Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IM az EMC-ben Juhász Valéria SZTE JGYPK. Mi micsoda? 14:36 [(JackHerer)] amit nem talál a google az nem létezik 14:36 [(JackHerer)] ami nincs fennt youtubeon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IM az EMC-ben Juhász Valéria SZTE JGYPK. Mi micsoda? 14:36 [(JackHerer)] amit nem talál a google az nem létezik 14:36 [(JackHerer)] ami nincs fennt youtubeon."— Előadás másolata:

1 IM az EMC-ben Juhász Valéria SZTE JGYPK

2 Mi micsoda? 14:36 [(JackHerer)] amit nem talál a google az nem létezik 14:36 [(JackHerer)] ami nincs fennt youtubeon az megse történt 14:36 [(JackHerer)] aki nincs fennt facen az nem ember Chat.hu Szeged szoba május 3.

3 Az átlag magyar internetező közel 3,5 órát tölt naponta az internet előtt (Ipsos - Gemius SA: gemius/Ipsos Fusion Data, belföldi közönség).

4 A virtuális térben formálódó kommunikáció elnevezései • interactive written discourse, style, electronic language, electronic discourse, electronic orality, Netspeak, Netlish, Weblish, Internet language, Internet lingonak, cyberspeaknek, e-speak, CMC, EMC • írott beszélt nyelv, írásos/írott dialógus, virtuális írásbeliség, digileketus, virtkom, virtírás

5 CMC írott m ű fajai ASZINKRONASZINKRON SZINKRÓNSZINKRÓN weblap blog fórum cset IM nyilvános privát aszimmetrikus szimmetrikus kommunikáció

6 EMC nyelv • „HÁáááááááát mit írjak ide??? őőőőőőő....Gedóba járok, de már nem sokáig.(szerencsére). De sztem hiányozni fog a school. Főleg a bolond osztály és néhány tanár.( ha ezt meglátja valamiek tanár akkor egyből kérdi h ki ))) Pl.: Laci bá(nagy arc egy ember& jó fej), Peeti bá( ő is jó arc!!!! ), és az "öregebbek" közül tán Betti néni ő sztem az egyik (a nem sok közül, nem tom igazából ]) legjobb fej tanci!!! Kedvenc Sport: FOCI!!!!(4 ever) főleg az angol bajnokság!!!” (15 éves)

7 Nyelvi innovációk és műfajok az EMC-ben honlap blog + ímél +/+ fórum +/+ IM ++/+ cset +++ sms +++

8 Dichotómiák a = familiáris beszélgetésb = telefonbeszélgetésc = magánlevél d = „prezentáció” szövegee = sajtóinterjúf = prédikáció g = tudományos előadásh = vezércikki = jogszabályszöveg (Koch-Osterreicher 1994: 588) 1. ábra: Szövegváltozatok a mediálisan és koncipiálisan írásbeli és szóbeli dimenzióban elhelyezve. Forrás: Benczik 2004.

9 „Az írott nyelv egyre inkább beszélt jellegűvé válik napjainkban, és ez a folyamat tükröződik az iskolai fogalmazásokban is. Pedig nyilvánvalónak kellene lennie minden diák számára az írástanulás kezdeteitől, hogy az írott és a beszélt nyelv két külön regiszter, az írott nyelvre más nyelvhasználati szabályok vonatkoznak, mint a beszélt nyelvre, más a kommunikációs helyzet, hiányzik az interaktivitás. A létrehozott szöveg tehát önállóvá válik, ebből az következik, hogy egyértelműnek kellene lennie, hiszen azt jelenti már, amit az olvasó ért rajta, nem lehet utólag korrigálni…” „…fontos tudatosítani, hogy ügyeljenek arra, hogy írásuk, alkalmazkodjék az írott nyelvi normához, elvárásokhoz, különös tekintettel a stilisztikára és a nyelvhelyességre.” (Vallent Brigitta: Beszélt nyelvi hatások a középiskolások fogalmazásaiban Mnyr )

10 Az írás és írott nyelv viszonya

11 Dichotomikus gondolkodás az EMC műfajokról ? Ímél, blog, hozzászólások, honlapok stb.

12 Külső normarendszer vs. saját normarendszer • metanyelvek, konvencionalizálódások • preskriptivizmus vs. deskriptivizmus újraértelmezése

13 EMC nyelv – EMC műfajok honlapblogcsetfórumreklámIMímél

14 Konstrukciók • Műfaj a műfajban és fluiditás

15 Azonnali üzenetküld ő rendszerek

16

17 Az IM jellemz ő i • Mediálisan lehet írásbeli és szóbeli is. • Kevésbé formális nyelvhasználat • Kváziszinkron (nyelvi innovációk). Kevés EMC nyelvi jellemz ő. • A résztvev ő k számát tekintve:

18 Szimultán tevékenységek (22:03) Szabirnya:Mi van? (22:03) Szabirnya:Belefulladtál a tojáspöribe? (22:03) Padme:gladiátort nézek (22:04) Szabirnya:Még nemláttad? (22:04) Padme:de (22:04) Padme:de szereten

19 Az IM használati szférája, a kapcsolatra kifejtett hatása 2 elmélet: kapcsolatvesztés felszabadítás kapcsolatközpontú információközpontú magáncélú munkacélú

20 IM a munkahelyen

21 Kapcsolatmező (Nardi)

22 Több, egyidejű IM-ezés Rövid válaszok (kevesebb figyelem) Kognitíven megterhelő Külön ablaknál félre/ mellébeszélés Kváziszinkron - aszinkron Ablakbezárás – minimalizálás helyett „Innovációk” sűrűsödése

23 Rendszeres IM-ezőkKezdő IM-ezők Hosszabb, gyorsabb ütemű interakciók Rövidebb, lassabb interakciók Rövidebb fordulókHosszabb fordulók Többszálú IM-ezésEgyszálú IM-ezés Több párhuzamos, egyidejű cselekvés Csak IM-ezés

24 SAJÁT VIZSGÁLAT

25

26 Szövegelemző szoftver

27 A kutatás • 45 beszélgetés • 15 „diádtól” (20-on éves egyetemisták) • 234 (szellős) oldal • karakter szóköz nélkül • szó • sor • 4977 elküldött szegmens • 2620 beszédlépés • A beszélgetések átlagos hossza 44,5’. A legrövidebb 1’-en belül, a leghosszabb beszélgetés 185’ 1 sorban átlagosan 3 szó, 5-6 karakteres szavak, 1,9 elküldött szegmens 1 beszédlépés/forduló

28 Más, írott és beszélt /formális és informális szövegekkel való összehasonlításnak a problémái

29 Szövegszervezési sajátosságait mivel lehet összevetni? Interaktív informális diskurzusokkal

30 Az otthoni beszélgetések időpontjai • Munkahelyen napközben

31 6’ 10 szegmens (14:31) KT: rajtad vagyok elég rendesen csak ne szúrkálódj,és hidd el,kurva jó lesz (14:32) J:miből kéne észre vennem? csak úgy kíváncsi lennék (14:33) KT: tegnap is írtam,hívtalak,rám sem szartál... (14:34) KT: és tudom,h szarul esett,h nem mentem le,és kurvára akartam de így jött össze (14:34) KT: nekem meg a tegnapi napom jött össze ugy h nem birtam irni (14:35) KT: jólvan én nem cinkelek (14:35) J:ja ok csá? (14:35) KT: és ha így megbeszéljük,akkor nem cink ja hát fölbasztál nem bírom ha flegma vagy (14:35) KT: mert akkor én is az vagyok és nem szertek veled flegmázni (14:36) J:rendben ugy tüntem mint akoi berágott az ok csá-ra?

32 1’ 7 szegmens (16:42) Cicafiu -Th:mámint te mint tapasztalt öreg,van valami véleményed csaktán nem? (16:43) Bullimre: ☺☺ (16:43) Bullimre:hát figyi, azért én jártam olyan sok csajjal... érted... (16:43) Bullimre:inkább csak felszedtem őket (16:43) Bullimre:de ha szereted a csajt, vagy látsz benne vmit (16:43) Bullimre:ami miatt érdemes miatta utazgatni (16:43) Bullimre:akkor... (16:43) Bullimre:hajrá (16:44) Cicafiu -Th:hát akkor ezt még kitalálom,mert még csak most ismerkedünk (16:45) Bullimre:van képed róla?

33 Az IM cset? Prototipikus megközelítés

34 „A chatet egyre inkább felváltja az online telefonálás. Az internetezők közel fele alkalmanként, 25 százaléka pedig rendszeresen hívja fel ismerőseit a világhálón keresztül - derült ki az NRC és a TNS VMR2007 első félévére vonatkozó felméréséből.”

35 Offline kapcsolat

36 3.-ról való beszélgetés témája: közös ismer ő sök (20:06) Lego:Harmos Zsolti együtt van még barátnéddal (20:06) Lego:? (20:07) ` ● ๑ **·.¸¸«-.¸.:hááh:D hát már nem a barátn ő m, de igen együtt vannak (20:07) ` ● ๑ **·.¸¸«-.¸.:miért? (20:13)Lego kijelentkezett

37 Bocsánatkérés, magyarázkodás témájában találkozásra utalás (22:09) Patrik:vok (22:09) Patrik:h h nem irtál ma h talizzunk?? (22:09) мǿηịκα :mert fáradt voltam ez az egyik (22:10) мǿηịκα :a másik, h nem volt túl jó kedvem (22:10) мǿηịκα :meg már tök rég beszéltünk (22:10) мǿηịκα :ezek voltak az okok (22:10) Patrik:csak azért nem voltam msnen mert anyám használja mindig a gépet (22:11) Patrik:azon dolgozik (22:11) Patrik:és ezért nem beszéltünk (22:11) Patrik::(

38 Múlt: közös „el ő élet” (9:49) Padme:remélem együtt vagytok még (csak mert wiwen nem láttam a közös képet), olyan aranyosak vagytok tényleg együtt (9:50) Otta:jah még együtt (9:50) Otta:és te Petivel (9:51) Padme:nem, már több mint 3 hónapja nem (9:51) Otta:h h (9:51) Otta:??? (9:51) Otta:mi történt (9:51) Otta:??? (9:52) Padme:furcsa azt pont Veled megbeszélni,...de...egye fene (9:53) Otta:ha nem akarod ne kell

39 Névválasztás reális nevek álnevek mónika csillka Szabirnya Máté Lali patrick Jenny chris bullimre Alexa szelleme Macskalámpás lány NAGY Játékos Padme Otta Lego Cicafiú Pantani

40 Témák 1. Közös buli és járulékos elemei Iskola és tanulás bocsánatkérések Főzés, evés film Szex, szerelem, csábítás házimunka munkaPszichikai állapot

41 Témák 2. viszony család egészség Önreflexiók/ a másik jellemzése Közös ismerősök sport

42 Témaszerveződések

43 Példa a többszemélyes csetelés témaszervez ő désére 19:26 [Jelmezbálka] tudod mit eszgetek????? 19:26 [edepapa] Vivi szia 19:26 [eywa4] * 19:26 [kéksas-szem] Nézzed meg ! 19:26 [throne] Szia vivike 19:26 [szívlövés] utolsónak köszöntél nekem 19:26 [DEBORAH666] huhh, de sokan vagytok 19:26 [KisKö] sziasztok)) 19:26 [(CINKI)] - 19:26 [petsala] mit ? 19:26 [(CINKI)] hú 19:26 [kercerece63] hová sietsz, mondd hová????????? 19:26 [Nicklós] nem 19:26 [kéksas-szem] Vivi szia 19:26 [(CINKI)] he 19:26 [Jelmezbálka] annyira hogy csak nah 19:26 [vivi48] throne szia 19:26 [hess007] Apáca szia) 19:26 [DEBORAH666] akkor nem szólsz 19:26 [throne] * 19:26 [petsala] oroszlánt? 19:26 [Jelmezbálka] hagymásbabot 19:26 [vivi48] hess szia 19:26 [Jelmezbálka] kérsz egy csókot??:DDDD Chat.hu 40-en túl március 7.

44 IM - lineáris szerveződés (1:24) Pantani:igaz de minek neked kocsi? (1:25) Jenny:mert az a mindenen ha vezethetek (1:25) Jenny:akkor nem érzem magam egyedül (1:26) Pantani:mit vezetsz? (1:27) Jenny:most volt csere mert eddig közös volt apummal most egy kis twingo (1:27) Pantani:édes :: (1:27) Jenny:mind1 ha megy és most megint csere lesz (1:27) Pantani:te csak körmözöl? (1:28) Jenny:meg apámnak besegitek (1:28) Jenny:takaritási vállalatunk van papirok számlák ezek az én feladataim (1:29) Pantani:érteleeekk (1:29) Jenny:de van amikor elmegyek neki dolgozni ha nincs neki embere

45 IM – látszólagos késleltetett reakció (20:06) мǿηịκα :piacozni? (20:07) мǿηịκα :vmit árulni? (20:07) мǿηịκα :amúgy ugyanez ment nálam az elmúlt 3 évben (20:07) мǿηịκα :és most meg ez a hirtelen rohanás (20:07) мǿηịκα :és hogy alig vagyok itthon (20:07) Patrik:hát krumplit (20:07) мǿηịκα :elképeszt ő. nem tudom ebbe mikor fogok belejönni (20:07) Patrik:egyszer majd belejössz

46 A szövegszerű megjelenés kohéziója laza, a kommunikációé erős (22:28) Padme:mit vigyek: (22:29) Padme:türcsi, tusfürdő, fehérnemű, megvnmi ruha (22:29) Padme:nem? (22:29) Máté:ja (22:29) Padme:hol alszok? (22:29) Máté:ettől függetlenül valami hippiruhád nincs? (22:29) Máté:kád? jó nagy (22:29) Padme:milyen hippiruha?? (22:29) Máté:olyan hippihippi (22:30) Padme:3-as lett a maim (22:30) Máté:az GÖRBÜL (22:30) Máté:de nincs valami hippiruhád... ilyen izépóló meg faszomizé (22:31) Padme:de az a hippiruha??magamnak?? (22:31) Padme:vagy mibe menjek? (22:31) Padme:h kell egerben megjelenni?

47 Következtetés Az IM beszélgetések szövegszer ű megjelenése többnyire lineáris strukturáltságú a közvetlen offline kommunikációhoz hasonlóan, mert nincs a csetre jellemz ő szóhozjutási /beszédjogszerzési verseny.

48 Átfedések, közbevágások • Az együttbeszélés fogalmának újraértelmezése : Az IM-ben a közel azonos időben elküldött a két fél részéről más, egymástól független topicok megjelenése, és az azokra adott „késleltetetten” megjelenő keresztszekvenciák által alkotott párszekvenciát bizonyítják az „együttbeszélés” tényét.

49 Belebonyolódási stratégiák: kapcsolatfelvételi (pár)szekvenciák 1. virtuális találka 2. virtuális együttlakás / fluens kommunikáció 3. „rányitási” stratégia - kérdéstámadás 4. Bekopogás – beleegyezés-kérés a beszélgetéshez 5. virtuális „telefonálás” 6. üres lakásban köszöngetés – sikertelen kapcsolatfelvétel – a látszat ellenére, válasz nem fogadás

50 1. Virtuális találka (20:03) Patrik:szia (20:03) Patrik:mizujs? (20:03) Patrik:már vártlak nagyon (20:04) мǿηịκα:szio (20:04) мǿηịκα:ebben a pillanatban értem haza (20:04) мǿηịκα:hulla vagyok teljesen (20:05) Patrik:elhiszem

51 2. Virtuális együttlakás (fluens kommunikáció) Példa1. (13:45) Padme:nyugodj meg (13:46) Máté:már az vagy, fél doboz cigi után (13:46) Padme:ajjj (13:46) Padme:nem ér ennyit (13:46) Máté:amikor beértünk berénybe, láttam egy csajt ünneplőben az utcán - gondoltam évzáró... (13:47) Máté:és igen, neki is az volt!... Példa 2. (17:59) Máté:nem Böbének, hanem Mandulának nevezted el? (17:59) Máté:vagy miaz,Benő... (17:59) Padme:nem,mert másikat vettem (18:00) Padme:5perc wiwen kép (18:00) Máté:áááááááááá

52 3. Rányitási stratégia A Köszönés és témábavágás - B köszönés és válasz Példa 1. (20:56) Macskalámpás lány:szia (20:56) Macskalámpás lány:mikor intézed az ingyenes cuccokat (20:57) мǿηịκα:szioo (20:57) мǿηịκα:elméletileg jövőhéten már minden meglesz (20:57) мǿηịκα:szerintem hétfőn még nem Példa 2. (21:22) NAGY Játékos $:szia (21:22) NAGY Játékos $:nah mien volt a munka?:É (21:22) NAGY Játékos $:házid megcsináltad holnapra? (21:23) мǿηịκα:szioo (21:23) мǿηịκα:azt a horoszkóposat? (

53 4. Bekopogás (21:22) Szabirnya:Ráérsz? (21:22) Padme:igen

54 Virtuális „telefonálás” Példa1. (20:00) mónikaSzia (20:01) Lego:szia (20:01) mónikaCsak van vmi, amit nem kérdeztem meg, amikor beszéltünk Példa 2. (16:20) Pantani:na hali szitu? (16:20) Jenny:szia semmi haza értél? (16:20) Pantani:én? :A inkébb te..? (16:21) Pantani:írtam,nem válaszoltál

55 Aszimmetrikus kommunikáció: üres lakásban köszöngetés (12:35) PT:azért drága holnap is irhatnál smst ha nem vok fent msnen (12:35) PT:légszi (12:35) PT:csók (12:35) PT:szia (12:35)мǿηịκα bejelentkezett (Rejtve kapcsolódik) VÉGE

56 Beszédjog-megtartási stratégia

57 Beszédjog megtartása szintaktikai/szemantikai/startégiai egységek határán 1. beszédjog-megtartás explicitált előre jelzése: (22:09) мǿηịκα:mert fáradt voltam ez az egyik (22:10) мǿηịκα:a másik, h nem volt túl jó kedvem

58 2. befejezetlen megnyilatkozások, „intonációs” befejezetlenség (22:11) мǿηịκα:értem (22:11) мǿηịκα:hát én mindenre gondoltam már (22:11) мǿηịκα:csak erre nem (22:11) Patrik:de haragszol rám?

59 3. Befejezetlen stratégia • Homlokzatóvási igény elvárása/kielégítése (22:21) мǿηịκα:vagy csütörtökön írok (22:21) мǿηịκα:de most lefekszem (22:21) мǿηịκα:mert a holnapi nap... az nagyon durva lesz (22:21) мǿηịκα:jóéjt (22:21) мǿηịκα:szio (22:21) Patrik:megadod a számod?

60 Írásjel helyett enter (22:03) Máté:akkor inkább a kettővel hamarabbival gyere az átszállások miatt (22:03) Máté:de én annak is örülök, ha a 10:18-sal jössz (22:28) Jenny:látom azért neked a foci a mindened (22:28) Pantani:mert? nem a mindenem (22:29) Pantani:miel nem űzöm olyan magas szinten de szeretem és hát zsebpénz is jár érte, (22:29) Pantani:így aztán kötelező is

61 Elbúcsúzás (22:22) мǿηịκα:na most megyek heti hetest nézni (22:22) мǿηịκα:pussz (22:22) мǿηịκα:szio (22:22) мǿηịκα:jóéjt (22:22) Macskalámpás lán:bazz holnap másfél óráé kell bemenni:S:S nme hiszem el.:S (22:22) Macskalámpás lán:okok (22:22) мǿηịκα:jaja (22:22) Macskalámpás lán:jó tvzést (22:22) Macskalámpás lán:jó8 (22:22) Macskalámpás lán:szia (22:22) Macskalámpás lán:pusy (22:22) мǿηịκα:tiszta hülyék, h nem másik napra tették (22:22) мǿηịκα:na szio

62 (22:21) мǿηịκα:de most lefekszem (22:21) мǿηịκα:mert a holnapi nap... az nagyon durva lesz (22:21) мǿηịκα:jóéjt (22:21) мǿηịκα:szio (22:21) Patrik:megadod a számod? (22:21) Patrik:mert a tiéd sincs meg (22:21) Patrik::( (22:22) Patrik:vagy csörögj rám (22:22) мǿηịκα:majd én kereslek (22:22) мǿηịκα::P (22:22) мǿηịκα:nyugi nem felejtelek el (22:22) мǿηịκα:na jóéjt (22:22) Patrik:okok (22:22) Patrik::P (22:22) Patrik:én se (22:23) Patrik:nem akarlak (22:23) Patrik::P (22:23) Patrik:jó éjt (22:23) Patrik:csók (22:23) Patrik:szia

63


Letölteni ppt "IM az EMC-ben Juhász Valéria SZTE JGYPK. Mi micsoda? 14:36 [(JackHerer)] amit nem talál a google az nem létezik 14:36 [(JackHerer)] ami nincs fennt youtubeon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések