Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Karbantartás Munkavédelme I Előadás Bevezetés Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Karbantartás Munkavédelme I Előadás Bevezetés Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter."— Előadás másolata:

1 Karbantartás Munkavédelme I Előadás Bevezetés Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter Mihály Szoba : A28 fogadóóra: kedd

2 Bevezetés Egy eszköz – épület (munkahely), munkaeszköz vagy közlekedési eszköz – karbantartása az adott eszköznek az előírt működési feladatok teljesítéséhez szükséges állapotban tartásához vagy helyrehozatalához nélkülözhetetlen műszaki, adminisztratív és vezetői cselekvéseket foglalja magában, amelyek azt életciklusa alatt megóvják a meghibásodástól vagy állapotromlástól. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

3 Bevezetés A karbantartási tevékenységek közé tartoznak például az alábbiak: •átvizsgálás, •tesztelés, •mérés, •csere, •korrekció, •javítás, •hibafelismerés, •alkatrészek cseréje, •szervizelés. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

4 A karbantartás fogalma - sokféle meghatározás létezik „A karbantartás a használatban lévő tárgyi eszköz folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási tevékenység, ideértve a tervszerű megelőző karbantartást, a hosszabb időszakonként, de rendszeresen visszatérő nagyjavítást, és mindazon javítási, karbantartási tevékenységet, amelyet a rendeltetésszerű használat érdekében el kell végezni, amely a folyamatos elhasználódás rendszeres helyreállítását eredményezi.”

5 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma Az EN Európai szabvány [1] szerint a karbantartás "egy cikk élettartama alatt az adott cikknek az előírt működési feladatok teljesítéséhez szükséges állapotban tartásához vagy annak helyreállításához szükséges műszaki, adminisztratív és vezetői cselekvések kombinációja.” Ahhoz,hogy átfogó képet nyerjünk magáról a karbantartásról meg kell néznünk a kialakulásának folyamatát, felépítését. Karbantartás folyik minden munkahelyen üzemben, ahol berendezés, eszköz található. Ebből következik, hogy kikerülni nem lehet, optimális megoldás a karbantartás szükségszerűségének elfogadása, és beépítése a folyamatokba.

6 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma A karbantartás kétféle módon befolyásolja a munkavállalók biztonságát és egészségét: -Először is a rendszeres, helyesen megtervezett és elvégzett karbantartás elengedhetetlen a gépek és a munkakörnyezet biztonságának. -Másodszor, azt biztonságos módon kell elvégezni, a karbantartók és a munkahelyen tartózkodó más személyek megfelelő védelme mellet.

7 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma A karbantartás során munkabalesetek és megbetegedések jöhetnek létre: -A karbantartási munka alatt -A karbantartás elmaradása miatt (pl. elcsúszás, elbotlás, elesés) -A karbantartás rossz minősége miatt

8 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma -A folyamat már azelőtt megkezdődik, hogy a karbantartó munkavállaló belépne a munkahelyre, a tervezési szakaszban, és egészen addig tart, míg el nem távolítják a karbantartásra figyelmeztető feliratokat, és vissza nem térnek a normál munkafolyamatokhoz. A mai karbantartás két eltérő fajtáját különböztethetjük meg: -helyreállító karbantartás (Productive Maintenance), -megelőző karbantartás (Preventive Maintenance),

9 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma helyreállító karbantartás (Productive Maintenance): -amikor az intézkedések célja a meghibásodott rendszer működőképes állapotának helyreállítása (pl. meghibásodott alkatrészek javítása vagy cseréje). -A karbantartás e fajtája „reaktív karbantartásként” is ismert, mivel az intézkedést a berendezés be nem ütemezett meghibásodásakor kezdeményezik. -Valamely eszköz javítással való működőképessé tétele. -A be nem ütemezett és a nem megtervezett feladatokhoz, általában a megelőző karbantartáshoz képest rendszerint nagyobb veszélyek és kockázatok társulnak

10 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fogalma megelőző karbantartás (Preventive Maintenance), -amikor a tevékenységeket előre meghatározott időközönként vagy előírt kritériumoknak megfelelően végzik el abból a célból, hogy csökkentsék az eszköz meghibásodásának vagy a működésében bekövetkező romlásnak a valószínűségét. -Ebben az esetben az intézkedések ütemezettek, proaktívak, és céljuk a rendszer meghibásodásához vezető romlási folyamat ellenőrzése. -Azért végzik, hogy a karbantartás tárgya működőképes maradjon, ezt a tevékenységet általában a gyártó utasításainak megfelelően tervezik meg és ütemezik;

11 A karbantartás fejlődése és tendenciája -A gépek berendezések karbantartási munkái egyidősek azok megjelenésével. Mindegyik gépet karban kell tartani. - A kezdeteknél században ezek a törekvések még nem voltak tudatosnak mondhatóak. -Nem igazán tudták, hogy miért, de ha pl. megolajoztak egyes részeket vagy megzsíroztak, a rendelkezésre álló anyagokkal (libazsír, disznózsír) akkor nem ment tönkre a gép vagy nem olyan gyorsan ment tönkre. -Ezek a dolgok beépültek utána a gép használatába, mindennapjaiba, és a kezelői egymásnak adták tovább ez a „titkos” tudást.

12 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája -A karbantartás történelmi fejlődése követte a termelésben bekövetkezett változásokat, a technológiák fejlődését, a termelékenység növekedését. -Ez részben a karbantartás fontosságának megítélésében, részben kivitelezésének rendszerében, a karbantartási technológiák korszerűsödésében mutatkozott meg. -A technikai fejlődés egyre inkább érezteti hatását a karbantartásban -Hosszú folyamatokon keresztül fejlődtek ki a mai karbantartási rendszerek a tudatos szintre

13 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája -Az egyes karbantartási rendszerek alkalmazását időben nem lehet mereven lehatárolni. -Az egyes országok ipari kultúrája is meghatározza a karbantartás fejlődésének ütemét. -Világ-viszonylatban az as évekig még sok helyen az üzemzavar elhárítás, az úgynevezett egyszerű karbantartás volt a jellemző. -Ez azt jelentette, hogy a gépeket a szükséges ápolás, napi karbantartás mellett meghibásodásukig üzemeltették. - A javítás elsősorban a meghibásodott géprészekre, alkatrészekre terjedt ki. - Az iparilag fejlett országokban az egyszerű karbantartási rendszerrel részben párhuzamosan felismerték a karbantartásnak a termelést meghatározó szerepét, ami a keletkező hibák megelőzésében mutatkozik meg.

14 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája -Ezért az egyszerű karbantartást fokozatosan felváltotta a tervszerű megelőző karbantartás, amely a váratlan meghibásodások elkerülését tekinti fő feladatának. - Nem sokkal a TMK elterjedését követően egy gyorsabb ütemű fejlődés eredményeként megjelent az állapottól függő karbantartás, amit a diagnosztikai eljárások bevezetése tett lehetővé. -Ez annak a felismeréséből adódott, hogy, az üzemi jellemzők változásaiból, az előírt értékek ismeretében meghatározható a berendezés állapota, a javítás szükségességének várható időpontja. - A diagnosztikai vizsgálat lehetővé teszi az üzemi jellemzők meghatározását a gépek szétszerelése nélkül.

15 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája

16 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája -A termelési követelmények növekedése a gépek megbízhatóbb működését is igényelte. -A számítástechnika lehetővé tette a meghibásodások nyilvántartását, azok sokoldalú elemzését. -A meghibásodás ill. a megbízhatóság valószínűsége és az előírt határértékek alapján szintén előre meghatározható a javítás várható igénye és időpontja. -Ezt a rendszert megbízhatóság alapú karbantartásnak nevezik.

17 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A karbantartás fejlődése és tendenciája -Az utóbbi években a fogyasztói igények oldaláról a termékek minőségével kapcsolatban egyre nagyobbak a piaci elvárások. -A rendkívül kiélezett piaci versenyben a piacon való megmaradás feltétele a jó és állandó minőségű, gazdaságosan előállított termék. -A korszerű minőségrendszerek kialakítása és működtetése alapvető szemléletbeli és módszertani változtatásokat követel meg a termelésirányítás és a karbantartás területén dolgozó szakemberektől egyaránt. Az ISO típusú minőség- rendszerek, vagy a Total Quality Management bevezetése közvetlenül is érinti a termelési rendszerek valamennyi területét. - Ennek a fejlődési folyamatnak köszönhető a Teljeskörű Hatékony Karbantartás (Total Productive Maintenance) előtérbe kerülése is.

18 Múlt és jelen -Az alábbi táblázatban a teljesség igénye nélkül, a múltbéli és a változásokat követő jelen helyzet került összefoglalásra. A változás persze értelem szerűen nem mindenkit, nem mindenben és nem egyformán érint de nagy általánosságban mégis csak igaz Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

19 MúltJelen Szervezet Megszabadulni a nem értéknövelő tevékenységektől, kihelyezések, árszervezések, létszámleépítések, új rendszer bevezetése az elvárások növekedése, de a feltételek biztosítása nélkül az integrált rendszerekben az összegzés helyett a párhuzamos tevékenységek összekötése a feladatok integrálása, a folyamat kimenete a meghatározó, nem maga a feladat végrehajtása, előtérbe kerül a folyamat értéke, a karbantartás már lényeges része a menedzsmentnek IMAGE a TMK avagy a Karbantartás a vállalti mindenes a karbantartás műhelyei, vagy az ahhoz rendelt területek a telephely végén vannak és azok is olyanok, mint egy lerakat (régi eszközök, berendezések, kütyük) a megnevezések változása, (karbantartás menedzsment, üzemfenntartás), már nem különálló egység hanem része az üzemnek, az „5S” itt is érvényesül, üzem az üzemben, már a megjelenés is más (korszerű eszközök, felújított vagy új helyen lévő műhelyek) Kommunikáció vezetés felé egy irányú, beszámoló jellegű, és csak időnként a külső felek irányában csak a karbantartásba bevont szolgáltatók felé már nem csak lehetőség, hanem kötelezően végzendő elemzés, értékelés és javaslatok benyújtása, jelentések továbbítása folyamatmutatókra építve, vezetéssel már két irányú kommunikáció, hatóságokkal, felügyeleti szervekkel, piaci szereplőkkel, külső tanácsadókkal folyatatott kommunikáció, Személyzet, Képzettség igazi szakemberek, probléma megoldók és polihisztorok és már nem fiatalok, képzés csak akkor ha nagyon szükséges fontossá válik az ismeretek növelése, a folyamatos fenntartása, jogszabályi szabványossági ismeretek (KIR, MEBIR), technikai újítások, menedzsment ismeretek, informatika bevezetése, képzett fiatal szakemberek bevonása Eszközök Módszerek uralkodó elv,, jól van ez így, ti mindent meg tudtok oldani” elavult eszközök használata, vezetés csak akkor ad pénzt ha már minden kötél szakad, elvétve számítógépek elavulva tényleges előtérbe kerülése a megelőzésnek, állapotvizsgálatok, diagnosztika, az okokra koncentrálnak és nem a tünetek megszüntetésére, komoly hangsúly a különböző módszerek ismeretére, bevonás a beruházásoknál, elektronikai dokumentálás, javaslatok mutatószámok alapján Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet


Letölteni ppt "Karbantartás Munkavédelme I Előadás Bevezetés Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések