Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Merchandising. •VÁZLAT •1 MERCHANDISING JELENSÉG •2 NEMZETI ÉS NEMZETKÖZI MERCHANDISING •3 ELŐFORDULÁS,FELHASZNÁLÁS •4 FILMES FELHASZNÁLÁS •5 FOGALOM.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Merchandising. •VÁZLAT •1 MERCHANDISING JELENSÉG •2 NEMZETI ÉS NEMZETKÖZI MERCHANDISING •3 ELŐFORDULÁS,FELHASZNÁLÁS •4 FILMES FELHASZNÁLÁS •5 FOGALOM."— Előadás másolata:

1 Merchandising

2 •VÁZLAT •1 MERCHANDISING JELENSÉG •2 NEMZETI ÉS NEMZETKÖZI MERCHANDISING •3 ELŐFORDULÁS,FELHASZNÁLÁS •4 FILMES FELHASZNÁLÁS •5 FOGALOM •6 JOGI SZABÁLYOZÁS •7) MERCHANDISING PEREK •8) VÉDJEGYOLTALOM,A SZTNH.GYAKOR LATA VÉDJEGY ÜGYEKBEN

3 •A merchandising kiötlőjének Walt Disney-t tartják, aki 1929-ben 300 dollárért adta el először a Mickey Mouse figurát, egy notesz címlapjához. •Az arculatátvitel tömeges alkalmazása jelentette a XX. század utolsó negyedében azt a változást, amely a merchandising tanulmányozását mind a közgazdaságtan, mind a marketing, mind a jogi szabályozás szempont jából aktuálissá tette. Magyarországona mer chandising elsőként a 20. század 80-as, 90-es éveiben jelentkezett.

4 1) MERCHANDISING JELENSÉG A merchandising lényegében arculatátvitelt jelent. Jól ismert színészek: Alan Delon, Jean-Paul Belmondo, Marylin Monroe, továbbá megfilmesített, képzeletbeli és vizuálisan megtestesített figurák (James Bond, Rambo, Kojak, Batman, Superman stb.), rajzfilm- és mesefigurák (Tom és Jerry, Mézga család, Süsü a sárkány, Asterix stb.) felhasználását jelenti az áruforgalomban. Az arculatátvitel nagy előnye, hogy a kérdéses jól ismert figurákat a fogyasztók árujelzőként is szívesen fogadják. Azok figyelemfelkeltésre, a vásárlók meggyőzésére, eladásösztönzésre egyaránt alkalmasak. •.

5 •Az áruértékesítéssel foglalkozó szakemberek már korábban felismerték, hogy híres emberek igazolhatják az adott termék használhatóságát, jó tulajdonsá - gait. Már a film előtti korban, a 19. század végén létezett Petőfi vászon és Kossuth fénymáz. • Újházi Ede a múlt században élő neves színész reklámozta a Gottschlig rumot. („Marha, mondja a Mester – ez volt Újházi gúnyneve – igyál Gottschlig rumot”) – sugallta az 1980-es években népszerűvé vált és feledésbe ma sem ment plakát

6 •2. Nemzeti és nemzetközi merchandising •Általában a nemzeti figurákra modelezett merchandising kisebb arányt képvisel Magyarországon. •Ezzel szemben álló tendenciát mutat a nemzetközi jellegű marketing. Az ilyen irányú tevékenység gyors növekedést könyvelhet el az elmúlt években. Mindennél többet mond ebben a vonatkozásban, hogy a Mickey Mouse, Donald Duck, Bambi, Snoopy, Garfield, Batman, Superman és más nemzetközileg is elfogadott megjelölések eredeti rendeltetésüktől eltérően, mint árujelzők ismertté váltak és keresettek Magyarországon

7 •Az eredetileg magyar ábrázolásokkal és magyar nevekkel operáló merchandising ritka. Ebben a vonatkozásban az ismert magyar bábfilmeket és rajzfilmeket célszerű említeni. E filmek alakjait, így a „Mézga család”, „Vízipók, a csodapók”, valamint a „Süsü a sárkány” ábrázolásait a legkülönbözőbb gyermek- áruk népszerűsítésére használják fel.

8 •NEMZETI MERCHANDISING Németország nemzeti merchandising figurái Die Maus, Ottó Olifanten, Käpt’n Blaubar; Gute Zeiten, Schlechte Zeiten sorozatok figurái Hollandia legnépszerűbb nemzeti merchandising figurái Tom Poes, Olli B. Bommie, Jipp és Jannake, Njintje. Olaszország legnépszerűbb merchandising figurája: a Pinnochio. Franciaország nemzeti merchandisingjének képviselője: Angelique az angyalok grófnéja Csehország mind máig legnépszerűbb merchandising figurája: Svejk a derék katona. Ausztrália legnépszerűbb merchandising figurája: Crocodile Dundee. Japán legnépszerűbb nemzeti merchandising figurája: Sazaesan – Testuwan – Atomu (Atom Boy) Norvégia népszerű merchandising figurái: Kappemomme by és Hakkebakkeskogen]]

9 •3 ELŐFORDULÁS,FELHASZNÁLÁS POLITIKAI MARKETING Politikusok arculatának felhasználása külföldön Magyarországon viszonylag ritka a közelmúlt vagy jelen politikusainak arculatátvitele. Erre jó példa lehet Kádár János az MSZMP első titkárának a múlt század 90-es éveiben borcímkén való szerepeltetése. •A külföldi merchandising felhasználások között meg lehet említeni •Franciaországban Giscard d’ Estaing nevének felhasználását kereskedelmi célra Svédországban a 90-es években szintén a miniszterelnök Ingvar Carlsson nevét használták fel áruk értékesítésére 1994-ben. MIÉP

10 •Hollandiában Beatrix királyné nevét és hangját használták fel rádióban hirdetésre 2000-ben •Charles de Gualle nevet Norvégiában használták fel kereskedelmi céllal •Norvégiában szintén felhasználták a miniszterelnök Gro Harlem Bruntland nevet és képmását áruk és szolgáltatások népszerűsítésére 1993-ban

11 MINDEN POLITIKAI IRÉNYZATNAK MEGVANNAK AZOK A” VONZÓ ARCAI” AKIKET APOLITIKAIRENDEZVÉNYEIKEN FELVONULTATNAK FIDESZ EPERJES KÁROLY,SASVÁRI SÁNDOR,MÉSZÖLY KÁLMÁN SZOCIALISTA PÁRT.HEGEDÜS D.GÉZAKORDA GYÖRGY ÉS BALÁZS KLÁRI,KOOS JÁNOS.KOVÁCS KATI ÉNEKESNŐ SZDSZ(VOLT) PADÖDŐ BRÓDY JÁNOS MIÉP(VOLT) SÁRDI BARBARA + PAPP GYULA DÖRNER GYÖRGY SZÍNÉSZ FEKETE GYULA -IRÓ

12 •A MERCHANDISING TOVÁBBI ELŐFORDULÁSA NAGYON SZIVESEN HASZNÁLJÁK FEL TÖRTÉNEL-- MI LÉPTÉKKEL HIRES EMBEREK KÉPMÁSÁT ÉS NEVÉT: METTERNICH PEZSGŐ BISMARCK SNAPSZ NAPOLEON COGNAC JOHANN STRAUSS-PEZSGŐ MOZART-KUGEL FERENC JÓZSEF KESERŰVIZ HUNYADI JÁNOS KESERŰVÍZ RÁKÓCZI SÖR RASZPUTYIN VODKA GORBACSOV VODKA

13 •A VILÁGVISZONYLATBAN ISMERT SPORTOLÓK NEVÉNEK ÉS KÉPMÁSÁNAK •FELHASZNÁLÁSA BENEDEK TIBOR-OLIMPIAI BAJNOK-DANON- SZUPER RUDI SZABÓ BENCE-OLIMPIAI BAJNOK-MARTINI KOVÁCS KATALIN-OLIMPIAI BAJNOK- AKTIVÁL MAX LOUIS FIGÓ- SZENTKIRÁLYI ÁSVÁNYVIZ GABRIELLA SABATINI – PARFÖM DAVID BECKHAM- DIVATÁRÚK PLATINI-ADIDAS SPORTCIPŐ

14 •AZ UTÓBBI IDŐBEN A MERCHANDISING OLYAN TERÜLETEKRE IS KITERJEDT MINT A GYOGYSZEREK,GYÓGYÁSZATI KÉSZÍTMÉNYEK NÉPSZERÜSÍTÉSE • CSALA ZSUZSA” KÖZÉPSÚLYÚ” SZINÉSZNŐ A CSALA-VARÁZSLAT FOGYASZTÓ GYÓGYTEA NÉPSZERŰSÍTÉJE A MAGYAR GYÓGYSZERTÁRAK 2009-TŐL A GYÓGYSZEREK ÉRTÉKESÍTÉSE CÉLJÁBÓL RENDSZERESEN MEGJELENTETIK „SZIMPATI- KA” KIADÁNYUKAT, AMELYNEK CIMLAPJÁN O- LYAN HÍRES MAGYAR SZINÉSZEK SZEREPELNEK MINT SCHELL JUDIT ÉS RUDOLF PÉTER.

15 4)FILMES FELHASZNÁLÁS A. Filmszínészek neve, képmása •A marketingszakemberek számára köztudomású, hogy csinos, vonzó színésznők, jóképű színészek által ajánlott áruk és szolgáltatások már eleve sikerre számíthatnak. A színészek ajánlása különösen alkalmas figyelemfelhívásra. Számos klasszikus példát lehet felsorolni. •A világhíres filmeket, nem kis részben a benne szerep lő attraktív színészek tették halhatatlanná. Ezt el lehet mondani a Fellini által rendezett Dolce Vitáról (1960). A La Dolce vita c. film plakátján jól kivehető Marcello Mastroianni és Anita Ekberg ábrázolása.

16 •B. Filmek címei •Aranysárkány vendéglő Budapesten. Az étterem neve azonos Kosztolányi Dezső híres regényének a címével, amelyből filmet is készítettek. •Lila Akác étterem Budapesten. Elnevezése azonos Szép Ernő „Lila akác” regényének és az abból készült nagysikerű film címével. •Bonny and Clyde.(már csak Bonnie) Világhírű amerikai film címe, espresso nevévé vált Budapesten.Megszünt •Sissy. Világhíres francia film címe. Panzió és szálloda neve Budapesten, sőt van ilyen nevű étterem is. •Macskafogó. Magyarországon jól ismert rajzfilm címe. Étterem neve, amely Budapest V. kerületében van. •Borsalino. Világhíres francia film címe. Éjszakai szórakozóhely Budapesten. •Három testőr. Dumas világhírű és megfilmesített regénye. Étterem Budapesten. •Mephisto. Oscar díjas magyar film. Étterem neve Budapesten.

17 •C. Filmsorozatok címei •Rocky. Világhírű amerikai film. Sörbár Budapesten. •Hupikék törpikék. Színes belga mesefilmsorozat. Gyermekruházati cikkek és zenekar megjelölésére szolgál. •Tom és Jerry. Amerikai mesefilmsorozat; Gyermekpezsgő, alkoholmentes pezsgő. •Vidocque. Francia filmsorozat. Borozó Budapesten. •Piedone. Híres olasz filmsorozat névadó figurája Pizzéria neve Budapesten.

18 •D. Mesefilmek hősei •Bambi. Világhíres mesefilm sorozat főszereplője. Gyermekruházati tárgyak értékesítésénél használják fel. •Disneyland. Szórakoztató komplexum Párizsban Walt Disney összes mesefiguráival. •„Piroska”. A Grimm mesék híres mesefigurája. Gyermekruházati cikkek értékesítésére használják fel. •„Mickey Mouse” fogmosó pohár, fogmosócikkek értékesítésére használják fel. •„Hófehérke és a hét törpe” csokoládé védjegy Franciaországban.

19 A rajzfilmek és a gyermekek •A merchandising sikeres gazdasági tevékenységnek tekinthető számos területen. Különösen ide tartozik a vendéglátóipar, a divatáruk, emléktárgyak, sportcikkek értékesítése, szórakoztatóipar és élelmiszertermékek, italok, ruházati cikkek értékesítése. •A merchandisingnek az a területe, ahol a filmek, különösen a rajzfilmek kardinálisan fontos szerepet játszanak, a gyermekáruk értékesítése. A gyermekek többsége rendelkezik megtakarított pénzzel, egy részüknek konkrét elképzelései is vannak, hogy mire fogja elkölteni. Saját fogyasztásukat és az abban rejlő perspektívákat jól érzékeltetik a Business Week adatai, miszerint a 14 éven aluliak vásárlásai 2008-ban az USA-ban elérték a 20 milliárd dollárt, és ezzel közel tízszeresére nőtt a 30 évvel korábbinak.

20 •Az is érdekes, hogy egy 2006-ben végzett felmérés szerint a kilenc legnépszerűbb merchandising figura (Mickey Mouse, Maja a méhecske, 101 kiskutya, Asterix és Obelix, Maus (teleegér), Barbie baba, Benjamin Blümchen, Oroszlánykirály és a Harisnyás Pippin) között két egérfigurát is találhatunk a kilencből nyolc rajzfilmfigura. •A gyerekfilmeknek megvan a maga pszichológiája. A Diddley Maus és a Tomb Raider hősnője, Lara Craft abszolút népszerűsége az alábbi következtetéséek levonására késztet: A sikeres karakter rendelkezzen összetéveszthetetlen külsővel, váltson ki erős érzelmeket a gyerekekből és ha lehet testesítse meg a vonzó kalandor személyiségjegyeit.

21 5)FOGALOM •„A merchandising szimbólumok védjegyek, szerzői jogi alkotások részei, valódi vagy képzeletbeli személyek külső megjelenésének felhasználását jelenti abból a célból, hogy az áruk értékesítését, szolgáltatások nyújtását ösztönözzék, feltételezve, hogy a kérdéses jelzéseket nem eredeti funkcióiknak megfelelően,[ mint a határozott áruk és szolgáltatások megjelölésére alkalmas árujelzőként,] hanem [más] áruk és szolgáltatások értékesítésére használják fel a kérdéses figurák általános ismertsége, vonzereje alapján”.

22 • Szerzői jogi szempontból a merchandising a szerzői jogilag védett alkotások, az eredeti rendeltetésen kívül más célra, főleg reklámcélra irányuló felhasználása, amely a szerzői jogban önállósult, a szerző engedélyezése alá eső felhasználási jogot képez. • E jog önállósulására a szerzői jogi törvény, továbbiakban Szjt 16.§ (2)és (3)bekezdései biztosítják a kellő pontosítást és szakmai hátteret

23 •6) JOGI SZABÁLYOZÁS •Különösen fontos a merchandising figurák oltalmának, azok kereskedelmi jellegének valamint felhasználásának megfelelő szabályozása. Az Szjt 16.§ (3) bekezdése értelmében a szerzőt megilleti a műben szereplő jellegzetes és eredeti alakok kereskedelmi hasznosításának és az ilyen hasznosítás engedélyezésnek kizárólagos joga is.

24 •A merchandising jogi szabályozásában az okozza az alapvető problémát, hogy nincs olyan törvény vagy más jogszabály, amely a merchandising egészére vonatkoztatható lenne. • Így például a Polgári törvénykönyv személyiségvédelmi szabályai csak természetes és jogi személyekre, a szerzői jogvédelem szabályai csak szerzői alkotásnak minősülő művekre vonatkoznak, a védjegytörvény pedig csak a védjegyekre. •Ennek megfelelően a Ptk. személyiségi jogi szabályai, a szerzői jogi törvény, továbbá a védjegytörvény külön-külön a merchandising egyes vonatkozásainak szabályozására alkalmasak.

25 •A mai szerzői jogban a merchandising önállósult szerzői vagyoni joggá vált, a szakirodalomban azt még az átdolgozás egyik fajtájának tekintették a múlt század nyolcvanas éveiben. •A korábban hatályos szerzői jogi törvény előírta, hogy a szerző engedélye szükséges a mű sajátos címének felhasználásához. A szerzői jogi alkotások képileg is megformált jellegzetes figuráinak szerepeltetése szerzői jog szempontjából felhasználásnak minősült..

26 •A szerzői jogi megítélés szerint a merchandising az eredeti, a fő felhasználáson kívüli, másodlagos főleg reklám jellegű felhasználás. Jelentheti az alakok, szereplők név, vagy forma szerinti feltüntetését, bármely hordozón, terméken, ruhadarabon vagy csak információban. •A merchandising önálló jogként kezelése a szerzői jog határainak bizonyos kiterjesztését jelenti. Indoka, hogy a jellegzetes művészi, megformálású eredeti költői alak közismertté válva, a név, vagy forma felidézésével előhívja a közönség tudatában az eredeti művet és annak hangulatát.

27 7) MERCHANDISING PEREK Világhírű filmek merchandisingjével kapcsolatos perek •A világyhírű és nagy nézettségű filmek mindig is alkalmasak voltak a filmcímek és filmfigurák népszerűsítésétre. Erre utal, hogy Magyarországon a a Rocky és a Paris,Texas filmcímek vendéglőnévként, Don Corleone, a Keresztapa film főhőseinek neve pizzériaként funkcionál Budapesten. •A fejlett ipari országokban már az 1920-as évektől kezdve a filmcímek, filmfigurák felhasználása virágzó üzletté fejlődött, és nem véletlen, hogy pont a világhíres filmek merchandising felhasználásával kapcsolatban számos perre került sor. •A perek során az eredeti és jogtalanul alkalmazott figurák vizuális összevetése dönti el, hogy jogsértés történt-e vagy sem.

28 •Mark Lester ügy, •Japánban került sor a Mark Lester perre. Mark Lester angol színész neve és képmása az Olivér, a Melody és a Szemtanú c. filmek révén általánosan ismertté vált. •Mark Lester szerződést kötött nevének, képmásának és hangfelvételének felhasználására e vonatkozásban kizárólagos jelleggel ruházta fel a japán jogosultat. •A kereskedelmi célú hasznosítás joga csak konfekcióra, fogpasztára és szappanra terjedt ki. Mark Lester képmásának és nevének csokoládén való feltüntetésével megsértették a merchandising szerződésben foglaltakat. A színész a pert megnyerte.

29 •Rocky ügy, •Az USA-ban került sor az Anderson-Stallone esetre. Az ügyben megállapítva a merchandising vevő jogosultságát, a bíróság azt vizsgálta, hogy a Rocky 4 film elemei oltalomban részesülnek a filmelőadások és a szerzői jogi felhasználás körén kívül. •A bíróság azt állapította meg, hogy a filmek szerzői jogi védelme kiterjed azok kereskedelmi hasznosítására. Így a szerzői engedély nélkül tilos a filmnovella, a történet, valamint a filmfigurák felhasználása.

30 Chaplin ügy, A Chaplin ügy azért indult, mert nem tartották tiszteletben az 1977-ben elhunyt világhírű művész magánéletéhez való jogát. A kérdéses személy vagy hozzá- tartozói kifejezett írásbeli engedélye hiá-- nyában a hozzátartozók nem kötelesek tűrni az érintett személy magánéletének kiteregetését.

31 Az E.T. per, •Az ügy Canadában indult. Az alperes a Zellers Inc., amelynek eredetileg ruhákra, kulcstartóra, trikókra és poszterekre használhatta az E.T. - a földönkívüli c. film jeleneteit. Az alperes engedély nélkül használta az E.T. - a földönkívüli c. film figurát.A jogosult a pert megnyerte.

32 •MAGYAR UGYEK •1.HALLJ MEG MÁSKÉPP •A Borsodi Sörgyár azért kereste meg a szerzői jogi szakértői testületet, hogy állapítsa meg, hogy a „Beszélő sör” reklámfilm sérti-e a „Halj meg máskor” c. filmhez kapcsolódó szerzői jogokat. •A „Halj meg máskor” c. film központi figurája a keményöklű, gyors észjárású, legyőzhetetlen antikommunista ügynök: James Bond. •A szakvélemény számos olyan elemet mutatott ki, amely James Bondra emlékeztetett, így •-

33 • fehér szmoking, •a reklám figura hangja megegyezett a szinkronhanggal, •- a reklámfilmben gyakran elhangzik a bont szó, amely Bondra emlékeztet, •- a reklámfilm főhőse és James Bond is nagy szívrabló, egyaránt nagy sikerei vannak a hölgyeknél. •A szakértői testület véleménye szerint nem volt megállapítható az SzJT 16.§ (3) bekezdésben előírt rendelkezés megsértése, vagyis a Sörgyár nem sértette meg a „Halj meg máskor” c. filmmel kapcsolatos merchandising jogokat, a hasonlóságok a jellegzetes elemeknél a szerzői jogilag nem védett ötlet kategóriájába sorolhatók.

34 •A Mátrix ügy, •A Soproni Sörgyár olyan reklámfilmet alkalmazott a Soproni Ászok sör reklámozására Mátrix újratöltve címmel, hogy a világhírű Mátrix filmre emlékeztetett – a címen kívül - más vonatkozásokban is így a reklámfilm elején megjelenő zöld mező a Mátrix c. film motívuma volt,

35 •- a reklámfilm főalakja, emlékeztetve a Mátrix film főhősére, lencse formájú napszemüveget és hosszú fekete bőrkabátot viselt. •A szerzői jogi szakértői testület megállapította a félreérthetetlen hasonlóság megléte (a Mátrix c. film és a Soproni Sörgyár Mátrix reloated c. film között) révén és a Mátrix film címének és figurának a felhasználása miatt a reklámfilm az eredeti mű jogosulatlan merchandisingját jelenti.

36 •8)VÉDJEGYOLTALOM A VÉDJEGYOLTALOM A LEGALKALMASABB A NÉPSZERÚ FIGURÁK LEVÉDÉSÉRE EGYRÉSZT AZÉRT MERT HATÓSÁGILAG ENGEDÉLYEZETT JOGRÓL VAN SZÓ.MÁSRÉSZT AZÉRT MERT A VÉDJEGYOLTALOMNÁL A VÉDJEGYJOGOSULT JOGAI MINDIG PONTOSAN BEHATÁROLTAK.TOVÁBBÁ MIN- DIG MEGHATÁROZÁST NYER,HOGY KI,MILYEN ÁRÚRA VAGY SZOLGÁLTATÁSRA,ÉS MENNYI IDŐRE HASZNÁLHATJA A FIGURÁT

37 •A védjegyjogban adható hozzájárulás a levédett figura más által történő felhasználásához. Ezt angol terminológiával konsentnek nevezik. •A Védjegytörvény 12.§ (2) bekezdése értelmében a védjegy jogosultja az áruforgalomban bárki ellen felléphet, aki a védjegyével azonos, vagy hasonló megjelölést azonos vagy hasonló áruk vonatkozásá - ban használ. •Védjegyoltalomban részesülnek – többek között – Alain Delon, Belmondó, Salvadore Dali, Elvis Presley, Priscilla Presley nevek, valamint Sissy mint I. Ferenc József császár feleségének neve és képmása.

38 A SZELLEMI TULAJDON NEMZETI HIVATALA (MAGYAR SZABADALMI HIVATAL) gyakorlata A különböző történelmi személyiségek neve és képmása felhasználásának aktualitását szemlélteti az MSzH gyakorlata. A múlt, esetleg régmúlt történelmi személyiségeinek, közéleti szereplők nevét és képmását azért jelentik be védjegyoltalomra, hogy használatára a kereskedelemben kizárólagos jogot szerezzenek. •A. A múlt közszereplői •Az MSzH gyakorlatából az alábbiakat érdemes említeni. A Kaiser cég

39 •Ferenc József császár közismert képmását és nevét húsárukra és vendéglátó ipari szolgáltatásokra védjegyként bejelentette és lajstromoztatta.A Ferenc József portréval ellátott védjegy a jó hírű védjegyek közé tartozik a fennséges falatok szlogennel. • •Az MSzH lajstromozta – többek között – Karl Marx nevét, mégpedig nyomtatványokra, édesipari termékekre és vendéglátó ipari szolgáltatásokra. A védjegy Karl Marx Trüffel ábrás megjelölés, Marx képével. Az M. Sz. H számon lajstromozta. A bejelentés napja Jogosult egy német magánszemély: Evelyn Doll. (Nemzetközi)

40 •A Café Liszt szintén lajstromozást nyert papírra, reklámárura, sörökre, borokra, és vendéglátóipari szolgáltatásokra 1999-ben.A védjegyet február 4-én lajstromozták. Jogosult: Orient Vendéglátó Részvénytársaság. Lajstromszám: (Nemzeti) •Petőfi és Kossuth nevét a dohánytermékekre lajstromozták a közelmúltban. A Petőfi cigarettavédjegy jogosultja: Imperial Tobacco Magyarország Kft. Debrecen. A bejelentés napja Lajstromszám: (Nemzeti) A Kossuth védjegy jogosultja a V. Tabac Sátoraljaújhelyi Dohánygyár. A bejelentés napja Lajstromszám: (Nemzeti)

41 •A népszerű Sissi (Ferenc József felesége), bajor királylány nevét és képmását szintén lajstromozták kereskedelmi védjegyként Magyarországon. A múlt hírességei vonatkozásában már számos védjegybejelentést elutasítottak. •A híres magyar költő Petőfi Sándor nevét az osztrák Stroh cég égetett szeszekre jelentette be a 90-es évek elején. A kérdéses bejelentést a Magyar Szabadalmi Hivatal történelmi szemé lyiség emlékének sérelmére hivatkozással utasította el.

42 •Szintén visszautasította az MSzH egy dél- koreai cég Chagal védjegybejelentését, amely élelmiszerekre és órákra vonatkozott. Az esetnél az MSzH megállapította, hogy a bejelentett megjelölés összetéveszthető a világhíres orosz festő Marc Chagall nevével. A jogorvoslati kérelem benyújtása révén az ügy megjárta a Legfelsőbb Bíróságot is. A védjegybejelentés személyiségi jogok sérelme jogcímén véglegesen elutasítást nyert. [A Legfelsőbb Bíróság 548/1993. állásfoglalása Bírósági Határozatok 1993/7.]

43 Szintén elutasította az MSzH a Raszputyin vodkára vonatkozó védjegybejelentést. Érdekes, hogy ennél az esetnél az MSzH nem Raszputyin, mint létezett történelmi személyi - ség személyhez fűződő jogai sérelmére hivatkozott, hanem arra, hogy a kérdéses név egyértelműen orosz eredetre vall és a fogyasztót megtévesztheti Németországból származó vodka vonatkozásában.A nemzetközi védjegy lajstromszáma 587

44 A KÖZELMÚLT POLITIKAI KÖZSZEREPLŐI VÉDJEGYEKEN Ami a jelen és közelmúlt közszereplői nevének lajstromozására több esetben is sor került. •Itt elsősorban a Gorbacsov nevet kell említeni, a múlt század 80-as éveitől kezdve Mihail Gorbacsov a Szovjetúnió utolsó pártfőtitkára nevét. A híres Gorbatschow vodkára vonatkozó védjegyet Magyarországon is lajstromozták. A Gorbatschow név Magyarországon számon 1990-ben, mint nemzetközi védjegy került lajstromozásra. (Nemzetközi) A Gorbatschow vodka nemzetközi léptekkel mérve is közismert védjegy.

45 •A Gorby szóvédjegyet is lajstromozták Magyarországon gépkocsikra, játékokra és ruhákra egy olasz cég javára. A Gorbacsov név lajstromozása vonatkozásában a Magyar Szabadalmi Hivatal gyakorlata nem volt következetes, mert egy holland cég kozmetikai termékekre vonatkozó Gorbatschow védjegybejelentést elutasítottak. Szintén elutasította az MSzH Borisz Jelcin az Orosz Föderáció elnöke nevére és képmására vonatkozó védjegybejelentést. Borisz Jelcin védjegybejelentése tekintetében – hozzájárulás hiányában – személyiség sérelem volt megállapítható. •A Magyar Szabadalmi Hivatalban az alábbi nemzetközi léptékkel mérve is közismert személyek neve került védjegyként lajstromozásra, illetve bejelentésre..

46 •Gandi védjegy francia korlátolt felelősségű társaság javára, számítógépekre, és adatfeldolgozó berendezésre valamint számítógépes szolgáltatásokra. Bejelentő: Gandi Société Responsibilité Limitée Paris. A megadásra én került sor. Ügyszám: (Nemzetközi védjegy) •Churchill angol cég javára szoftverrel nyomtatványokra, ruházati cikkekre és különböző szolgáltatásokra.Bejelentő: Churchill Insurance Company Limited Bromely (Nagy Britannia) Megadás: Ügyszám: (Nemzetközi)

47 •Eisenhauer német cég javára fizikai és fitness tréningre A védjegy ábrával kombinált szóvédjegy Eisenhauer Training. Megadás napja: Bejelentő: Eisenhauer Training GmbH & Co KG Oldenburg Németország. Ügyszám: • Fidel Castro német cég javára, kávéra, teára sörre és dohánytermékekre,ezt illetékfizetés hiányára tekintettel elutasították. A jogosult: Blanco Jiminez Araceli München Németország. Bejelentés napja: Ügyszám:

48 •C. Egyéb közszereplők védjegyeken Belmondo Jogosult: Grissler & Mehlhorn KG. Immenhausen – Mariendorf Németország. Árujegyzék: díszgyertyák, porcelán üveg, kerámia, asztalra való textíliák. Ügyszám: Alain Delon Jogosult: Parfums Alain Delon SA. Cham (Svájc) Lajstromszám: Árujegyzék: szappan, tisztálkodószer, parfüméria. Bejelentés napja: Salvador Dali Jogosult: Fundation Gala- Salvador Dali, Figueras Girone Spanyolország. Árujegyzék: parfüméria, fémtárgyak, bizsu, szeszesitalok, és pezsgő. Lajstromozás: Lajstromszám: [3][3] •.

49 Kodály •Jogosult: Hungarofest Nemzetközi Rendezvényszervező Kft. Budapest. Ábrával kombinált szóvédjegy. K. Nemzetközi Kodály Fesztivál. Árujegyzék: nevelés, szakmai képzés, szórakoztatás, sport és kulturális rendezvények. Bejelentés napja: Lajstromszám: Bartók • Ábrával kombinált szóvédjegy. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál. Jogosult: Hungarofest Nemzetközi Rendezvényszervező Kft. Budapest. Árujegyzék: nevelés, szakmai képzés, szórakoztatás, sport és kulturális rendezvények. Bejelentés napja: Lajstromszám:


Letölteni ppt "Merchandising. •VÁZLAT •1 MERCHANDISING JELENSÉG •2 NEMZETI ÉS NEMZETKÖZI MERCHANDISING •3 ELŐFORDULÁS,FELHASZNÁLÁS •4 FILMES FELHASZNÁLÁS •5 FOGALOM."

Hasonló előadás


Google Hirdetések