Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ESÉLYTEREMTŐ PROGRAM. A XVIII. kerületi SOFI (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) OM-kód:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ESÉLYTEREMTŐ PROGRAM. A XVIII. kerületi SOFI (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) OM-kód:"— Előadás másolata:

1 ESÉLYTEREMTŐ PROGRAM

2 A XVIII. kerületi SOFI (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) OM-kód: Az intézmény felépítése: --óvodai csoport (2) --autista csoport (2) -- általános iskola 1-8 osztály --készségfejlesztő speciális szakiskola (ért.ak) --speciális szakiskola (tanak) --irodai asszisztens képzés OKJ (3) összesen: 21 tanulócsoport,212 tanuló -- Logopédiai szakszolgálat, (beszédhibások: 708 beszédhibás gyermek/tanuló) -- Utazó gyógypedagógus hálózat (integrációs tevékenység) 243 integrált SNI gyermek/tanuló ebből: 195 gyermek beszédfogyatékos, 21 enyhe ért fogy., a többi hallássérült, mozg.fogy., hiperaktív, emocionális zavarral küzdő

3 Az értelmi fogyatékosságból adódó esélyvesztés: • verseny esély? • hátrányos helyzet (1993. ÉVI LXXIX. KÖZOKTATÁSRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY 121.§. 14.) • fogyatékosság jellemzői: tartóssága súlyossága ( változó) társadalmi részvétel különböző mértékben korlátozott • esélyegyenlőségi politika diszkrimináció teljes tilalma

4 A nemzetközi kodifikáció alapokmányai - É RTELMI F OGYATÉKOS S ZEMÉLYEK J OGAINAK D EKLARÁCIÓJA F OGYATÉKOS S ZEMÉLYEK J OGAINAK D EKLARÁCIÓJA H ELIOS PROGRAM JÓTÉKONYSÁGOT FELVÁLTJA AZ ESÉLYTEREMTÉS - F OGYATÉKOSSÁGGAL É LŐ S ZEMÉLYEK E SÉLYEGYENLŐSÉGÉRE VONATKOZÓ A LAPVETŐ S ZABÁLYOK S ALAMANCAI N YILATKOZAT F OGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐ EMBEREK JOGAIRÓL SZÓLÓ ÚJ E GYEZMÉNY 2006

5 Az értelmi fogyatékos ember jövőképe Tanulásban akadályozott felnőtt • speciális szakiskola • OKJ-s képzés • család • rokoni, baráti vállakozások • munka- és tevékenységnélküliség -pszichés problémák felerősödése -devianciák Értelmileg akadályozott felnőtt • készségfejlesztő speciális szakiskola • Értelmi fogyatékosok napközi otthona • család, rokonok • elme-szociális otthonok • munka- és tevékenységnélküliség -fizikális, pszichés problémák felerősödése -apátia

6 A VALÓDI ESÉLYTEREMTÉS KÖVETELMÉNYEI • A HABILITÁCIÓS, REHABILITÁCIÓS TEVÉKENYSÉG AKKOR ÉRI EL CÉLJÁT, HA ESÉLYT TEREMT ÉS FELKÉSZÍT AZ ESÉLY „ KIHASZNÁLÁSÁNAK ” LEHETŐSÉGÉRE. • A Z ESÉLY AKKOR VÁLIK VALÓSSÁ, HA ELÉG ISMERETET KÖZVETÍT A LEHETSÉGES PARTNEREKRŐL, A LEHETSÉGES PARTNEREKNEK. • A FOGYATÉKKAL ÉLŐK TÁRSADALMI SZOCIALIZÁCIÓJA SZEMPONTJÁBÓL AZ ESÉLYTEREMTÉS JELENT MEGOLDÁST. • A SÉRÜLT EMBEREK FOGLALKOZTATÁSRA VALÓ FELKÉSZÍTÉSE, A TÁMOGATÓ PARTNERI KAPCSOLATOK KIÉPÍTÉSE AZ INTÉZMÉNYES NEVELÉS FONTOS ÉS LEGÖSSZETETTEBB FELADATA.

7 JAM • 1993 óta 124 országban működik • kiemelten közhasznú, non-profit szervezet • működését biztosítják: Eu-támogatások, kormányzati támogatások, szponzorok • célja: a közoktatás és a munka világa közötti működő kapcsolat kiépítése, fenntartása------”Hiánycikk a gyakorlatorientált képzés” • eszköze: pedagógusok képzése szemléletváltás tanulók gyakorlata szimulált helyzetek alakítása, vezetői szerepek felvállalása, döntéshozatal, termelő- szolgáltató tevékenység gyakorlása módszere: projekt módszer tevékenységbe ágyazott, tevékenykedtető módszer! többféle munkafolyamat----eltérő képességek lehetősége a siker szempontjából egyformán fontos

8 A JAM program a SOFI-ban Feltételei, kérdőjelei: -Mit jelent a diákvállalkozás projekt? -Van-e a projektre vállalkozó diákcsapatunk? Tudják-e értelmezni a vállalkozást? -Van-e támogató pedagógus csapatunk? Ismerjük-e eléggé a projekt módszer, tudjuk-e adaptálni saját intézményünkre? Mit és mennyit vállalnak a projekt sikere érdekében? -Fel tudunk-e készülni az értékesítésre? Tudunk-e árumennyiséget biztosítani? Piacképes-e az áru? Előkészületek: -Pedagógusképzés: A pedagógus, mint mentor című akkreditált tréning Projektpedagógia alkalmazási lehetőségei a közoktatásban című akkreditált tréninget -Regisztráció: SOFIKA-SZÖV Dákvállalkozás

9 A program működtetése • alaptőke: részvények kibocsájtásával • vezetőség megválasztása ( irodai asszisztens képzést végzett tanulóink) • első félév tapasztalatszerzés • üzleti terv, marketing terv készítése, tőkeszükséglet felmérése, kivitelezők körének tervezése, termelési terv • termelés elindítása: szövőműhely termékei fazekasműhely termékei • vásárok: valódi piaci körülmények, árusítás, bizonylatolás, bevétel hasznosítása Lurdy Ház ( 4 alkalom) Hídi vásár • díjak: „legjobb eladó” „legszebb termék” „A legnagyobb sikert azonban az jelentette számukra, hogy termékeink jelentős részét sikerült értékesíteni, és a további működés anyagi hátterét biztosítani.”

10 JAM kiállítás ( Kondor Béla Közösségi Ház) SOFIKA-SZÖV, szövőműhely termékei

11 Termékeink

12 „EGYMÁS KÖLCSÖNÖS TISZTELETE NÉLKÜL NINCS ÉP TÁRSADALOM, SE KICSI, SE NAGY. A GYERMEKEK ABBAN KÜLDETÉSBEN SZÜLETNEK, HOGY A KÖZÖS SZÉPSÉG EGY- EGY DARABJÁT KÖZÉNK ELHOZVA A MAGUK HOZZÁJÁRULÁSÁVAL ÚJJÁTEREMTSÉK AZ EMBERISÉGET. EZZEL A TEREMTŐ ERŐVEL MINDEGYIKÜK RENDELKEZIK, AKKOR IS, HA FÉL KEZE VAN, VAGY EGY SE, HA VAK, HA BÉNA, HA MONGOLOID, VAGY HA SÜKETNÉMA. NINCS FELEMELŐBB, NEMESEBB FELADAT, MINT AZ Ő ÚJJÁSZÜLETŐ MUNKÁJUKBAN SEGÉDKEZNI ÉS IGEN NAGY MEGTISZTELTETÉS, HA ENGEDIK…” - KOKAS KLÁRA


Letölteni ppt "ESÉLYTEREMTŐ PROGRAM. A XVIII. kerületi SOFI (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) OM-kód:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések