Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gabi, Stefi & Zoli. RAM memória  A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent.  A RAM tárolja a CPU.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gabi, Stefi & Zoli. RAM memória  A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent.  A RAM tárolja a CPU."— Előadás másolata:

1 Gabi, Stefi & Zoli

2 RAM memória  A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent.  A RAM tárolja a CPU által végrehajtandó programokat, és a feldolgozásra váró adatokat. Az adatok csak addig maradnak meg benne, amíg a számítógép feszültség alatt van. Kikapcsoláskor a benne tárolt adatok elvesznek.

3 RAM memória JJellemző kapacitása napjainkban 1024 MB és többszörösei. Minél nagyobb a kapacitása, annál gyorsabban futnak le a programok az adott számítógépen.

4 ROM memória  A ROM (angolul Read- Only Memory): egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma nem változtatható, az egyszer beégetett adatok véglegesek. Az eszköz a benne tárolt adatokat típustól függően, korlátlan vagy korlátozott ideig áramtalanított állapotban is megőrzi.

5 ROM memória  Programok (például BIOS, firmware) illetve a programhoz tartozó beállított értékek tárolására használják.

6 Cache memória  A gyorsítótár (angolul cache, ejtsd: „kes”) francia eredetű kifejezés (jelentése: „rejtekhely”, „rejtett”), a számítástechnikában az átmeneti információtároló elemeket jelenti, melyek célja az információ- hozzáférés gyorsítása.

7 Cache memória AA gyorsítás egyszerűen azon alapul, hogy a gyorsítótár gyorsabb tárolóelem, mint a hozzá kapcsolt, gyorsítandó működésű elemek. A processzor és a memória között helyezkedik el.

8  Egy tipikus memória cache jellemzői:  64 Mbájt memóriához általában 64 kbájt cache jár;  a központi memóriánál 20× gyorsabb;  mérete pedig annak 1/1000-e;  az átlagos cache találati arány több mint 90%-os.

9 Puffer memória  A lemezről való olvasás sokkal lassabb a fizikai memóriából való olvasásnál. (Kivéve persze a RAM diszkek esetét.) Továbbá gyakran előfordul, hogy a lemez azonos részét egy rövid időn belül többször kell olvasni. Például először elolvasunk egy üzenetet, utána ezt beolvassuk egy szövegszerkesztőbe, hogy válaszoljunk rá, majd megmondjuk a levelezőprogramnak, hogy tegye be egy mappába. Vagy gondoljunk arra, milyen gyakran adják ki az ls parancsot a felhasználók egy rendszeren.

10 Puffer memória  Célszerű tehát az ismétlődő olvasások esetében az első olvasást a lemezről a memóriába végezni, a többit pedig csak a memóriából olvasni újra, és ott tartani, amíg szükséges. Ez az elsőn kívül nagyon felgyorsítja az olvasást. Ezt az eljárást lemezpufferelésnek (disk buffering), az e célra használt memóriaterületet cache puffernek (buffer cache) neevzzük. Mivel a memória sajnálatos módon véges, sőt, egy olyan erőforrás, amiből mindig kevés van, a cache puffer általában nem tud elég nagy lenni ahhoz, hogy minden adatot elbírjon, amire valaha szükség lehet. Amikor a cache megtelik, a legrégebben nem használt adat kikerül innét, így a helye felszabadul az új adatok számára.

11 Virtuális memória  A virtuális memória egy, az operációs rendszer vagy a számítógép hardvere által nyújtott szolgáltatás (legtöbbször a kettő szoros együttműködése), amit általában egy külső tárolóterület (merevlemez) igénybevételével, a futó program(ok) számára transzparens módon biztosítja, hogy a program végrehajtáskor a központi vagy operatív memória fizikai korlátai észrevétlenek legyenek.

12 Virtuális memória  Az operációs rendszer úgy szabadít fel operatív memóriát az éppen futó program számára, hogy a memóriában tárolt, de éppen nem használt blokkokat (lapokat) kiírja a külső tárolóra, amikor pedig ismét szükség van rájuk, visszaolvassa őket. Mivel a merevlemez sebessége töredéke a memória sebességének, nagyon sok múlik azon, hogy a virtuálismemória-kezelő milyen stratégiát alkalmaz az operatív memóriából kimozgatandó lapok kiválasztásakor.

13 Bemeneti egységek  A számítógépes egér (röviden egér, angolul computer mouse) kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhezálló tárgy egy vagy több gombbal. Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen. Az egér mozgatása többnyire a monitor képernyőjén megjelenő egérmutató (általában nyíl, ritkábban szálkereszt formájú grafikus elem) helyzetét befolyásolja. Az egér gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik. Az egér a billentyűzet mellett az egyik legfontosabb beviteli eszköz. Többféle típusa van: mechanikus, görgős, hanyattegér, infra vagy optikai, és lézertechnikával működő.

14 Bemeneti egységek Vége

15 Hanyattegér  A hanyattegerek működési elve tökéletesen megegyezik a mechanikus egerekével, azzal a különbséggel, hogy a golyót (trackball) nem az egér aljába, hanem a tetejére építették, melyet a hüvelykujjunkkal tudunk mozgatni. Az egér így fix helyen volt, mérete nagyobb, formája átalakult a szabvány egérhez képest. Menü

16 Szkenner  A lapolvasó (jövevényszóval: szkenner) a számítógép olyan külső berendezése, mely szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál.  A lapolvasó feladata: a látható információt digitális információvá alakítsa át. Aztán a már gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni.  Fajtái: Rollszkenner, Kézi szkenner, Síkágyas szkenner, Diaszkenner, Dokumentumszkenner, Könyvszkenner.

17 Szkenner  A szkenner egyik minőségi jellemzője a felbontása. Ennek mérésére a nyomtatóknál már megismert DPI (Dot Per Inch) mértékegységet használjuk. Az otthoni használatra szolgáló eszközök esetében ez jellemzően 1200 fölötti érték, de vannak olyan professzionális eszközök is, amelyeknél ennek a többszöröse is lehet.  A szkennerek másik jellemzője a színmélység, amit bitekben adnak meg. Ez a szám azt mutatja meg, hogy egyetlen pont színére vonatkozó információt hány biten tárolja a rendszer. Az elkészült képek a három alapszínből (Red, Green, Blue), additív keveréssel állnak elő. Menü

18 Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység  Hang:  A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő.  Mozgókép:  Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják.

19 Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység  Hang:  A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő.  Mozgókép:  Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják. Menü

20 Érintőpad  Az egér vagy hanyattegér funkcióját teljesíti a laptop vagy asztali PC billentyűzetébe épített érintőpad (touchpad). A kurzort ujjunknak a padon történő elmozdulása vezérli egy kapacitív elven működő érintkezőn keresztül. Érintőpad kapható önállóan, csatlakoztat-ható kivitelben is. A nyomásérzékelő párna (pressure sensitive pad)az egér funkcióin túl képes arra is, hogy a nyomás intenzitását is visszaadja, több fokozatban, és így rajzoló programoknál különböző színintenzitás-erősséget lehet hozzárendelni a különböző nyomásértékekhez. Menü

21


Letölteni ppt "Gabi, Stefi & Zoli. RAM memória  A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent.  A RAM tárolja a CPU."

Hasonló előadás


Google Hirdetések