Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Differenciált személyiséglélektan. Kötelező és ajánlott irodalom •Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban •Ranschburg Jenő: Félelem,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Differenciált személyiséglélektan. Kötelező és ajánlott irodalom •Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban •Ranschburg Jenő: Félelem,"— Előadás másolata:

1 Differenciált személyiséglélektan

2 Kötelező és ajánlott irodalom •Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban •Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió

3 Normalitás - abnormalitás •Társadalmi normák: -szankcionálás súlya, jellege -történelem során, kultúránként változik -konformizmus az elvárt viselkedés, az eltérés deviancia, az adott társadalomtól függ, hogyan kezeli -DE: nem minden normaszegés magatartászavar

4 Normalitás - abnormalitás •Magatartás gyakorisága: -statisztikailag gyakori viselkedés az elfogadott, helyes, a ritka a deviáns → sok jelenséget ez alapján ítélnek meg, pl.: introverzió – extraverzió -DE: magas IQ rendellenes? A gyakori alkoholfogyasztás normális?

5 Normalitás - abnormalitás •Szubjektív közérzet, betegségtudat: -Egy bizonyos fokú szenvedésnyomást már nem visel el, segítséget kér, így maga ítéli a viselkedését abnormálisnak, motivált a gyógyulásra -DE: ugyanaz a magatartásminta különböző embereknél eltérő fokú és típusú zavart idézhet elő, pl.: dadogás, drogfogyasztás -Gyerekek esetében a környezet határozza meg, mit tolerál, hiányos alkalmazkodási kritérium, vagyis képes-e megfelelni környezete elvárásainak, feladatoknak, stb.

6 Pszichopatológiai kritériumok •Deviancia •Distressz (hiányozhat is) •Diszfunkcionalitás (felborul a mindennapi élet) •Veszélyeztetés (ön- és közveszélyes viselkedés)

7 A biológiai alapfunkciók zavarai •Alvászavarok •Táplálkozási zavarok •A kiválasztás zavarai

8 Alvászavarok •A periódicitás 5-6 év körül áll be ébrenlétre és alvásra •Alvási szakaszok: NREM fázis 4 szakasza, kb. 1,5 óra : perc, lassú téta hullámok, 2. alvási orsók, 3 – 4. mély delta alvás REM fázis 10 perc: szemmozgás, vázizomzat elernyed, álomképek Alvás során a NREM fázis rövidül, a REM növekszik

9 Érést, a fejlődést kísérő alvászavarok •Csecsemő: inverz alvás, kólika •Óvodás: átlagban órát alszik, ha reggel friss és este fáradt, akkor nincs probléma → délutáni alvás problémája •Nem akar elaludni: félelem a sötéttől, szörnyektől, stb., igazából szeparációs szorongás •Éjszaka felébred: ellenállhatalan vágy a szülők után, életkori konfliktus (autonómia – függőség) megnyilvánulása •Alvajárás (szomnabulizmus): 4-5 éves kortól, nem az álomképek motoros kísérője (álom a REM fázisában, az alvajárás a NREM első harmadában), amnézia kíséri, lehet külső tényező vagy belső inger a kiváltó, idegrendszer érésével csökken

10 Szorongásos alvászavar •Inszomnia: nehezített elalvás, krónikus álmatlanság, a gyerek nem tudja alvó állapotban tartani magát, •csecsemőknél fel nem ismert fájdalom •óvodások: komoly lelki konfliktus, napközbeni stressz miatti szorongás, súlyosan szorongó, alacsony önértékelésű, érzelmeiket nehezen megfogalmazó és kifejező gyerekek, akik nehezen küzdenek meg a stressz okozta feszültségszinttel

11 Szorongásos alvászavar •Éjszakai felriadás (pavor nocturnus): nem rossz álom miatti felriadás, elalvás után órával, míg a lidérces álomnál az ébredés REM fázisban, hajnalban •Drámai tünetek: vegetatív tünetek is: szapora szívverés és légzés, veríték, sikoly, kétségbeesés, vigasztalás hatástalan, kb perc, másnap amnézia •Nem tud beszámolni álomképekről, erőltetésre mond valamit, de az nem áll össze történetté •Lidérces álmok: traumatikus esemény újraélése, lélekben zajló szeparációs törekvés újraélése, éretlen megküzdés

12 Szoptatás •anya-gyerek együttműködés, kommunikáció, szemkontaktus •igény szerinti szoptatás vagy időre → belső és külső kontroll kialakulása, a hatás megtapasztalása, érdemes kezdeményezni, mert a környezet pozitívan válaszol

13 Táplálkozási zavarok Rossz evők: -nyelési, rágási probléma (értelmi fogyatékosság) -nevelési probléma: gyerek tudja, mikor, mennyire van szüksége; a biológiai órája a közösség étkezéseivel esik egybe, ha nem eszik két étkezés között; joga van egy-két ételt nem szeretni

14 Táplálkozási zavarok - Gyarapodási kudarc •A csecsemő súlya nem gyarapszik, sőt csökken •Nem fogadja el az anyjától a táplálékot, mástól mohón eszik: gépies, elutasító bánásmód •Kóros bukás (pszichogén hányás): hasizmai, nyelve, később ujjai segítségével hánytatja magát •Ha nem emésztőszervi probléma, akkor a háttérben az anya-gyerek kapcsolat hibás működése: éretlen az anya a szerepében, nem tud kapcsolatot kialakítani a gyerekkel, a gyerek befelé fordul

15 Táplálkozási zavarok – gyerekkori elhízás •Normális kövérség: családi szokás, nincs pszichológiai, egészségügyi probléma a háttérben •Fejlődési kövérség: családi problémák, apa és anya közti tartós feszültség következménye, a szülők kompenzálnak, frusztrál szeretetigényüket elégítik ki, a gyerek rátanul a stresszevésre Serdülő lányok elhízása: problémás a női szereppel való azonosulás •Reaktív kövérség: emocionális stressz, pl.: halál, kistestvér születése miatti önvigasztalás

16 Táplálkozási zavarok – anorexia nervosa •12 – 17 év, főleg lányok •Nincs betegségtudat •Nincs fizikai oka a súlyvesztésnek •Jóléti társadalom betegsége, az evés fegyver lett a gyerek kezében •Testképzavar: korai évek rendellenes családi működése •Szorongás a testi érés folyamataitól (analitikusok: felnőtt életformát elutasítva regrediál az orális fázisba) •Autonómiatörekvés: jól nevelt, jól teljesítő, fegyelmezett gyerek, átlagnál szorongóbb, gátlásosabb, az agressziót maga ellen fordítja, miközben a szülőt támadja

17 Kiválasztás •Pszichoanalízis: anális fázis •Szobatisztaságra nevelés. 18 hó előtt nem érett az idegrendszere a záróizmait kontrollálni, szándékos visszatartás képessége a fontos •Megszégyenítés, kényszer nagyon káros

18 Enurézis •5 éves kor felett, ha nappal vagy éjszaka heti rendszerességgel bepisil, serdülőkorra 50%-a spontán gyógyul •Kb. a gyerekek 20%-a, 2x annyi fiú, mint lány •Primer enurézis: soha nem volt még szobatiszta •Szekunder enurézis: már volt szobatiszta, de visszaesett •Pszichoanalízis: regresszió, figyelem- és segítségkérés, a szülő felé irányuló negatív indulat

19 Enkoprézis •Ha nincsen betegség a háttérben, szinte kizárólag nappal •Okok: - manipulatív szennyezés: család befolyásolása, indulat, bosszú kifejezése - krónikus hasmenés: stresszre reagál - krónikus székrekedés: bélelzáródás miatt folyékony anyag nyomot hagy az alsóneműn: szülők felé irányuló elfojtott agresszív indulat

20 Ritmikus motoros rendellenességek •Ujjszopás •Körömrágás •Önringatás •Tik

21 Ujjszopás •18-20 hóig normális •Tevékenység lényege a szopómozgás, az orális szakasz fő örömforrása, megnyugtatásra törekvés jele a külvilág szorongást keltő ingereivel szemben (ha dédelgetik, nem szopja az ujját, csak ha egyedül van, szokatlan ingerek érik) •2 év után (akár 6 éves korig) nem kóros, ha lefekvéshez, szorongás oldásához, betegség esetén kell, mert érzelmi egyensúlyteremtő funkciója van •Cumi vagy ujj? – cumiról könnyebb leszokni, de ujjal a szájban nem lehet játszani

22 Körömrágás •Látszólag szándéktól függő, tudatos cselekvés •4 év: kezdődhet, de főleg 6 év, év erősen kiugrik a hajlam •Az ujjszopó gyerekből körömrágó lehet az iskola kezdetén, elhagyatottságában vigasz kell, de az ujjszopás már gyerekes •önbüntetés, öncsonkítás, elszakadás dramatizálása, a szeretetkapcsolat frusztráltsága •Kötelességteljesítés a gyerek fő motivációja, kívülről is, belülről is túlfékezett gyerek

23 Önringatás •Sztereotip és szándékos, rendszeresen ismételt mozgás, pl.: fej lengetése, ütögetése, de legismertebb az önringatás •1 éves korig normális, utána ha megmarad, mentális zavaroknak lehet a jele (autizmus, értelmi fogyatékosság) •Ok a gyerek és a társas környezete közötti szakadék, mely lehet külső körülmény (intézet), vagy belső (fogyatékosság), de lehet a gyerek visszahúzódása is •Intézeti gyerekek 5-15%-a, IQ-val fordítottan arányos, megoldás: alternatív tevékenység

24 Tik •Különböző izomcsoportok gyors, ismétlődő nem szándékos összehúzódása, mozgása •Rendszertelenül jelentkezik, nyugodt, szorongásmentes helyzetben csökken, akarattal csökkenthető, de stresszre előtörhet •Enyhe, átmeneti tik: 2-15 év között jelentkezik, leggyakrabban szemhéjtik, 1 éven belül elmúlik •Krónikus tik: változó intenzitással egy évnél tovább áll fenn •La Tourette szindróma: motoros rándulások (fej, felsőtest), vokális tik (szövegkörnyezetbe nem illő, gyakran obszcén szavak) •Okok: elfojtott tudattalan konfliktus, Mahler: a szülő korlátozza a gyerek impulzuskielégítési tevékenységeit, a szülő korlátozó hatása miatt védekezik a megvalósulás ellen idegrendszeri sérülés

25 Nemi szerep, a nemi identitás zavara •3 év: megjelennek a klasszikus lányos/fiús viselkedések •Nemi identitás 6 évesen alakul ki: tudja, hogy a nem megváltoztathatatlan •Zavarok: -transzszexualizmus: ha a biológiai nem nem egyezik a pszichológiaival, a természet tragikus tévedése -Nemi szerep zavara: identitásélmény lényegében érintetlen, fiús lányok – a serdülőkor döntő, lányos fiúk – környezet nehezen tolerálja, később szorongó gátolt lehet, ok: szerepmodell hiánya, szülő alkalmatlan, elvárásai mások (lányt vártak helyette)

26 Tanulási zavarok •A percepció zavarai: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia •Motoros működési zavarok: hiperaktivitás •Kognitív funkciók zavarai: figyelem, emlékezet, kognitív stílus, absztrakciós, generalizációs képesség •Beszéd- és kommunikációs zavarok. Dadogás, elektív mutizmus

27 Diszlexia •Vizuális és/vagy akusztikus percepció zavara: bár jól lát és hall a gyerek,a beérkező információt pontatlanul, hibásan értelmezi •Átlagos vagy magas IQ, olvasásban, helyesírásban speciális hibák, családi halmozódás lehet, fiúknál gyakoribb, felnőttkorban is megmaradhat •Gyenge verbális képességek: szegényes szókincs, szótalálás lassú, hibás, nehéz felfogni a betű-hang kapcsolatot •Pontos másolás, egyes betűket külön felismeri, de az olvasott szavak elferdülnek, kimaradnak, betűk sorrendje felcserélődik, stb. •Olvasástanulás módszere •Kezelése: játékos vizuo-motoros koordináció fejlesztésével

28 Diszgráfia •Írás képessége károsodott: másolás, diktálás után írás, magától írás problémás •Problémás lehet a megértés: szegényes szókincs, gondolatokat nehezen fejezi ki •Hallási diszkrimináció problémája: összekeverik a hasonló hangzású hangokat •Lehet a térbeli tájékozódás, vizuomotoros integráció zavara •Vizuális emlékezet zavara: nem tudja felidézni és reprodukálni a betűk és szavak sorrendjét

29 Diszkalkulia •Számolási képesség zavara •Verbális zavar: számokat, matematikai kifejezéseket nem képes megnevezni •Vizuális-téri szervezés zavara: nagyság, forma, számszerűség •Fogalomalkotási zavarok •Műveleti zavarok •Olvasási és írási zavarok: számok és műveleti szimbólumok olvasása nem megy

30 Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar Tünetek: •Motorium/hiperaktivitás: megállás nélkül futkározik, nem tud egyhelyben ülni, ülve is mozog, alvás közben is mozog, „fel van húzva” •Impulzivitás: gondolkodás előtt cselekszik, gyorsan és sokszor vált cselekvést, cselekvéseit nem tudja megszervezni, életkorához képest túl sok ellenőrzést kíván, játékban, csoportban nem tudja kivárni a sorát •Figyelem: nem fejezi be, amit elkezdett, nem figyel oda, könnyen elterelhető a figyelme, nem tud koncentrálni, nincs tartós játék

31 Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar -Első évben jelentkezhet, de 1.5 év előtt nem diagnosztizálható -2-3 év: inkább hiperaktivitás, nem lehet őket magukra hagyni, nem hallgatnak a szülői utasításra, veszélyhelyzetbe kerülhetnek, alvási és evési nehézségek -Óvodás gyerek: túlmozgás és engedetlenség, nehezen jönnek ki a többiekkel, nem igazán együttműködők, indulatkitörések, verbális és fizikai agresszivitás, túlérzékenység különböző modalitású ingerekre -Iskolás gyerek: felkészítésnél tűnik fel leggyakrabban a zavar, figyelme elkalandozik, teljesítményhelyzetből kivonja magát, zavarja az órát, nem tudja végigülni, a sorozatos kudarcok miatt a társas kapcsolatai, énképe romlik, bohóckodással, nagyzolással, vakmerőséggel kompenzál -Serdülő: hiperaktivitás csökken, de szétszórtság, figyelemhiány megmarad, negatív énkép, nagy a deviancia esélye -Felnőtt: tünetek csökkennek, de az iskolai és szociális hátrányok miatt a munkahelyi esélyek csökkennek

32 Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar •Szituatív: háttérben szülői, nevelői intolerancia, nem diagnosztikus •Valódi •Okok: -központi idegrendszeri elváltozások, csökkent aktivitás -Szervezet általános készenléti szintje alacsonyabb a kelleténél → ingeréhség -Neurotranszmitterek (dopamin, noradrenalin) problémája → családi halmozódás

33 Dadogás •Beszédfolyamatosság sérül, belső blokk miatt ismétlés •Tónusos ismétlés: egy-egy szótag •Klónusos: egy-egy hang •Átlagos vagy magas IQ, elsőszülöttek, 4x annyi fiú, 2-7 év között kezdődik, 11 év fölött már nem jelentkezik, énekléskor, suttogáskor nincs, stresszes helyzetben fokozódik •Pszichoanalitikus elmélet: kóros védekezés, a nyelv elakadása, félelem attól, hogy agresszív, közönséges szavakat mond ki, a beszédre tolja át a partner iránt érzett agresszióját •Bloodstein: anticipációs küzdelem a gyereknél, elővételezi a kudarcot, szorongás •Viselkedés-lélektan: konfliktusos szülő-gyerek kapcsolat •Tanulási- visszacsatolási modell: saját hangját késve hallja

34 Elektív mutizmus •Helyzethez kötött hallónémaság, főleg lányokat érint •Intim családi körben beszél •Izolálódik a csoportban •Félénkek, bátortalanok, otthon lehetnek indulatkitörések •Szorongás elleni védekezés

35 Szorongás •Élettani tünetek: légzésszám, szívverés, stb. a test figyelmeztetése és felkészítése a veszélyre, aktivált állapot •A szorongás irracionális, túl erős formája nehezíti, lehetetlenné teszi az alkalmazkodást

36 Szeparációs szorongás •4 éves kor felett a szorongás jeleit mutatja, ha az anyától, megszokott környezetétől el kell válnia •Óvoda: nehéz a beszoktatás, sír, visszahúzódik, nem kommunikál, de beszoktatás után el kell múlnia •Tünetek: -nehezen szakad el a szüleitől -Reggel rosszkedvű -Gyakran fáj a feje, a hasa -Sokat kell noszogatni induláskor -Húzódozik minden szülő nélküli programtól -Nehezített elalvás -Szeretett rokon, háziállat halála felerősítheti

37 Szeparációs szorongás •A szeparációtól való félelem a szülőhöz kapcsolja a gyereket, fokozza a dependenciát •Okok: -Anya bizonytalan a szerepében, ellenérzéseit túlzott ragaszkodásba fordítja -A házassági konfliktus, válás miatt az anya van szeparációs helyzetben -A szülő azt akarja, hogy a gyerek mindig vele legyen, csak vele érezze jól magát, de ez a kölcsönös függés lehet teher, fezsültség is

38 Teljesítményszorongás •Teljesítményre való fokozott törekvés, szomatizálási hajlam •Teljesítményzavar: szorongás miatt IQ-ja alatt vagy felett teljesít, érdeklődése beszűkül •Háttér: a tanulás motiválása a jutalmazás/büntetés, emiatt a cél az osztályzat •A kötelességteljesítést a szorongás motiválja, ezért megakadályozza a kifelé forduló érdeklődést •Kudarc orientáció

39 Generalizált szorongás •Nem helyzethez kötött szorongás, nem köthető konkrét tárgyhoz, szabadon lebegő szorongás •Állandó aggodalmaskodás, saját képességekben való kételkedés •Rendszeres fizikai tünetek: fejfájás, hasfájás, hányinger, szájszárazság, körömrágás, tenyérizzadás •Teljesítményt nem befolyásolja, de rontja a társas készségeket •Valószínű a szeretetmegvonásos nevelési stílus a háttérben

40 Pánikbetegség •Gyerekeknél ritka, hirtelen jelentkezi, testi tünetekkel •Tünetek: rémület, a gyerek sír, kiabál, halálfélelme van, arról panaszkodik, nem kap levegőt, túl gyorsan ver a szíve, stb. •Általában néhány perc alatt lezajlik a roham •Pszichoanalízis: elhárító mechanizmusok összeomlanak, a szorongás áttör •Viselkedés-lélektan: félelem a félelemtől, első rohamot kísérő ingerek (testi tünetek) feltételes ingerekké válnak, a tünetek megjelenésekor félni kezd a rohamtól, ami felerősíti a fiziológiai reakciókat •Kognitív elmélet: vannak az ingerekre érzékenyebb emberek, belső jelzések hibás értelmezése

41 Kóros védekezési módok - fóbia •Félelem tárgyaktól, helyzetektől, és a fóbiás törekvése a félelemkeltő ingerek elkerülésére •Az inger lehet ártalmatlan tárgy, de mutathat logikailag némi kapcsolatot a veszéllyel •Egyszerű fóbia: egy jól körülírt ingertől való túlzott és állandó félelem, pl.:repülő, pók, agorafóbia, klausztrofóbia •Gyerekeknél az állatfóbia a leggyakoribb, az elkerülés a szülői befolyás miatt ritkább •Szociális fóbia: intenzív szorongás olyan helyzetektől, ahol mások megfigyelésének a tárgya, teljes bénultságig mehet a szorongás, félelem a kudarctól, megszégyenüléstől

42 Iskolafóbia •I.típusú iskolafóbia: leginkább óvodáskorban fordul elő, 4-8 év között •Háttere a szeparációs szorongás •A gyerek a beszoktatási időn túl sem tud megmaradni az intézményben •II. típusú iskolafóbia: 10 éves kor felett jellemző •Háttere a társaktól, kudarctól, megszégyenüléstől való félelem

43 Kényszer •Kényszergondolatok: énidegenek, tolakodóak, nagy szorongással járnak •Kényszercselekvések: gyakran a kényszergondolatokra adott válaszreakciók, szorongáscsökkentő funkciója van, rituálék kialakítása, pl.: tisztasági, ellenőrzési rítusok, tudja, hogy irracionális •Kényszeres személyiség: nincsenek olyan rítusai, melyektől szenved, kényszere enyhébb, de az élet minden területére kiterjed, örömtelenül, gépiesen él •Gyerekek: kényszeres karaktervonások (konvencionalizmus, túlzott tisztaság- és rendszeretet) háttere, hogy fél a váratlan dolgoktól, mindent előre megtervez •Kényszerneurotikus gyerekek: hirtelen jelentkezik a kényszer, feltűnően romlik az iskolai teljesítmény

44 Depresszió tünetei •Depresszív hangulat •Halál, öngyilkosság visszatérő gondolatai •Érdeklődés elvesztése, beszűkülés •Étvágy és alvás zavara •Pszichomotoros lelassulás •Energiahiány •Értéktelenség érzése •Ingerlékenység •Döntési és koncentrációs képességek zavara

45 Gyerekkori depresszió •Ingerlékenység •Agitáltság •Koncentrációs zavarok •Figyelemzavar (nem képes egy kedvelt filmet végignézni) •Súlyváltozás •Teljesítmény változása •Életforma változása (nappal alszik, éjjel van fent) •Iskolai passzivitás •Érdektelenség

46 Depresszió – viselkedés- lélektan •Gyerek tanult viselkedéselemekkel fejezi ki a szeretetét anyja iránt, ha ezekre nincs válasz, kioltódik, a gyerek visszahúzódik •A kedvelt tevékenységekkel kimozdítható, melyek örömet okoznak •Az alapproblémát nem oldja meg, dolgozza fel

47 Depresszió – kognitív elméletek Negatív én-séma modell: ha a gyereket szocializációja során gyakran ér megaláztatás, ha a környezetében lévő felnőttek állandóan azt hangoztatják, hogy nem jó semmire, minden rossznak ő az oka,, elfogadja ezeket az állításokat, beépíti az énjébe. Magát a negatív én- sémának megfelelően kezdi látni

48 Depresszió – anaklitikus elmélet •Korai tárgyvesztés •Spitz: hospitalizmus 6 hó után anya elvesztése: apátia, közöny, étvágytalanság, felnőttek közeledésére félelemmel reagál – anaklitikus depresszió •Bowlby: korai szeparáció (6 hó – 6 év) súlyos depresszióhoz vezet: fázisok: tiltakozás, kétségbeesés, közöny


Letölteni ppt "Differenciált személyiséglélektan. Kötelező és ajánlott irodalom •Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban •Ranschburg Jenő: Félelem,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések