Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fenntartható Jövőnk- A Tudatos Vásárlás Alapjai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fenntartható Jövőnk- A Tudatos Vásárlás Alapjai"— Előadás másolata:

1 Fenntartható Jövőnk- A Tudatos Vásárlás Alapjai
Készítette: Neidhardt Ágnes

2 Bemutatkozás II. Géza Gimnázium PTE KTK Pénzügy és Számvitel (BA)
II. Géza Gimnázium PTE KTK Pénzügy és Számvitel (BA) Szakmai gyakorlat: OTP Bank Nyrt. 2012- PTE KTK Vezetés és Szervezés (MSc) Middlesex University MSc in Applied Management Erasmus félév Litvániában Mérlegképes könyvelő képesítés

3 Tartalom Fenntartható és fenntarthatatlan fejlődés és fogyasztás fogalmai Miként vált fenntarthatatlanná az emberiség fogyasztása? Milyen következményekkel kell a ma emberének szembenézni? A fenntartható jövő főszereplői Tudatos fogyasztás alapjai

4 Fenntartható fejlődés
„Olyan fejlődés, amely lehetővé teszi a mai generáció igényeinek kielégítését anélkül, hogy veszélyeztetné az utánuk következő nemzedék biztonságos jövőjét.” Szűk értelmezés: Tevékenységünk nem érinti, fenyegeti a Földet és a bioszférát Tág értelmezés: 3 szint Környezeti fenntarthatóság Társadalmi fenntarthatóság Gazdasági fenntarthatóság

5 Fenntartható Fogyasztás:
„A termékek, szolgáltatások olyan felhasználása, amely az alapvető szükségleteknek megfelel, javítja az élet minőségét, de ehhez a természeti erőforrások minimális felhasználását igényli, és minimális a mérgező, veszélyes anyagok, a hulladékok, szennyező anyagok kibocsátása.” Fenntarthatatlan Fogyasztás: „Egy olyan fogyasztási modell, amely negatívan hat a környezetre, és negatívan hat ezen keresztül magukra a fogyasztókra is: egyrészt az adott termékek és szolgáltatások konkrét fogyasztóira, másrészt pedig a tőlük időben és/vagy térben távol lévő más fogyasztókra egyaránt.”

6 Hogyan vált fenntarthatatlanná a fogyasztás?
Növekedésorientált gondolkodásmód Mutatószámok növekedése Folyamatos technológiai innovációk Okos készülékek, érintő képernyő Tömegmédia terjedése Reklámok, Internet Fogyasztás fogalmának az átalakulása Impulzusvásárlás, önjutalmazó fogyasztás, „Shopping”

7 Következmények

8 „…egy erőforrás menedzselésben és társadalom-tervezésben használt érték, ami kifejezi, hogy adott technológiai fejlettség mellett egy emberi társadalomnak milyen mennyiségű földre és vízre van szüksége önmaga fenntartásához és a meg- termelt hulladék elnyeléséhez.” Ökológiai lábnyom

9 Ökológiai Túllövés Napja:
2011: szeptember 27. 2012: augusztus 22. 2013: augusztus 20.

10 Kik és mit tehetnek a fenntartható jövőért?
Makroszereplők Nemzeteken Átívelő Szervezetek Világkonferenciák Egyezmények Nemzetek, Kormányok A környezetvédelem államigazgatási feladatainak ellátása A környezetvédelem gazdasági és pénzügyi alapjainak biztosítása Állami szervezetek létrehozása, amelyek célja a környezetvédelem

11 Gazdálkodó szervezetek
Mikroszereplők Gazdálkodó szervezetek CSR (Corporate Social Responsibilty) „Vállalatok társadalmi felelőssége a fenntartható gazdasági fejlődéshez való hozzájárulás iránti elkötelezettségként határozható meg. Mindezt a munkavállalókkal, azok családjával, a helyi közösséggel és a tágabb értelemben vett társadalommal együttműködve teszik, azzal a céllal, hogy az életszínvonalukat emeljék.” Kutatás és fejlesztés (K+F) Környezetbarát, energiatakarékos termékek, szolgáltatások, gyártási eljárások létrehozása, kifejlesztése

12 Mikroszereplők Civil szervezetek Tudatos Vásárlók Egyesülete „Meggyőződésük, hogy a vásárlási tevékenység környezetre és társadalomra gyakorolt hatását tekintve tudatos vásárlói döntések elősegíthetik egy élhetőbb világ, és az ökológiailag fenntartható gazdaság kialakulását.”

13 Ki a tudatos fogyasztó? Klasszikus fogyasztóvédelem szerint:
Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint: aki nem hagyja, hogy átverjék aki tisztában van fogyasztói jogaival, és él is velük aki tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki nemcsak saját jogaira és érdekeire van tekintettel figyelembe vesz etikai, társadalmi és környezeti szempontokat tekintettel van mások (ma élő emberek, jövő nemzedékek, állatok, növények) érdekeire is

14 Tudatos Fogyasztás Csoportosítása

15 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
1. Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. A klíma és az egészséged is meghálálja!

16 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
2. Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken. 3. Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani. Olcsóbb is.

17 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
4. Szigetelj. A legtöbb energiát fűtésre használjuk. 5. Kapcsold ki, vedd lejjebb a légkondit. Vedd lejjebb a fűtést.

18 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
6. Kerüld a vegyszereket: válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio- és natúr kozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.

19 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
7. Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel. Így többet mozogsz és kevesebbet füstöl(ög)sz.

20 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
8. Nyaralj itthon. Fogadjunk, hogy még egy csomó jó helyen nem voltál.

21 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
9. Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj. És előtte mindig kérdezd meg magadtól: biztos kell ez? 10. Ha elromlott: javíttasd.

22 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
11. Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Így tudsz majd tényleg ellenállni.

23 A Tudatos Vásárló 12 Pontja
12. Nézz utána, milyen céghez kerül a pénzed, jó vagy rossz vállalatok működését támogatod.

24 +1 Pont Nem kell mindent egyszerre.
Kis lépésenként alakítsd át az életmódod. Kezd a legvonzóbb, legérdekesebb vagy legkönnyebb dologgal, de ne ragadj le ezeknél! Sose veszítsd szem elől: a fogyasztás nem boldogít!

25 Köszönöm a figyelmet!

26


Letölteni ppt "Fenntartható Jövőnk- A Tudatos Vásárlás Alapjai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések