Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek"— Előadás másolata:

1 „Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek
„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek. Mi orvosok semmit sem teszünk. Csupán segítjük és bátorítjuk azt az orvost, aki Önökben lakik.” Albert Schweitzer

2 Mentalhigiénés Konferencia
Székelyudvarhely 2007. április Dr. Sineger Eleonóra A Magyar Addiktológiai Társaság Alelnöke A szenvedélybetegség lélektani gyökerei Prevenció, ambuláns kezelés, szűrés

3 A szenvedélybetegség keletkezése
Öröklött hendikep talaján (biológiai, genetikus) Környezeti hatások (szociológiai, ökológiai) Pszichogén eredet (lélektani hatások)

4 Prevenció Tudomány, megköveteli: A megelőzendő betegség ismeretét
A betegség lefolyásának ismeretét A lefolyás progressziójának ismeretét A betegség fertőzőképessége veszélyének ismeretét Van kezdete, folyamata, mesterei, követői és soha nincs vége

5 A prevenció, mint az orvoslás minden ága
Művészet Célzatos emberi tevékenység, melyet más értékek szolgálatába akarunk hajtani Eredményével szebbé, jobbá, élvezhetőbbé teszi a környező világot Gyakorlati szükségleteink kielégítését szolgálja Az ember és a társadalom, a társadalom és az ember kapcsolatát javítani képes

6 Ambuláns kezelés A WHO Declarátio 1994 –az addiktológiai betegek kezeléséről WHO A civil szervezetek szerepének felértékelése WHO Az egészségtudatos ember, mint a jövő embere

7 A komplex kezelés állomásai
Delírium és életveszély esetén – kórház Háziorvosi rövid intervenciós program Szakorvosi hosszú követéses program Civil szervezetek szerepe az utánkezelésben és követésben Bentlakásos, védett szállós program A fentiek kapcsolata

8 Szűrés Iskolai elterelő program: sport, művészet, zene, természetjárás, az általános emberi értékek elültetése a fejekben és a szívekben tanári példák által Családi, szülői feltétel nélküli szeretet és a szabályozás kongruens modellképesség útján

9 Szűrés folytatás Gyermekorvos, védőnő, osztályfőnök ifjúsági segítő
Háziorvos, üzemorvos korai észlelés, korai intervenció Szakorvosi szűrés, a progresszió és a szövődmények kialakulásának megelőzése Civil szervezetek: AE, AA, Alanon, stb.

10 A gyermek fejlődése, a szenvedélybeteg visszafejlődése
Kogníció A Kognitív fejlődés szakaszai Az erkölcsi fejlődés szakaszai Kongruencia - önazonosságtudat Élményfeldolgozás Harmónia Önbecsülés Éberség Személyiségfejlődés

11 A kogníció építőkövei Észrevevés, észlelés Figyelem Emlékezés
Gondolkodás Tanulás, intelligencia

12 A kognitív fejlődés szakaszai Jean Piaget (1896-1980)
Szenzomotoros szakasz: A csecsemő akaratlagos mozgásai Műveletek előtti szakasz: Saját szükségleteinek kielégítése a cél, ehhez rendel eszközöket Konkrét műveleti szakasz: Felfedezi a másik ember szükségleteit, empátiát érez, képes önzetlen segítő magatartást kialakítani, céljait megfogalmazza és megvalósítja Formális műveleti szakasz: Elvont kijelentésekben is tud gondolkodni, módszeresen ellenőrzi hipotéziseit. A lehetségessel, a jövővel és ideológiai problémákkal is foglalkozik.

13 Az erkölcsi fejlődés szakaszai Johann Kohlberg
Éhség, fájdalom, kényelmetlenség elkerülése Büntetés elkerülése Jutalom elnyerése Tekintélyelv orientáció Közösségelv orientáció A belülről elinduló erkölcsi magatartás kialakítása és alkalmazási készsége

14 Mértékletesség - önbecsülés
A belső tengely, a középpont megtalálása A belső harmónia és a külső erkölcsi rend közelítése Örömkészség és örömszerzési készség túlkapások nélkül Mások becsülése, értékelése Önbecsülés

15

16

17

18 Főbb pszichoterápiás irányelvek
A szenvedélybetegség kialakulásának nyomvonalán történik. „Az éhesen maradt gyermek önkárpótlása”, valami kori trauma, rendszerint az anya-gyermek kapcsolat insufficiens volta miatt alakul ki. A fölösleges, haszontalan gyermek végül alkalmazkodik környezetéhez, önmagát rossznak fogadja el. A páciens elfogadása, értékeinek felfedezése, önmagába vetett hitének erősítése „Rogers”-i elvek alapján. Felnőtté válási, identifikációs krízis. Az öntudatára ébredő fiatal elutasítja a megelőző generáció értékrendjét. Útkereső, lázadó magatartás. Az önismeret növelésével saját, új, nem (Ön)pusztító jellegű utak megtalálásának promóciója.

19 És végül: „Az emberélet útjának felén” rádöbben, hogy nem ért el semmit, immár minden vonalon csődöt jelenthet. A frusztráció, a szorongás, az insufficiencia érzése mozgatja. Itt elsősorban a kommunikációs zavart kell kezelni, a szociális háló erősítésének előmozdításával. A pszichoterápia egyéni-, család-, és csoportterápiából áll. A klasszikus pszichoanalízis nem mutat jó eredményeket a szenvedélybetegeken. Az eddigi felmérések alapján hatékonynak tűnik Rogers, Jung, Eric Berne, Leuner, Moreno és mások iskoláinak alkalmazása a kognitív, a viselkedésterápia, a szupportív és szuggesztív terápiák felhasználásával, a pszichoeducatiós módszerek eredményeinek beépítésével.

20

21 Dr. Sineger Eleonóra Székelyudvarhely 2007. április 20-23.
Önmagadhoz mérd magad! Dr. Sineger Eleonóra Székelyudvarhely 2007. április


Letölteni ppt "„Ez állítólag szakmai titok, én még is elmondom Önöknek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések