Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában  2008. április 3.-ai nevelési értekezletünkön a nevelőtestület döntése alapján módosítottuk „Szivárvány”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában  2008. április 3.-ai nevelési értekezletünkön a nevelőtestület döntése alapján módosítottuk „Szivárvány”"— Előadás másolata:

1 ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában  április 3.-ai nevelési értekezletünkön a nevelőtestület döntése alapján módosítottuk „Szivárvány” helyi nevelési programunkat, s kiemeltük a környezeti nevelést.  szeptemberében megkaptuk a „ZÖLD ÓVODA ” címet.  Tizenegy éve rendezünk nagycsoportosaink számára  „erdei óvodát”, a Mátrában.  1998-ban még szokatlannak tűnő tevékenységi mód volt ez a megtapasztaláson alapuló ismerkedés, tanulási folyamat mind az óvodapedagógusok, mind a gyermekek, s szüleik számára.  Az „erdei óvoda” fontosságát nem abban látjuk, hogy óvodásainkat friss levegőjű helyekre vigyük, nem is olyan kirándulásról szól, ahol a család helyett szeretnénk élményekhez juttatni őket. Egyszerűen erre a korra érnek be gyermekeink kellőképpen - az előzetes szoktatásnak köszönhetően – mind kíváncsiságuk, mind állóképességük, mind a természetben való viselkedésük révén, hogy egy igazán élmény dús, inger gazdag, érdekes, mondhatni felejthetetlen egy hetet töltsenek el utoljára együtt. (Nyáron már nem mindenki jön oviba)  „Erdei óvodának” neveztük el az öt napon keresztül folyamatosan természeti környezetben, töltött időt, melyet úgy terveztünk, hogy az óvodai nevelési területekkel egységben szolgálja a környezet tevékeny megismerését, megszerettetését.  Itt a nagycsoportok saját óvó nénijükkel s egy óvodai környezeti nevelő segítségével vesznek részt az élményszerű felfedező jellegű, játékos programokon. Itt komplex cselekvéseken keresztül találkozhatnak a gyerekek az élő természettel, a környezeti tényezőkkel (növény, állat, levegő, víz, talaj), s a természetvédelem, környezetvédelem fontosságával.

2 Céljaink: - A „SZIVÁRVÁNY” helyi programunk szerint, a környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakításával a környezettudatos magatartást alapozzuk az „erdei óvodában”. - Olyan viselkedésformákat gyakorolhatnak a gyerekek, melyek segítségével elsajátíthatják az élő természet megfigyelésének módját. - A gyerekek közötti kapcsolatok erősítése, az együttérzés, a beleélő, beleérző képesség, az empátia fejlesztése, az együttműködési képesség fokozása. - Olyan ökológiai szemléletmód megalapozása, mely rávilágít a „természetben mindenre szükség van, …nincsenek káros és hasznos élőlények – elvek elfogadása. - Olyan aktivitásra, felelős cselekvésre nevelés, melyben a legfontosabb elv az élet védelme és tisztelete. - A természetben való mozgással az egészséges életmódra nevelés erősítése. - Végül, de nem utolsó sorban szülőföldünk, lakóhelyünk iránti szeretet mélyítése, a kötődés erősítése. Ezeknek a céloknak a gyakorlására ideális lehetőség a Platán Úti Óvodában már hagyománnyá vált „erdei óvoda”.

3  Feladatunk:  - A „SZIVÁRVÁNY” helyi programunk szerint, a környezetkultúra és a biztonságos életvitel  szokásainak alakításával a környezettudatos magatartás alapozása az „erdei óvodában”.  Hagyjuk, hogy az ovisok sok mindent keressenek, gyűjtögessenek és minden érzékszervükkel észleljenek, majd aztán fantáziadús módon beszámoljanak arról amit találtak. Nagyon fontos kíváncsiságuk ébrentartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás.  Lényeges, hogy minden az óvodás gyermek alaptevékenységi formáján, a játékon keresztül valósul meg. Fontosnak tartjuk, hogy a számítógépes játékok, az elvont rajzfilmek korában óvodásaink játszhatnak az erdő természetes anyagaival, gallyakkal, kövekkel, kéregdarabokkal és a nedves talajjal is.  A fő téma naponta változik a helyszínnek megfelelően, ám természetesen ismétlődnek is dolgok. A témák köré építjük fel az érzékelő, észlelő, tapasztalatszerző, szenzitív játékokat.  A különböző alapokról induló gyerekeket hagyjuk, hogy maguk fedezzék fel a természetet.  Nagyon fontos kíváncsiságuk ébrentartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás.

4 Természeti megfigyelések: - első nap :Sástó – tó környéke (élővilág) gyalogtúra Mátrafüredre, közben a Rákóczi forrás örökbefogadása, majd a víz útjának követése Máriácska, Bene patak irányában.

5 – második nap :Kékestető – hazánk legmagasabb pontja (hegy, hegység). Busszal vissza Sástóra – talajjal való ismerkedés (nagy rét talaja, nyári erdő talaja, – ezekkel kapcsolatos játékok)

6 - harmadik nap : Lajosháza – Cserkő Utazás kisvonattal (Mátra Erdei Vasutak), Kirándulóhelyek felfedezése, viselkedési szabályok. Tó, patak…

7 – negyedik nap : Pipis hegy és környéke - Repülőtér Kirándulás a Szent Anna tóhoz (mocsaras vidék) növények és állatok megfigyelése, ezekkel kapcsolatos játékok. Természetvédelmi Terület fogalma. Tanösvény követése. A levegő megtapasztalása, repülők, sárkányrepülők, légzsák megfigyelése, forgók készítése, papírsárkány eregetés. Felhők felfedezése-szél.

8 – ötödik nap: Mátraháza – Tetves rét Erdei hétpróbás akadályverseny. Tábortűz, bográcsozás a szülőkkel együtt, sátor állítás, verseny ill. szabad játékok.

9 A helyszínek időnként változnak, azonban igyekszünk mindenféle élőhelybe betekinteni… Az „erdei óvodában” eddig részt vevők száma: - kb. 550 gyerek - minden óvónő, - minden dajka, annak függvényében ki a nagycsoportos. A program június első két hetében zajlik. A két nagycsoport külön-külön megy. A szeptemberi első szülői értekezleten ismertetjük a szülőkkel kirándulási terveinket, s az „erdei ovi” programját – beszélünk a dátumról, érkezés / indulás időpontjáról, a célokról, a tartalmakról, az utazásról, felszerelésről, pénzügyi háttérről. A szülők szinte kivétel nélkül teljes támogatásukról biztosítanak minket.

10 Köszönjük érdeklődésüket! Elérhetőségünk: Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvoda 3200 Gyöngyös, Platán utca 1./ 3. Telefon/fax: 06/37/ /70/ Kapcsolattartó: Major Mária óvodapedagógus, óvodai környezeti nevelő

11 SEGÍTENI TUDUNK: Terepen való tapasztalatszerzés, az újszerű módszerek megismerése – erdőpedagógia. Éves terv készítése, programok összeállítása. Fejlődés nyomon követésének dokumentálása. Továbbképzések tartása, szervezése. Viszont látásra


Letölteni ppt "ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában  2008. április 3.-ai nevelési értekezletünkön a nevelőtestület döntése alapján módosítottuk „Szivárvány”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések