Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken Nákó Zsejke Készítette: Nákó Zsejke Témavezető: Dr. Oláh Szabolcs, egyetemi docens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken Nákó Zsejke Készítette: Nákó Zsejke Témavezető: Dr. Oláh Szabolcs, egyetemi docens."— Előadás másolata:

1 A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken Nákó Zsejke Készítette: Nákó Zsejke Témavezető: Dr. Oláh Szabolcs, egyetemi docens Debreceni Egyetem Kommunikáció- és médiatudomány szak I. MA

2 Kutatási kérdésem: Célom Kutatási kérdésem: Bizonyos médiumötvözetek miként járulnak hozzá a spanyol uralkodópár kulturális jelenséggé válásához? Célom tehát, hogy láthatóvá tegyem a formakölcsönző médiumötvözetek szerepét, kommunikatív teljesítményének ebben a folyamatban Mivel a király döntési kompetenciái nem befolyásolják a mindenkori spanyol politikai közéletet, ezért a napi sajtóban nem vagy csak nagyon ritkán foglalkoznak a király személyével. Magyar nyelvű szakirodalom, amely kifejezetten a spanyol királyi család médiában betöltött szerepével, identitásképzésével foglalkozna NINCS! A dolgozat terjedelmi határai csak mikro-betekintések felmutatását engedte meg.

3 A kutatás részterületei Mindezek identitásmintaként szolgálnak a spanyol alattvalók számára a saját identitásuk megalkotásához. Ugyanakkor az Európai Unión belüli önmegkülönböztető tevékenység alapját is ezek képezik.

4 A monarchia újjászületése • 1975 ( Franco halála) utáni újrapozícionálás • A spanyol nép elfogadására várni kellett egészen február 23-ig. Antonio Tejero alezredes jobboldali katonai puccsot kíséreltek meg a kormány ellen. A király elsőként ekkor szólt a TVE-n keresztül élőben a népéhez. • Sokan ezt az eseményt a mai napig úgy kommentálják Spanyolországban (saját személyes beszélgetéseimre alapozom ezt a megjegyzést), mint egy olyan médiaeseményt, melyet a király „emberei” előre megszerveztek, megterveztek • „(…)elszántságom, hogy a zászlóra tett eskümet megtartsam, nagyobb, mint valaha” • „Esküszöm, hogy nem mondok le a trónról, és nem fogom Spanyolországot elhagyni.” /Juan Carlos üzenete Milans del Bosch tábornoknak, aki Tejero puccskísérletén felbuzdulva Valenciában rendkívüli helyzetet hirdetett, Meyer-Stabley 2005:147/

5 A spanyol országimázs • „Az országimázs egyben jelenti az adott népről, országról, az adott nemzetről kialakított képünket. Lehetnek ezek tapasztalatok, vélemények, vagy hírek, melyek egyben pozitív vagy negatív érzéseket közvetítenek akár objektív, akár szubjektív- komplex- pszichológiai megközelítésből.” • Országszlogen: „Todo bajo el sol” (Minden a nap alatt) • Országimázs-építőcsapat tagjai: Adolfo Dominguez divattervező, Pedro Almodovar filmrendező, Santiago Calatrava építész. • Az újrapozícionálás időszaka a spanyol művészetben a „la movida”-nak (megmozdulás) nevezett időszak, ide tartoznak Almodovar filmjei, és olyan színésznők ismertté válása, mint Penélope Cruz.(Papp-Váry) • Spanyolországnak az Európai Közösséghez való csatlakozása (1986) előtt hozzánk hasonló gazdasági, sőt politikai problémákkal kellett szembenéznie. Franco egykori diktatúrája után mégis sikerült a bor, a napfény és a fejlődés országává újrapozícionálni Spanyolországot. (Papp-Váry)

6 Spanyol embléma • Joan Miró-féle nap 1982-es VB-logo „[…]amiben a spanyolok a többi ország előtt járnak: a Miró által készített embléma a mai napig szerepel az összes anyagukon, szóljon akár a turistáknak, tőkebefektetőknek vagy a spanyol termékek vásárlóinak.” (Papp-Váry)

7 A királyi reprezentáció • Durkheim szerint a rítus a modern társadalmakban sem válik feleslegessé, mert mindig is szükség volt és lesz a társadalom egészét érintő, differenciálatlan „mechanikus integrációra”. Ezek pedig nem mások, mint a közösség alapértékeihez való visszatérés. • A spanyol társadalomban ilyen a bikaviadal, a szentek ünnepek a fiestákkor, a futballesemények, királyi megjelenések, egyházi ünnepek (Semana Santa Sevillában), és ezek az események úgy fognak eljutni és hatni az egész társadalomra, ha a modern média közvetíti is azokat. • Dayan és Katz szerint a fontos társadalmi ceremóniák jelentőségüket azáltal nyerik el, hogy azok is résztvevőivé válhatnak, akik fizikailag vagy az események idején nincsenek jelen. Így válhatnak a képernyő előtt ülő spanyolok is részeseivé a viadalnak

8 • James Carey az értékek közvetítésének két formáját különböztette meg: a „transzmissziós” és „rituális” formát (Carey 1989). • Míg a transzmissziós modellnél a közvetítésen és annak sebességén van a hangsúly, addig a rituálisnál a részvételen, a közös hit birtoklásán. Ez teszi lehetővé, hogy a kommunikáció eggyé váljon a közösséggel, és viszont. • Dayan és Katz a „ceremoniális politikát”, mint amit a spanyol uralkodó pár folytat, rituálisnak, emocionálisnak, homogenizálónak tehát egységesítőnek találja.

9 Spanyol ceremónia: A bikaviadal • A bikával való küzdelmet a mór uralom alatt gyakorolták először a spanyolok, de akkor még csak lóhátról, később alakult ki a bikaviadalok máig ismeretes formája: a torreador versus bika. • A bikaviadalok nagy szerelmese I. Juan Carlos is, aki, ha teheti, mindig részt vesz Spanyolország legnagyobb és legimpozánsabb viadalán, amit a madridi Plaza de Toros Monumental de las Ventas-ban rendeznek meg.

10 A királyi reprezentáció egyik fontos, országos szinten is nagy figyelmet keltő megjelenése az, amikor az Aréna VIP részlegében ott „olé”-zik a királyuk és királynéjuk. (Mindez megosztja a spanyol társadalmat) /Constructing identity contemporary in Spain, Oxford University Press, 2002/

11 A sport mint médiaesemény • Fontos reprezentációs helyszín a politikai elit számára. • A közvetítések elején, közben és a végén a kamera rendszerint végigpásztáz a díszpáholyon, ahol államfőket, régi nagy sportembereket és nem utolsósorban királyokat és királynőket, hercegeket és hercegnőket láthatnak a televízió előtt ülő szurkolók. /Miquel de Moragas Spá-Rivenburgh-Larson:Television in the Olympics, John Libbey & Company Ltd., 1995 /

12 A királyné és a sport • 2008-as Pekingi Olimpiai játékok idején a királyné és a korona hercegei, hercegnői is végig szurkolták a legjobb meccseket a spanyol csapat melegítőiben! és pólóiban!. Mintha ők maguk is a csapat részét formálták volna. • Rafael Nadal olimpiai aranyának nem más örült a leghangosabban, mint maga Doña Sofía, a királyné, aki majd leesett a lelátóról örömében, és a hozzá felfutó, izzadt fiút úgy ölelte magához, mintha egy lenne az unokái közül

13 A király és a sport • Egy különös eset ismertetése: a 2008-as Európa-bajnokság döntőjében (a győztes gólnál, amit Torres rúgott) Juan Carlos, mint király „megszűnt létezni”, és ő is egy lett, azon spanyol férfiak közül, akik önkívületi állapotban szurkoltak fiaikért. • Jaime Peñafiel kritikája a „¡Qué me dices!” magazinban • Spanyol temperamentumról árulkodik, ahogy ezután a királyi udvarban bennfentesnek számító újságíró, mindezt kikérte magának Doña Sofía nevében, a nem kevésbé meghökkentő mondatával: „A Királyné drámája, hogy szerelmes a Királyba”.

14 Ez az a pillanat amikor, a királyné meg akarja puszilni férjét, aki eltolja magától. A „fintorogva” nézés

15 Szabályozott-e az uralkodóról szóló beszéd? • Íratlan szabályok vonatkoznak az uralkodóról szóló diskurzusokra • Az ország megosztott. Az autonómiát követelő tartományok: Katalónia, Galícia, Baszkföld monarchia ellenesek, de a többi tartományban a „Vagy jót vagy semmit”-törvény lép életbe. • Vannak tabu témák, amikről senki nem beszél, ilyen a király magánélete (házasságán kívüli). Politikai fekete foltok, amikről csak suttogva beszélnek pletyka szinten az alattvalók, de leírni még egy újságíró sem merte. (lefizetési ügyek stb.) • Sofía királynénak megjelenhetett az önéletrajzi írása, Letizia hercegnőjét viszont a királyi család cenzúrája nem engedte megjelenni.

16 • A megerősítő -pozitív ceremóniák és a tabloidok egyik közös tulajdonsága, hogy a „varázstalanított világot újra elvarázsolja”. • „A tömegmédia jelenlegi népszerűsége abból ered, hogy az intimitás társadalmi kifejezésformáira épít. Azt sugallja, hogy az olvasóközönség eléggé közel áll a média sztárjaihoz és a közéleti figurákhoz ahhoz, hogy a nemzeti elit privát életéről bennfentes információkkal rendelkezhessen” (Merry 1984:277) • Nagyon keveseknek adatik meg az a kiváltságos helyzet, hogy személyesen ismerheti, vagy akár személyesen láthatta a spanyol uralkodóház bármelyik tagját, de a médián keresztül mégis egyfajta „ismertség” alakul ki. Ezt nevezi Thompson „nem kölcsönös távolsági intimitásnak”.

17 Juan Carlos „botrányos viselkedése” a Youtube-on! Változott-e és ha igen, hogyan a királyi pár médiamegjelenése az internet színre lépésével? • A politikai/közéleti témák tárgyalását megváltoztatja az, hogy már nem csak és kizárólag professzionális közlők alakítják a diszkurzusokat. A kommentek révén mindenki részt vehet. • Az anonimitás által nyújtott szabadság. • A legnézettebb video a király neve alatt hozzászólás! • A király hallgatásra inti Hugo Chavez-t, Venezuela elnökét. Miközben Jose Luis Rodriguez Zapatero, Spanyolország miniszterelnöke próbálja elmagyarázni Chaveznek, hogy José Mari Aznar az előző miniszterelnök nem volt fasiszta, Chavez folyamatosan közbeszól. (latin-amerikai csúcstalálkozó) • „Por qué no te callas?”- Miért nem fogod (már) be a szádat? Forrás: redsolsur.blogspot.com

18 A királyi család és a (bulvár) sajtó viszonya • Felipe herceg a házasságával egy vérbeli médiaszemélyiséget tett hercegnővé. Választottja Letizia Ortiz, aki újságíróként, később bemondónőként dolgozott a TVE-n. Talán ezért is, a királyi család jó a kapcsolatot ápol a sajtó munkatársakkal, szívesen adnak interjút, készségesek. • Itt természetesen azt is meg kell említenem, hogy a spanyol bulvár médiának merőben más a megítélése, mint a magyarnak. Sokkal exkluzívabb és igényesebb híreket tálalnak mind a televízió-csatornák bulvár műsorai, mind pedig a bulvárújságok. • A hírérték más, magasabb szinten kezdődik, mint nálunk, ez talán annak is köszönhető, hogy Spanyolországban nagyobb a kínálat a lehetséges témák terén. Valamint mindig „kéznél van” a királyi család, akikkel mindig történik valami, amit érdemes leírni, és amire az emberek mindig kíváncsiak.

19 Áttekintett spanyol nyelvű folyóiratok Átmenetet képzeznek a bulvár és a politikai/közéleti lapok között A magyar piacon nincs rá példa. Német: Gala magazin Francia: Paris Match Az események bemutatásának emberi, érzelmi oldalára koncentrálnak Társasági lapok:

20 Spanyol politikai/közéleti napilapok • El País: baloldali (a kormányon lévő PSOE párt támogatója) • ABC: konzervatív, Monarchia párti • El Mundo: botrányokra fókuszál Linda Lee Kaid, The Sage handbook of political Advertising, Sage Publications Ltd., 2006

21 Regionális napilapok a három autonómiát követelő tartományban • La Vanguardia (katalán) : Nem hozta címlapon a király és Chavez esetét • Gara, El diario Vasco (baszk): - • El Correo Gallego (galíciai):-

22 Az uralkodópár kétséget kizáróan a a legmarkánsabb spanyol kulturális jelenség. Kultúraképző és imázsformáló erőnek számít Spanyolországon belül és kívül. egyaránt „Juan és én útitársak vagyunk, akik egyazon cél irányába haladnak: Spanyolország boldogulása felé.” Doña Sofía

23 Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A spanyol uralkodópár megjelenés rituális és diszkurzív szintereken Nákó Zsejke Készítette: Nákó Zsejke Témavezető: Dr. Oláh Szabolcs, egyetemi docens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések