Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat."— Előadás másolata:

1 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat 220 hívást kezdeményez és 170 hívást fogad. A fogadott hívások átlagos hossza 1 perc, a kezdeményezett hívások átlagos hossza 4 perc. Mekkora a felajánlott forgalom? Megoldás: generált forgalom: elnyelt forgalom: Az összforgalom tehát 17,5 E.

2 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 2. példa Egy terminál 144 kb/s sebességű adatátviteli csatornával rendelkezik. Percenként 600 db, egyenként 20 byte hosszúságú üzenetet küld. a) Mekkora az átviteli vonal átlagos terhelése? b) Mennyi idő alatt érkezik meg egy üzenet? c) Hány terminált lehet a vonalra csatlakoztatni, ha 0,5 E átlagos forgalmat engedünk meg a vonalon?

3 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 2. példa (folytatás) Egy terminál 144 kb/s sebességű adatátviteli csatornával rendelkezik. Percenként 600 db, egyenként 20 byte hosszúságú üzenetet küld. d) Mekkora idő alatt érkezik meg egy üzenet abban az esetben, ha 0,5 E forgalmat engedünk meg a csatornán?

4 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 3. példa A forgalmas órában egy központba 330 hívás érkezik, ebből 2 nem talál szabad vonalat. A hívások átlagos hossza 4 perc. a) Mekkora a felkínált forgalom? b) Mekkora a kiszolgált forgalom? c) Mekkora a szolgáltatás minősége?

5 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 4. példa Megfigyelték, hogy egy egyidejűleg legfeljebb 17 összeköttetés létesítésére alkalmas központnál megfigyelték, hogy 17.00 és 17.20 között 16 vonal volt foglalt, 17.20 és 17.40 között 11 vonal volt foglalt és 17.40 és 18.00 között 15 vonal volt foglalt. Egy hívás átlagos hossza 4 perc volt.

6 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás Számolja ki az átlagosan lebonyolított forgalmat 17 és 18 óra között. Megoldás: Átlagoljuk az egyes időszakokra érvényes forgalmakat: 4. példa

7 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás Hány hívás érkezhetett a szóban forgó időben? Megoldás: Ha A=14 E, h= 4 perc és T=60 perc, akkor az képletből: Tehát 210 hívás érkezett. 4. példa

8 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 5. példa Egy csatornára 36 terminált csatlakoztatunk (multiplexelve). A vonalon 0,4 E átlagos forgalmat engedünk meg. Egy terminál percenként 30 db. 80 byte hosszúságú üzenetet küld. a) Legalább mekkora a csatorna átviteli sebessége? b) Mekkora terhelést jelent ekkor egy terminál? c) Mennyi idő alatt érkezik meg egy üzenet?

9 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 6. példa Egy postahivatalban 4 ablaknál van kiszolgálás. A forgalmas órában átlagosan 180 ügyfél érkezik a postahivatalba. Egy ügyfél kiszolgálása átlagosan 40 másodpercet vesz igénybe. Az ügyfelek hány százaléka kényszerül várakozásra? Megoldás:

10 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás Ebből: 17% Tehát: az ügyfelek 17% -a kényszerül várakozásra. 6. példa

11 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás A VÁRAKOZÁS IDŐTARTAMA: •Ha van várakozás: •Valamennyi hívásra átlagolva: A képleteket az 6. példára alkalmazva: és

12 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 7. példa Egy üzenetkapcsoló 32 kb/s sebességgel továbbítja az üzeneteket. Az üzenetek átlagos hossza 200 byte. Percenként átlagosan 900 üzenet érkezik a) Mekkora a felkínált forgalom? b) Az üzenetek hány százaléka kényszerül várakozásra? c) Mekkora az átlagos késleltetés?

13 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás a) Másodpercenként átlagosan 15 üzenet érkezik. Egy üzenetet 1/20 s alatt továbbítunk tehát C=15, h=1/20, T=1 Ebből A=0,75 E. b) Egykiszolgálós rendszerekben a felkínált forgalom értéke megegyezik a várakozás valószínűségével. c) sec

14 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 8. példa Egy üzenetkapcsoló központ 64 kb/s sebességgel továbbítja az üzeneteket. Egy üzenet átlagos hossza 420 byte. a) Hány üzenet továbbítható, ha a késleltetés nem lehet hosszabb 0,9 s-nál? b) Hány üzenet várakozik ekkor átlagosan?

15 Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 9. Példa Egy újságárushoz percenként átlagosan 2 vásárló folyamodik. Egy vásárló kiszolgálása átlagosan 15 másodpercbe telik. a) A vásárlók átlagosan hány százaléka várakozik? b) Átlagosan hányan várakoznak, feltéve, hogy van várakozó? c) Mekkorára emelkedik ekkor az átlagos kiszolgálási idő?


Letölteni ppt "Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések