Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány „Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány A gyermekek lelkivilága.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány „Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány A gyermekek lelkivilága."— Előadás másolata:

1 „Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány „Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány A gyermekek lelkivilága és annak válságai "Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben. Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna a tenger." ( Teréz anya )

2 Droghasználat a gyerekek és az ifjúság körében Dr. Fleischmann Enikő Pándy Kálmán Megyei Kórház Pándy Kálmán Megyei Kórház Drogambulancia Drogambulancia Tel: 66/

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16 „Legal” szerek  GINA  Methylone  MDPV

17 GINA  Hatóanyaga a GHB (gamma-hidroxivajsav). GHB  Formája folyékony (így is hívják: „folyékony Ecstasy”) ízre semleges olykor kesernyés vízszerű folyadék.  Hatása passzív, euforikus, bamba állapot. Ellenállásképtelenné válik a fogyasztója.  Túladagolás esetén perc múlva tudatvesztés és légzészavar lép fel, majd légzési elégtelenség és kóma, vagy fulladásos halál a következmény.  Többnyire diszkókban a kiszemelt áldozat italába keverve jut a szervezetbe. Az áldozatok főként nők, akiket a drog elfogyasztása után kialakuló ellenállás- képtelen állapotban megerőszakolnak. Több országban is betiltották.

18

19

20 A serdülőkori illegális droghasználat kialakulásának vizsgálata a Nyugat-dunántúli Régióban  osztályosok  fő bevonásával

21 Szerhasználói típusok az illegális droghasználattal kapcsolatban

22 A fogyasztás esélyét növelő tényezők a családi devianciák vonatkozásában  Kábítószer-használat 4 X  Börtön 2 x  Alkohol 1.5 x  Játékszenvedély –  Suicidium -

23 Protektív tényezők  A problémák könnyű megbeszélése  Mk. Szülőhöz kötődés  Szereti az iskolát  Elégedett a teljesítményével  Nem érzi nyomasztónak a terheket  Rendszeres sport

24 Növeli a drogfogyasztás kockázatát  A tanárok a rossz tanulók közé sorolják  Szülők elégedetlenek a teljesítményével  Önmaga elégedetlen a teljesítményével  Nem szereti az iskolát  Szerhasználó kortárs közösség, hetente bulizás 6 x

25 ESPAD vizsgálat Bp-i Corvinus Egyetem  16 évesek ¼-e napi szinten dohányzik  2/3-uk napi rendszerességgel fogyaszt alkoholt  Nőtt a havi lerészegedések prevalencia értéke  a tiltott szerek fogyasztásának prevalencia értéke 23%-ról 52%-ra emelkedik a 9. és 12. évfolyamot összehasonlítva

26 Hogyan segíthetünk a gyereknek? A szülő (pedagógus) az a személy, aki a legnagyobb hatást érheti el a gyermeknél, aki a legtöbbet segíthet, ha a gyerek bajban van. Hogyan? A szülő (pedagógus) az a személy, aki a legnagyobb hatást érheti el a gyermeknél, aki a legtöbbet segíthet, ha a gyerek bajban van. Hogyan?  Beszélgessünk sokat a gyerekkel, hiszen minden embernek szüksége van arra, hogy beszélgessen másokkal, hogy meghallgassák őt. Ha a beszélgetésekre nincs elég idő, lehetőség, nem alakul ki annak belső igénye sem, s a gyerek egyre jobban elszigetelődik.  Hallgassuk végig a gyereket (ami nem mindig könnyű dolog). Azonban ne csak meghallgassuk őt, hanem figyeljünk oda érzéseire, cselekedeteire, terveire is. Törekedjünk ezek megértésére. Hagyjunk lehetőséget arra is, hogy a gyerek kifejthesse véleményét.  Beszéljünk mi is önmagunkról. A gyerekek nagyra értékelik, ha a felnőttek őszintén beszélnek, éppen ezért helyes, ha elmondjuk, hogy fiatal korunkban mi is követtünk el hibákat, nem döntöttünk mindig jól. Kerüljük viszont az olyan történetek hangoztatását, amelyek így kezdődnek: Én a te korodban…  A beszélgetésekben a gyerek a segítő szándékot érezze, ne pedig a felelősségre vonás vagy elmarasztalás legyen a célunk. A partnerszintű támogatás sokkal inkább előrevisz a problémák megoldásában.

27 Hogyan segíthetünk a gyereknek?  Próbáljuk meg a világot a gyerek szemével nézni, így könnyebben át tudjuk érezni azt a problémát, amibe a gyerek került.  A gyereknek szüksége van olyan biztos pontokra, amelyek probléma esetén bármikor a rendelkezésére állnak. Ezek a biztos pontok természetesen elsősorban a szülők: jó, ha a gyerek tudja és érzi azt, hogy az ajtó mindig nyitva áll előtte, meghallgatásra, beszélgetésre készen állnak a szülei. Ki kell alakítani a gyerekben azt az érzést, ha nincs is mellette a szülő, hogy mindig ő a legfontosabb.  Elengedhetetlen fontos eszköze a nevelésnek a következetesség. Ha a szülő, pedagógus nem változtatja folyton nézeteit, véleményét, betartja a szavát, akkor elkerülheti, hogy a gyerek azt mondja róla, igazságtalan. A következetes nevelés eredményeképpen a gyerek mindig tudja, hogy mit kaphat, mi várható.  Végül, de nem utolsó sorban: szülő és gyermeke töltsenek együtt sok szabadidőt, legyenek sokat együtt (pl.: kirándulás, mozi, színház, sportolás stb.). Jó, ha ezeket az alkalmakat közösen tervezik meg. Fontos, hogy a szülő olyan tevékenységet ajánljon gyermekének, úgy működjön vele együtt, hogy ez drogfogyasztást felülmúló kínálat legyen.

28 További tanácsok  Alakítsunk ki olyan családot, amelyben mindenki jól érzi magát.  Hagyjunk időt egymásra, jusson idő tartalmas beszélgetésekre is.  Lehetőleg viselkedjünk úgy, hogy ne kelljen a másiktól bocsánatot kérnünk.  Rendszeresen értékeljük a kialakult helyzetet.  Csak akkor tudunk a gyermeknek tanácsot adni (és akkor fordul ő is segítségért hozzánk), ha „képben” vagyunk.  Vegyük figyelembe, hogy a serdülőkor a gyerek számára egy nehezebb életperiódus. Legyünk megértőbbek vele, ismerjük meg barátait, környezetét.  Merjünk szembenézni problémáinkkal, ne akarjuk a tökéletes szülő látszatát kelteni.  Nem feltétlenül az a problémás vagy beteg, aki a tüneteket produkálja. Inkább ő a legérzékenyebb.  A családban keletkezett problémákat a családon belül megoldani a leghatékonyabb külső segítséggel (szakember, önsegítő, szülői- hozzátartozói csoport). A folyamat során nem csak a szenvedélybetegnek, de a család többi tagjának is változnia kell.

29 Egy gyerek feljegyzései…  Ne kényeztess el. Pontosan tudom, hogy nem kaphatok meg mindent, amit kérek. Csak próbára akarlak tenni.  Ne félj attól, hogy határozott legyél velem. Jobban szeretem, mint ha nem vagy az. Olyankor mindig tudom, hogy hányadán is állok.  Ne használj erőt ellenem. Ebből csak azt tanulom meg, hogy csak az erő, ami számít. Sokkal jobb, ha vezetnek.  Ne légy következetlen. Ez összezavar, és arra ösztökél, hogy mindent megpróbáljak, hátha sikerül.  Ne ígérgess, mert lehet, hogy nem tudod majd betartani. Ez csökkentené a beléd vetett bizalmamat.  Ne dőlj be a provokációimnak, mert olyanokat mondok és teszek, amelyek fölbosszantanak. Mert ha igen, még több ilyen „győzelmet” fogok kicsikarni.  Ne vedd nagyon a szívedre, amikor azt mondom: ”utállak”. Én sem gondolom ezt komolyan, de azt akarom, hogy bánd meg, amit velem tettél.

30 Egy gyerek feljegyzései…  Ne akard, hogy kisebbnek érezzem magam, mint amilyen vagyok. Mert ha igen, „nagyfiúként” fogok viselkedni.  Ne csinálj meg nekem olyanokat, amiket én is meg tudok csinálni. Ettől úgy érzem magam mint egy kisgyerek, és továbbra is a szolgálatomban foglak tartani.  Ne fordíts túl sok figyelmet a „rossz szokásaimra”. Ez csak arra biztat, hogy folytassam őket.  Ne javíts ki mások előtt. Sokkal jobban odafigyelek, ha négyszemközt és csendben mondod el, amit akarsz.  Ne próbálj meg a viselkedésemről lebeszélni egy konfliktus közepén. Bizonyos okok miatt sokkal rosszabb a fülem ilyen esetekben, az együttműködési készségem pedig még rosszabb. Az rendben van, hogy megteszed, amit akarsz, de ne beszéljünk róla, majd csak később.  Ne prédikálj. Meglepődnél ha látnád, mennyire tisztában vagyok azzal, hogy mi a jó és mi a rossz.  Ne éreztesd velem úgy, mintha a hibáim bűnök lennének. Meg kell tanulnom, hogy úgy hibázhassak, hogy azért még ne érezzem magam rossznak.

31 Egy gyerek feljegyzései…  Ne szidjál. Ha mégis megteszed, úgy kell ez ellen védekeznem, hogy süketnek tettetem magam.  Ne kelljen megmagyaráznom, hogy miért tettem valamit rosszul. Néha tényleg nem tudom, miért tettem.  Ne tedd próbára nagyon az őszinteségemet. Lehet, hogy annyira megijesztesz, hogy hazudnom kell.  Ne felejtsd el, hogy imádok mindent kipróbálni. Sokat tanulok ebből, így hát viseld el.  Ne védj meg tetteim következményeitől. Ezekből tudok tanulni.  Ne figyelj oda túlzottan az apróbb betegségeimre. Lehet, hogy élvezni fogom a betegséget, ha ilyenkor sokkal jobban odafigyelsz rám.  Ne vezess félre, ha őszintén kérdezek valamit. Mert ha igen, akkor azon fogod magad észrevenni, hogy nem teszek fel több kérdést, és valahol máshol próbálok választ találni.  Ne válaszolj a „hülye” vagy értelmetlen kérdésekre. Mert ha igen, akkor azon veheted észre magad, hogy állandóan „kérdésekkel traktállak”.

32 Egy gyerek feljegyzései…  Soha ne akarj úgy tűnni, mintha tökéletes, vagy csalhatatlan volnál. Én nem tudom ehhez mérni magamat.  Ne izgulj amiatt, hogy kevés időt töltünk együtt. Az számít, hogy hogyan töltjük el az időt, amit együtt töltünk.  Ne keltsék fel félelmeim az aggodalmadat. Ettől én még jobban fogok félni. Mutass bátorságot.  Ne felejtsd, hogy nem tudok jó adag megértés és bátorítás nélkül meglenni, és – ha tényleg megérdemlem – a dicsérő jóváhagyást is hiányolom. A szidást azonban sosem.  Kezelj úgy, mint ahogy a barátaidat kezeled, és akkor én is a barátoddá válok. Ne felejtsd, többet tanulok a jó példából, mint a kritikákból. Na és nagyon szeretlek, és kérlek, te is szeress… Na és nagyon szeretlek, és kérlek, te is szeress…

33 S ha már megtörtént… Narkós vagyok… hogyan segítsetek?  Narkós vagyok, eddig hogy nem vettétek észre? Mindaddig menekülök, míg nem látom meg magam mások szemében és szívében. Azért kérek segítséget, mert a drog már nem segít, mert nincs menedék önmagam elől. Nem akarok egyedül lenni, mint oly sokszor a kábítós „kis halálban”, hanem szeretnék megszabadulni, élni önmagam és mások számára.  Segítsetek szeretetetekkel és bizalmatokkal. Ne oldjátok meg a problémáimat helyettem. Ha mégis így tennétek, csak elveszíteném a tiszteletemet önmagam felé is.  Ne alázzatok meg emberi méltóságomban, ne oktassatok ki, ne prédikáljatok, szidjatok, hibáztassatok, vitatkozzatok. Lehet, hogy nektek jobb lenne így, de a helyzet közöttünk csak rosszabbá válna.

34 S ha már megtörtént… Narkós vagyok… hogyan segítsetek?  Ne higgyétek el, ha ígérgetek, úgysem tudom betartani. Bár amikor mondom, és amit ígérek, azt komolyan gondolom. Az ígérgetés az egyetlen út számomra, ahol késleltetni tudom az elvonás várható testi kínjait, lelki fájdalmait. De ha megegyeztünk végre valamiben, tartsátok magatok ahhoz.  Ne veszítsétek el a türelmeteket. Ez csak ártana nektek és nekem egyaránt.  Ne erőszakoljátok rám az aggódásotokat, hadd tegyem, amit tennem kell.  Ne higgyétek, hogy mindent elmondok nektek. Gyakran magam sem tudom, hogy mi az igazság.

35 S ha már megtörtént… Narkós vagyok… hogyan segítsetek?  Ne babusgassatok, és ne próbáljatok megóvni tettem következményeitől.  Mindenekelőtt ne szakadjatok el a realitástól, mint ahogyan én tettem. A függőségem annál rosszabbá válik, minél régebben tart.  MOST kezdjünk el gondolkodni, tervezni, mi lehet a gyógyulás útja, keressünk egy szakembert, aki segíteni tud.  Segítségre van szükségem tőletek, egy orvostól, egy pszichiátertől, aki képes lesz velem együtt megszabadítani ettől a nálam sokkal erősebb hatalomtól.

36 DROGAMBULACIA Nyitva tartás: Nyitva tartás:  H: 8-16  K: 8-14  Sz: 8-16  Cs: 8-16  P: 8-14 Telefon: 66/ Telefon: 66/


Letölteni ppt "„Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány „Segíts!” - Önkéntesek a Gyulai Kórház Gyermekosztályáért Alapítvány A gyermekek lelkivilága."

Hasonló előadás


Google Hirdetések