Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai a hajdúnánási Református Általános Iskolában RPI – KFRTF Debrecen, 2009. szeptember 22. ReFilm.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai a hajdúnánási Református Általános Iskolában RPI – KFRTF Debrecen, 2009. szeptember 22. ReFilm."— Előadás másolata:

1 A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai a hajdúnánási Református Általános Iskolában RPI – KFRTF Debrecen, szeptember 22. ReFilm SuliTV

2 TÁMOP / „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című pályázat, „Református Általános Iskola a XXI. Században – innováció, esélyegyenlőség” „Zúgolódás és vonakodás nélkül tegyetek mindent, hogy feddhetetlenek és romlatlanok legyetek, Isten hibátlan gyermekei az elfordult és elfajult nemzedékben, akik között ragyogtok, mint csillagok a világban” (Fil 2,14-15)

3 I. Intézményi jó gyakorlatok közzététele március 23. &iid=1 Főoldal / Közoktatás / Archívum / Hírarchívum / Intézményi fejlesztési program 2. A nem szakrendszerű oktatás bevezetése II. Intézményi teljesítményértékelési jó gyakorlatok március 31. &iid=1 Főoldal / Közoktatás / Archívum / Hírarchívum / Teljes rendszer leírás 2. Bevezetési tapasztalatok &iid=1 FőoldalKözoktatás Archívum Hírarchívum &iid=1 FőoldalKözoktatás Archívum Hírarchívum 2009 Jó gyakorlataink az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján

4 Kivonat az OH ellenőrzés jegyzőkönyvéből február 26. Megállapítás: megalapozott Az intézmény alapos tervezés után vezette be a programot. Kiemelt feladatuknak tekintették ebben a programban is a matematika-logika, illetve olvasás-szövegértés kompetenciák fejlesztését. Az eddigi munkájuk hatékonyságát bizonyítja a mérési eredmények nagy arányú javulása. Kiemelendő a belső innováció dokumentumai: egyéni fejlesztések, szakértő által feldolgozott mérések anyagai, illetve az ebből készült fejlesztési tervek.

5 Kiegészítés az OKM honlapján szereplő „Intézményi fejlesztési programhoz” A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2006 és 2008 között Intézményi szinten Országos kompetencia eredmények (standard pont) Fejlődés Olvasáskészség kiépülése 4. évf. isk. átl Országos átlag Olvasáskészség gyakorlottság 4. évf. isk. átl Országos átlag Írásminőség alakulása 4. évf. isk. átl Országos átlag Íráskészség gyakorlottsága 4. évf Országos átlag Elemi számolási készség kiépülése 4. évf Országos átlag Elemi számolási készség gyak. 4.évf Országos átlag Számírási készség kiépülése 4. évf Országos átlag Mértékegység-váltó készség 4. évf Országos átlag Összeadás készségének kiépülése 100-as számkörben 4. évf Országos átlag

6 Kivonás készségének kiépülése 4. évf. isk Országos átlag Szorzás készségének kiép. 4. évf. isk. átl Országos átlag Osztás készségének kiép. 4. évf. isk átl Országos átlag Elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf Országos átlag Elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf. isk. átl Országos átlag Elemi rendszerező képesség 4. évf Országos átlag Elemi kombinatív képesség 4. évf Országos átlag évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag Országos kompetencia eredmények (standard pont) Fejlődés

7 A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2003-tól Intézményi szinten Országos kompetencia eredmények ( %p, ill. standard pont) Fejlődés utolsó évben pont % Olvasáskészség kiépülése 4. évf. isk. átl Országos átlag Olvasáskészség gyakorlottság 4. évf. isk. átl Országos átlag Írásminőség alakulása 4. évf. isk. átl Országos átlag Íráskészség gyakorlottsága 4. évf Országos átlag Elemi számolási készség kiépülése 4. évf Országos átlag Elemi számolási készség gyak. 4.évf Országos átlag Számírási készség kiépülése 4. évf Országos átlag Mértékegység-váltó készség 4. évf Országos átlag Összeadás készségének kiépülése 100-as számkörben 4. évf Országos átlag Kivonás készségének kiépülése 4. évf. isk Országos átlag

8 Szorzás készségének kiép. 4. évf. isk. átl Országos átlag Osztás készségének kiép. 4. évf. isk átl Országos átlag Elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf Országos átlag Elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf. isk. átl Országos átlag Elemi rendszerező képesség 4. évf Országos átlag Elemi kombinatív képesség 4. évf Országos átlag évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag Országos kompetencia eredmények ( %p, ill. standard pont) Fejlődés utolsó évben pont %

9 A kompetenciamérési eredményeink alakulása 2003-tól - Az osztályok szintjén Osztályfőnök: Szentjóbi-Szabó Attila; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Szentjóbi-Szabó Attila évf. szövegért. isk. átlag4568. évf. szövegért. isk. átlag Ebben az évben nem volt mérés 6. évf. szövegért. orsz. átlag5008. évf. szövegért. orsz. átlag 6. évf. matematika isk. átlag4388. évf. matematika isk. átlag 6. évf. matematika orsz. átlag5008. évf. matematika orsz. átlag Osztályfőnök: Nagy Ágnes; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Varga Imréné évf. szövegért. isk. átlag4488. évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag5098. évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag4508. évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag5058. évf. matematika orsz. átlag494 Osztályfőnök: Molnárné Magyar Krisztina; Magyar tanár: Molnárné Magyar Krisztina; Matematika tanár: Varga Imréné évf. szövegért. isk. átlag Ebben az évben nem volt mérés 8. évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag 8. évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag8. évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag8. évf. matematika orsz. átlag491 Osztályfőnök: Török Aliz; Magyar tanár: Lukácsné Tompa Zsuzsanna; Matematika tanár: Varga Imréné évf. szövegért. isk. átlag3718. évf. szövegért. isk. átlag évf. szövegért. orsz. átlag5128. évf. szövegért. orsz. átlag évf. matematika isk. átlag3638. évf. matematika isk. átlag évf. matematika orsz. átlag4938. évf. matematika orsz. átlag 497

10 Pedagógiai Program

11 Tartalomjegyzék (részlet) II. A nem szakrendszerű oktatás megszervezése az 5-6. évfolyamon54. II. 1. Célok54. II. 2. Feladatok54. II. 3. Fejlesztési területek kijelölése55. II. 4. A nem szakrendszerű oktatásban résztvevők meghatározása59. II. 5. Időkeret59. II.6.A nem szakrendszerű oktatás időkeretének eloszlása éves szinten 59. II. 7. A nem szakrendszerű oktatás szervezeti keretei / munkaformák59. II. 8. A fejlesztés pedagógiai feladatához felhasznált műveltségterület / tantárgyi alapok kijelölése59. II. 9. Az érintett tantárgyak helyi tantervének módosítása74. II. 10. A fejlesztési területek megválasztását / a nem szakrendszerű oktatásban részesülők kiválasztását / az egyéni különbségek megállapítását szolgáló eszközök 74. II. 11. Ellenőrzés értékelés módja75. II. 12. Személyi feltételek biztosításának módja76.

12 II. 5. Időkeret A törvényi előírásnak megfelelően a 2008/2009-es tanévtől az 5. évfolyamon,2009/2010-es tanévtől az évfolyamon a nem szakrendszerű oktatásra (képesség-és készségfejlesztésre) fordítjuk az óraszám 20%-át, től az óraszám 25%-át. A nem szakrendszerű oktatásra fordítandó óraszámának megosztása a 2009/2010- es tanévben: 2011-ig : az óraszám 20%-a2011-től: az óraszám 25%-a 5. osztály 6. osztály Magyar: 2 óra 1 óra1 óra Matematika: 2 óra 2 óra1 óra Idegen nyelv: 1 óra 1 óra1 óra Vizuális kultúra:0 óra 0 óra 1 óra Dráma és tánc:0 óra 0,5 óra0,5 óra Nem kötelező: 0 óra 0,5 óra2,5 óra Összesen: 5 óra 5 óra7 óra

13 TANTERV - TANMENET

14 II. 9. Az érintett tantárgyak helyi tantervének módosítása 1. Csökken a szakrendszerű órák száma 2. Csökken a tananyag tartalom 3. Csökkentés szempontjai a) a tantárgyi minimumismeretek újrafogalmazása b) a készség és képességfejlesztés eddigi időkeretét a nem szakrendszerű oktatás feladatainak megvalósítására fordítjuk 4. A tananyag részletes, konkrét átvizsgálása

15 MÉRÉS – ÉRTÉKELÉS

16 II. 10. A fejlesztési területek megválasztását / A nem szakrendszerű oktatásban részesülők kiválasztását / az egyéni különbségek megállapítását szolgáló eszközök Mérések fajtái: 1. az OKÉV kompetenciamérés 4. évfolyam (az iskolában maradó mérőlapok elemzése) 2. az iskolai helyi mérés 4. évfolyam vége / 5. évfolyam eleje Mérések célterületei: 1. matematikai kompetencia 2. szövegértési, szövegalkotási kompetencia Mérések szempontjai: Ha az alábbi kompetenciák – kompetenciakomponensek – fejlettségi szintje az első szinten, vagy az alatt van – fejlesztés, felzárkóztatás szükséges - kommunikációs képességek - szövegértés - olvasáskészség - íráskészség - problémamegoldás - elemi rendszerező képesség - elemi kombinatív képesség - elemi számolási készség

17 II.11. Ellenőrzés, értékelés, módja Mérések Diagnosztikus mérés Cél: A fejlesztési feltételek, a kiinduló állapot felmérése Pedagógiai döntések meghozatala A nem szakrendszerű oktatásban részt vevő tanulók egyéni különbségeinek megállapítása Fejlesztési területek, feladatok kijelölése Az egyes fejlesztési feladatok időarányainak meghatározása A vizsgálatok ideje: 1. szeptember – a fejlesztés előtt 2. május Célterületek: Matematikai kompetencia Szövegértési szövegalkotási kompetencia OKÉV kompetenciamérés 4. évfolyamon Május végén kerül sor a mérésre Az iskolában maradó mérőlapok eredményeinek elemzése szolgáltat információt a pedagógiai döntés meghozatalához: az időkeret megállapítását és felhasználását minden évben befolyásolja az adott tanulók vizsgált teljesítményének a szintje (az alapkészségekben mutatkozó elmaradás)

18 4. osztály országos mérés elemzése Országos2007. Iskolaikülönbség2008. Országos2008. Iskolai Növekedés iskolai szinten  OKM olvasáskészség kiépülése 4. évf ☺+5☺  OKM olvasáskészség gyakorlottsága 4. évf ☺ 5979☺+17☺  OKM írásminőség alakulása 4. évf ☺+27☺  OKM íráskészség gyakorlottsága 4. évf  OKM elemi számolási készség kiépülése 4. évf ☺ ☺  OKM elemi számolási készség gyakorlottsága 4. évf ☺  OKM számírási készség kiépülése 4. évf ☺ 9395☺+1☺  OKM mértékegység-váltó készség 4. évf ☺  OKM összeadás készségének kiép. 4. évf ☺+1☺  OKM kivonás készségének kiép. 4. évf ☺+8☺  OKM Szorzás készségének kép. 100-as számkör 4. évf  OKM osztás készségének kiép. 100-as számkör 4. évf  OKM elemi gondolkodási képesség kiép. 4. évf ☺+39☺  OKM elemi gondolkodási képesség gyakorlottságának fejl. 4. évf ☺+24☺  OKM elemi rendszerező képesség 4. évf ☺+40☺  OKM elemi kombinatív képesség 4. évf ☺+33☺

19 5. osztály 2008/2009

20

21 5. osztály 2009/2010

22

23 Formatív mérés A folyamat közben Cél: A hibák, eredmények feltárása Segítés, korrekció, megerősítés A vizsgálatok ideje: 1. decemberben 2. márciusban Az értékelés módja: A teljesítmény éves értékelése a műveltségi területhez, illetve a tantárgyakhoz kapcsolódik

24 2. Az értékelés fő szempontjai: a) A készség- képességfejlesztés mért eredményei – összehasonlítva az előző mérés eredményeivel b) A továbbhaladás konkrét feladatai Az értékelés funkciói: Személyiségfejlesztés Visszajelzés Prognosztizálás Megerősítés Motiválás A nem szakrendszerű oktatás a bizonyítványban az alábbi módon jelenik meg: Nem szakrendszerű oktatás:részt vett

25 3. Fejlesztési terv készítése a felzárkóztatást igénylő gyerekekkel kapcsolatban Szeptember vége: Sikerkritériumok a közösségre vonatkozóan: Az egyes területeken mért májusi eredményekben a tanulók - 100%-a érje el az I. szintet - Min. 50%-a haladja meg az I. szintet - Min. 20%-a haladja meg a II. szintet Sikerkritériumok az egyénre vonatkozóan: - Az adott fejlesztési feladat kapcsán fogalmazza meg a pedagógus - Az egyéni teljesítmények növekedése százalékos formában kifejezve (min. 30%-os fejlődés)

26 Egyéni fejlődési napló Részletek

27 Református Általános Iskola EGYÉNI FEJLŐDÉSI NAPLÓ Integrációs oktatásban résztvevő tanuló Név: _____________________________________ Tanév / évfolyam: …………, ………… …….…..., ……..…. …………, ………... Születési hely, idő: ………………………………… Anyja születési neve: ……………………………… Kapcsolattartó szülő neve: ………………………… Lakcím: ………………………………………………. A naplót megnyitotta: A naplót lezárta: ……………………… (dátum, Ph) (dátum, Ph) A fejlesztő naplót vezette: ……………- tól ………………-ig: …………………… ……………- tól ……………...-ig: ……………………. ……………- tól ………….…..-ig: ……………………. ……………- tól ………..….…-ig: …………………… Értékelési időszakok: negyedév: szept. 1-től nov. 30-ig negyedév: dec. 1-től febr. 28-ig negyedév: márc. 1-től jún. 15-ig ANAMNÉZIS A tanuló jellemzése (adatbank alapján) személyes kompetenciák ( önszabályozás, önállóság, temperamentum, habitus, hangulati jellemzők):______________________________________________ szociális kompetenciák ( együttműködés, beilleszkedés, konfliktuskezelés, alkalmazkodás):______________________________________________ Tanulási stílus, tanuláshoz való viszony ( önálló feladatvégzés):______________________________________________ Mozgásfejlődés (mozgáskoordináció, mozgástempó, téri tájékozódás):______________________________________________ Kognitív kompetenciák (érdeklődés, gondolkodási képességek, tanulási képességek):______________________________________________ A tanuló egyéb tevékenységei iskolai:_______________________________________ ______________________________________________ iskolán kívüli: ______________________________________________ ______________________________________________

28 Egyéni fejlesztési terv feladatokra bontva TerületCél Fejlesztési gyakorlatok, módszerek Kinek a feladata? Időintervallum

29 EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____.osztály Integrációs felkészítés Szociális és személyes kompetenciák területén IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMAFEJLESZTÉS MÓDSZEREEREDMÉNYALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

30 EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____.osztály Integrációs felkészítés Matematikai kompetencia területén IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMAFEJLESZTÉS MÓDSZEREEREDMÉNYALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

31 EGYÉNI FEJLESZTÉSI NAPLÓ __________________________________ tanuló _____.osztály Integrációs felkészítés Szövegértés és szövegalkotás kompetenciaterületen IDŐ FEJLESZTÉS TARTALMAFEJLESZTÉS MÓDSZEREEREDMÉNYALÁÍRÁS SZEPTEMBER OKTÓBER NOVEMBER DECEMBER

32 Napló

33 Napló 2. oldal megjegyzés rovata Megjegyzés Alkalmazott rövidítések: - Nem szakrendszerű oktatás: NSZ - Moduláris oktatás: Mod. - Differenciált egyéni fejlesztés: diff. egy. - Differenciált csoportos fejlesztés: diff. csop. - Kooperatív technika: Kt. - Projekt: Pr. - IKT támogatott óra: IKT - Kompetencia alapú oktatás: KAO - Tantárgytömbösítés: Tt. - Műveltségterület tantárgy nélküli bontás: MTNB

34 Tanítási nap Évfo- lyam tantárgy Órák sorszáma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye ÁhítatBíróné of. 5. Magyar irodalom 2. Amiről eddig tanultunk (ismétlés) Molnárné Magyar PÉN- TEK NSZ 1diff. csop. Szövegértő gyakorlatKrisztina 5. Matema- tika 3. Számok alakjaBíró NSZ 2Számfogalom mélyítéseIstvánné 5. Rajz Tt/3 Ősi jelek - kavicsfestésNagy Á. 5. Rajz Tt/4 Ősi jelek - kavicsfestésNagy Á. 5. Rajz Tt/5 BarlangfestészetNagy Á. IX. hó 04. nap Haladási napló - részletek

35 Tanítá-si nap Évfo- lyam tantárgy Órák sorszáma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye 7. 6.Matema- tika 4Műveletek egész számokkalBíró NSZ 3Számolási készség fejlesztéseIstvánné SZER- DA 6.Magyar nyelvtan 3 Szövegértés fejlesztése: ismeretterjesztő szöveg KAO Lukácsné Tompa Zs. NSZ 1Szövegfeldolgozás páros munkában diff. csop Molnárné M. Krisztina 6.Ember és társ. ism. MTNB 3 Év eleji felmérésLukácsné Tompa ZS. 6.Technika 2 Környezetünk változásaiSzurkosné Major Irén 6.Testnevelés 3 ÚszásTóth Norbert 6.Testnevelés 4 ÚszásTóth Norbert IX. hó 09. nap

36 Tanítási nap évfo- lyam tantárgy Órák sorszá- ma A tanítási órák anyaga Nevelő kézjegye 8.6. Angol NSZ 2 4 My school (listening comp) diff. csop Török Aliz CSÜ- TÖR- TÖK Tánc és dráma NSZ 2 2 Közösségépítő játékok (Kommunikációs kompetencia f.) Molnárné Magyar K. 6. Angol 5 Questions in Present simpleTörök Aliz Tánc és dráma NSZ 2 2 Közösségépítő játékok (Kommunikációs és együttm. komp) Molnárné Magyar K. 6. Matemati- ka 5 Műveletek egész számokkalBíró NSZ 4Problémamegoldó gond. fejl.Istvánné IX. hó 10. nap 6. Magyar irodalom 3 Szövegértés méréseLukácsné T. Zs. 6. Egészség- tan 1 Mi az egészség?Lukács László

37 Köszönöm a figyelmet! Áldás, békesség! Szabóné Marth Éva igazgató

38 „Erősödjetek meg az Úrban, És az Ő hatalmas erejében.” Efézus 6;10.


Letölteni ppt "A nem szakrendszerű oktatás bevezetésének tapasztalatai a hajdúnánási Református Általános Iskolában RPI – KFRTF Debrecen, 2009. szeptember 22. ReFilm."

Hasonló előadás


Google Hirdetések