Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

XXVI. Vezérigazgató Találkozó

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "XXVI. Vezérigazgató Találkozó"— Előadás másolata:

1 XXVI. Vezérigazgató Találkozó
Növekedési és hitelezési kilátások, ahogy a bankok látják Sárvár, október 2. Nagy Tamás, vezető közgazdász

2 GDP növekedés szerkezete, év/év % 2Q beruházások per industries, y/y %
Hazai gazdasági folyamatok GDP – Fenntartható növekedéshez stabil fundamentum kell, „…de, van ahol fordulat nélkül is javulást lehet elérni” /Chikán Attila/ Fokozatos kilábalás a recesszióból (+0.5% év/év), törékeny fundamentumok, egyszeri hatások (csak +0.1% né./né.) Az ipar a gyenge kereslet, a szolgáltatások a „válság-adók” miatt szenvednek Építőipar állami megrendelésekkel bővül, a mezőgazdaságnál a bázishatás dominál Privát fogyasztásnál élénkülés jelei, de válság előtti szinteken Beruházások növekedése: elsősorban állami „nem-termelő” projektek (úthálózat, stadionok, árvízi védekezés), a magánszférában továbbra is visszaeső aktivitás Folyamatos élénkülés ben: magasabb terméshozam, állami stimulus és javuló külső kereslet → +0.7% GDP növekedés 2013-ban, +1.7% 2014-ben GDP növekedés szerkezete, év/év % 2Q beruházások per industries, y/y % Forrás: KSH, MNB

3 Hazai gazdasági folyamatok
Infláció történelmi szinteken - rezsicsökkentés és a kereslet hiánya Fogyasztói árak február óta történelmi szinteken: ~2% vs. 3% MNB célérték Elsődleges ok az üzemanyag- és energiaárak csökkenése → rezsicsökkentés Maginfláció 3%-os szintje (rezsicsökkentés nélkül) alacsony keresleti nyomást jelez A szabályozói árak 2. (júliusi) és 3. (novemberi) csökkentése várhatóan kioltja a magasabb banki díjakat, dohánytermékek árrés emelkedését és az elektronikus útdíj okozta költségnövekedést Kormányzati intézkedések hatása* – MNB hatáskörén kívül – minimális középtávon 2% körüli index horgonyzottá teheti a várakozásokat további monetáris lazítást engedve ( %) Kormányzati intézkedések direkt hatása* az inflációra Fogyasztói árak alakulása év/év% MNB célérték * indirekt adóintézkedések és szabályozói árak Forrás: MNB, KSH

4 Pénzügyi stabilitás hőábra
Bankszektor helyzete Pénzügyi stabilitás hőábra – stabil de pro-ciklikus Előfeltétel Bankszektor akkor működik megfelelően ha képes ellenállni az őt érő sokkoknak és hitelezés útján támogatja a gazdasági növekedést Mit látunk most? Bankok ellenálló képessége tőke és likviditás szempontjából megfelelő, köszönhetően az alkalmazkodó üzleti modellnek és a tulajdonosi elkötelezettségnek Ugyanakkor a bankok pénzügyi közvetítő szerepüket csak korlátozottan töltik be, miután mind a keresleti, mind a kínálati tényezők erőteljes pro-ciklikus hatást fejtenek ki, különösen a vállalati hitelezésben Monetáris politika (kamatvágások, NHP) fordulatot elősegítő Fiskális politika korlátozó („208%”) Pénzügyi stabilitás hőábra Pro-ciklikusság Sokkellenálló-képesség Forrás: MNB

5 Nem-konvencionális kormányzati intézkedések költsége (tőke, eredmény)
+ - Stabilitási törvény, 2009 (garancia és tőke program a 2008-as IMF megállapodásból) Banki különadó ? (Európa legmagasabb adója, 140 Mrd Ft p.a) Deviza jelzáloghitelek végtörlesztése, (370 Mrd Ft direkt veszteség) Kilakoltatási moratórium, 2010 (2011 óta kvóták) Kormány vállalása az „otthonvédelmi” tervben (Árfolyamgát / gyűjtőszámla részleges kamatátvállalás; végtörlesztésből és NPL elengedésből eredő veszteségek 30%-a leírható a bankadóból; NET*, „Növekedési paktum”) Bankok vállalása az „otthonvédelmi” tervben (Árfolyamgát / gyűjtőszámla, NPL hitelek Ft-konverziója és 25%-os elengedése) Pénzügyi tranzakciós adó (FTT) 2013 (~170 Mrd Ft p.a) MNB: NHP** (750 Mrd Ft 0%-os refinanszírozás KKV hitelezésre), folytatás Októberben Egyszeri FTT „pótbefizetés” – Jan-Ápr befizetés 208%-a (75 Mrd Ft) Kormányzati intézkedések és tulajdonosi tőkeemelések mérlege (GDP %-ában) A közelmúltban a tulajdonosok viselték a nem-konvencionális intézkedések költségeit (2,4 Mrd EUR tőkeemelés 2009 óta) Az állam szerepe a bankok segítésében csupán marginális és átmeneti volt (IMF hitelből!) Tulajdonosi elkötelezettség kihívások előtt MNB hitelprogramja alkalmas lehet a KKV finanszírozás érdemi javulásában és külső sérülékenységünk csökkentésében 3.0 2009-től összesen Nettó tulajdonosi tőkeemelés Állami tőkeemelés Korm-i intézkedések (bankadó, végtör.) Állami hitel 2.0 1.0 0.0 -1.0 -2.0 -3.0 *NET = Nemzeti Eszközkezelő Társaság **NHP = Növekedési Hitelprogram Forrás: MNB

6 Nem-konvencionális kormányzati intézkedések költsége (hitelezés, beruházások)
A csökkenő vállalati hitelezés árát a reálgazdaság is megfizeti Beruházási ráta a válság óta csökken, stabilizáció első jelei Válság óta nemzetközi összehasonlításban is csökken a hitelezés, de Mo-n még mindig zuhan Alacsony befektetői bizalom szintén a beruházások ellen hat Mo. megítélése a régiós országok mögött A gazdasági fellendülés első hullámáról lecsúszhatunk Válságot követő vállalati hitelezés a régióban Beruházási ráták a GDP %-ában Magyaro. A gazdaságpolitika kiszámíthatóságának megítélése PL CZ SK SI HU Forrás: MNB, Eurostat, Deutsche Auslandshandelskammern, CEE Investment Survey 2012 Nagyon elégedetlen Elégedetlen Közömbös Elégedett Nagyon elégedett

7 Vállalati hitelezés – keresleti és kínálati tényezők
Új hitelek változása vállalatméret szerint A vállalati hitelezés visszaesésének dekompozíciója Új hitelek változásának felbontása keresleti és kínálati komponensre az egyes ágazatokban Megjegyzés: A pozitív érték a kereslet/kínálat növekedését, míg a negatív érték a csökkenését jelenti. Az ábrán a körök mérete az ágazatok hitelállományával arányos. Forrás: MNB

8 Hitelek cél szerinti megoszlása Vállalatok nettó hitelfelvétele
Növekedési Hitelprogram II.: előnyök > költség + kockázat (?) NHP I. a KKV hitelezés visszaesésének fékezése; NHP II. A hitelezési és növekedési fordulat erősítése NHP I. = >50% új hitel; kamatterhek csökkenése; kisebb piaci szereplők térnyerése 2 000 Mrd Ft refinanszírozási keret 2014 végéig (ebből 500 Mrd októbertől) „azonos” kondíciók mellett Erősebb fókusz az új hiteleken szemben a hitelkiváltással (90% vs. 10%) → hatása: +0.4%-os GDP növekedés Költségek és kockázatok Addicionális Ft likviditás 2hetes MNB-kötvényben csapódhat le (vs. MNB célja csökkenteni) Hosszú távú 0%-os refinanszírozással az MNB kamatkockázatot fut (esetleges kamatemelések) KKVk megnövekedet hitelkereslete mellett továbbra is szigorú hitelfeltételek (hitelkockázat továbbra is a bankoknál) Erős nyomás egyéb termékek árazásánál (ügyfelek a 2.5% költségben érdekeltek) Hitelek cél szerinti megoszlása Vállalatok nettó hitelfelvétele NHP II. hatás NHP I. hatás NHP előtt Forrás: MNB

9 Adózás előtti eredmény 1H 2013, Mrd Ft
A bankszektor szereplői két részre szakadtak „… pénzügyi közvetítő szerepüket csak korlátozottan töltik be” Mfö. változás 1H 2013/2012, % Adózás előtti eredmény 1H 2013, Mrd Ft X tengely: Adózás előtti eredmény Mrd Ft 1H 2013, Y tengely Mérlegfőösszeg változás 1H 2013 / 2012 Buborék mérete az adott bank piaci részét mutatja Megjegyzés: konsz IFRS adatok (BB, Takszöv MSzSz), teljes egyszeri FTT az OTP, K&H, Erste, MKB, CIB és Raiffeisen; időarányos a BB és FHB esetében; UC nem könyvelte le Forrás: Banki jelentések

10 Zárógondolatok „A hitel híja szinte minden mozgást elakaszt” /Széchenyi/ „Ha nincs pénz, nincs foci” /Puskás Öcsi/


Letölteni ppt "XXVI. Vezérigazgató Találkozó"

Hasonló előadás


Google Hirdetések