Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NYÓA, – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NYÓA, – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola"— Előadás másolata:

1 X, Y, Z és alfa – máshogy netezek, máshogy tanulok, máshogy gondolkodom
NYÓA, – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola KMI intézetvezető Geronto-edukációs Kutatóközpont

2 Technológiai determinizmus, kronocentrizmus
„Miközben átalakítjuk eszközeinket, azok is formálnak bennünket” (Marshall McLuhan) Kronocentrizmus= a saját korosztály előtérbe helyezése (a kultúrakutatásban azokat is jelenti, akik a saját jelenkori kultúrájukból ítélkeznek régebbi korokról) Devalvációs elméletek

3 A generációk Építők: 1946 előtt születtek
Infokommunikáció= az információt kommunikáló folyamat (tv, rádió, internet, mobiltelefon, fax, stb.) Építők: 1946 előtt születtek Baby-boomerek: között születtek (66-48 év) X generáció: között születtek (47-33 év) Y generáció: között születtek (32-18 év) Z generáció: között születtek (17-3 év) α (alfa) generáció: 2010- Forrás: A generációk gondolkodása a technológiai determinizmus (McLuhan) miatt változik, mivel a kommunikáció módjai változnak A médiahasználatuk legfontosabb adatait ld.

4 Az építők 66 évtől fölfelé: nyugdíjkorhatár felettiek
Televízió- és rádió-fogyasztásuk kiemelkedő Számítógép-használatuk nagyon csekély: 2010-ben csak 14%-uk használt ténylegesen (elmúlt 3 hónap), s 13% használt ténylegesen netet, s 2010-ben több, mint 50%-uk még nem vett részt semmilyen számítógép-használattal kapcsolatos képzésben (53,9%). Mobiltelefonhasználatuk is a legcsekélyebb: 2010-ben is csak 69%-uk használta. (Hagyományos telefon) Iskola: poroszos oktatási módszer, tanfolyamok – tanári dominanciával.

5 Értékrend – Hyppolit, a lakáj (1931)
02:39-03:40 - „Az úriember” - Háborús generáció – az őket nevelők különösen, tudják mi a nélkülözés

6 Baby boomerek (66-48 évesek)
Fiatal nyugdíjasok vagy nyugdíj előtt állók Tévéműsorok, rádióadók, de már megjelenik az internet (gazdag portál-kínálat). Tényleges számítógép-használatuk 43%-os volt, internet-használatuk 42%-os volt 2010-ben (a felsőfokú végzettségűek között 2012-re már 84%-os) Jó gyakorlat: A 2012-es adatokat ld.

7 Top csatornák nézői részesedése – Jobbágy Tamás kutatása (2010)
Csatorna affinitás 18-49 szerint RTL Klub TV2 m1 V3 Duna TV ATV F+ Cool MTV2 Story TV Hallmark AXN Nat. Geo 164 166 530 90 370 665 82 98 291 254 147 85 Forrás: AGB – Advantedge, Időszak: január 1. – március 15.

8 Magyar baby boomerek 48-tól 66 évesig:
26-tól 44 éves volt a rendszerváltásig – erős állam szerepe, rengeteg munka, sokan kidőltek a rendszerváltás idején A hatvanas-hetvenes évek fordulóján 6 évestől 24 éves volt – a generáció felső szegmense érintett volt a hippilázadások világától (sajátos magyar szub- és ellenkultúrák, de a liberalizmus nem tudta átitatni a világot). Szabad, világi erkölcsű etatizmus

9 X generáció (47-33 évesek) Félig a neten, félig a „valóságban” él – de egyre inkább tolódik el a net felé (egyre kevesebb könyvet olvas). 30-39 éves szegmensükben a magyar felsőfokú diplomások 97%-a netezik 2012-ben (ez a legmagasabb adat, csak a éveseké éri el) Ő már ritkán néz tévét. Internetet ténylegesen 76%-uk használ (2010)

10 Értékrend – „mindenki valaki”
Salary man – egy helyen dolgozik, utasításokat hajt végre Freeter – több helyen dolgozik, pályázatokban, sokat vált – az igazán sikeresek ezek lettek! Nagyszülők (az építők) nevelik, sokuknál erős kommunista rendszerellenesség, nemzeti érzelmekre, hagyományokra fogékonyság, sokan jártak hittanra. 15-20 körül vannak a rendszerváltáskor: valamilyen módon mindenki „megcsinálja magát”. (Szülői alapokra építkezés) Ehhez rengeteg erőfeszítés kell – állandó szorongás, korlátlan munkaidő

11 A demokrácia első nemzedéke: Y generáció (32-18 év) – „digitális bennszülöttek” (nálunk 1986/87-től születők) Inkább a neten él – számítógépet születésekor látott, internetet már az óvodában. Az okostelefonokat már ő is tanulja (91%-uk használ számítógépet, 80%-uk internetezik ténylegesen, s 99%-uk használ mobiltelefont (2010), a legfiatalabb is felsőfokú intézménybe jár már. (Aki már rendelkezik felsőfokú diplomával, annak 95%-a internetezik 2012-ben) Már gyakorlatilag nem néz tévét, nem fogyaszt nyomtatott sajtót – „nem ír, nem olvas” „Hiányzik nekik a biztonság, a valahová tartozás élménye, amelyet a cyber világban próbálnak megteremteni. Ők már multitasking felhasználók, ami azt jelenti, hogy több emberrel kommunikálnak egyszerre, és többféle online tevékenységet folytatnak egy időben, azaz rendelkeznek a megosztott figyelem képességével” (Tari Annamária nyomán Szurok Éva) Nem hajlandók a munkahelyi állandó készenlétre és a szorongásra, ha nem tetszik, váltanak

12 Hogyan vizsgázik az „ikszes” és az „ipszilonos” ?
Kifejtő, hosszas elemzés, meggyőzni akarás (PowerPoint) Slide-szerű ismertetés - a kiegészítést gondolatban kell elvégezni (prezi.com)

13 Egy kutatás: Baby boomerek és „millenárisok” (Pew Internet & American Life Project (Rainie, 2010)
s: Boomers 91% vs. Millennial 94% Search Engines: Boomers 88% vs. Millennial 89% Health Info: Boomers 78% vs. Millennial 85% Get News: Boomers 74% vs. Millennial 83% Research Products: Boomers 81% vs. Millennial 83% Buy Goods: Boomers 70% vs. Millennial 81% Travel Reservations: Boomers 68% vs. Millennial 62% Banking: Boomers 55% vs. Millennial 58% Auction: Boomers 27% vs. Millennial 26% Video Sharing Sites: Boomers 45% vs. Millennial 85% Use of Social Network Sites: Boomers 39% vs. Millennial 81% Rate Product/Services: Boomers 27% vs. Millennial 38% Read Blogs: Boomers 26% vs. Millennial 51% Post Comments: Boomers 25% vs. Millennial 33% Share Creations: Boomers 23% vs. Millennial 38% Have Websites: Boomers 11% vs. Millennial 18% Twitter: Boomers 10% vs. Millennial 29% Blog: Boomers 8% vs. Millennial 18%

14 Z generáció (17-3 év) – mindenki „digitális bennszülött” (Prensky), a „globális falu” lakói
Az „interneten élők”, mindenki folyamatosan on-line – már az első fecskék idéntől megjelennek az egyetemeken. Nekik már nem érdemes hagyományos, frontális kurzusokat tartani. a éves szegmens 48%-a online játszik valamit (2012) – náluk 100% Legalább hetente internetezők között a éves korosztályban 77% tölt le videót (2012) – náluk 100% „Arra ébredek, h Marci (8) egy nagyon aranyos E.T-s jatekkal játszik az ipadomon. Hat ezt meg hol szerezted? M: Nézegettem az appstore-ban a top chartsban, ingyenes. (ez mar a "w" generácio ??)” (Dr. Soós Andrea jogász, Facebook, október 13.)

15 Z-generáció „Egy ausztrál kutatás publikációja szerint a legújabb Z-nek – más források szerint R-nek (responsibility), vagy D-nek (digitális), illetve 9/11-nek – nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl. Ez a nemzedék a legkisebb létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkezik.” (

16 Mi lesz az „alfákkal”? http://www.youtube.com/watch?v=XQoyMFAH1-0
they say i’m hazy goofy crazy but i’m very cool Mi lesz az „alfákkal”? Nincsenek határok (nemzetek, kontinensek, szférák) -> lakhatóvá tett bolygók Nincsen más, csak a virtualitás (és mégis a borzasztó magány) Gondolattal irányított IKT-kommunikáció (agyjel-leolvasók: már 2004-ben volt ilyen eredmény: St. Louis, Barnes kórház, 4 epilepsziás beteg, idegsebészek, elektródák – hosszú távon agyi rögzítés nélkül) Puzzlebox-helikopter (2012)


Letölteni ppt "NYÓA, – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola"

Hasonló előadás


Google Hirdetések