECS – képkártya – csere módszer •Elemi gesztusok •Kiegészítő terápiák (zeneterápia, állatterápia stb.)

13 A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK Sérülés, nehézségek: •Nonverbális jegyek •Kortárs kapcsolatok •Érdeklődés beszűkülése Fejlesztési módszerek: •Fotók •Én- könyv •Napló

14 A TERÁPIÁKRÓL •Evidencia-alapúság •Egyénre szabottság •Korán kezdés (2-4 év) fontossága •Intenzíven •Hosszabban

15 A ROSEHILL SCHOOL, NOTTINGHAM •az 1980-as évek óta specializálódott az autismussal élő tanulókra •2007 novemberében az OSTED által kiemelkedő minősítést kapott •85 tanuló, 5 és 19 év között •szemléletmód

16 KÖRNYEZETI STRUKTÚRA •osztálytermek elkülönítése más termektől •állandó rutinok •vizuális kommunikáció használata (fényképek, szimbólumok) •gesztusnyelv

17

18 EGY OSZTÁLY ÉS A TANÁRI KAR ÉLETE •Osztálylétszám (7-8-9 fő körül) •A gyerekek, fiatalok csoportosítása •A környezet •Az időbeli struktúrák és egy napi ritmus •A tanárok

19

20

21

22 M.I.L.E. – SZENZOROS SZOBA •hiper-vagy hipoérzékenységre •a személyek szenzoros információkban részesülnek egy monitorozott úton, számos stimulus által egyidejűleg •tánc-és drámafejlesztéseken is hasznos lehet • innovations.co.uk/rooms/room.php?room_id=5 innovations.co.uk/rooms/room.php?room_id=5

23 A MILE NÉHÁNY FELSZERELÉSE •Interaktív kocka •Buborékcső •Szélcsináló •Aromakészülék •Zuhatag •Vibro-ágy

24

25

26

27 A ZENEI INTERAKCIÓS FOGLALKOZÁS •Egy olyan interaktív technika, amely főként a szociális és kommunikációs képességek fejlesztését segíti meg, használva énekeket, játékokat, és ún. „zenei beszélgetéseket”. •Isabel Jones – 1980-as évek •A zene szerepe

28 TEVÉKENYSÉGEK •Ráhangolódás •A gyermek követése (visszatükrözés, az imitáció, „beszélgetés”, csatlakozás, fordítás, eltúlzás, kommentáció) •Mozgásos dalok •A hangszereken való játék •„Játékrutinok”

29 A KÉT FOGLALKOZTATÓ •A zenei specialista •Az egyéni fejlesztő

30

31

32

33 FELHASZNÁLT IRODALOM •Lázár Alpár-Sándor: Az autizmus kognitív neuropszichológiai tényezői, Semmelweis Egyetem Budapest Egészségtudományi Doktori Iskola, Klinikai pszichológiai program •P. Christie, E. Newson, W. Prevezer, S. Chandler: First step in intervention with your child with autism, frameworks for communication, Jessica Kingsley Publishers, 2009 • Theo Peeters: Autizmus – az elmélettől a gyakorlatig, Autizmus Alapítvány, 1998 •Uta Frith: Autizmus - A rejtély nyomában, Kapocs Kiadó, 2005 •Szerk.: Dr. Illyés Sándor: Gyógypedagógiai Alapismeretek, ELTE GYFK, Budapest, 2000

34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "AZ AUTIZMUSRÓL ÉS KÜLFÖLDI TAPASZTALATOKRÓL – A ROSEHILL SCHOOL."

Hasonló előadás


Google Hirdetések