Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Bodnárné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School
2
BEVEZETÉS Történeti háttér: - Itard – Victor - Leo Kenner, Hans Asperger - a kutatásban ugrássszerű fellendülés: - Michael Rutter, Lorna Wing nem pszichózis, hanem a fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődéstől
3
MAI MAGYARORSZÁG Javuló diagnosztikus ellátás Közoktatás Felnőttek ellátása - lakóotthonok - munkalehetőség - szakemberképzés
4
A DIAGNÓZIS eredetileg 3-4 éves korban diagnózis, ekkor vannak a legerősebb tünetek - korábbra tolása – 20 hónaposan már korai tünetek megismerése - szülői visszaemlékezések – nem biztos - gyermek/felnőtt vizsgálatából származó információ - egyéb információk: kortársak, pedagógus, videofelvételek - 6-7 éves kor – erőteljes fejlődés
5
- Genetikai meghatározottság
- Exogén kórokok - de nem pszichogén okok! - 1 % - évente növekszik - Értelmi fogyatékossággal nem jár együtt, de nagy arányban előfordulhat
6
Minőségi károsodás és elmaradás 3 területen
Szociális interakciókban Kommunikációban Rugalmas gondolkodás terén– rugalmatlanság, repetitív, sztereotip mozgások, érdeklődés beszűkülése
7
PSZICHOLÓGIAI MAGYARÁZATOK
Naiv tudatelmélet - tudatos, erőfeszítés nélküli gyors mechanizmus, mely lehetővé teszi, hogy másoknak mentális állapotot tulajdonítsunk A végrehajtó működések zavara - olyan funkciók, melyek egy jövőbeli cél elérése érdekében fenntartanak és működtetnek egy megfelelő problémamegoldó rendszert
8
Sally egy kislány akinek van egy Ann
nevű barátnője. Sally-nek van egy golyója, amelyet beletesz a kosárkába, majd pedig elmegy. Arra jár Ann, aki megkapja „a golyót a kosárkába és átrakja egy másik dobozba majd elmegy. Visszajön Sally, hogy elvegye a golyóját. Hol fogja keresni azt?”
9
A kísérleti személy három egymásra rakott korongot kell az egyik botocskáról a másikra átrakjon egyenként úgy, hogy az eredetileg lentebb elhelyezkedő korong sose kerüljön egy fentebb elhelyezkedő korong fölé.
10
A centrális koherencia zavara
- egy kognitív tendencia információ feldolgozás során arra, hogy a különböző részinformációkat egységes jelentésteli egésszé szervezik
11
Müller-Lyer illúzió
12
A kommunikációról Sérült kommunikáció - tünetek Fejlesztése: TEACCH PECS – képkártya – csere módszer Elemi gesztusok Kiegészítő terápiák (zeneterápia, állatterápia stb.)
13
A szociális készségek Sérülés, nehézségek: Nonverbális jegyek Kortárs kapcsolatok Érdeklődés beszűkülése Fejlesztési módszerek: Fotók Én- könyv Napló
14
A terápiákról Evidencia-alapúság Egyénre szabottság Korán kezdés (2-4 év) fontossága Intenzíven Hosszabban
15
A Rosehill School, Nottingham
az 1980-as évek óta specializálódott az autismussal élő tanulókra 2007 novemberében az OSTED által kiemelkedő minősítést kapott 85 tanuló, 5 és 19 év között szemléletmód
16
Környezeti struktúra osztálytermek elkülönítése más termektől állandó rutinok vizuális kommunikáció használata (fényképek, szimbólumok) gesztusnyelv
18
Egy osztály és a tanári kar élete
Osztálylétszám (7-8-9 fő körül) A gyerekek, fiatalok csoportosítása A környezet Az időbeli struktúrák és egy napi ritmus A tanárok
22
M.I.L.E. – szenzoros szoba hiper-vagy hipoérzékenységre a személyek szenzoros információkban részesülnek egy monitorozott úton, számos stimulus által egyidejűleg tánc-és drámafejlesztéseken is hasznos lehet
23
A MILE néhány felszerelése
Interaktív kocka Buborékcső Szélcsináló Aromakészülék Zuhatag Vibro-ágy
27
A zenei interakciós foglalkozás
Egy olyan interaktív technika, amely főként a szociális és kommunikációs képességek fejlesztését segíti meg, használva énekeket, játékokat, és ún. „zenei beszélgetéseket”. Isabel Jones – 1980-as évek A zene szerepe
28
TEVÉKENYSÉGEK Ráhangolódás A gyermek követése (visszatükrözés, az imitáció, „beszélgetés”, csatlakozás, fordítás, eltúlzás, kommentáció) Mozgásos dalok A hangszereken való játék „Játékrutinok”
29
A két foglalkoztató A zenei specialista Az egyéni fejlesztő
33
Felhasznált irodalom Lázár Alpár-Sándor: Az autizmus kognitív neuropszichológiai tényezői, Semmelweis Egyetem Budapest Egészségtudományi Doktori Iskola, Klinikai pszichológiai program P. Christie, E. Newson, W. Prevezer, S. Chandler: First step in intervention with your child with autism, frameworks for communication, Jessica Kingsley Publishers, 2009 Theo Peeters: Autizmus – az elmélettől a gyakorlatig, Autizmus Alapítvány, 1998 Uta Frith: Autizmus - A rejtély nyomában, Kapocs Kiadó, 2005 Szerk.: Dr. Illyés Sándor: Gyógypedagógiai Alapismeretek, ELTE GYFK, Budapest, 2000
34
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.