Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása."— Előadás másolata:

1 Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása más vajdasági magyar középiskoláséval Béres Zoltán, Bolyai TGK, Zenta Vegyészeti-Technológiai Iskola, Szabadka

2 Az előadás szerkezete • elméleti háttér • a kérdőív bemutatása • gyakorisági grafikonok • az eredmények összefoglalása • további kutatási irányok

3 A kérdezés kultúrája •Szókratész (i.e. 496–399) „Vitapartnerét a konkrét tapasztalat zavaros képzeteiből rávezette az igazságra. (…) A heurisztikus módszer alkalmazásával a beszélgetés során a konkrétumból kiindulva, mesterien megfogalmazott kérdések sorozatán át tudott eljutni az általános igazságokig. A dialógus alatt mindvégig a tanítvány áll előtérben, s a háttérbe húzódó mester kérdéseivel szinte észrevétlenül vezeti rá a helyes útra.”

4 Középkor •IX. század – kolostori és székesegyházi iskolák: „Az ókorral ellentétben már nem egy- egy tudós vagy filozófus köré gyűltek össze a fiatalok... Nem kötetlen beszélgetés volt már a filozófiai stúdiumok fő oktatási módszere.” •tanulócsoportok ––> tantárgyak ––> módszerek ––> egymásra épülő tananyagok ––> tankönyvek ––> hivatásos szakemberek

5 A heurisztikus módszer: a felfedeztető tanítás •Pólya György: How To Solve It? (1945) A gondolkodás iskolája (1956) Kako ću riješiti matematički zadatak (1956)

6 Idézetek Pólya könyvéből: •„A heurisztika a feladatmegoldó emberi magatartást kutatja, ez a kutatás feltehetően olyan régi, mint maga az emberi társadalom...” •„Nem alaptalan dolog a gondolkozást úgy írni le, mint a gondolkodónak önmagával folytatott beszélgetését.” •Rényi Alfréd: Dialógusok a matematikáról •Szendrei Julianna: Gondolod, hogy egyre megy?

7 A pólyai gondolat tovább él Alan Schoenfeld: Mathematical Problem Solving (1985) •hivatkozás Pólya Györgyre •hivatkozás Vigotszkijra

8 A pszichológiai oldal Lev Szemjonovics Vigotszkij (1896–1934) A gyermek kulturális fejlődése kétszintű: 1. interpszichológiai 2. intrapszichológiai •Kísérletek – belső beszéd

9 A kérdések a kérdezésről Hogyan vizsgálható a matematikaórán a tanár–diák közötti párbeszéd minősége a feltett (és fel nem tett) kérdések tükrében? A diákok kérdőívezése! A kérdőív

10 A válaszadók főbb jellemzői IskolaHelységdarab Vegyészeti- Technológiai Iskola Szabadka104 Műszaki IskolaSzabadka105 GimnáziumSzabadka208 Bolyai TGKZenta84 Összesen:501

11 k1: Hanyadikos vagy? bolyaisnem bolyais

12 k2: Nemed bolyaisnem bolyais

13 k3: Félévi osztályzatod bolyaisnem bolyais

14 k4: Hetente hány matematika órád van? bolyaisnem bolyais

15 k5: Hányan vagytok matematikaórán? bolyaisnem bolyais

16 k6: Foglalkozol-e matematikával tanórán kívül? bolyaisnem bolyais

17 k7: Hányszor voltál matematikaversenyen? bolyaisnem bolyais

18 k8: Szereted-e a matematikát? bolyaisnem bolyais

19 k9: Szeretnél-e továbbtanulni? bolyaisnem bolyais

20 k10: Van úgy, hogy nem kapsz választ? bolyaisnem bolyais

21 k11: Szeretné-e tanárod, hogy legyenek kérdéseid? bolyaisnem bolyais

22 k12: Kihez fordulsz kérdéseiddel? bolyaisnem bolyais

23 k13: Milyen módon teszed föl a kérdéseidet? bolyaisnem bolyais

24 k14: Milyen gyakran kérdezel tanárodtól? bolyaisnem bolyais

25 k15: Mikor kapsz választ a kérdéseidre? bolyaisnem bolyais

26 k16: Megtörtént-e, hogy valamit még egyszer megkérdeztél? bolyaisnem bolyais

27 k17: A tanárod megérti a kérdéseid? bolyaisnem bolyais

28 k18: Miért nem válaszolt tanárod a kérdésedre? bolyaisnem bolyais

29 k19: Elégedett vagy-e a kapott válaszokkal? bolyaisnem bolyais

30 k20: Mástól is megkérdezed azt, amit tanárodtól kérdeztél? bolyaisnem bolyais

31 k21: Felteszel-e osztálytársaidnak matematikával kapcsolatos kérdéseket? bolyaisnem bolyais

32 Összegezés 1. A Bolyai TGK matematika szakán más középiskolákhoz képest......több fiú tanul (k2)...több jó osztályzat van matematikából (k3)...nagyobb óraszámban tanulják a matematikát (k4)...nincsenek nagy tanulói csoportok matematikaórán (k5)...sokkal többen járnak szakkörre (k6)...sokkal kevesebben járnak magánórára (k6)...sokkal több matematikaversenyre mennek a tanulók (k7)

33 Összegezés 2....sokkal jobban szeretik a matematikát (k8)...a tanulók ritkábban maradnak válasz nélkül (k10)...jobban érzik a tanárt kérdésre ösztönzőnek (k11)...osztályon belül többet kérdeznek egymástól (k12)...a tanulók szívesebben kérdezik tanáraikat szünetben (k13)

34 Összegezés 3....a tanulók gyakrabban kérdezik tanáraikat (k14)...a tanárok jobban megértik a tanulók kérdéseit (k17)...a tanulók sokkal elégedettebbek tanáraik válaszával (k19)

35 Zárszó •Mit tudtunk meg a matematikában tehetséges diákok kérdezési szokásairól? •Mit tudtunk meg a Bolyai TGK diákjainak kérdezési szokásairól? Lehetséges további kutatási irány: •Az alkalmazott statisztikai eszközök finomítása •A Bolyai TGK-ban mért paraméterek összehasonlítása más matematikai gimnáziuméival

36 Vége


Letölteni ppt "Tanulói kérdezési szokások matematikaórán A Bolyai TGK matematika tagozatos diákjainak matematikával kapcsolatos kérdezési szokásainak összehasonlítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések