Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapest, 2012. április 20. Társadalmi vállalkozás itt és most Proactive Management Consulting ® Készítette Héjj Tibor Mit jelent(het) a társadalmi vállalkozás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapest, 2012. április 20. Társadalmi vállalkozás itt és most Proactive Management Consulting ® Készítette Héjj Tibor Mit jelent(het) a társadalmi vállalkozás."— Előadás másolata:

1 Budapest, április 20. Társadalmi vállalkozás itt és most Proactive Management Consulting ® Készítette Héjj Tibor Mit jelent(het) a társadalmi vállalkozás egy mai magyar vállalkozónak?!

2 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 2 Gyakran nehéz átlátni a „szavak felhőjén” – Hogyan gondolkozzunk és dolgozzunk együtt, ha nem is (jól) értjük meg egymást? Ráadásul egyre újabb, ismeretlen hívószavak bukkannak fel, mint például a „CSV”

3 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 3  CSV = Creating Shared Value  Michael Porter szerint ez három módon érhető el: • a termékek és piacok újragondolásával, • a termelékenység újradefiniálásával az értékláncban, • és helyi klaszterszintű együttműködéseken keresztül.  Eredmény: • Innováció • Növekedés • Társadalmi haszon  Ha ezek közül valamelyik területen fejlődést érünk el, akkor azzal a másik két területen is újabb lehetőségeket teremtünk.  A valóban sikeres társadalmi vállalkozások is ezen az úton járnak, így tevékenységük túlmutat a társadalmi érdekek szolgálatán. Ez is hozzájárul a sikeres nonprofit és forprofit cégek közötti határok elmosódásához. A CSV által a kapitalizmust egy magasabb szintre emelhetjük, a gazdaság és a társadalom javára… Forrás: … de egy aspektus nagyon hiányzik belőle: a lelki érték és a Lélek

4 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 4 A gazdaságban levő szervezeteket érdemes az érdek-érték összefüggésben elemezni Illegális magáncég, adót csal, korrumpál, feketén dolgoztat Nehéz meghúzni a határt a „társadalmi vállalkozások”-ra vonatkozólag, keverednek a szegmentálások Illegális Jogszerű Etikus (azon kívül, hogy jogszerű) Adóoptimalizáló multi, a nyereséget elviszi Helyi magáncég, nem optimalizál, a nyereséget itt költi el Cég + CSR Alapítvány, egyéb adomány alapú szervezet „CSV” „Másokért vállalkozók” Önfeláldozó (azon kívül, hogy etikus és jogszerű) ForprofitNonprofit Hibrid „Társadalmi vállalkozások” Önérdek ÉRDEK Társadalmi érdek, közjó ÉRTÉK „ - ” azaz érték- nélküliség „+” azaz érték- teljesség Offshore, adó elkerülés „+”„+”

5 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 5 Önérdek Anyagi értékteremtés Anyagi + szellemi értékteremtés Anyagi + szellemi + lelki értékteremtés A mi felfogásunk szerint a lelki értékteremtéssel válik teljessé a közjóért való tevékenység… Illegális magáncég, adót csal, korrumpál, feketén dolgoztat Illegális Jogszerű Etikus (azon kívül, hogy jogszerű) Adóoptimalizáló multi, a nyereséget elviszi Helyi magáncég, nem optimalizál, a nyereséget itt költi el Cég + CSR Alapítvány, egyéb adomány alapú szervezet „CSV” „Másokért vállalkozók” Önfeláldozó (azon kívül, hogy etikus és jogszerű) ÉRDEK Társadalmi érdek, közjó ÉRTÉK „ - ” azaz érték- nélküliség Offshore, adó elkerülés „+”„+” …ezért több a „másokért vállalkozás”, mint akár a CSV, vagy a CSR

6 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 6 Az elnevezés, a fogalmak meghatározása sem egységes  Másért vállalkozók: „Olyan szervezeteket, amelyek gazdaságilag életképesek fő céljuk azonban nem a pénzben kifejezhető nyereség maximalizálása, hanem valami – erkölcsi értelemben – magasabb rendű jó” – Tóth Gergely, KÖVET  Társadalomtudatos vállalkozó: „A társadalomtudatos vállalkozó olyan gyakorlatias szemléletű alkotó, aki újítással, eltérő szemlélettel, ismert technológiák következetes alkalmazásával, vagy ezek kombinációján keresztül nagyléptékű, rendszerszerű és fenntartható társadalmi változásokat ér el.” A társadalomtudatosság dimenziói: innovációs készség, tevékenység kiterjedése és hatása, megismételhetőség, fenntarthatóság, közvetlen szociális hatás, példakép (leadership), nyitottság a terjeszkedésre – Schwab Alapítvány  Társadalmi vállalkozás: „Olyan tudatosan tervezett és működtetett vállalkozói tevékenység, ami társadalmi problémák innovatív megoldására jött létre. Kettős cél vezérli: a szervezet pénzügyi fenntarthatóságának javításán túl célja jelentős társadalmi hatás kifejtése.” – NESsT  „A társadalmi vállalkozások célja, hogy belevigyék a társadalmi igazságosság szempontját a gazdaság működésébe. A piac önmagában nem őrzi meg a verseny tisztaságát. A társadalmi vállalkozások szolidáris gazdaságot próbálnak létrehozni.” – Pataki György, BCE  „A társadalmi vállalkozások alapelve a hármas optimalizálás (triple bottom line). Vagyis a társadalmi vállalkozások célja nem pusztán a profitmaximalizálás, hanem egyben a társadalmi és a környezeti hasznok maximalizálása is - a tevékenységükből keletkező nyereséget pedig nem a részvényesek között osztják szét, mint a hagyományos cégek, hanem társadalmi céljaik előmozdítása érdekében használják föl.” – origo.hu

7 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 7 Említésre méltó hazai példák Fruit of Care Hátrányos helyzetű emberek, elsősorban fogyatékkal élők által, védett műhelyekben előállított termékek és szolgáltatások fejlesztése, gyártatása, beszerzése, értékesítése, közvetítése. A fruit of care márka az innovatív design, a minőségi kézművesség és a társadalmi felelősség egyedülálló kombinációját testesíti meg. Hotel Panda A szálloda alkalmazottainak 95 százaléka fogyatékkal élő, akik között találunk látássérült recepciósokat, siket és nagyothalló szobaaszonyokat és szakácsot, értelmi sérült felszolgálókat és értékesítői pozícióban kerekesszékes munkatársakat. Kék Madár Alapítvány – Ízlelő Étterem A szekszárdi Kék Madár Alapítvány speciális munkaerő-piaci szolgáltatásokkal segíti a fogyatékossággal élőket Tolna megyében – hogy azzá válhassanak, akivé szeretnének: a társadalom megbecsült, hasznos tagjává. Ennek érdekében működteti társadalmi vállalkozását, az Ízlelő családbarát éttermet. Napra Forgó Kft. Megváltozott munkaképességű embereknek nyújt komplex munkavállalási segítséget elméleti és gyakorlati úton (Munkacsapat Modell, Befogadó Munkahely Program). Személyre szabott tanácsadás, csoportos felkészítés, munkaerő-közvetítés.

8 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 8 Én magam a Fokoláre mozgalom „Közösségi Gazdaság” (EdC) koncepciójához csatlakoztam "A birtoklás kultúráján alapuló fogyasztói gazdasággal ellentétben a közösségi gazdaság az adás gazdasága. Nehezen megvalósítható, hősies elképzelésnek tűnhet. De mégsem az, mert az Isten képére teremtett ember a szeretetben, az adásban találja meg saját megvalósulását. Létezésének legmélyéből fakad ez a késztetés, legyen bár hívő, vagy nem hívő. Ez a megállapítás az alapja – melyet alátámasztanak tapasztalataink – a közösségi gazdaság világméretű elterjedésébe vetett reményünknek." Chiara Lubich – 1991 május A gazdaság és benne a vállalkozások ebben a szemléletben valamennyi érintett anyagi-szellemi-lelki kiteljesedését szolgálja – beleértve a közösséghez tartozó szegényeket is. 20 éve műveljük, világszerte.

9 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 9 A fogalmi keretek meghatározásával már tisztultabb lett a kép?! …és ami még fontosabb: fogjuk másképp, jobban az evangélium szerint megélni a gazdaságot?!

10 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 10 Ne feledjük: egyre jobban elterjed az a meglátás, hogy az állam helyett a vállalatoknak lehet a legnagyobb hatása a társadalomra! Európában (egyelőre) még nagyobb a hatása a kormánynak társadalmi kérdésekben, mert itt az egyének és ezáltal a vállalatok civil bevonódása és aktivitása hagyományosan alacsonyabb. Ha az üzleti szektor aktivizálja magát és a közös célokra is használja a birtokában lévő erőforrásokat, akkor hatása itt is felülmúlja majd a kormányokét. Észak-Amerika Európa Ázsia Egyéb Vállalatok Kormányok / politikai pártok Helyi közösségek Civilek Egyházak Melyik szektornak van a legnagyobb hatása a társadalmi kihívások megoldása terén? Forrás: Deloitte, Societal Purpose – A journey in its early stages, 2012

11 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 11 Reményt ad egy 2011-es felmérés: az ú.n. „millenniumi” (Y generációs) fiatal már a menedzserektől eltérő lényegét látja a vállalkozásoknak  Az üzletemberek számára elsődleges a profit, minden egyéb lényeges csak ezt követi.  Az Y generáció (1981. után születettek) szerint: • Egy vállalkozás célja túlmutat a pénzügyi eredményen. • A vállalkozások lényegesek a társadalmi fejlődés és innováció tekintetében. Úttörő szerepet tölthetnek be a társadalmi haladás és a pozitív változások terén. • Az üzleti szektorban van a legnagyobb potenciál a pozitív társadalmi változások elindítására. • Inspiráló és innovatív vezetőket keresnek, akik hosszú távon mérlegelik a vállalkozásuk társadalmi szerepét. Ezek a fiatalok már így keresnek és választanak munkahelyet, ez alapján választják egy cég termékeit, szolgáltatásait. Forrás: Deloitte, The Millennial Survey 2011

12 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 12 Itt az ideje a bemutatkozásomnak: értékelvűen kiegyensúlyozott életet próbálok megvalósítani Country Manager Nemzetközi elnökhelyettes Villamosmérnök, Szakmérnök (digitális technika) MBA A „Szép Jelen” alapítója (1991), a sérültekért 2000-ben megalapított egy közhasznú non-profit céget, mely kb. 50 sérült embernek biztosít integrált munkalehetőséget Elnöke egy adomány- menedzselő jóléti alapítványnak Tanulmányok Karrier Társadalmi felelősségvállalás Család Az „Otthon Segítünk Alapítvány” kurátora Judit Rita Dávid Kristóf Balázs Héjj Tibor PROACTIVE MANAGEMENT CONSULTING Tulajdonos ügyvezető Aktív tagja egy keresztény lelkiségnek Társalapító, elnökhelyettes

13 © 6/26/2014 2:16 AM Proactive Management Consulting 13 Köszönöm a figyelmet! Proactive Management Consulting ® Tel.: Az előadásban található információk csupán általános tájékoztatásul szolgálnak. Ezek az információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául a tanácsadójával való előzetes konzultáció nélkül. Ha bármilyen kérdése merül fel az előadásban tárgyalt témával kapcsolatban, készséggel állunk szíves rendelkezésére Budapest, Szendrő u. 30.; Cg.: ; ISO 9001:2008 Certificate Registration No.:


Letölteni ppt "Budapest, 2012. április 20. Társadalmi vállalkozás itt és most Proactive Management Consulting ® Készítette Héjj Tibor Mit jelent(het) a társadalmi vállalkozás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések