Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vezetői számvitel Célköltség-számítás (Target costing) Szirmai Andrea PhD hallgató 2005. Budapest, 2014. június 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vezetői számvitel Célköltség-számítás (Target costing) Szirmai Andrea PhD hallgató 2005. Budapest, 2014. június 23."— Előadás másolata:

1 Vezetői számvitel Célköltség-számítás (Target costing) Szirmai Andrea PhD hallgató Budapest, június 23.

2 Vezetői számvitel Hagyományos költség kalkulálási megközelítés Termékkel szembeni elvárások Termék megtervezése Folyamat tervezés és Költségek becslése Előállítás/Értékesítés elemzés Beszállítói költségek becslése A költség túl magas? Termelés Periodikus költségcsökkentés

3 Vezetői számvitel Célköltség megközelítés Termékkel szembeni elvárások és Piacelemzés Cél-ár csökkentve a haszonnal Egyensúlyba hozott célköltség és Szükségletek Előállítás/Értékesítés elemzés Termékvizsgálat Folyamat terv Alternatívák Terméktervezés és folyamat Költség előrejelzések Termelés Folyamatos költségcsökkentés Termelési tervek elemzése és értékelemzés Beszállítói cél-költség

4 Vezetői számvitel Célköltség-számítás lényege (Target costing)  A termék/szolgáltatás tervezési és kivitelezési fázisa alatt felmerülő költségek kezelésére koncentrál  Életciklus költséget vizsgál  Értékelemzés és funkció elemzés  Vásárló-orientáció  A következő lépéseket öleli fel: 1.A vállalati kultúra és hozzáállás újraszervezése 2.A piaci alapú cél-ár meghatározása 3.Célköltség kalkulálása 4.A célköltség egyensúlyba hozása a szükségletekkel 5.A cél-költség és tényleges költség összevetése 6.A termék költség modelljének kidolgozása a döntéshozás támogatására

5 Vezetői számvitel 1. A vállalati kultúra és hozzáállás újraszervezése  Szemléletmód váltás:  a technikai szükségletek alapján történő termékfejlesztéstől  elmozdulni a piaci értékítélet alapú árazás felé  a fogyasztók szükségleteinek kielégítése prioritást élvez  a költség nem a tervezés eredménye, hanem a tervet befolyásoló tényező  A célköltség kalkuláláshoz a vállalkozást szakterületekre, munkacsoportokra kell osztani:  marketing, műszaki, termelés, beszerzés, pénzügy, stb.

6 Vezetői számvitel 2. A piaci alapú cél-ár meghatározása  Figyelembe veendő piaci tényezők:  Piackutatás  Piaci részesedés  Értékesítési csatornák  Üzleti és piaci térhódítási stratégia  Versenyhelyzet elemzése és az erre reagáló árak  Megcélzott piaci rések  Kereslet rugalmassága  Tervezett haszon  A termék jellemzői

7 Vezetői számvitel A cél-ár meghatározásának tényezői •A. Az árazási célok kiválasztása •Túlélés •Rövid távú profit-maximalizálás •Piaci részesdés maximalizálása  Piacra belépési árak •A legjobb akkor, amikor: –A piac igen ár-érzékeny és egy alacsony ár serkenti a piaci növekedést, –A termelési és disztribúciós költségek az eddigi tapasztalatok alapján nem növekednek –Az alacsony árak elbátortalanítják a jelenlegi és a lehetséges versenytársakat

8 Vezetői számvitel Vitassuk meg!  Számos vállalkozás úgy kezdi meg a piac „lefölözését”, hogy új termékeit olyan áron kínálja, amit a piac elfogad, majd csökkenti az árakat, hogy minden piaci szegmensen maximalizálhassa profitját.  Tudna mondani olyan termékeket, amelyek nem felelnek meg ezen árazási módszernek?  Indokolja válaszát!

9 Vezetői számvitel A cél-ár meghatározásának tényezői  B. Kereslet meghatározása  Ár-érzékenység, alacsony ár-érzékenységre utaló jelek: •A termék elég jellegzetes •A vásárlók nem ismernek helyettesítő termékeket, •A vásárlók nem tudják könnyen összehasonlítani a helyettesítő termékek minőségét •A ráfordítás a vevő teljes bevételének kisebb része •A ráfordítás alacsony összegű a végtermék teljes költségéhez viszonyítva •A költségek egy részét egy másik vállalkozás átvállalja •A terméket egy korábban megvásárolt eszközzel együtt használják •A termékről az az image él, hogy jó minőségű, vagy luxus áru •A vásárló nem tudja raktározni a termékeket  A tulajdonlás teljes költsége (Total Cost of Ownership)  A kereset ingadozásának becslése  A kereslet ár-rugalmasságának vizsgálata

10 Vezetői számvitel A cél-ár kiválasztásának módszerei  C. Árazási módszer kiválasztása  Árrés alapú árazás (Markup Pricing)  Egységnyi költség = változó költségek + (állandó költségek/ értékesített mennyiség)  Árrés alapú eladási ár = Egységnyi költség / (1-értékesítés tervezett hozama)  Cél-ár módszere (Target-Return Pricing)  Célár = Egységnyi költség + (tervezett hozam x befektetett tőke)/értékesített mennyiség  Elismert-érték alapú árazás (Perceived-Value Pricing)  Elismert érték  Eladási ár alapú vevők  Érték alapú vevők  Lojális vevők  Használati érték szerinti ár

11 Vezetői számvitel Árazási módszerek folytatása  Érték alapú árazás (Value Pricing)  Mindennapi alacsony árazás  Magas-alacsony árazás  Szokásos ráta árazás (Going-Rate Pricing)  Árverés-típusú árazás (Auction-Type Pricing)  Angol típusú árverés (emelkedő ajánlatok)Holland típusú árverés (csökkenő ajánlatok)  Zárt versenytárgyalások  Csoport szintű árazás (Group Pricing)

12 Vezetői számvitel A végleges ár kiválasztásának szempontjai  D. A végleges ár kiválasztásának szempontjai  Pszichológiai árazás  Referencia árak  Nyereség és kockázat megosztás  Más marketing elemekre való hatás  Átlagos minőségű termékek magas reklámköltséggel, amelyeket így felár terhel  Jó minőségű termékek magas reklámköltséggel, a legmagasabb ár megtartására  A pozitív kapcsolat a magas reklámköltség és a magas eladási árak között különösen a piacvezető termékek életciklusának későbbi szakaszaiban igaz.  A vállalat árazási politikája  Az ár, árképzés hatása a piac más szereplőire

13 Vezetői számvitel 3. Célköltség kalkulálása  Célköltség = Cél-eladási ár – Cél profit  A cél-árból a kalkulált hasznon kívül a következő tényezők összegét kell levonni: Pl.:  garanciális tartalékok  nem ellenőrizhető vállalti felosztott költségek  nem visszatérítendő fejlesztési költségek

14 Vezetői számvitel Példa célköltség számítás alapadataira MegnevezésÉrtékadatok A termék tervezett élettartama alatti értékesített mennyiség egység Cél egységár 800 Ft/egység Cél profit ráta (az eladási ár 30%)240 Ft/egység Célköltség ( )560 Ft/egység Tervezett költség700 Ft/egység

15 Vezetői számvitel A költségelemzés a célköltség előtt és után Költségek megnevezése Előkalkuláció (Ft/egység) Utókalkuláció (Ft/egység) Közvetlen költségek Közvetlen anyagköltség Közvetlen bér10080 Közvetlen szerelési költség20 Rendelés82 Minőség biztosítás6050 Újramegmunkálás156 Mérnöki tevékenység és forma108 Termelési közvetlen költségek összesen Közvetett költségek Marketing költségek4025 Disztribúció költsége3020 Garanciális költségek2719 Közvetett költségek összesen9764 Költségek összesen700555

16 Vezetői számvitel 4. A célköltség egyensúlyba hozása a szükségletekkel  A termék célköltségének véglegesítése előtt össze kell vetni a termékkel szemben támasztott követelményekkel:  Értékelemzés  Olyan szisztematikusan végzett értékelési folyamat, amely az üzleti funkció minden értékelemét tartalmazza.  Célja az alkotóelemek azonosítása a költségcsökkentéshez, miközben a vásárlók igényeit továbbra is maximálisan kielégíti.  Funkcionális elemzés  A vásárlók elvárásai a termékkel szemben, rangsorolás  A költségek becslése minden tervezési szinten, lépésnél szükséges

17 Vezetői számvitel 5. A cél-költség és tényleges költség összevetése  A termék tényleges költségének a becslése  Ha tényleges költség > célköltség: Költségelemzés  A költségek típusai és a termelési szintek  Fix és általános költségek  Változó költségek  Költségek összesen  Átlagköltség  Halmozott termelési adatok  A termék életgörbéje  Differenciált marketing ajánlatok  Activity-based cost (ABC)  Költség csökkentési ötletek (brainstorm) kidolgozása termék és termelés oldaláról közelítve  Tesztelés és alkalmazás

18 Vezetői számvitel 6. A termék költség modelljének kidolgozása a döntéshozás támogatására  Önköltség számítás, teljes költség számítás rendszerének kialakítása  A közvetett költségek csökkentése  Minimalizálni kell a termékek azon költségelemeit, amelyeket a vevő nem fog elismerni az árban (hozzáadott értéket nem jelentő költségek).  ABC költségelemzés  Költségviselők, költséghelyenkénti elemzés  Az eredmények mérése, folyamatos vezetői monitoring

19 Vezetői számvitel Kicsit más: „Kaizen „ költségszámítás  A „Kaizen” költségszámítást a termelési fázisnál alkalmazzák, míg a célköltség számítást a tervezési fázisnál.  A „Kaizen” költségszámítás középpontjában a termelési folyamatok állnak, a célköltség számítás a termékre koncentrál.  A „Kaizen” költségszámítás célja az egyes folyamatok költségének csökkentése egy előre meghatározott összeg alapján, amely a munkavállalók képességén alapszik.


Letölteni ppt "Vezetői számvitel Célköltség-számítás (Target costing) Szirmai Andrea PhD hallgató 2005. Budapest, 2014. június 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések