Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számítógéppel támogatott matematikaoktatás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számítógéppel támogatott matematikaoktatás"— Előadás másolata:

1 Számítógéppel támogatott matematikaoktatás
Dr Takács Márta Újvidéki Tudományegyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadka Strossmayer utca 11. Tel: 024/ Fax: 024/ Web:

2 Számítógép otthon, iskolában és a matematikában A matematikaoktatás
E-learning Számítógép otthon, iskolában és a matematikában A matematikaoktatás Matematika-biztonsággal, jókedvvel Geometria Tehetséggondozás Programajánló Források

3 E-learning Az e-learning tehát egy olyan informatikailag támogatott elektronikus (táv)oktatási forma, ahol a szervezők, adminisztrátorok, oktatók és a hallgatók közös kommunikációs eszköze egy informatikai – elektronikus – eszköz, számítógép, számítógép-hálózat.

4 E-learning Az e-learning kialakulásának, fejlődésének okai közé sorolhatjuk: Gyorsuló világunk Globalizáció Demográfiai változások a társadalomban és így a felsőoktatásban Internet hozzáférés fejlődése

5 E-learning Szinkron módszernek tekintünk egy oktatási formát ill. tevékenységet, ha a szereplők egyidőben vannak jelen az oktatási folyamatban. Tipikus példák: hagyományos oktatóterem, ill. ennek az e-learning-es változata, amit virtuális osztályteremnek nevezünk (akár nagy távolságok is lehetnek). A szinkron képzési módszer eszköztárában van még elektronikus megosztott tábla (ablak, amely mind a hallgatóknál, mind az oktatónál megjelenik, aki jogosultsággal rendelkezik, vagy kap, írhat rá), élő audio- és videó kapcsolat, elektronikus jelentkezés, chat vagyis csevegés (jelentkezés után például a tanárral). Az aszinkron módszer alkalmazásakor a tanár és a tanuló között teljes térben és időbeni elkülönülés is előfordul. Ebben az esetben a tanár elkészíti a tananyagot, majd valamilyen módon eljuttatja azt a tanulónak, aki ezután ezt a saját ütemezésében dolgozza fel, sajátítja el. Az eljuttatás történhet CD-n, DVD-n, de a tanár egy szerveren is elhelyezheti a tananyagot, amihez természetesen a tanulónak elérést kell biztosítani (a tananyag jól tagolt és átlátható szerkezetű legyen és magas multimédiás támogatottságú)

6 Szinkron Aszinkron Általában perces órák (virtuális osztályteremben) Általában kevesebb, mint 20 perces foglalkozások (bárhol – ún. modulok formájában) Lineáris (a tanár dönti el, hogy mikor és mit kell tanulni – tanár által irányított) Nem lineáris (a tanuló dönti el, hogy mikor és mit tanul – tanuló által irányított) Az ütemezés adott (a tanár döntése alapján) Saját ütemezésű (a tanuló döntése szerint) Időben kötött, térben kötetlen Időben és térben kötetlen Lineáris voltából adódóan mindenen végig kell menni A hallgató kihagyhat dolgokat, saját vagy a program döntése alapján Személyes(ebb) Személytelen, anonim Interakció a tanárral és a társakkal (virtuális osztályterem) Interakció a tananyaggal (szimulációk, kérdések, elágazások) Olcsóbb a tananyag előállítása Drága tananyagfejlesztés Az oktatás az óra végével véget ér Az oktatás a tanulás végén nem fejeződik be, a tananyag bármikor hozzáférhető

7 E-learning Az e-learning szereplői Tanuló Tanár Tananyagkészítő
Adminisztrátor Az e-learning infrastruktúrája Hardver Szoftver (MOODLE) Tanulásmenedzsment-rendszer Tartalomkezelő rendszer (tananyag, tesztek,…) Kliens-szerver

8 Számítógép otthon, iskolában és a matematikában
Hatékony informatikai környezet kialakulásával Alapozásra: matematika, fizika (nem csak problémaorientáltan) Felhasználói szinten vagy fejlesztési szinten használjuk?

9 Számítógép otthon, iskolában és a matematikában
1982-ben a Cockcroft csoport tételesen megfogalmazta a "megfelelő„ matematikaoktatás kritériumait. Eszerint a matematikaoktatás összes szintjén szükség van • tanári magyarázatra; • tanár-diák, diák-diák megbeszélésekre; • a megoldási terv tényleges kivitelezésére; • az alapelvek és eljárások rögzítésére és gyakorlására; • a valódi élethelyzetekre is kiterjedő problémamegoldásra; • önálló alkalmazások keresésére és kidolgozására. tudásfelmérésre

10 A programok gyakran programozástechnikailag kiforratlanok
A programok szerzői inkább csak az algoritmusra, a matematikai tartalomra koncentrálnak, nem törekszenek eléggé a motiválásra, a tetszetős felhasználói felületre, a játékos megközelítésre. A programozói megoldás merevsége, a tanulók gondolkodásától való eltérése negatív érzelmi beállítódást válthat ki, amely gátolja a hatékonyságot.

11 Számítógép otthon, iskolában és a matematikában
Előnyök: Vizualizálás Játék Diákok differenciálhatósága Helyes nyelvhasználat…

12 Számítógép otthon, iskolában és a matematikában
A hurkapálca, papír, olló, dia, fólia, függvénytábla, számológép, film, video mellé szeretném besorolva látni a manipulatív, önálló kísérletezést, felfedezést elősegítő programokat,az elektronikus feladatlapokat és (tan)könyveket. A számítógép (helyes) alkalmazása nem időt, energiát von el, nem más ismeretet, műveltséget szorít ki, hanem többletet nyújt. Vásárhelyi Éva: A SZÁMÍTÓGÉP A MATEMATIKA OKTATÁSÁBAN

13 Matematika-biztonsággal, jókedvvel
„számtan” – Mano-matek Manóka Geometria – geo-gebra, cabri origami_vasarhelyi.ppt Tehetséggondozás

14 Programajánló MATLAB (SCI-LAB) Mathematica Derive

15 Források AMBRUS A.: Bevezetés a matematikadidaktikába. Eötvös Kiadó Budapest, 1995 Vásárhelyi Éva: A SZÁMÍTÓGÉP A MATEMATIKA OKTATÁSÁBAn


Letölteni ppt "Számítógéppel támogatott matematikaoktatás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések