Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GYIMÓTHY GÁBOR LUKÁCS OKTATÁSI KÖZPONT Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GYIMÓTHY GÁBOR LUKÁCS OKTATÁSI KÖZPONT Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül."— Előadás másolata:

1 GYIMÓTHY GÁBOR LUKÁCS OKTATÁSI KÖZPONT Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül

2 Az agyban dől el  A kézírás agyi vezérlésű tevékenység : akár a szájunkkal is képesek vagyunk írni.  Agyi aktivitás beszédképzés közben (Pozitron Emissziós Tomográfia - PET-scan) Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

3 Hogyan ítélünk?  Társadalmi megítélés  Kultúrafüggő rendellenességek – ahol nem kell írni, olvasni, nincs diszlexia, diszgráfia  Specifikus tanulási zavar bármilyen IQ-nál előfordulhat Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

4 Mi a diszlexia?  A diszlexia:  nem betegség,  nem fegyelmi kérdés  nem magatartás probléma Eltérő gondolkodás mód.  1877-ből az első beszámoló word-blindness néven (Kussmaul).  Neurológiai, pszichológiai, neuro-pszichológiai, pedagógiai, logopédiai, grafológiai megközelítés  Egyeseket megbélyegez, másokat felment  Olvasási nehézség mely gyakran írászavarral jár együtt  Az átlagnál sokszor fogékonyabb, jobb szellemi képességekkel rendelkező gyermekek elmaradnak és lemaradnak Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

5 Szerzett diszlexia  Születés előtti vagy utáni enyhe agyi trauma. Pl.: oxigénhiány, fertőzés, mérgezés, fejsérülés  Tünetek lehetnek:  fáradékonyabb, labilisabb, szétszórtabb, probléma a mozgáskoordinációban, emlékezet sérülése  +Megmentett csecsemők – nyomok az idegrendszerben  Több toxikus hatás  Cél: Fejlődő orvostudomány – fejlődő pszichológiai, pedagógiai módszerek  DE! Az agy fejlődik, rugalmas!! + a környezeti támogatás  Tünetek enyhülnek, megszűnnek a korral.  Szemben a szociokulturális hátrány okozta lemaradással Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

6 Fejlődési diszlexia  Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik.  Genetikai kutatások folyamatban Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

7 Merre forog? Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ The Right Brain vs Left Brain test Source: AAP Óramutató járásával ellenkező: bal dominancia Óramutató járásával megegyező: jobb dominancia

8 Agyféltekék működése Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál  Jobb  globális, egyidejű, téri-vizuális gondolkodás vizualitás, téri képességek, érzelmek, zene, humor, kreativitás, egész, érzelmes, részleteket nélkülöző figyelem, képzelőerő, szimbólumok és képek, filozófia és vallás, hit, fantázia alapú, heves, kreatív  Bal  analitikus, egymás utáni, verbális gondolkodás logika, beszéd, írás, olvasás, számolás, részletek, logikus, részletekre figyelő, tényszerű, szavak és nyelv, jelen és jövő, matematika és tudományok, megértés, tudás, ismeretek, valóság alapú, praktikus  A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról.  Hátrányt szenvednek az iskolában és lemaradnak.  Agyféltekék összehangolása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

9 Mi hiányzik? Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája  Ami hiányzik  Átlátás képessége  Képzelet  Intuíció  Humor  Vizualitás  Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája  Ami hiányzik  Logika  Elemzés  Szérialitás  Részletek feldolgozása  Verbalitás  Tudományos gondolkodás

10 Mi változott?  Ma: információáradat – gondolkodás fejlődése nincs arányban  Testséma fejlődése: a csecsemő érintése (pelenkázás, torna, fürdetés) – neurológiai ingerlés – fejlődés  Téri fejlődés: házimunka, kert, természet TV Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

11 Elsődleges tünetek a kézírásban - Budavári Zsuzsa alapján Formai (alaki) jellemzők – „csúnya”  főként grafomotoros problémákra vezethető vissza  az írás kivitelezése lassú és rossz, olvashatatlan vagy csúnya  Az alaki diszgráfia jele, ha a gyermek:  nem rajzol, rosszul rajzol, rosszul színez  rossz a ceruzafogás, a nyomaték, kéztartás  nem tartja a sorokat, betű- és szóközöket  gyakori javítások, hiányzó ritmus  túl gyors tempó, amely olvashatatlanságig elmossa a formákat  túl lassú tempó, mely elmerevíti az írást  satírozások, javítások, pacák, reszketeg vonal (tremor)  ragasztások, teleszkóposság  rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások  aránytalan zónák,  nagy méretingadozások  iránytévesztés – tükörrajzolás, tükörírás, fejjel-lefelé rajz  hibás térérzékelés – beszorított, szétszórt íráskép  orientációs zavarok  impulzív végvonalak  általános koordinációs problémák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

12 Elsődleges tünetek a kézírásban- Budavári Zsuzsa alapján Tartalmi jellemzők – „helytelen”  Főként téri-vizuális és fonológiai zavarokra vezethető vissza  A helyesírás gyengesége  A tartalmi diszgráfia jele, ha a gyermeknél megmarad a:  hibás hangképzés  következetes betűtévesztések  betűk és szótagok cseréje, kihagyása vagy többszörözése  felcseréli az utolsó szótag, rag betűit, szóképeket nehezen tanul  rövid és hosszú magán- és mássalhangzók rossz jelölése  külön- és egybeírási hibák  az A és O, az M és N felcserélése  a B és P tévesztése – azonos formájú, mozdulatú betűk tévesztése  a zöngés és zöngétlen hangzópárok felcserélése – V-F, G-K,T-D Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

13 A diszlexia, diszgráfia másodlagos – iskolai tünetei - Budavári Zsuzsa alapján  a hibák nemcsak íráskor, hanem olvasáskor is jelentkeznek  gyengék a nyelvtani anyag felbontásában, szintézisében  idegen nyelv tanulásánál hasonló problémák  az írásos hibákból megértési gondok következnek  kis idő elteltével saját írásukat sem tudják elolvasni  nem képesek összefüggő feleltre, írásbeli megnyilatkozásra  matematikában is nehézséget okoz a szavak megértése (pl.: négyszer, néggyel, négyet keverése)  manuális tevékenységeket nem kedveli  nem szívesen rajzol, rajzainak színvonala elmarad az életkorban elvárhatótól Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

14 Magatartásban fellépő tünetek A kudarcsorozatok magatartászavarokhoz vezet(het)nek  A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak  Dekoncentráltak, figyelem nehezen köthető le, könnyen elterelődik  Teljesítményük ingadozó  A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla  Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaik közül Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

15 Írásra való felkészítés Három éves kortól a diszlexia és diszgráfia megelőzésére:  mozgás fejlesztése: mozdulatok utánzása  finom-motorika fejlesztése: gyöngyfűzés, hajtogatás, töltögetés, célzás  vonalvezetés: ujjal festés, rajzolás  ceruzafogás: rajz, firka  sortartás: színezés, sorminta, labirintus  vizuális fejlesztés: levelek, termések gyűjtése  irányok tudatosítása: társasjátékokban  betűformák: betűelemek gyurmából  szavak írása: saját név írása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

16 Ami segít  Saját tanulási módszer  Szavak elemzése, szemléltetése  Mindig a helyes szót lássa  Rövid idő a gyakorlásnál  Tananyag vázlatos előkészítése, elmetérkép  Látás, hallás, tapintás egyszerre a tanulásban  Technikai eszközök segíthetnek! Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

17 ALAKI, FORMAI ELTÉRÉSEK Írásminták Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

18 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

19 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások satírozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

20 Alaki, formai eltérések rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

21 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

22 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

23 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

24 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

25 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

26 Alaki, formai eltérések gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

27 Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások javítások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

28 Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

29 Alaki, formai eltérések aránytalan zónák, nagy méretingadozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

30 Otthoni környezetben Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

31 Alaki, formai eltérések javítások méretingadozások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

32 Alaki, formai eltérések javítások Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

33 TARTALMI HIBÁK Írásminták Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

34 Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

35 Tartalmi hibák Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

36 Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

37 Tartalmi hibák Betűtévesztések Hiányzó betűk Egybeírás-különírás hibás „A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

38 Tartalmi hibák Betűtévesztések, betűcserék „V” és „F” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

39 Tartalmi hibák Betűtévesztések „A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

40 1. minta Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel - 2. minta Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

41 Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel - Tájékozódás a témában: Ajánlott irodalom: Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

42 Köszönöm a figyelmet! Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ


Letölteni ppt "GYIMÓTHY GÁBOR LUKÁCS OKTATÁSI KÖZPONT Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül."

Hasonló előadás


Google Hirdetések