Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PÁLYAVÁLASZTÁSI TAPASZTALATOK A bajor tapasztalatok- és a magyar gyakorlat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PÁLYAVÁLASZTÁSI TAPASZTALATOK A bajor tapasztalatok- és a magyar gyakorlat."— Előadás másolata:

1 A PÁLYAVÁLASZTÁSI TAPASZTALATOK A bajor tapasztalatok- és a magyar gyakorlat

2  pálya+orientáció  Az utótag az Idegen szavak és kifejezések szótára alapján tájékozódást, eligazodást jelent (Bakos, 1986).  A pályaorientáció során a különböző szakmákkal kapcsolatos tájékozódás, keresgélés, a különböző szakmák közötti eligazodás történik.

3  A pályaválasztási fejlődés szakaszai (D. Super 1952.)  1. Növekedés stádiuma (0- 14 éves korig)  2. Keresés stádiuma (15-24 év)  3. Felépítés -megállapodás stádiuma ( év)  4. Fenntartás stádiuma ( év)  5. Hanyatlás stádiuma (65 év felett)

4  A pályaválasztási fejlődés szakaszai (D. Super 1952.)  A pályaválasztási fejlődés szakaszai (D. Super 1952.) Az életünk végéig tartó folyamatnak 5 szakaszát különítette el  1. Növekedés stádiuma (születéstől 14 éves korig: A. Fantázia és a vágyak (4-10 év)- szerepjátékok B. Érdeklődés, kíváncsiság fázisában (11-12 év) C. Képességek fázisában (13-14 év) a serdülő kezdi reálisan felismerni saját képességeit. Pályaelképzeléseiben is egyre nagyobb szerepet kap a képességek -- az adott pálya követelményeinek a megfeleltetése..

5 Munkaerő- piac Általános iskola4 Bölcsőde Óvoda Hatosztályos gimnázium Egyetem (Ph.D.) iskola Egyetem (BA-szint) Szakközép- iskola Nyolcosztályos gimnázium Gimnázium Szak- Egyetem (MA-szint) év Döntési pontok az intézményes szocializáció közegeiben

6  14 éves 8. o. : Központi felvételi magyar, matematika eszköztudás, tudásszintmérés is egyben Mennyire tudja alkalmazni a meglévő képességeire ráépülő tananyagot? Mit sajátított el? 6.o., 8. o kompetenciamérés tanulságai..  „Csak az tudja, hogy meddig mentünk, aki azt látta, hogy honnan indultunk el.”  Jókai Mór Jókai Mór

7 Mit tehet az iskola diákja sikeres pályaválasztása érdekében? Fakultatív!  Osztályfőnöki órák;  7-8. o. - Pályaválasztási tanácsadó kihelyezett vizsgálata- pszichológiai tesztek– kiértékelése a szülőkkel+ Nevtan  Iskolalátogatások;  Pályaválasztási börzén való részvétel;  Pest megyei iparkamarák kihelyezett rendkívüli of. órák -Téma:Ismeretek a szakmacsoportokról, szakmákról

8 Szemlélet! „ „Azért járunk iskolába, hogy utána dolgozhassunk, azért dolgozunk, hogy utána szabadságra mehessünk. De akkor miért nem kezdjük rögtön a szabadsággal?” A szép műveket a tehetség kezdi meg, de csakis a munka fejezi be.”

9 Comeinius program Brannenburg Rosenheim, München Látogatás témája: „Talentschmiede“ – Tehetségkovács“ szeminárium Január 31.-Február 3.

10 Tematika • A LÁTOGATÁS CÉLJA: A brannenburgi Realschule meglátogatása. Ennek keretében a "Talentschmiede", alapítvány szakembereinek támogatásával valósítják meg a programot. • Ötleteket, bevált, jó gyakorlatokat láthattunk.  A kétéves projekt célja, hogy egymásnál működő példákat, módszereket lássunk, tapasztalatokat szerezzünk, ezeket alkalmazzuk, ha lehet.  Erre a konkrét eseményre utaztunk ki.

11 A szép műveket a tehetség kezdi meg, de csakis a munka fejezi be. „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson

12 KÖSZÖNJÜK A VENDÉGLÁTÁST!

13 A tanterem berendezése

14 A tehetségre fókuszáló pályaválasztás – egy sikeres jövő alapja. A szeminárium és workshop a NaturTalent Stiftung (Természetadta Tehetség Alapítvány) mentorai által valósult meg A tehetségre fókuszáló pályaválasztás – egy sikeres jövő alapja. A szeminárium és workshop a NaturTalent Stiftung (Természetadta Tehetség Alapítvány) mentorai által valósult meg

15 Minden gyermekben ott van a „kibontakozás” lehetősége

16  A szeminárium céljai:  Tudatossá és érzékennyé tenni a fiatalokat a tehetségük felismerésében  A tanulókat következetesen és már korán segíteni abban, hogy felfedezzék tehetségüket, ezáltal öntudatuk, saját egyéni kezdeményező készségük és felelősségérzetük erősödjön  A diákokat motiválni, hogy bízzanak tehetségükben és önálló választási képességükben  Segíteni tehetségre épülő továbbtanulásban, pályaválasztásban  Csökkenteni a téves döntések, valamint a pályamódosítások számát

17 A Tehetségkovács módszerei:  Ellentétben az iskolai frontális munkával mind a felkészítés mind a szeminárium során önállóan dolgoznak a diákok.  Kvalifikált mentor támogatja a folyamatot olyan impulzusokkal, amik a tanulókat kreativitásra késztetik.  Mindenki magáért felelős és maga alakítja a jövőjét.  A diákok felkészülnek a munka világában nélkülözhetetlen felelősségteljes cselekvésre.

18 Érdeklődési körTehetségJövő Napi várakozások_ Mit várok ettől a naptól? ÖnértékelésÁlmok, vágyak, víziók, kívánságaim Hobbi, kedvenc témákKülső értékelés_ Mások véleménye rólam Foglalkozások, saját ötletek Kedvenc téma, tantárgyakVelemszületett természetes képességeim Foglalkozások, kompetencialista Sikerek (belső, külső) TOP 5 tehetségemFoglalkozások Tevékenységek KompetenciáimKövetkező lépések Saját témáim

19 Az utazás távolságot teremt, és kibillent a közvetlenség biztonságot ígérő közelségéből. Kérdéseket vet fel, és kétségeket ébreszt nem csak a látottakkal, hanem saját látásmódunkkal, önnönmagunkkal szemben is. Lehetőséget ad a rácsodálkozásra, az elemi felismerésekre, a világ csodáján érzett ámulatra. Tillmann József Attila


Letölteni ppt "A PÁLYAVÁLASZTÁSI TAPASZTALATOK A bajor tapasztalatok- és a magyar gyakorlat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések