Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

RPI – KFRTF Debrecen, szeptember 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "RPI – KFRTF Debrecen, szeptember 22."— Előadás másolata:

1 RPI – KFRTF Debrecen, 2009. szeptember 22.
A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai a hajdúnánási Református Általános Iskolában ReFilm SuliTV RPI – KFRTF Debrecen, szeptember 22.

2 „Zúgolódás és vonakodás nélkül tegyetek mindent, hogy feddhetetlenek és romlatlanok legyetek, Isten hibátlan gyermekei az elfordult és elfajult nemzedékben, akik között ragyogtok, mint csillagok a világban”(Fil 2,14-15) TÁMOP / „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című pályázat, „Református Általános Iskola a XXI. Században – innováció, esélyegyenlőség”

3 Jó gyakorlataink az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján
I. Intézményi jó gyakorlatok közzététele március 23. Főoldal / Közoktatás  / Archívum  / Hírarchívum  /  Intézményi fejlesztési program 2. A nem szakrendszerű oktatás bevezetése II. Intézményi teljesítményértékelési jó gyakorlatok március 31. Főoldal / Közoktatás  / Archívum  / Hírarchívum  /  Teljes rendszer leírás 2. Bevezetési tapasztalatok

4 Kivonat az OH ellenőrzés jegyzőkönyvéből 2009. február 26
Kivonat az OH ellenőrzés jegyzőkönyvéből február Megállapítás: megalapozott Az intézmény alapos tervezés után vezette be a programot. Kiemelt feladatuknak tekintették ebben a programban is a matematika-logika, illetve olvasás-szövegértés kompetenciák fejlesztését. Az eddigi munkájuk hatékonyságát bizonyítja a mérési eredmények nagy arányú javulása. Kiemelendő a belső innováció dokumentumai: egyéni fejlesztések, szakértő által feldolgozott mérések anyagai, illetve az ebből készült fejlesztési tervek.

5 Országos kompetencia eredmények
Kiegészítés az OKM honlapján szereplő „Intézményi fejlesztési programhoz” A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2006 és 2008 között Intézményi szinten Országos kompetencia eredmények (standard pont) 2006 2008 Fejlődés Olvasáskészség kiépülése 4. évf. isk. átl. 74 84 +10 Országos átlag. 78 +6 Olvasáskészség gyakorlottság 4. évf. isk. átl. 55 79 +24 39 59 +20 Írásminőség alakulása 4. évf. isk. átl. +29 64 68 +4 Íráskészség gyakorlottsága 4. évf. 34 46 48 49 +1 Elemi számolási készség kiépülése 4. évf. 85 90 +5 88 91 +3 Elemi számolási készség gyak. 4.évf. 82 +27 58 +33 Számírási készség kiépülése 4. évf 89 95 93 +2 Mértékegység-váltó készség 4. évf. 47 51 52 61 +9 Összeadás készségének kiépülése 100-as számkörben 4. évf 98 96

6 Országos kompetencia eredmények
(standard pont) 2006 2008 Fejlődés Kivonás készségének kiépülése 4. évf. isk. 88 92 +4 Országos átlag. 90 +2 Szorzás készségének kiép. 4. évf. isk. átl 95 +3 97 Osztás készségének kiép. 4. évf. isk átl. 86 89 91 93 Elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf 20 60 +40 33 53 +20 Elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf. isk. átl. 35 68 +33 55 65 +10 Elemi rendszerező képesség 4. évf. 19 61 +42 52 +17 Elemi kombinatív képesség 4. évf 21 56 +35 29 +24 6. évf. szövegért. isk. átlag 371 487 +116 6. évf. szövegért. orsz. átlag 512 519 +7 6. évf. matematika isk. átlag 363 464 +101 6. évf. matematika orsz. átlag 493 499 +6 8. évf. szövegért. isk. átlag 409 468 +59 8. évf. szövegért. orsz. átlag 497 506 +9 8. évf. matematika isk. átlag 412 423 +11 8. évf. matematika orsz. átlag 494

7 A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2003-tól Intézményi szinten
Országos kompetencia eredmények ( %p , ill. standard pont) 2003 2004 2006 2007 2008 Fejlődés utolsó évben pont % Olvasáskészség kiépülése 4. évf. isk. átl. 74 79 84 +5 Országos átlag. 78 83 +1 Olvasáskészség gyakorlottság 4. évf. isk. átl. 55 62 +17 39 51 59 +8 Írásminőség alakulása 4. évf. isk. átl. 57 +27 64 68 +4 Íráskészség gyakorlottsága 4. évf. 34 46 48 49 Elemi számolási készség kiépülése 4. évf. 85 89 90 88 91 Elemi számolási készség gyak. 4.évf. 75 82 +7 58 76 Számírási készség kiépülése 4. évf 94 95 93 Mértékegység-váltó készség 4. évf. 47 43 52 61 Összeadás készségének kiépülése 100-as számkörben 4. évf 97 98 96 Kivonás készségének kiépülése 4. évf. isk. 92

8 Országos kompetencia eredmények
( %p , ill. standard pont) 2003 2004 2006 2007 2008 Fejlődés utolsó évben pont % Szorzás készségének kiép. 4. évf. isk. átl 92 96 95 -1 Országos átlag. 97 Osztás készségének kiép. 4. évf. isk átl. 86 89 -3 91 94 93 Elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf 20 21 60 +39 33 46 53 +7 Elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf. isk. átl. 35 44 68 +24 55 58 65 Elemi rendszerező képesség 4. évf. 19 61 +40 45 52 Elemi kombinatív képesség 4. évf 23 56 +33 29 49 +4 6. évf. szövegért. isk. átlag 456 448 371 487 6. évf. szövegért. orsz. átlag 500 509 512 516 519 +3 6. évf. matematika isk. átlag 438 450 363 447 464 +17 6. évf. matematika orsz. átlag 505 493 499 8. évf. szövegért. isk. átlag - 408 409 477 468 -9 8. évf. szövegért. orsz. átlag 497 506 +6 8. évf. matematika isk. átlag 399 412 480 423 -57 8. évf. matematika orsz. átlag 494 491

9 A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2003-tól - Az osztályok szintjén
Osztályfőnök: Szentjóbi-Szabó Attila; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Szentjóbi-Szabó Attila 2003 2005 6. évf. szövegért. isk. átlag 456 8. évf. szövegért. isk. átlag Ebben az évben nem volt mérés 6. évf. szövegért. orsz. átlag 500 8. évf. szövegért. orsz. átlag 6. évf. matematika isk. átlag 438 8. évf. matematika isk. átlag 6. évf. matematika orsz. átlag 8. évf. matematika orsz. átlag Osztályfőnök: Nagy Ágnes; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Varga Imréné 2004. 2006. 6. évf. szövegért. isk. átlag 448 8. évf. szövegért. isk. átlag 409 6. évf. szövegért. orsz. átlag 509 8. évf. szövegért. orsz. átlag 497 6. évf. matematika isk. átlag 450 8. évf. matematika isk. átlag 412 6. évf. matematika orsz. átlag 505 8. évf. matematika orsz. átlag 494 Osztályfőnök: Molnárné Magyar Krisztina; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Varga Imréné 2005. 2007. 6. évf. szövegért. isk. átlag Ebben az évben nem volt mérés 8. évf. szövegért. isk. átlag 477 6. évf. szövegért. orsz. átlag 8. évf. szövegért. orsz. átlag 500 6. évf. matematika isk. átlag 8. évf. matematika isk. átlag 480 6. évf. matematika orsz. átlag 8. évf. matematika orsz. átlag 491 Osztályfőnök: Török Aliz; Magyar tanár: Lukácsné Tompa Zsuzsanna; Matematika tanár: Varga Imréné 2006. 2008. 6. évf. szövegért. isk. átlag 371 8. évf. szövegért. isk. átlag 468 6. évf. szövegért. orsz. átlag 512 8. évf. szövegért. orsz. átlag 506 6. évf. matematika isk. átlag 363 8. évf. matematika isk. átlag 423 6. évf. matematika orsz. átlag 493 8. évf. matematika orsz. átlag 497

10 Pedagógiai Program

11 Tartalomjegyzék (részlet)
II. A nem szakrendszerű oktatás megszervezése az 5-6. évfolyamon 54. II. 1. Célok II. 2. Feladatok II. 3. Fejlesztési területek kijelölése II. 4. A nem szakrendszerű oktatásban résztvevők meghatározása 59. II. 5. Időkeret II.6.A nem szakrendszerű oktatás időkeretének eloszlása éves szinten II. 7. A nem szakrendszerű oktatás szervezeti keretei / munkaformák 59. II. 8. A fejlesztés pedagógiai feladatához felhasznált műveltségterület / tantárgyi alapok kijelölése 59. II. 9. Az érintett tantárgyak helyi tantervének módosítása 74. II. 10. A fejlesztési területek megválasztását / a nem szakrendszerű oktatásban részesülők kiválasztását / az egyéni különbségek megállapítását szolgáló eszközök 74. II. 11. Ellenőrzés értékelés módja II. 12. Személyi feltételek biztosításának módja 76.

12 II. 5. Időkeret A törvényi előírásnak megfelelően a 2008/2009-es tanévtől az 5. évfolyamon,2009/2010-es tanévtől az évfolyamon a nem szakrendszerű oktatásra (képesség-és készségfejlesztésre) fordítjuk az óraszám 20%-át, 2011-től az óraszám 25%-át. A nem szakrendszerű oktatásra fordítandó óraszámának megosztása a 2009/2010-es tanévben: 2011-ig : az óraszám 20%-a től: az óraszám 25%-a 5. osztály osztály Magyar: 2 óra óra 1 óra Matematika: 2 óra óra 1 óra Idegen nyelv: 1 óra óra 1 óra Vizuális kultúra: 0 óra óra 1 óra Dráma és tánc: 0 óra ,5 óra 0,5 óra Nem kötelező: 0 óra ,5 óra 2,5 óra Összesen: 5 óra óra 7 óra

13 TANTERV - TANMENET

14 II. 9. Az érintett tantárgyak helyi tantervének módosítása 1
II. 9. Az érintett tantárgyak helyi tantervének módosítása 1. Csökken a szakrendszerű órák száma 2. Csökken a tananyag tartalom 3. Csökkentés szempontjai a) a tantárgyi minimumismeretek újrafogalmazása b) a készség és képességfejlesztés eddigi időkeretét a nem szakrendszerű oktatás feladatainak megvalósítására fordítjuk 4. A tananyag részletes, konkrét átvizsgálása

15 MÉRÉS – ÉRTÉKELÉS

16 II. 10. A fejlesztési területek megválasztását / A nem szakrendszerű oktatásban részesülők kiválasztását / az egyéni különbségek megállapítását szolgáló eszközök Mérések fajtái: 1. az OKÉV kompetenciamérés 4. évfolyam (az iskolában maradó mérőlapok elemzése) 2. az iskolai helyi mérés 4. évfolyam vége / 5. évfolyam eleje Mérések célterületei: 1. matematikai kompetencia 2. szövegértési, szövegalkotási kompetencia Mérések szempontjai: Ha az alábbi kompetenciák – kompetenciakomponensek – fejlettségi szintje az első szinten, vagy az alatt van – fejlesztés, felzárkóztatás szükséges - kommunikációs képességek - szövegértés - olvasáskészség - íráskészség - problémamegoldás - elemi rendszerező képesség - elemi kombinatív képesség - elemi számolási készség

17 II.11. Ellenőrzés, értékelés, módja Diagnosztikus mérés Cél:
Mérések Diagnosztikus mérés Cél: A fejlesztési feltételek, a kiinduló állapot felmérése Pedagógiai döntések meghozatala A nem szakrendszerű oktatásban részt vevő tanulók egyéni különbségeinek megállapítása Fejlesztési területek, feladatok kijelölése Az egyes fejlesztési feladatok időarányainak meghatározása A vizsgálatok ideje: 1. szeptember – a fejlesztés előtt 2. május Célterületek: Matematikai kompetencia Szövegértési szövegalkotási kompetencia OKÉV kompetenciamérés 4. évfolyamon Május végén kerül sor a mérésre Az iskolában maradó mérőlapok eredményeinek elemzése szolgáltat információt a pedagógiai döntés meghozatalához: az időkeret megállapítását és felhasználását minden évben befolyásolja az adott tanulók vizsgált teljesítményének a szintje (az alapkészségekben mutatkozó elmaradás)

18 4. osztály országos mérés elemzése Növekedés iskolai szinten
különbség 2008. Országos 2008. Iskolai Növekedés iskolai szinten OKM olvasáskészség kiépülése 4. évf. 83 79 -4 84 84☺ +5☺ OKM olvasáskészség gyakorlottsága 4. évf. 51 62 +11☺ 59 79☺ +17☺ OKM írásminőség alakulása 4. évf. 64 57 -7 68 +27☺ OKM íráskészség gyakorlottsága 4. évf. 49 46 -3 OKM elemi számolási készség kiépülése 4. évf. 89 +6☺ 91 90 +1☺ OKM elemi számolási készség gyakorlottsága 4. évf. 76 75 -1 82 +7☺ OKM számírási készség kiépülése 4. évf 93 94 95☺ OKM mértékegység-váltó készség 4. évf. 61 43 -18 +8☺ OKM összeadás készségének kiép. 4. évf. 97 98 98☺ OKM kivonás készségének kiép. 4. évf. 92 -8 92☺ OKM Szorzás készségének kép. 100-as számkör 4. évf 96 95 OKM osztás készségének kiép. 100-as számkör 4. évf -2 OKM elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf 21 -25 53 60☺ +39☺ OKM elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf. 58 44 -14 65 68☺ +24☺ OKM elemi rendszerező képesség 4. évf. 45 -24 52 61☺ +40☺ OKM elemi kombinatív képesség 4. évf 23 -26 56☺ +33☺

19 5. osztály 2008/2009 19

20 5. osztály 2008/2009 20

21 5. osztály 2009/2010 21

22 5. osztály 2009/2010 22

23 Formatív mérés A folyamat közben Cél: A hibák, eredmények feltárása
Segítés, korrekció, megerősítés A vizsgálatok ideje: 1. decemberben 2. márciusban Az értékelés módja: A teljesítmény éves értékelése a műveltségi területhez, illetve a tantárgyakhoz kapcsolódik

24 2. Az értékelés fő szempontjai:
a) A készség- képességfejlesztés mért eredményei – összehasonlítva az előző mérés eredményeivel b) A továbbhaladás konkrét feladatai Az értékelés funkciói: Személyiségfejlesztés Visszajelzés Prognosztizálás Megerősítés Motiválás A nem szakrendszerű oktatás a bizonyítványban az alábbi módon jelenik meg: Nem szakrendszerű oktatás:részt vett

25 3. Fejlesztési terv készítése a felzárkóztatást igénylő gyerekekkel kapcsolatban
Szeptember vége: Sikerkritériumok a közösségre vonatkozóan: Az egyes területeken mért májusi eredményekben a tanulók - 100%-a érje el az I. szintet - Min. 50%-a haladja meg az I. szintet - Min. 20%-a haladja meg a II. szintet Sikerkritériumok az egyénre vonatkozóan: - Az adott fejlesztési feladat kapcsán fogalmazza meg a pedagógus - Az egyéni teljesítmények növekedése százalékos formában kifejezve (min. 30%-os fejlődés)

26 Egyéni fejlődési napló
Részletek

27 Református Általános Iskola EGYÉNI FEJLŐDÉSI NAPLÓ
Integrációs oktatásban résztvevő tanuló Név: _____________________________________ Tanév / évfolyam: ………… , ………… …….…... , ……..…. ………… , ………... Születési hely, idő: ………………………………… Anyja születési neve: ……………………………… Kapcsolattartó szülő neve: ………………………… Lakcím: ………………………………………………. A naplót megnyitotta: A naplót lezárta: ……………………… ……………………… ……………………… ……………………… (dátum, Ph) (dátum, Ph) A fejlesztő naplót vezette: ……………- tól ………………-ig: …………………… ……………- tól ……………...-ig: ……………………. ……………- tól ………….…..-ig: ……………………. ……………- tól ………..….…-ig: …………………… Értékelési időszakok: negyedév: szept. 1-től nov. 30-ig negyedév: dec. 1-től febr. 28-ig negyedév: márc. 1-től jún. 15-ig ANAMNÉZIS A tanuló jellemzése (adatbank alapján) személyes kompetenciák ( önszabályozás, önállóság, temperamentum, habitus, hangulati jellemzők): ____________________________________________________________________________________________ szociális kompetenciák ( együttműködés, beilleszkedés, konfliktuskezelés, alkalmazkodás): Tanulási stílus, tanuláshoz való viszony ( önálló feladatvégzés): Mozgásfejlődés (mozgáskoordináció, mozgástempó, téri tájékozódás): Kognitív kompetenciák (érdeklődés, gondolkodási képességek, tanulási képességek): A tanuló egyéb tevékenységei iskolai:_____________________________________________________________________________________ iskolán kívüli: ____________________________________________________________________________________________

28 Egyéni fejlesztési terv feladatokra bontva
Terület Cél Fejlesztési gyakorlatok, módszerek Kinek a feladata? Időintervallum

29 Integrációs felkészítés Szociális és személyes kompetenciák területén
EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____ .osztály Integrációs felkészítés Szociális és személyes kompetenciák területén IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMA FEJLESZTÉS MÓDSZERE EREDMÉNY ALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

30 Integrációs felkészítés Matematikai kompetencia területén
EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____ .osztály Integrációs felkészítés Matematikai kompetencia területén IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMA FEJLESZTÉS MÓDSZERE EREDMÉNY ALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

31 Szövegértés és szövegalkotás kompetenciaterületen
EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____ .osztály Integrációs felkészítés Szövegértés és szövegalkotás kompetenciaterületen IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMA FEJLESZTÉS MÓDSZERE EREDMÉNY ALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

32 Napló

33 Napló 2. oldal megjegyzés rovata
Alkalmazott rövidítések: Nem szakrendszerű oktatás: NSZ Moduláris oktatás: Mod. Differenciált egyéni fejlesztés: diff. egy. Differenciált csoportos fejlesztés: diff. csop. Kooperatív technika: Kt. Projekt: Pr. IKT támogatott óra: IKT Kompetencia alapú oktatás: KAO Tantárgytömbösítés: Tt. Műveltségterület tantárgy nélküli bontás: MTNB

34 Haladási napló - részletek Tanítási nap Évfo-lyam tantárgy
Órák sorszáma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye 4. 5. Áhítat Bíróné of. Magyar irodalom 2. Amiről eddig tanultunk (ismétlés) Molnárné Magyar PÉN-TEK NSZ 1 diff. csop. Szövegértő gyakorlat Krisztina Matema-tika 3. Számok alakja Bíró NSZ 2 Számfogalom mélyítése Istvánné Rajz Tt/3 Ősi jelek - kavicsfestés Nagy Á. Tt/4 Tt/5 Barlangfestészet IX. 04. nap

35 Műveletek egész számokkal Bíró NSZ 3 Számolási készség fejlesztése
Tanítá-si nap Évfo-lyam tantárgy Órák sorszáma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye 7. 6. Matema-tika 4 Műveletek egész számokkal Bíró NSZ 3 Számolási készség fejlesztése Istvánné SZER- DA Magyar nyelvtan 3 Szövegértés fejlesztése: ismeretterjesztő szöveg KAO Lukácsné Tompa Zs. NSZ 1 Szövegfeldolgozás páros munkában diff. csop Molnárné M. Krisztina Ember és társ. ism. MTNB Év eleji felmérés Lukácsné Tompa ZS. Technika 2 Környezetünk változásai Szurkosné Major Irén Testnevelés Úszás Tóth Norbert IX. 09. nap

36 My school (listening comp) diff. csop Török Aliz CSÜ-TÖR-TÖK
Tanítási nap évfo-lyam tantárgy Órák sorszá-ma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye 8. 6. Angol NSZ 2 4 My school (listening comp) diff. csop Török Aliz CSÜ-TÖR-TÖK Tánc és dráma 2 Közösségépítő játékok (Kommunikációs kompetencia f.) Molnárné Magyar K. 5 Questions in Present simple Közösségépítő játékok (Kommunikációs és együttm. komp) Matemati-ka Műveletek egész számokkal Bíró NSZ 4 Problémamegoldó gond. fejl. Istvánné IX. 10. nap Magyar irodalom 3 Szövegértés mérése Lukácsné T. Zs. Egészség-tan 1 Mi az egészség? Lukács László

37 Köszönöm a figyelmet! Áldás, békesség! Szabóné Marth Éva igazgató

38 „Erősödjetek meg az Úrban, És az Ő hatalmas erejében.”
Efézus 6;10.


Letölteni ppt "RPI – KFRTF Debrecen, szeptember 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések