Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.integratedconsulting.hu 1 1 Gonda József, Debrecen, 2013. november 28. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.integratedconsulting.hu 1 1 Gonda József, Debrecen, 2013. november 28. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN."— Előadás másolata:

1 1 1 Gonda József, Debrecen, november 28. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN

2 2 Bevezető A legtöbb szervezetnél tudják, érzik, tapasztalják, hogy szükség van a marketingre, viszont nincs idő, energia vagy megfelelő szaktudás, de leginkább nincs pénz erre. Ha netán pedig megvolna az érdeklődés és még az anyagiak is előteremthetőek, akkor gyakran még egy kávét meginni sem marad elég idő a napi teendők mellett, nem hogy marketinget tervezni, összehangolni a különböző területeket, csatornákat, szervezeten belüli folyamatokat.

3 3 Bevezető A non-profit marketing program a tankönyvi szemléletnél jóval gyakorlatiasabb módon ismerteti meg a résztvevőket az alapokkal, majd pedig gyakorlati példákon keresztül mutat be működő megoldásokat a marketing terv készítésétől a belső- és külső kommunikáció szervezésén át egészen addig, hogy egy pályázati programba mit érdemes beleírni, és hogyan lehet motiválni a magánszemélyeket és a for-profit szervezeteket az együttműködésre. Célunk, hogy rávilágítsunk azokra a marketing erőforrásokra, amelyek a szervezetek rendelkezésére állnak, de a hasznosításuk technikai, módszertani okokból nem hatékony, illetve néhány olyan új tényezőre, amely inkább szervezést, mintsem anyagi forrásokat igényel.

4 4 Program 1. nap ●10:30 – 10:40 A program levezetőjének bemutatkozása ●10:40 – 11:15 Résztvevő szervezetek bemutatkozása, keretek tisztázása ●10:40 – 10:45 Bemutatkozás menetének ismertetése ●10:45 – 11:05 Résztvevő szervezetek bemutatkozás: Ki vagyok, mivel foglalkozom, mire várok választ? (kb. 60 másodperc/szervezet) ●11:05 – 11:15 – Keretek tisztázása ●11:15 – 12:30 Előadás: Elméleti felvezető: Marketing 4P – 7P a nonprofit környezetben. A legfontosabb tényezők, amik befolyásolják a marketing és ezáltal a működés eredményességét. ●12:30 – 13:30 Ebéd ●13:30 – 15:00 Marketing tervezés a gyakorlatban Milyen lépések történnek marketing, illetve marketing tervezés címén? Folyamat vs. akció orientált marketing. Jó és rossz gyakorlatok elemzése. Önértékelés a szervezetek részéről ●15:00 – 15:20 Kávészünet ●15:20 – 16:30 Hogyan értelmezhető a termék, illetve szolgáltatás a hétköznapokban? Mi az amit a partnerek „megvesznek” tőlünk. ●16:30 – 16:50 Csoportmunka: Az előbbiek alapján a saját „termék és szolgáltatás portfolió” felvázolása ●16:50 – 17:10 Kávészünet ●17:10 – 17:35 A szervezeti arculatépítés helye és szerepe a marketingben. Vizuális és metakommunikáció. Érzékelési határ feletti és alatti megnyilvánulások ●17:35 – 18:30 Szervezeten belüli kommunikáció. Tudja-e a bal kéz mit csinál a jobb? Formális és informális együttműködés erősítése ●18:30 – 19:30 Vacsora ●19:30 – 20:30 Alternatív program: Kötetlen beszélgetés az érdeklődők számára

5 5 Program 2. nap ●8:00 – 8:15 Ráhangolódás, az előző nap eseményeinek, tanulságainak áttekintése ●8:15 – 10:40 Marketing kommunikációs eszközök és azok alkalmazási lehetőségei ○Mikor és hogyan alkalmazhatók az , telefon, rendezvény, sajtótájékoztató, pr, honlap, you tube, google plus, facebook, twitter, újsághirdetés, óriásplakát, plakátok, rádió, TV, stb.) ○Hogyan lehetséges a közösségépítés modern eszközökkel, mégis kitűnve a digitális zajból? ○Hogyan határozható meg a hirdetési csatorna ideális összetétele ●10:40 – 11:00 Kávészünet ●11:00 – 11:40 Marketing lehetőségek a pályázatokban határon innen és túl. Hogyan lehet, hogy pl. az unió fizesse a hirdetési számlát? ●11:40 – 12:20 Együttműködés a for-profit szférával. A köszönet varázsa, szponzoráció, profi utókövetés és kapcsolattartás. Jó és rossz gyakorlatok gyűjtése, elemzése? ●12:20 – 13:20 Az esemény varázsa. Miért jó eseményeket szervezni és hogyan lehet beilleszteni egy-egy eseményen való részvételt vagy eseményszervezést a marketing folyamatokba? Mik egy jó esemény szervezésének kulcs tényezői? ●13:20 – 13:40 Az program összegzése, tapasztalatok, útravalók ● 13:20 – 10:35 Egy-egy gondolat a résztvevőktől, arról, hogy mi volt a leghasznosabb számukra ●13:35 – 13:40 Előadó zárógondolatai ●13:40 – 14:40 Ebéd ●14:40-től Hazautazás

6 6 Bemutatkozás

7 7 Előadó: Gonda József FORENSYS Kommunikációs Tanácsadó Kft. ●Fő szakterületünk a versenyképesség megteremtésével és annak erősítésével kapcsolatos marketing és pályázati tanácsadás, és a fejlesztések megvalósításához kapcsolódó tevékenységek. ●A cégvezetők az üzleti és önkormányzati szférában, hazai és nemzetközi szinten is évtizedes tanácsadói múlttal rendelkeznek. ●Tanácsadóként stratégiai tervezés, projektfejlesztés, városfejlesztés, gazdaságfejlesztés területen dolgoztam sok évet. ●Jelenleg marketing és kommunikációs kampánytervezéseket, illetve az online és offline marketing eszközök összehangolását végzem.

8 8 Tények a FORENSYSről ●Több, mint 250 sikeresen lezárt tanácsadói projekt ●Google által minősített online marketing szakértők ●35 év szakmai tapasztalat ●Üzleti megbízhatóság alapján a legjobb 10%-hoz tartozunk ●Fő működési területek: Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc, Budapest ●Társadalmilag felelős magatartás ●Környezetvédelem a hétköznapokban is

9 9 Bemutatkozás menete - Résztvevők  Név, beosztás?  Szervezet?  Mivel foglalkozunk?  Kik alkotják a tevékenység célcsoportját?  Van igazi marketing aktivitásunk, ha igen milyen? (Akkor igazi, ha nem csak 1% gyűjtés vagy újsághirdetések.)  Mire várok választ ezen a tréningen?

10 10 A tréning keretei ●Időkeret betartása – időfelelős kiválasztása ●Az időkeret kihasználása ●Legfontosabb elvárások programelemek rögzítése ○Elvárás 1: ○Elvárás 2: ○Elvárás 3: ●Tegeződés? ●Segítők, szervezők a teremben:

11 11 Elméleti alapok

12 12 Mik a szervezet legfontosabb kommunikációs céljai? ●Adományozók toborzása ●Önkéntesek toborzása ●Ismertség megteremtése ●Adományozók, partnerek megtartása ●Honlap forgalmának növelése ●Facebook követők számának növelése ●Rendezvények résztvevői létszámának növelése ●Címlista építés ●Adó 1% felajánlások gyűjtése ●Ismeretterjesztés a fő tevékenységről ●Egyéb: …

13 13 Mit tart a legnagyobb kihívásnak a marketing terén? ●Időhiány a minőségi kommunikációs tartalmak készítéséhez ●Forráshiány a közvetlen költségek finanszírozására ●A hatékonyság mérésének nehézsége ●Nincs marketing stratégia ●Nehéz a tartalom generálása ●Bonyolult a különböző kommunikációs csatornák összehangolása ●Egyéb: …

14 14 Hogyan készül a szervezet a marketing terve? ●Írásos, jóváhagyott terv ●Írásban, de csak saját használatra készített terv ●Szóban elhangzott elképzelések ●Nincs formalizált marketing terv ●A vezető(k) fejében van minden ●Ugyanazt csinálja mint tavaly ●Nem gondolkodtak még marketingen ●Egyéb: …

15 15 A legfontosabb célok az amerikai felmérésben résztvevő szervezetek körében?

16 16 A legnagyobb kihívások 2013-ban az USA nonprofit szervezetei körében

17 17 Hogyan készítik el a marketing terve a felmérésben résztvevő szervezetek?

18 18 Marketing 4P – 7P a nonprofit környezetben A legfontosabb tényezők, amik befolyásolják a marketing és ezáltal a működés eredményességét.

19 19 Életgörbe

20 20 Alapok – avagy: amit a „nagy könyvben” írnak McCarthy-féle 4P: ● Product (Termék, szolgáltatás) ● Price (Ár) ● Place (Értékesítési hely, disztribúció) ● Promotion (Promóció, marketingkommunikáció)  Personal selling (személyes eladás)  Advertising (reklámozás)  Publicity (közönségkapcsolatok) Booms és Bitner 7P (4P+3P): ● People (emberi tényező) ● Physical evidence (tárgyi elemek) ● Process (folyamat)

21 21 Kibővített Marketing Mix McCarthy-féle 4PBooms és Bitner féle +3P: McCarthy-féle 4P Booms és Bitner féle +3P: Termék Értékesítési csatorna Ár Marketing- kommunikáció Emberi tényezők Fizikai megjelenés Szolgáltatás- nyújtás folyamata  Fizikai termék- jellemzők  Minőség  Garanciák  Termék- választék  Márka  Imázs  Csatorna típusa  Közvetítők  Egységek elhelyezke- dése  Csatorna- menedzs- ment  Rugalmasság  Árszint  Fizetési feltételek  Differenciálás  Taktikai árképzés  Reklám -Célcsoport -Média -Üzenet  Közönség kapcsolatok (PR) -Külső PR -Belső PR  Éladás- ösztönzés  Személyes eladás  Direkt Marketing  Szervezeti Arculat  Munkatársa k -Toborzás -Képzés -Ösztönzés -Csapat- munka  A szolgálta- tás igénybe- vevői -Oktatás, információ  Környezet- design -Esztétikum -Funkci- onalitás -Megközelítés  Berendezés  Tájékoztató jelzések  Munkatársak megjelenése  Egyéb kézzelfogható jellemzők: -Arculati elemek -Járulékos termékek  Tevékenységi folyamat: -Szabványo- sítás -Adaptáció -Folyamat struktúrája, elemei  Az igénybevevő bevonódási szintje

22 22 Kibővített Marketing Mix – Non Profit személettel 4P +3P 4P +3P Termék / Szolgáltatás Elérési csatorna / Helyek Ráfordítás Marketing- kommunikáció Emberi tényezők Fizikai megjelenés Szolgáltatás- nyújtás folyamata  Márka  Imázs  Szolgáltatáso k  Közösségi előnyök  Elérhető termékek  Csatorna típusa  Közvetítők  Egységek elhelyezke- dése  Csatorna- menedzs- ment  Árszint  Fizetési feltételek  Differenciálás  Taktikai árképzés  Időigény  Reklám -Célcsoport -Média -Üzenet  Közönség kapcsolatok (PR) -Külső PR -Belső PR  Személyes képviselet  Direkt Marketing  Szervezeti Arculat  Munkatársa k -Toborzás -Képzés -Ösztönzés -Csapat- munka  A szolgálta- tás igénybe- vevői -Oktatás, információ  Környezet- design -Esztétikum -Funkci- onalitás -Megközelítés  Berendezés  Tájékoztató jelzések  Munkatársak megjelenése  Egyéb kézzelfogható jellemzők: -Arculati elemek -Járulékos termékek  Tevékenységi folyamat: -Szabványo- sítás -Adaptáció -Folyamat struktúrája, elemei  Az igénybevevő bevonódási szintje

23 23 Miért is más a szolgáltató szervezetek marketingje? Szolgáltató Szervezet front vonal Háttér Szervezet (Back Office) Fizikai elemek Szolgáltató személyzet

24 24 A marketing tervezés alapfolyamata Szervezeti célokStratégia Teljesítmény mutatók Megfigyel területek Célértékek StratégiaTaktika

25 25 A legfontosabb lépések Mindenki Támogatói Célcsoport Érdeklődő Ideális szegmens Visszatérő Első kapcsolat Hűséges kliens, nagykövet Támogatott Célcsoport *Egy lépés előre *90 nap *Egy lépés előre *90 nap

26 26 A jó marketing terv az, … …amelynek eszközeire igaz, hogy: ●mindig csak egy lépéssel juttatják előre a célcsoportot az „értékesítési” ciklusban ●kifejezetten elkülönülnek az egyes fázisokban, és nem akarnak több „kockán” lévőt is egy eszközzel megcélozni ●az egyes kockán lévő partnereket legalább 90 naponta, vagy gyakrabban megcélozza egy rájuk szabott marketing eszközzel ●bejáratott eszközöket alkalmaz ●minden egyes „kockán” lévő partner számára van egy, kifejezetten arra a „kockára” kidolgozott marketing eszköz, ami folyamatosan tolja előre a vevőt. A követhető/mérhető stratégia le van írva…

27 27 Ebéd: 13:30-ig

28 28 Marketing tervezés a gyakorlatban Milyen lépések történnek marketing, illetve marketing tervezés címén? Folyamat vs. akció orientált marketing. Jó és rossz gyakorlatok elemzése. Önértékelés a szervezetek részéről

29 29 A marketing tervezés alapfolyamata Szervezeti célokStratégia Teljesítmény mutatók Megfigyel területek Célértékek StratégiaTaktika

30 30 A legfontosabb lépések Mindenki Támogatói Célcsoport Érdeklődő Ideális szegmens Visszatérő Első kapcsolat Hűséges kliens, nagykövet Támogatott Célcsoport

31 31 Célpiac azonosítása ●Jól körülírható ●Jól elérhető ●Van olyan problémája, amin segíteni tudunk ●Tud a problémájáról

32 32 Ki a Támogatói célcsoport? - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap ●Kik a jelenlegi partnereik, támogatóik? ●Átlagos életkor? ●Nemük? ●Átlagos bevételük? ●Hol élnek? ●Hol dolgoznak? ●Magánszemélyek / Családok / Cégek / Önkormányzatok / stb? ●Mi jellemző az életstílusukra? ●Mi NEM jellemző rájuk? ●Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●MI jellemzi a ROSSZ partnert?

33 33 Ki a TÁMOGATOTT célcsoport? - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap ●Kik a jelenlegi partnereik, támogatóik? ●Átlagos életkor? ●Nemük? ●Átlagos bevételük? ●Hol élnek? ●Hol dolgoznak? ●Magánszemélyek / Családok / Cégek / Önkormányzatok / stb? ●Mi jellemző az életstílusukra? ●Mi NEM jellemző rájuk? ●Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●MI jellemzi a ROSSZ partnert?

34 34 Pozícionálás Hozzuk létre a saját monopol piacunkat!!! 1.A megfelelő célpiac kiválasztása a közös jellemzők alapján (szegmentálás) 2.A kínálat célpiac igényeihez való igazítása 3.A kínálat következetes kommunikálása

35 35 Pozícionálási szempontok ●Célpiac szerint – „szakértő” ●Kínálat szerint ●Mit nem szeret a piac az iparágban? ●Felhasználási mód szerint

36 36 Pozícionáljunk - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap ●Hogyan szűkíthetünk, hogy új kategóriát teremtsünk? ●Ki az réteg, akinek ez az új kategória vonzó lesz? – Mi jellemző rájuk a célpiaci jellemzők közül? ●Kik azok, akikről tudatosan lemondunk? ●Miben nyújtunk a célpiac számára egyedit, különlegeset? ●Milyen előnyöket vagy garanciát tudunk számukra biztosítani? ●Mi jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●Mi NEM jellemzi az IDEÁLIS partnert? ●MI jellemzi a ROSSZ partnert?

37 37 A nagy trükk: Az érdeklődés felkeltése ●Facebook ●YouTube ●Hírlevél ●Tanulmány ●Vélemény ●Reklám ●Aktualitások „meglovaglása” ●Szeminárium ●CD ●Audit ●Termékminta ●Ingyenes konzultáció Cél: *Csökkenteni az ellenállást *Interakciót létrehozni *Listát építeni Cél: *Csökkenteni az ellenállást *Interakciót létrehozni *Listát építeni

38 38 Érdeklődők szerzése - FELADAT Szervezetenként kitöltendő feladatlap ●Mit tesz a partner mielőtt kapcsolatba lép velünk? ●Mit adhatunk neki a kapcsolatba lépés előtt? ●Milyen „időtlen” szolgáltatást tudunk felkínálni? ●Milyen tudást, „információt” tudunk felkínálni? ●Milyen „fizetős”, de olcsó szolgáltatással, „termékkel” tudom magamra irányítani a figyelmét? ●Van-e saját, jól felépített és frissített címlistánk? ●Honnan szerezhetünk címlistát új partnerekhez?

39 39 Keresztmarketing ●A lényeg: a partnerség ●Az alkalmazás kérdései: 1.Kik azok, akik ugyanannak a célközönséggel dolgoznak, mint mi, de nem konkurensek? 2.Mit lehet rajtuk keresztül „exkluzív” módon ajánlani? 3.Tudunk-e cserébe hasonló promóciót vállalni? ●Előnyök: ○Olcsó ○Eredményes

40 40 Érdeklődőből partner • Újabb megkeresés, ami • Személyre szabott és • Mozgósít, • Határidőt szabva a lehetőségnek.

41 41 Visszatérő partner Ami mindenképpen szükséges: 1.Termék / Szolgáltatás fejlesztés 2.Ismerni kell a partnereket (lista) 3.Exkluzív lehetőségek Mekkora figyelmet szentel a szervezet az új érdeklődők megszerzésére és a meglévő partnerekkel való kapcsolattartásra? Összes marketing: 100% Ebből új partnerekre fordított: % Ebből meglévő partnerekre fordított: %

42 42 Új és régi adományozókra fordított figyelem?

43 43 A hűséges kliens, nagykövet A kulcsszó: FIGYELMESSÉG ●M●Megkülönböztetett bánásmód ●F●Fontosság érzékeltetése ●P●Panaszkezelés

44 44 Kampány hatékonyság mérés A jól tervezett kampány eredményét könnyű mérni: Például: ●F●Fogadott telefonhívások ●W●Web statisztikák ●A●Adományok, felajánlások száma ●Ö●Önkéntesek száma De: ELŐRE NEM BECSÜLHETŐ!

45 45 Marketing menedzsment cégen belül ●Mindenki ismerje a marketing terv rá vonatkozó részét (– a főnök az egész tervet!) ●Rendszeres (hetente, kéthetente) marketing megbeszélések ●Marketing terv újraértékelése legalább évente

46 46 A sikeres marketing áttekintése ●Célközönség meghatározása, szokásaik és igényeik felmérése ●Pozícionálás ●Érdeklődés felkeltése ●Elérni, hogy az érdeklődőkből vásárlók legyenek ●Újravásárlásra ösztönzés (termékfejlesztés, akciók) ●Bizalom építő garanciák ●A szervezet marketingjének folyamatos menedzsmentje

47 47 Marketing- és kommunikációs terv - Vázlat ●Hogyan pozícionáljuk a szervezetet? ●Ki a cél szegmensünk (ideális partnerek, támogatott csoport)? ●Mi a marketing üzenetünk az egyes csoportoknak? ●Milyen eszközökkel szerzünk érdeklődőket? ●Milyen ajánlattal ösztönözzük az érdeklődőket, hogy legyenek partnerek? ●Milyen eszközöket használunk a partnerek újból elérésére? ●Van-e saját, jól felépített és frissített címlistánk? ●Honnan szerezhetünk címlistát új partnerekhez?

48 48 Kávészünet 15:20-ig

49 49 Hogyan értelmezhető a termék, illetve szolgáltatás a hétköznapokban? Mi az amit a partnerek „megvesznek” tőlünk.

50 50 Mivel foglalkozunk? Non-profit szervezetként a legkülönbözőbb „szolgáltatások” nyújtása lehetséges: ○Egy ölelés ○Lakókörnyezet szebbé tétele ○Szabadidő hasznos eltöltése ○Sportolási lehetőség ○Összetartozás, kapcsolattartás (pl. Alumni) ○Rászorulók segítése ○Információ megosztás ○Betegek felkarolása ○Művészet pártolás ○Helyi vagy saját fejlődés segítése (pl. óvodai alapítvány) ○Érdekképviselet ○Állatvédelem ○…

51 51 Sajátosságok ●A termékek elsősorban szolgáltatások, magatartás minták ●A „termékek” ritkán jelennek meg fizikailag ●Az igénybevétel, támogatás haszna nem mindig érzékelhető az egyén szintjén, hanem csak társadalmi szinten (pl. környezetvédelem) ●A terméket, szolgáltatást legtöbbször nem az kapja, aki fizet érte ●Az egyént motiváló „termékjellemzők” megtalálásához nagyobb felkészültség, részletesebb magyarázat és hitelesség szükséges

52 52 Mit nyernek velünk a partnerek - Egyéni, szervezetenkénti munka ●Mi(k) a szervezet fő tevékenysége(i)? ●Milyen szolgáltatásokat vagy termékeket nyújtunk ehhez? ●Milyen előnyöket biztosítunk a tagoknak? ●Milyen előnyöket biztosítunk a partnereknek? ●Milyen visszajelzések érkeztek arról, miért szeretnek velünk együttműködni?

53 53 Eredmények mérése ●Tevékenységünk reális értékeléséhez hozzátartozik a teljesítmény mutatók rendszerének kialakítása. ●A teljesítmény mutatókat a SMART kritériumok alapján célszerű megválasztani: ○Specific - Konkrét ○Measurable - Mérhető ○Achievable – Elérhető ○Relevant - Releváns ○Time-based – Időhöz kötött ●Példák teljesítmény mutatókra: ○Adott időszak vagy kampány során összegyűjtött felajánlások száma ○Egy rendezvényen résztvevők száma ○Önkéntesek által végzett munkaórák száma ○Kiosztott ételadagok száma

54 54 Csoportmunka: A saját „termék és szolgáltatás portfolió” felvázolása

55 55 Mit nyernek velünk a partnerek - Csoport munka Mutassa be a tevékenységüket partnerei számára kb. 3 percben, akik ebből egy feljegyzést készítenek a következő struktúra mentén: ●Tevékenységek: ●Milyen formában tudom támogatni őket? ●Miért érné meg támogatnom őket? ●Referenciák, eddigi eredmények: ●Van e kapcsolódási lehetőség a mi szervezetünkkel?

56 56 Mit nyernek velünk a partnerek - 2 ●Mennyire egyezett meg az egyénileg felvázolt tevékenység leírás a partnerek által készített feljegyzésekkel? ●Számukra is ugyanazok az előnyök voltak dominánsak, amit magunk gondoltunk? ●Volt olyan új aspektusa a tevékenységnek aminek a fontossága a partner számára nagyobb volt, mint amekkora jelentőséget mi tulajdonítottunk neki?

57 57 Kávészünet 17:10-ig

58 58 A szervezeti arculatépítés helye és szerepe a marketingben. Vizuális és metakommunikáció. Érzékelési határ feletti és alatti megnyilvánulások

59 59 Mi is az arculat?

60 60 Mi is az arculat? ●Az arculat a szervezeten belüli olyan stratégiai irányítást és ennek megfelelő cselekvési tervet, olyan intézkedések összességét jelenti, amely, összehangolva a szervezet egyes részeinek, egységeinek tevékenységét, a szervezet belső és külső, értékelésének, megítélésének és hírnevének sikeres és meghatározott tartalmú, tervszerű alakítását, építését célozza. (Goettsche nyomán) ●Az arculat tehát nem merül ki a logóban, és szervezeti kommunikációban használt dokumentum sablonokban. ●Az arculatépítés eredménye olyan erkölcsi tőke, amely mint befektetés, az szervezeti életben, a partnerekkel való kapcsolatban kamatozik

61 61 Mi befolyásolja az arculat kialakulását? ●A szervezet tagjainak saját szervezetükről alkotott belső képe ●A szervezet megnyilvánulásai: ○Szavakban ○Tettekben ○Fizikai megjelenésben ●A szervezeti kultúra „Egy szervezet hihetetlenül sikeressé válhat, ha megtalálja a módját, hogyan birtokoljon egy szót a vevő koponyájában”. (Al Ries - Jack Trout).

62 62 Az arculat két oldala Tartalmi oldal ●Végzett tevékenység, profil ●Termékek, szolgáltatások ●Szervezeti struktúra és kultúra ●Szervezeti filozófia, ●Misszió és vízió, ●Stratégia, ●Szervezeti önimage ●Stílus Formai oldal ●a szervezet emblémája ●a szervezet színvilága ●grafikai motívumrendszer ●a termékek, szolgáltatások formai kialakítása (pl. környezetbarát csomagolás) ●a szlogen ●zenei azonosítók ●a kommunikáció vizuális stílusjegyei (fotó, film) ●egyéb azonosítók (kiállítási installáció, épületek kivitele, stb.)

63 63 Egy könnyen elérhető minta – ÚSZT arculat

64 64 Egy könnyen elérhető minta – ÚSZT arculat

65 65 Az arculat kialakítás és a marketing munka eredménye – az image ●Elképzelés vagy vélemény ●Az emberekben(!) alakul ki ●Objektív vagy szubjektív benyomások alakítják ●Értékítéletek rendszere Image az amit az emberek gondolnak, éreznek, hisznek és érzékelnek a szervezetről és annak tevékenységéről.

66 66 Az arculat kialakításnak, fejlesztésének alapelemei ●Meghatározni magunknak, hogy ki is vagyunk és mi a küldetésünk (segít a stratégia) ●Meghatározni, hogy hogyan szeretnénk magunkat láttatni a környezetünkkel (segíti a pozícionálás) ●A szervezeten belül tudatosítani az előzőeket (Még a takarítók is tudják hogy mi „Embereket juttatunk a holdra”!) ●Következetesen használni az azonosításunkat szolgáló elemeket ( , levél, névjegy, telefonos bemutatkozó szöveg, stb.) ●Folyamatosan informálni magunkról a környezetünket és a kiválasztott kommunikációs csatornákra is eljuttatni az információkat (segít a kommunikációs-mix) ●Meghatározni a nyilatkozattételi jogosultságokat. ●Egy minimális válságkommunikációs forgatókönyvet felvázolni és tudatosítani a szervezetben a létezését és végrehajtásának felelősét.

67 67 Szervezeten belüli kommunikáció Tudja-e a bal kéz mit csinál a jobb? Formális és informális együttműködés erősítése

68 68 Alapvetések A szervezeten belüli kommunikáció jellege kettős: 1.Információ közlés, átadás, tudásmegosztás 2.Az egyéni tevékenységek összehangolása „A kommunikáció nem más, mint az információ és a megértés átvitele egyik személytől a másikig.” (Beach)

69 69 A kommunikáció folyamata A verbális kommunikáció összetevői (Forrás: tudasbazis.sulinet.hu)tudasbazis.sulinet.hu

70 70 Eredményes szervezeten belüli kommunikáció ●A szervezeten belüli kommunikáció akkor eredményes, ha a megfelelő információ a megfelelő helyen és a megfelelő időben rendelkezésre áll. ●A vezetés feladata, hogy kialakítsa a bizalom, az érdemi támogatás, az innováció légkörét, folyamatosan informáljon a szervezet aktuális helyzetéről. ● A munkatársaknak ismerniük kell az intézménnyel kapcsolatos jövőbeni terveket, de ugyanakkor a munkájukhoz szükséges információkat is meg kell kapniuk. Fontos, hogy világosan lássák munkájuk és a szervezeti fejlődési irányának összhangját.

71 71 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai Vertikális: ○ Lefelé irányuló: stratégia ismertetése, utasítások, magyarázatok, értékelés, korrekció ○ Felfelé irányuló: problémák, kérések, információk, jelentések, beszámolás Horizontális ○Szervezeti egységek közötti információcsere, együttműködés

72 72 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai Formális kommunikáció: ●A szervezeten belüli hivatalosan szabályozott információáramlás. Megvalósulási módja: ○Szolgálati úton -vezetőtől beosztottig ○Szakmai információs rendszeren keresztül - személytől személyig ○Intézményesített csatornán keresztül (PR) - vezetéstől célcsoportig, illetve vissza Informális kommunikáció: ●A belső kommunikáció nem hivatalos formája. A napi kapcsolatokat, kapcsolattartást foglalja magába. I llyenkor nemcsak a munkával kapcsolatos információk cserélnek gazdát, hanem az is, hogy ki, kitől, kiről, miről, mit hallott

73 73 A szervezeten belüli kommunikáció irányzatai ●A belső kommunikáció a minden intézmény szervezeti felépítésben a hivatalos csatornákon és a személyes kapcsolatok által fenntartott informális csatornákon egyaránt folyik. ●Minél szegényesebb a hivatalos kommunikáció, annál több funkciót kap az informális információ áramlás. ●Szélsőséges esetben, amikor a hatás- és munkakörök tisztázatlanok, a jó informális kapcsolatok önmagukban is képesek fenntartani a látható szervezet működését. ●VESZÉLYE: Megeshet, hogy a vezető kirekesztődik a nem hivatalos kommunikációból, mert elérhetetlen a munkatársak számára vagy figyelmetlen, válasz nélkül hagyja, amit a többiektől hall. ●A kommunikáció megléte motivál, hiánya frusztrál és elszigetel. ●Az eredményes kommunikációra való képtelenség a szervezet felbomlását okozhatja.

74 74 Nálunk hogyan működik - FELADAT Szervezetenként kitöltendő kérdőív ●Milyen kommunikációs formákat kedvel? (személyes, , újság, hirdető tábla, stb.) ●Mindenről értesülök ami ○a feladatommal kapcsolatos? ○a szervezettel kapcsolatos? ●Miről kitől kap információt? ●Általában elegendő a kapott információ? ●Általában van kivel egyeztetni, ha kérdése van? ●Ön miről küld információkat? ●Mit tart a belső kommunikáció ○erősségének? ○gyenge pontjának? ●Van valami olyan külső vagy szervezeten belüli tényező ami akadályozza az információ áramlást?

75 75 Hatékony belső kommunikációs módszerei ●Szervezeti megbeszélések, értekezletek, konzultációk ●Belső továbbképzések ●Belső műhelymunka ●Szakmai fórum megbeszélések ●Szervezeti szintű állandó és ad-hoc munkacsoportok ●Egyéni és csoportos értékelések ●Írásos információ átadás Célcsoportok: ○Munkatársak ○Tagok ○Önkéntesek

76 76 A belső kommunikáció lehetséges eszközei, területei Szóbeli: ●Személyes élőbeszéd ●Telefon ●Vezetői értekezlet ●Munkamegbeszélések ●Projektmegbeszélések ●Brain stortming ●Csoportos, személyes értékelések ●Konfliktuskezelés ●Csapatépítő rendezvények ●Kuratóriumi/elnökségi ülések Írásbeli: ●Stratégiai terv ●SzMSz ●Projekt megvalósítási tervek (feladatok, felelőségek leírása) ●Szervezeti struktúra (munkaköri leírások, munkaszerződés) ●Faliújság, szervezeti naptár, kiadványok/tájékoztató anyagok ●Emlékeztetők, jegyzőkönyvek ●Internet/intranet ●Elektronikus és hagyományos levelezés ●Körlevélként különféle hírek, intézkedések, hivatalos értesítések

77 77 Minták jól működő szervezeti kommunikációra PREZI ●Mi a gondod póló? ●Nem maradhatnak kibeszéletlen problémák, mert feszültséget okoznak. Virgin ●Minden alkalmazott megkapta a „nagyfőnök” privát számát, hogy ha bármilyen ötlete vagy gondja van, azonnal felhívhassa ●A munkatársak rendszeresen töltötték a hétvégét együtt

78 78 Vacsora Találkozó holnap reggel 8:00-kor ugyanitt

79 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Www.integratedconsulting.hu 1 1 Gonda József, Debrecen, 2013. november 28. Non-profit marketing FOGLALKOZTATÁRS - TÁRS A FOGLALKOZTATÁSBAN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések