Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola Budaörs Tempus Közalapítvány Budapest, 2009. november 6. ELTE PPK 2013. október 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola Budaörs Tempus Közalapítvány Budapest, 2009. november 6. ELTE PPK 2013. október 10."— Előadás másolata:

1 Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola Budaörs Tempus Közalapítvány Budapest, november 6. ELTE PPK október 10. VIZSGAANYAG Motiváljunk kreatívan

2 „Ha hajót akarsz építeni, ne toborozz embereket, hogy szervezzék meg a munkát, hogy hozzanak szerszámokat, vágjanak ki fákat, hanem keltsd fel bennük a vágyat a végtelen tenger iránt!” (Antoine de Saint-Exupéry)

3 Ha ez ilyen egyszerű volna… (a rész és az egész dilemmája) Mert: Csapatot könnyebb toborozni, vagy vágyakat kelteni? Szerszámokat könnyebb összegyűjteni, vagy perspektívát adni? Ugyanakkor: Egy kezdeti, hatalmas lendület, vagy sok kis nekifutás röpít messzebbre? És ezt mindig a vezetőnek (oktatásszervezőnek) kell eldöntenie!

4 Projekteket valósítunk meg!? -„Probléma” – célazonosítás (minél kontúrosabb megfogalmazás, mikor megoldott a probléma, megvalósított a projekt?) -Tervezés (feladatok, erőforrások, ütemezés) -Szervezés (szerepek kiosztása, teamek kialakítása) -Végrehajtás -Értékelés -Korrekció, továbbfejlesztés -Bemutatás, multiplikálás -Rendszerbe állítás

5 „akiért, akivel?” -Állítás 1 Ma az OECD-országokban átlagosan 1 évvel hosszabb ideig járnak iskolába a diákok, mint 1985-ben. -Állítás 2 Ma a gazdasági-társadalmi és foglalkoztatási realitások elegendő motivációt kellene, hogy jelentsenek a tanulóknak új kompetenciák megszerzésére, ill. az egész életen át tartó tanulás szükségességének belátására. -Állítás 3 Mégis (túl) sok tanuló nem teszi meg a szükséges erőfeszítéseket annak érdekében, hogy új ismereteket, kompetenciákat szerezzen. - nem képes - nem hajlandó (nem motivált) Mit tegyünk?

6 Ne skatulyázz! (túl korán és főleg véglegesen) OKOSBUTA SZORGALMASOkos és szorgalmas Buta, de szorgalmas LUSTAOkos, de lustaButa, ráadásul lusta

7 Egy újabb dilemma A jelenleg „legsikeresebb” oktatási rendszerek jellemzői:  Részletes, standardizált tantervek  Életkor szerint szervezett osztályok, csoportok  Szoros órarend, vizsgarend  Tekintély elvű tanítási stílus  Ismétlő jellegű tanulási szokások vagy:  A tantárgyak közötti közös készségek fejlesztése  Az önbecsülés erősítése  Motiváció(k) kialakítása és fejlesztése Megengedő vagy kizáró „vagy”? Működik együtt a kettő?

8 Ami biztos  A tanulás minőségét elsősorban a tanítás minősége határozza meg (nincs olyan iskola, amelyik jobb lenne saját tanárainál).  Folyamatos fejlődésre motiválni csak egy folyamatos fejlődésre motivált tanár képes. Mitől lesz egy tanár folyamatos fejlődésre motivált?  A kollégák támogatásától, a „csapattól”  A vezető elismerésétől (anyagilag is)  A megbecsüléstől a helyi közösségek részéről  A „jól eltalált kompetenciamixtől”

9 A „jól eltalált kompetenciamix” -kognitív -személyes -szociális -speciális kompetenciákkal rendelkezünk. Ezek minősége, mennyisége, „állapota” különböző. Motiválni = kompetencia-növelési igényt kelteni, „kompetenciaéhséget” előidézni ill. tudatosítani. -Mely területen? -Milyen mértékben? (proximális zóna)

10 Kognitív kompetenciák Minden, ami információfeldolgozást (vétel, kódolás, átalakítás, létrehozás, közlés, tárolás, előhívás, stb.) valósít meg. Fontosabb kognitív motívumok: Megismerési-, felfedezési vágy, játékszeretet, alkotásvágy, tanulási sikervágy, kudarckerülés, kötelességtudat, ambíció. Fontosabb kognitív képességek: Tudásszerzés, kommunikáció, gondolkodás, tanulás.

11 Személyes kompetenciák -Önvédelmi -Szabadságvágy, önállósulási-, öntevékenységi vágy, egészségvédő, identitásvédő motívumok -Önellátási -Biológiai-, komfortszükségletek, mozgás- és élményszükséglet, stb. -Önszabályozási -Önbizalom, önbecsülés, ambíció, életcélok, stb. -Önfejlesztési -Önértékelés, önmegismerés, önfejlődés, stb. vágya És a hozzájuk tartozó szokások, minták, attitűdök, meggyőződések, normák, értékek

12 Szociális kompetenciák  Közérdek – proszociális kompetenciák,  Közös érdek – kooperatív kompetenciák,  Eltérő érdek – vezetési kompetenciák,  Érdekütközés – versengési kompetenciák

13 Zsákhoz a foltját – de ne mindenáron  Tisztázzuk, hogy az adott projekt milyen kompetenciákat fejleszt!  Mérjük fel, hogy kik a potenciális „vevők” ezen a kompetencia piacon (célcsoport)!  Ítéljük meg, hogy felkeltette-e a projekt a potenciális vevők kompetencia-éhségét!  Ha szükséges, „kompetenciásítsuk” a projektet: ilyen és ilyen képességeid fejlődnek, ha részt veszel.  Ha vannak potenciális nyertesek, de ők sem hajlandók részt venni >> vezetői, vagy szervezeti döntés:  részvétel a projektben izomból (pl. forrásszerzési kényszer bármi áron, a fenntartó elvárja, stb.)  visszalépés (már befektetett energia/még befektetendő energia)  alku (csere), ha van piacképes árunk

14 alku (csere) - piacképes „áru”  Részesedés a hatalomból, pl.:  bizonyos pozíció birtoklása  megfelelő anyagi eszközök birtoklása  szűkös erőforrások ellenőrzése (információk, kapcsolatok, pénz, stb.)  döntési eljárások ellenőrzése  információk, kommunikációs csatornák ellenőrzése  „határok” ellenőrzése

15 A rész és az egész  Tölgyerdők a Hortobágy területén  Rendszerjellemzők – szükséges feltételek  Egyén (rész) vagy szervezet (egész)  Fejlesztés – melyik szinten „támadjunk”?  Egyén  Csoport (osztály)  Szervezet

16 szintek szerinti tervezés, diagnózis -globális (iskolai, rendszer szintű) tényezők -Pl. hagyományok, szervezeti kultúra -lokális (kiscsoport, egyéni szintű) tényezők -Pl. egyenletes terhelés, egészséges versengés -hálózati kommunikációs, összekapcsoló tényezők -Pl. megfelelő kommunikáció, információs csatornák, esetleges zavarok, jók-e a címzettek, a közvetítők

17 ELTE, tanárképzés, tanári kompetenciák  Személyiségfejlesztés  Közösségek fejlődésének segítése  Szaktudományi, szaktárgyi, tantervi tudás integrálása  Pedagógiai folyamatok tervezése  Tanulási folyamatok szervezése, irányítása  Pedagógiai folyamatok értékelése  Szakmai együttműködés és kommunikáció  Elkötelezettség a szakmai fejlődésért  Élethosszig tartó tanulás, önfejlesztés

18 A fontosság megélésének lehetősége  Mindenki azt szeretné érezni, hogy fontos, hogy számít, hogy szükség van rá.  Az egyének (tanárok, diákok) szervezeti viselkedését alapvetően fontosságuk érzése határozza meg.  „Sodronykötél társadalmakban” élünk, ugyanakkor „láncszerű közösségekre” vágyunk.  Készítsünk rétegfelvételeket az adott programról!

19 Rétegfelvétel szempontok  Részvétel a csapatban  Önkéntes, megtisztelő  Kényszer, elvárás  Elfogadottság, fontosság  Fontos vagyok, mindenki fontos  Van „értéktelen” csapattag, talán én magam is  Céltudat, célképzés  A cél közös, mindenki számára fontos  Különböző csapattagok – eltérő célok  Feladatvezéreltség  Mindenki dolgozik a feladaton  Egyesek csak fizikailag vannak jelen

20 Rétegfelvétel szempontok  Cenzúra  Nincs, mindenki nyíltan beszél  Tétovázás, öncenzúra  Jellemző szervezeti kultúra  Erős feladatkultúra  Jellemzően szerepkultúra  Csapatlégkör, projektlégkör  Együttműködő, támogató, „csapat vagyunk” tudat  Ítélkező, nyertes-vesztes játszmák, egyéni „karrierek”  Eredményesség, sikeresség megélése  Megérte, ez „jó mulatság” volt  Fölösleges energiapocsékolás volt

21 Forrás: Csapó Benő (2010.)

22 Ki ért ehhez? ELTE PPK - Pedagógia Szak -Bsc képzés – 2009-től: -nevelési asszisztens -oktatási asszisztens -kutatási asszisztens szakirányban végzettek.


Letölteni ppt "Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola Budaörs Tempus Közalapítvány Budapest, 2009. november 6. ELTE PPK 2013. október 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések