Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az érzelmi agy és az emberi viselkedés. Hogy jellemezhető korunk? •Az ész „diadala”?- informatika kora. •Az érzelem csapdája? – féktelen érzelmi szélsőségek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az érzelmi agy és az emberi viselkedés. Hogy jellemezhető korunk? •Az ész „diadala”?- informatika kora. •Az érzelem csapdája? – féktelen érzelmi szélsőségek."— Előadás másolata:

1 Az érzelmi agy és az emberi viselkedés

2 Hogy jellemezhető korunk? •Az ész „diadala”?- informatika kora. •Az érzelem csapdája? – féktelen érzelmi szélsőségek mindennapisága. Manipulálás művészete.

3 Megdöbbentő események •Szögi Lajos agyonverése, Olaszliszka •Két gimnazista előre megfontolt szándékkal, kegyetlenül meggyilkolta egyik osztálytársukat, barátjukat. •Lövöldözés, erőszakos halál az iskolákban •Miért történt? Ki a felelős? Mindig voltak megdöbbentő esetek!!!

4 Mindennapi afférjaink •Utálat egyes tantárgyak, emberek iránt. •Emberek közötti verbális és fizikai agresszió terjedése ( fájdalomokozásra irányuló indulat, szándékos károkozás). –Drukkerek durvaságai –Tanár/diák verés stb. stb. •Túláradó szeretet, megértés (érzelgősség) •Konfliktusok gondolatok és érzelmek között.

5 Mit tudunk saját érzelmeinkről? •Melyik a legkellemesebb érzelmünk, melyik a legfélelmetesebb? •Miért kell törekedni, hogy pozitív érzéseket éljünk át? •Figyelünk- e mások érzelmeire? •Sodortak már bajba érzelmeink? •Könnyebb lenne érzelmek nélkül?

6 Az ember egésze »Értelem »Érzelem »Viselkedés egysége Egyensúly

7 Az érzelem evolúciós adottság •Megmaradásunkat szolgálja (veszélyérzet) •Genetika adottság – megosztott kockázat Mindenki másképp egyforma! Konfliktus veszély!!!

8 Az ember társas lény •Biztonságérzet, a közösség megtartó ereje •Együttműködés képessége csoporton belül és csoportok között.(érzelmeink legyőzése, mások érzelmeinek megértése) •Agresszió más csoportokkal szemben. Az érzelmek ebben –Segítenek vagy –Gátolnak

9 Ember nincs érzelem nélkül •Érzelmeinket gén irányítja •Neurobiológiai alapja van •Megjelenítését a kultúra befolyásolja

10 Érzelem fűződik •A környező világ –jelenségeihez –eseményeihez –emberekhez •Önmagunkhoz •Létrehozott érzelmek (mikor tudatosan mosolygunk) •Jellemzője: –Bipoláris, átmenetek. –Ambivalens (pl. szeretet és gyűlölet együttese)

11 Az érzelem agyműködés terméke •Az agy felosztható: •Gondolkodó, tudatos részre •Érző elme részre –megelőzi a gondolkodó elme működését –Oka: evolúciós,növeli a túlélés esélyét A két agytevékenység együttműködése alkotja belső életünket. Minél áthatóbb az érzés, annál jobban eluralkodik az érzelmi agy.

12 Az érző elme sajátossága •Kötődésre teremtettünk. Első látásra - nem tudatosan - interakció jön létre az agyak között. •Az érzelmek ragadósak. Az érzelmek vírusként terjednek. (Pl.mosoly, mosolyt vált ki, az idegesség ragadós) •Építő emberi kapcsolatok jótékonyan hatnak az egészségi állapotunkra.

13 Az érzelmekért az amygdala a felelős

14 Amygdala •A középagy mandula formájú része ( a félelem és a harag hat rá leginkább) mozgósítja az agy többi részét. •Radarként működik, éberen figyel és jelez. (pl. a személyes tér és távolságot is meghatározza)

15 Az érzelmek két úton terjednek •Fő út: Száraz és hűvös. Mérlegelő és „lassú”. Objektívabb. (pl. meggondoljuk, hogy kimutassuk haragunkat v. nem) •Mellék út: a biztonságunkért felelős, ezért elsőnek lép működésbe. (Kommunikáció alapszabálya)

16 Mellékút Szűri és előállítja a nem verbális üzeneteket, még a látottak tudatosítása előtt. (tekintet, hangszín, arc kifejezés) –Érzelmektől „csöpögő”. –Pontatlan(első benyomás) –Extra gyors működés ( szerelem O,2 mp,12 agyi terület együttműködése) –Nem tudatos

17 Mellékút felelős •Arcizmaink öntudatlan mozgásáért (árulkodó jelek) •Át nem gondolt kijelentések •Elhamarkodott döntések •Meglátni és megszeretni érzése

18 Cél •A mellékút érzelmeit fő útra terelni. •Felismerni és uralkodni tudjunk az itt megjelent érzelmeinken. •Együtt tudjunk élni és együtt tudjunk dolgozni másokkal.

19 Érzelmek forrásuk szerint •Alapérzelmek (arcon megfigyelhetők) •Félelem •Harag •Szorongás •Öröm •Boldogság •Élvezet •Undor •Szégyen/bűntudat •Szeretet????? •Magasabb rendű érzelmek

20 Magasabb rendű érzelmek •Morális érzelmek •Erkölcsi normák, értékekhez való stabil viszony •Lelkiismeret: az egyénnek a saját tetteihez való érzelmi, értékelő viszonya. (10 parancsolat) •Intellektuális érzelmek: csodálkozás,kíváncsiság •Esztétikai érzelmek: a természeti és művészi szépséghez való vonzódás •Praxikus érzelmek: akarati tevékenység, az akadályok leküzdése. Pl. bátorság

21 Érzelmek kifejezése •A különféle érzelmek mindenkiben megvannak, de a kiváltó okban és tartósságban eltérések vannak •Megjelenésük tudatosan befolyásolható •Az érzelmek információt hordoznak, tájékoztatnak –Nem verbálisan kódoljuk –Fontos sajátunk közlése, mások érzelmeinek felismerése. Ez segít hozzá a társas helyzetek kezeléséhez. (empátia)

22 Következmény •Ahogy viselkedünk, a hogy beszélünk születésünknél fogva behatárolt, de a gének nem azonosak a végzettel!!! •A környezet, a táplálék hatnak a génekre, befolyásolják érzelmeinket. •Az agy a felgyülemlett tapasztalatokra reagálva változik, alkalmazkodik.

23 Az emberek közti összhang receptje •Melegség, őszinteség, megértés •Hatékonyabbá és kreatívabbá válunk a döntéshozatalnál. •Létrejötte három tényezőtől függ •Kölcsönös figyelem (empátia) •Pozitív érzelmekben való osztozás •Non verbális duett koordináltsága (metakommunikáció)

24 Érzelmi intelligencia •Intraperszonális terület: önmegvalósítás, függetlenség, érzelmi tudatosság •Személyközi terület: empátia, társas felelősség, nyitottság a kapcsolatteremtésre. •Problémamegoldás, a valóság pontos észlelése •Stresszel való bánás •Boldogság és optimizmus

25 Egy életen át tartó tanulás •Önnevelés •Szocializáció szerepe: •Család •Iskola •Társközösségek Minél biztosabb vagyunk érzéseinkben, annál határozottabban irányítjuk életünket!!!!!

26 Nevelés - család •Cél: asszertivitásra nevelés. Akarat érvényesítés és konfliktuskezelés, mások érdekeinek figyelembe vétele. •Családi minták: –Szülőknek a gyerek felé irányuló magatartása –Két szülő egymással szembeni magatartása –Szülök nagyszülőkkel szembeni akaratérvényesítése

27 Asszertív nevelés •Nem jó, hanem együttérző •Nem szófogadó, hanem együttműködő gyereket formál. •Egyensúly a szigor és engedékenység között, ami kizárólag a szülő, mint vezető minta adásával érhető el.

28 Emóciók zavarai •Depresszió •Agresszió

29 Hangulat •Rátelepednek az érzelmekre. •Tartósabbak, mint az érzelmek. –Senki nem tud egy álló napig dühöngeni, de morgolódni igen.

30 Temperamentum (vérmérséklet) •Hajlam egy bizonyos érzelemre vagy hangulatra

31 Jellem •Önfegyelmen nyugszik •Önmagunk irányításának, motiválásának képessége (időben megcsináljuk a feladatainkat) •Társadalmilag felnőtt személy –Önállóság –Felelősség önmagamért –Társadalomért –Környezetért –A szüntelen változáshoz való pozitív viszonyulás,azaz tanulásra való hajlandóság

32 •A pozitív érzelmek javítják a szellemi teljesítményt, fokozzák az érdeklődést •Zaklatottság leküzdése, a „nem segítő” késztetések megzabolázás •Figyelem összpontosítása, külvilág kizárása • A munkához való felelős viszonyulás kialakítása Az érzelmek szerepe a tanulásban

33 A következő irodalmakat ajánlom •Aronson,E: Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Ab Ovo K. •Simon,G: Báránybőrben. A nyílt agressziótól a manipulációig. Háttér K. •Kohlrieser,G: Túszok a tárgyalóasztalnál. Háttér K. •Ciarrochi – Forgas - Mayer:Érzelmi intelligencia a mindennapi életben. Kairosz •Goleman,D: Érzelmi intelligencia a munkahelyeken. SHL könyvek


Letölteni ppt "Az érzelmi agy és az emberi viselkedés. Hogy jellemezhető korunk? •Az ész „diadala”?- informatika kora. •Az érzelem csapdája? – féktelen érzelmi szélsőségek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések