Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék."— Előadás másolata:

1 Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék

2 Tartalom  Vizuális keresés és vizuális figyelem  A vizuális figyelem metaforái  Oldalon belüli navigáció vizsgálata  Keresési stratégiák  Összefoglalás

3 Vizuális keresés  Vizuális keresés  Figyelem előtti szakasz:  Vizuális jellemzőkről (pl. szín, forma) belső leképezés a teljes látómezőről  Figyelmi szakasz:  Információ feldolgozása a látómező egy korlátos részén

4 Hogyan pásztázzuk a képernyőt? A vizuális figyelem metaforái:  „reflektorfény”  „változtatható látószögű lencse”  „változtatható sávszélességű szűrő”  Gyűrű alakú is lehet A figyelt terület és a fixált pont körüli terület nem feltétlenül az onos

5 Pásztázás honlapon* *: A médiafogyasztás dilemmája. A C3 alapítvány és az OmnicomMediaGroup kutatási projektje, február 28.

6 Keresési útvonalak vizsgálata  Vizsgálat:  Egérrel történő navigáció  Pozíció, méret, elrendezés hatása a megtalálás sorrendjére és a reakcióidőre  Különbségek kimutatása átlagos és értelmileg sérült felhasználók között  cél:  ajánlások kidolgozása felhasználói felületek tervezésére

7 Néhány tesztprogram és a résztvevők  125 egyetemista  40 középiskolás (13-15)  35 értelmileg sérült gyermek (10-18) Átlagos felhasználók Értelmileg sérült felhasználók

8 A módszer  Kattintási sorrend egy résztvevőnél  navigációs útvonal

9 A módszer  Összes résztvevő navigációs útvonala  navigációs gráf

10 A módszer  Navigációs gráf nemszignifikáns élek nélkül  navigációs struktúra

11 A módszer  Navigációs struktúra + kattintási sorrend  navigációs térkép

12 Keresési stratégiák  Navigációs térkép  keresési stratégia  A keresési stratégia  globális, ha a kattintási sorozat (útvonal hossza) minimális;  lokális, ha a felhasználó minden egyes objektum után a legközelebb lévőre kattint;  ad-hoc, ha se nem lokális, se nem globális.  Egy keresési stratégia domináns, ha a legtöbbször fordul elő.

13 Navigációs útvonalak 2D térben  Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)

14 Navigációs útvonalak 3D térben  Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)

15 Navigációs útvonalak egy honlapon  lokális stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  globális stratégia domináns, lokális stratégia szintén megjelenik (átlagos felhasználók)

16 Kattintási sorrendek vs. Kattintási preferenciák  Vannak esetek, amikor a kattintási sorrend nem egyértelmű  Ötlet: figyelembe vesszük, hogy milyen gyakran kattintottak az adott objektumra mielőtt egy másikra kattintottak volna (azaz, milyen gyakran preferálták az egyes objektumokat a többi objektumhoz képest)  Egy objektum skálaértékei 0 és 1 között:  1: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki elsőként  0: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki utoljára

17 Kattintási skálapreferencia-értékek  Értelmileg sérült felhasználók  Átlagos felhasználók

18 Kattintási preferencia-értékek reprezentálása hőtérképen  Értelmileg sérült felhasználók •Átlagos felhasználók

19 Reakcióidők vizsgálatának eredményei

20 Összefoglalás  Módszer a felhasználók oldalon belüli navigációjának jellemzésére  Legvalószínűbb kattintási sorrendek  Navigációs gráfok  Kattintási skálapreferenciák  Reakcióidő  Lineáris függvénye az objektumok számának, ha keresendő obj.-ok száma ≤ 7 (átlagos fh.), vagy keresendő obj.-ok száma ≤ 5 (értelmileg sérült fh.)

21 Ajánlások  Ha egy multimédiaprogramot vagy egy honlapot értelmileg sérült emberek is használnak, akkor ne tartalmazzon 5-nél több keresendő objektumot.  Ha a felhasználónak szövegeket, linkeket kell keresnie, érdemes a szövegeket, linkeket több hasábban elrendezni.  Ha a felhasználónak több objektumot is kell keresnie, akkor a keresési idő csökkenthető azáltal, hogy a keresendő objektumoknak közös tulajdonságai vannak. Ilyen tulajdonságok lehetnek szöveges feladatok esetében ugyanazon betűtípus, betűméret, betűszín stb. használata; grafikus objektumok esetén ugyanazon méret, ugyanazon alak stb. A keresendő objektumoknak jelentősen különbözniük kell a nemkeresettektől.

22 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések