Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School"— Előadás másolata:

1 Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School

2 BEVEZETÉS Történeti háttér: - Itard – Victor - Leo Kenner, Hans Asperger - a kutatásban ugrássszerű fellendülés: - Michael Rutter, Lorna Wing nem pszichózis, hanem a fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődéstől

3 MAI MAGYARORSZÁG Javuló diagnosztikus ellátás Közoktatás Felnőttek ellátása - lakóotthonok - munkalehetőség - szakemberképzés

4 A DIAGNÓZIS eredetileg 3-4 éves korban diagnózis, ekkor vannak a legerősebb tünetek - korábbra tolása – 20 hónaposan már korai tünetek megismerése - szülői visszaemlékezések – nem biztos - gyermek/felnőtt vizsgálatából származó információ - egyéb információk: kortársak, pedagógus, videofelvételek - 6-7 éves kor – erőteljes fejlődés

5 - Genetikai meghatározottság
- Exogén kórokok - de nem pszichogén okok! - 1 % - évente növekszik - Értelmi fogyatékossággal nem jár együtt, de nagy arányban előfordulhat

6 Minőségi károsodás és elmaradás 3 területen
Szociális interakciókban Kommunikációban Rugalmas gondolkodás terén– rugalmatlanság, repetitív, sztereotip mozgások, érdeklődés beszűkülése

7 PSZICHOLÓGIAI MAGYARÁZATOK
Naiv tudatelmélet - tudatos, erőfeszítés nélküli gyors mechanizmus, mely lehetővé teszi, hogy másoknak mentális állapotot tulajdonítsunk A végrehajtó működések zavara - olyan funkciók, melyek egy jövőbeli cél elérése érdekében fenntartanak és működtetnek egy megfelelő problémamegoldó rendszert

8 Sally egy kislány akinek van egy Ann
nevű barátnője. Sally-nek van egy golyója, amelyet beletesz a kosárkába, majd pedig elmegy. Arra jár Ann, aki megkapja „a golyót a kosárkába és átrakja egy másik dobozba majd elmegy. Visszajön Sally, hogy elvegye a golyóját. Hol fogja keresni azt?”

9 A kísérleti személy három egymásra rakott korongot kell az egyik botocskáról a másikra átrakjon egyenként úgy, hogy az eredetileg lentebb elhelyezkedő korong sose kerüljön egy fentebb elhelyezkedő korong fölé.

10 A centrális koherencia zavara
- egy kognitív tendencia információ feldolgozás során arra, hogy a különböző részinformációkat egységes jelentésteli egésszé szervezik

11 Müller-Lyer illúzió

12 A kommunikációról Sérült kommunikáció - tünetek Fejlesztése: TEACCH PECS – képkártya – csere módszer Elemi gesztusok Kiegészítő terápiák (zeneterápia, állatterápia stb.)

13 A szociális készségek Sérülés, nehézségek: Nonverbális jegyek Kortárs kapcsolatok Érdeklődés beszűkülése Fejlesztési módszerek: Fotók Én- könyv Napló

14 A terápiákról Evidencia-alapúság Egyénre szabottság Korán kezdés (2-4 év) fontossága Intenzíven Hosszabban

15 A Rosehill School, Nottingham
az 1980-as évek óta specializálódott az autismussal élő tanulókra 2007 novemberében az OSTED által kiemelkedő minősítést kapott 85 tanuló, 5 és 19 év között szemléletmód

16 Környezeti struktúra osztálytermek elkülönítése más termektől állandó rutinok vizuális kommunikáció használata (fényképek, szimbólumok) gesztusnyelv

17

18 Egy osztály és a tanári kar élete
Osztálylétszám (7-8-9 fő körül) A gyerekek, fiatalok csoportosítása A környezet Az időbeli struktúrák és egy napi ritmus A tanárok

19

20

21

22 M.I.L.E. – szenzoros szoba hiper-vagy hipoérzékenységre a személyek szenzoros információkban részesülnek egy monitorozott úton, számos stimulus által egyidejűleg tánc-és drámafejlesztéseken is hasznos lehet

23 A MILE néhány felszerelése
Interaktív kocka Buborékcső Szélcsináló Aromakészülék Zuhatag Vibro-ágy

24

25

26

27 A zenei interakciós foglalkozás
Egy olyan interaktív technika, amely főként a szociális és kommunikációs képességek fejlesztését segíti meg, használva énekeket, játékokat, és ún. „zenei beszélgetéseket”. Isabel Jones – 1980-as évek A zene szerepe

28 TEVÉKENYSÉGEK Ráhangolódás A gyermek követése (visszatükrözés, az imitáció, „beszélgetés”, csatlakozás, fordítás, eltúlzás, kommentáció) Mozgásos dalok A hangszereken való játék „Játékrutinok”

29 A két foglalkoztató A zenei specialista Az egyéni fejlesztő

30

31

32

33 Felhasznált irodalom Lázár Alpár-Sándor: Az autizmus kognitív neuropszichológiai tényezői, Semmelweis Egyetem Budapest Egészségtudományi Doktori Iskola, Klinikai pszichológiai program P. Christie, E. Newson, W. Prevezer, S. Chandler: First step in intervention with your child with autism, frameworks for communication, Jessica Kingsley Publishers, 2009  Theo Peeters: Autizmus – az elmélettől a gyakorlatig, Autizmus Alapítvány, 1998 Uta Frith: Autizmus - A rejtély nyomában, Kapocs Kiadó, 2005  Szerk.: Dr. Illyés Sándor: Gyógypedagógiai Alapismeretek, ELTE GYFK, Budapest, 2000

34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School"

Hasonló előadás


Google Hirdetések