Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek. Mi orvosok semmit sem teszünk. Csupán segítjük és bátorítjuk azt az orvost, aki Önökben lakik.”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek. Mi orvosok semmit sem teszünk. Csupán segítjük és bátorítjuk azt az orvost, aki Önökben lakik.”"— Előadás másolata:

1

2 „Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek. Mi orvosok semmit sem teszünk. Csupán segítjük és bátorítjuk azt az orvost, aki Önökben lakik.” Albert Schweitzer

3 Mentalhigiénés Konferencia Székelyudvarhely április Dr. Sineger Eleonóra A Magyar Addiktológiai Társaság Alelnöke A szenvedélybetegség lélektani gyökerei Prevenció, ambuláns kezelés, szűrés

4 A szenvedélybetegség keletkezése • Öröklött hendikep talaján (biológiai, genetikus) • Környezeti hatások (szociológiai, ökológiai) • Pszichogén eredet (lélektani hatások)

5 Prevenció  Tudomány, megköveteli: • A megelőzendő betegség ismeretét • A betegség lefolyásának ismeretét • A lefolyás progressziójának ismeretét • A betegség fertőzőképessége veszélyének ismeretét • Van kezdete, folyamata, mesterei, követői és soha nincs vége

6 A prevenció, mint az orvoslás minden ága  Művészet • Célzatos emberi tevékenység, melyet más értékek szolgálatába akarunk hajtani • Eredményével szebbé, jobbá, élvezhetőbbé teszi a környező világot • Gyakorlati szükségleteink kielégítését szolgálja • Az ember és a társadalom, a társadalom és az ember kapcsolatát javítani képes

7 Ambuláns kezelés • A WHO Declarátio 1994 –az addiktológiai betegek kezeléséről • WHO A civil szervezetek szerepének felértékelése • WHO Az egészségtudatos ember, mint a jövő embere

8 A komplex kezelés állomásai • Delírium és életveszély esetén – kórház • Háziorvosi rövid intervenciós program • Szakorvosi hosszú követéses program • Civil szervezetek szerepe az utánkezelésben és követésben • Bentlakásos, védett szállós program • A fentiek kapcsolata

9 Szűrés • Iskolai elterelő program: sport, művészet, zene, természetjárás, az általános emberi értékek elültetése a fejekben és a szívekben tanári példák által • Családi, szülői feltétel nélküli szeretet és a szabályozás kongruens modellképesség útján

10 Szűrés folytatás • Gyermekorvos, védőnő, osztályfőnök ifjúsági segítő • Háziorvos, üzemorvos korai észlelés, korai intervenció • Szakorvosi szűrés, a progresszió és a szövődmények kialakulásának megelőzése • Civil szervezetek: AE, AA, Alanon, stb.

11 A gyermek fejlődése, a szenvedélybeteg visszafejlődése • Kogníció • A Kognitív fejlődés szakaszai • Az erkölcsi fejlődés szakaszai • Kongruencia - önazonosságtudat • Élményfeldolgozás • Harmónia • Önbecsülés • Éberség • Személyiségfejlődés

12 A kogníció építőkövei • Észrevevés, észlelés • Figyelem • Emlékezés • Gondolkodás • Tanulás, intelligencia

13 A kognitív fejlődés szakaszai Jean Piaget ( ) • Szenzomotoros szakasz: A csecsemő akaratlagos mozgásai • Műveletek előtti szakasz: Saját szükségleteinek kielégítése a cél, ehhez rendel eszközöket • Konkrét műveleti szakasz: Felfedezi a másik ember szükségleteit, empátiát érez, képes önzetlen segítő magatartást kialakítani, céljait megfogalmazza és megvalósítja • Formális műveleti szakasz: Elvont kijelentésekben is tud gondolkodni, módszeresen ellenőrzi hipotéziseit. A lehetségessel, a jövővel és ideológiai problémákkal is foglalkozik.

14 Az erkölcsi fejlődés szakaszai Johann Kohlberg • Éhség, fájdalom, kényelmetlenség elkerülése • Büntetés elkerülése • Jutalom elnyerése • Tekintélyelv orientáció • Közösségelv orientáció • A belülről elinduló erkölcsi magatartás kialakítása és alkalmazási készsége

15 Mértékletesség - önbecsülés • A belső tengely, a középpont megtalálása • A belső harmónia és a külső erkölcsi rend közelítése • Örömkészség és örömszerzési készség túlkapások nélkül • Mások becsülése, értékelése • Önbecsülés

16

17

18

19 Főbb pszichoterápiás irányelvek • A szenvedélybetegség kialakulásának nyomvonalán történik. • „Az éhesen maradt gyermek önkárpótlása”, valami kori trauma, rendszerint az anya-gyermek kapcsolat insufficiens volta miatt alakul ki. A fölösleges, haszontalan gyermek végül alkalmazkodik környezetéhez, önmagát rossznak fogadja el. A páciens elfogadása, értékeinek felfedezése, önmagába vetett hitének erősítése „Rogers”-i elvek alapján. • Felnőtté válási, identifikációs krízis. Az öntudatára ébredő fiatal elutasítja a megelőző generáció értékrendjét. Útkereső, lázadó magatartás. Az önismeret növelésével saját, új, nem (Ön)pusztító jellegű utak megtalálásának promóciója.

20 És végül: • „Az emberélet útjának felén” rádöbben, hogy nem ért el semmit, immár minden vonalon csődöt jelenthet. A frusztráció, a szorongás, az insufficiencia érzése mozgatja. Itt elsősorban a kommunikációs zavart kell kezelni, a szociális háló erősítésének előmozdításával. • A pszichoterápia egyéni-, család-, és csoportterápiából áll. A klasszikus pszichoanalízis nem mutat jó eredményeket a szenvedélybetegeken. Az eddigi felmérések alapján hatékonynak tűnik Rogers, Jung, Eric Berne, Leuner, Moreno és mások iskoláinak alkalmazása a kognitív, a viselkedésterápia, a szupportív és szuggesztív terápiák felhasználásával, a pszichoeducatiós módszerek eredményeinek beépítésével.

21

22 Önmagadhoz mérd magad! Dr. Sineger Eleonóra Székelyudvarhely április


Letölteni ppt "„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek. Mi orvosok semmit sem teszünk. Csupán segítjük és bátorítjuk azt az orvost, aki Önökben lakik.”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések