Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. 2013. november 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. 2013. november 25."— Előadás másolata:

1 Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft november 25.

2 Áttekintés • Az EUROSTUDENT kutatás adatfelvételhez és adatkezeléshez kapcsolódó sajátosságai • Az adatfelvétel tapasztalatai • Az adattisztítás során szerzett tapasztalatok • Tipikus adatfelvételi hibák áttekintése • A minta és az adatbázis jellemzői • Súlyozási eljárás • Az adatok felhasználásának lehetősége

3 Az Eurostudent V. hullámában résztvevő és megfigyelő országok Forrás:

4 • Központi kérdőív használata: • Ország-specifikus átalakítás, ha szükséges • További kérdésekkel bővíthető • A kötelező kérdések köre szigorúan meghatározott • Központilag meghatározott adattisztítási előírások • Központilag meghatározott mutatók előállítása és közlése • Válaszhiányok okainak megkülönböztetése: • Nem releváns kérdés • Nem megfelelő válasz • Nincs válasz Adatfelvételhez és adatszolgáltatáshoz kötődő elvárások az Eurostudent kutatással kapcsolatban

5 A EUROSTUDENT felmérés végrehajtását az intézmények három módszerrel végezhették: • A DPR hallgatói felméréstől független felmérésként teljes hallgatói populáción • A DPR hallgatói felméréstől független felmérésként megosztott hallgatói populáción • A DPR hallgatói felméréssel kombinált kérdőívvel teljes hallgatói populáción A lekérdezés lehetőségei

6 25 adatküldő intézmény A lekérdezés megvalósulása 25 adatküldő intézmény

7 Főként a kérdőívhez kapcsolódnak Nem javasolják ezt a struktúrájú kérdőívet a jövőben: • Megnövekedett kitöltési idő • Bonyolult kérdések, melyek külön utánajárást igényelnek • Szokatlan felépítés, jelentős eltérés a korábbiaktól • Redundáns kérdések • Válaszadási arányok csökkenése DE: A kérdőív egy nemzetközi kutatás terméke NEM MÓDOSÍTHATÓ A fentiek ellenére szinte minden intézmény jelentősen túlteljesítette az elvárt lekérdezési arányokat! (Ez a kombinált kérdőívnek is köszönhető, hiszen a Hallgatói lekérdezés elvárt válaszadási aránya magasabb ennél) Hallgatói és intézményi visszajelzések

8 • Intézményi kérdések kihagyása / redukálása • Tesztkérdezések és a tapasztalatok beépítése (pl. ideiglenes mentések engedélyezése) • Hosszabb lekérdezési idő • Gyakori emlékeztető ek és telefonos motiválás • Korábbinál intenzívebb marketing bevetése: • HÖK bevonása a népszerűsítésbe • Web 2.0 felhasználása • Plakátok, intézményi médiák kiaknázása • Személyes ráhatás órák keretében • Ajándéksorsolások Intézményi „áldozatok”

9 Alapsokaság és minta A 2012/2013 II. félévben aktív alap, mester, osztatlan, hagyományos egyetemi és főiskolai képzésben résztvevő hallgatók (kivéve hitéleti képzések) 25 felsőoktatási intézmény 85% Forrás: FIR Lekérdezett populáció Alapsokaság Válaszadók

10 N= fő fő 672 fő 730 fő 6 fő 2630 fő Nem célcsoport Csak opcionális célcsoport Válasz- hiányok miatt Érvény- telen kitöltések Az elemszámok alakulása Vállalt elemszám: fő

11 ISCED 6 és ISCED 7 csoportok: • Alapképzés hallgatói • Mesterképzés hallgatói • Osztatlan képzés hallgatói • Hagyományos egyetemi és főiskolai képzések hallgatói Külföldi állampolgárok esetén csak a fokozat-mobilitásban résztvevőkre terjed ki a lekérdezés. + Opcionális célcsoportok: • Felsőfokú szakképzés • Szakirányú továbbképzés • Doktori képzés Célcsoport

12 Nem a célcsoport része, aki… • …a kitöltéskor (ösztöndíjjal) nem magyarországi felsőoktatási intézményben tanult (164 fő) • …a kitöltéskor passzív féléven volt (106 fő) • …a kitöltés időpontjáig már abbahagyta tanulmányait (98 fő) • …a kitöltés időpontjáig már végzett (854 fő) • …csak kredit-mobilitás keretében tanult hazánkban a kitöltéskor Nem a célcsoport része

13 Törlendő a válaszadó, ha a súlyképző változók bármelyikére nem ad érvényes választ: • Életkor (719 fő) • Nem (371 fő) • Képzési szint (1 fő) • Intézmény típusa (0 fő) Válaszhiányok

14 Törlendő a válaszadó, ha a következőkből több mint két kérdéscsoportra nem ad érvényes választ: • Tanulmányi intenzitás (16 változó) • Tanulmányok képzési besorolása (1 változó) • Szülők legmagasabb iskolai végzettsége (2 változó) • Nemzetközi hallgatók besorolása (1 változó) • Direkt és késleltetett átmenettel jellemezhető hallgatók besorolása (6 változó) • A különböző bevételi forrásoktól való függés meghatározása (23 változó) Válaszhiányok

15 • Kötelező kérdések hanyagolása • Válaszhiányok helytelen jelölése • Szűrések kihagyása • Többválasztós kérdések kódolási problémái • Számértékű változók helytelen kezelése • Karakterlimitek kihagyása • Intervallumok kihagyása • Formátumok miatt bekövetkezett adatveszteség • Saját készletből betöltött változók problémái • Intézmény • Kar • Szak • Képzés települése • Kérdések kihagyása, átalakítása További hibák

16 • Látványosabb és egyértelműbb jelölések szükségesek a kérdőívben • Kötelező kérdések • Ugratások • Karakterlimitek és intervallumok • Az esetleges módosításokról változáskövető e- mailben értesíteni kell az érintetteket Saját tanulságok

17 Az adatbázist 5 dimenzió mentén súlyoztuk: • Intézmény besorolása (1) • Főiskolák • Speciális, szűkebb képzési profilú intézmények • Széles profilú, de a klasszikustól eltérő szakmai összetételű egyetemek • Klasszikus tudományegyetemek • Képzési szint (2) • BA/BSc • MA/MSc • Egyéb • Munkarend (3) • Napali • Egyéb Súlyozás

18 • Nem (4) • Születési idő (5) • 1992 után születettek • 1988 és 1991 között születettek • 1983 és 1987 között születettek • 1982 előtt születettek A súlyozáshoz felhasznált adatokat a FIR-ből nyertük A súlyok értékeiből úgy tűnik, hogy az alapsokaság és a minta a fenti 5 dimenzió mentén kielégítően illeszkedik. Súlyozás

19 Kutatási és oktatási célokra kiadható az adatbázis: • Az adatok validálása és a kutatási zárójelentés megjelenése után (várhatóan 2014 tavasz) • Az intézményi összehasonlítás lehetősége a megszokottakhoz hasonlóan nem lesz biztosított • Módszertani leírás elérhető lesz az adatbázishoz • Igényeikkel, kérdéseikkel a vagy a címen keressenek minket Az adatok felhasználásának lehetősége

20


Letölteni ppt "Az adatfelvétel és az adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. 2013. november 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések