Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tananyag, témakörök kiválasztása a halmozott fogyatékos gyermekek tagozatán TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tananyag, témakörök kiválasztása a halmozott fogyatékos gyermekek tagozatán TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth."— Előadás másolata:

1 Tananyag, témakörök kiválasztása a halmozott fogyatékos gyermekek tagozatán TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

2  A sérülések súlyossága és halmozottsága miatt nem a hagyományos tananyaggal, és témakörökkel foglalkozunk.  A tananyagot, témaköröket folyamatosan, struktúráltan fejlesztjük, bővítjük 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

3 Tananyag kiválasztásának szempontjai  egyénre szabott, saját képességek, készségek figyelembevételével – EFT  célokról a szülőkkel egyeztetve, szülőket informálva – szülők gyermekükről alkotott képe  jövő figyelembevételével – nagyobb önállóság  magasabb életminőség  szociális intézményben kisebb kiszolgáltatottság 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

4 Csoportok kialakítása  értelmi sérülés súlyossága szerint: •, ••, •••  életkor szerint 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

5 Témakörök  tananyagot témakörök köré csoportosítjuk  adott csoport ért. sérülésének megfelelően  heti/havi témák, alsó-és felső tagozatra  Projekt jellegű oktatás  adott témát minden foglalkozási típusba beépítjük /kommunikáció, olvasás- és írás előkészítés, kézműves, mozgásnevelés, tankonyha…/  Mindennapi élethez, aktualitásokhoz igazítjuk /évszakok, ünnepek/ 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

6 Heti/havi témák 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika DÁTUMESEMÉNYEKTÉMASÚLYOS CSOPORTOK 1.január 30.- február 3. Hideg-melegFarsang 2.február 6-10.Farsang 3.február 13-17. Téli sportok, tevékenységekMunka-szabadidő 4.február 20-24. Munka – szabadidő (kötelező - választható) 5.február 27. - március 2. Búcsú a téltőlTélzárás 6.március 5-9.Lánynap „Bent maradós hétvége” Lányok, asszonyok – fiúk, férfiak és szerepeik Állatok 7.március 12-16.Március 15. –nemzeti ünnepÜnnep, ismeretek március 15-ről március 19-23. Magyarország: néhány földrajzi adatok Emberek és érzelemkifejezés 8.március 26 – 30.Bolondok napjaVicc, humor; érzelmek kifejezése 9.április 2-6.HúsvétHúsvéti szokások és bibliai történetTavasz; Húsvét 10.április 9-13.Tavaszi szünet 12.április 16 – 21.szavalóversenyMagyar költészet és irodalom Verstípusok, rímfaragás Vers – rímek, ritmus 13.április 23-27. Mértékegységek: tömeg, űrtartalom, hosszúság Mértékegységek: Nehéz-könnyű, hosszú – rövid… 14.április 30-május 4.Anyák napjaSzülők és feladataik a családban Család - viselkedés május 7-11. Viselkedés, illem, fontosabb illemszabályok 15.május14-18. Víz és annak formái: csapadék, pocsolya, tó, folyó, tenger Nyári tevékenységek, utazás 16.május 21-25.GyermeknapGyerek-felnőtt: a gyerek kötelezettségei 17.május 28 - június 1. Utazás - külföld 18.június 4-8 Nyári tevékenységek, a nyár jellemzői 19június 11-15Évzáró, ballagástanévzárás, ballagás, ballagókévzárás, ballagás, búcsúzás

7 Témafeldolgozás csoportonként Állatok 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

8 Állatok • havi téma TERÜLETEK CÉLOK TARTALMAK KommunikációTestközeli tapasztalatok gyűjtése állatokról Fogalmak: szőrös-tollas, puha-kemény, kicsi-nagy, megy-áll, testrészek Állatok etetése Ismert állatok hangjának azonosítása JátékJáték különböző felületű tojásokkal pl.: akinél a tollas tojás van, azt köszöntjük! KézművesTavaszi, húsvéti dekoráció készítése Tavaszi ajtódísz Tojáshéjba zsázsa ültetése Tojásfestés, dekorálás (ragasztózás, utána gyöngybe, dekorhomokba, nemezdarabokba, flitterbe stb. hengergetés, viasszal „festés” – lehet műanyag v. hungarocell tojást is) Húsvéti dekorálás (pl. tojások barkára) Szőrős-tollas felületek kialakítása TankonyhaTojás megtapasztalása különböző halmazállapotban Sonka lágytojás, keménytojás, rántotta, tojáskrém Bundáskenyér, sonkás tojás MozgásnevelésSzőrös-tollas labdák pakolása KirándulásTestközeli tapasztalatok gyűjtése állatokról Állatkert: állatsimogató, kacsák, papagájok hangjának hallgatása, pálmaház (diktafonnal hangok felvétele) +lovaglás, kutyasimogatás, ligetben madárhangok felvétele, kacsaetetés- kődobálás a vízbe Asztali feladatokVálogatás: Kicsi-nagy, puha-kemény, különböző anyagok megkülönböztetése, esetleg párosítása (szőrös-sima) 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

9 Állatok •• 1-2 heti téma TERÜLETEKCÉLOKTARTALMAK Kommunikáció, környezetismeret (fogalmak, tárgyak…) Háziállatokkal kapcsolatos emlékek felidézése, fogalmak aktív használata; további tapasztalatok gyűjtése Háziállatok tulajdonságainak leírása Különbségek és hasonlóságok megértése Fogalmak: kicsi-nagy; szőrös-tollas; él-nem él; gyors-lassú;ugrál-repül- úszik-fut; hasonló-különböző Egy-egy háziállat jellegzetes testrészei Háziállatok a ház körül: mit csinálnak, mire használjuk őket? Hol laknak? Gondozásuk Állatok-emberek: hasonlóságok, különbségek (pl. nem járnak iskolába…) Kitömött és élő háziállatok összehasonlítása JátékKülönbségek és hasonlóságok megértése Melyik állatra igaz? Emberre/állatra igaz? (JAWS) Háziállatokhoz kapcsolódó tárgyak felismerése: póráz, toll, gyapjú, tej, állateledel... KézművesNemezelés TankonyhaTojásból Húsból KirándulásTapasztalatok gyűjtése háziállatokról Lovaglás Tanya EgyébTapasztalatok gyűjtése háziállatokról Lehetőség szerint kutyasimogatás, kutyasétáltatás, kutyaetetés 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

10 Vízben élő állatok ••• heti téma TerületekCélokTartalmak KommunikációVízben élő állatok megismerése Fogalmak: víz, ivóvíz, tó, folyó, Balaton, Duna, Tisza, esővíz, vízi közlekedés, vízi élővilág, vízi sportok, horgászás Mese: halas mese Jaws: Igaz-hamis állítások, hanganalízis, hibás hangok keresése, javítása, hiányos mondatok kiegészítése, receptírás, magánhangzók alapján nevek felismerése, ellentétpárok keresése, kakukktojás-keresés a témához kapcsolódóan Beszélgetés: mikor, hol, mire használjuk a vizet, vízi közlekedés, vízben élő állatok – hal, vízi sportok, biztonsági intézkedések, horgászás (módja, kellékei), felhajtóerő jelensége funkcionális megközelítésben (elsüllyed – nem süllyed el), halmazállapot-változások Játékhorgászós játék – a horgászás modellálása, olyan tárgyak kihorgászása, amiknek közük van a vízhez/vízfelhasználáshoz / pohár, növény (locsolás), sampon, tusfürdő, úszósapka, WCpapír, esernyő, zokni(mosás), mosogatószivacs, felmosórongy, buszjegy(utazás-vízi közlekedés) Kézműveshal sóliszt-gyurmából (úszók kemény papírból, pikkelyek ragasztva papírból) KirándulásVízi állatok élőhelyének megismerése Városligeti tó – kacsaetetés, csónakázás, evezés TankonyhaHalas tészta MozgásnevelésÚszógumis feladatok Házimunka és önkiszolgálás úszógumi/strandlabda felfújása/felpumpálása preparált és igazi hal megvizsgálása (testrészek, pikkelyek, csontok) preparált vadkacsa testfelépítésének vizsgálata 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

11 Speciális eszközök a kommunikációfejlesztésben 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Tárgyas napirendek Tárgyrészletek

12 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Képkommunikáció Elektronikus eszközök Gesztus és jelnyelvi gyűjtemény

13 Speciális eszközök a kognitív képesség és készségfejlesztésben; munkára felkészítésben 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Havinaptárak Évszakdobozok Témadobozok

14 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Kultúrtechnikákon túl, pl. mennyiségek, sorrendiség stb. pl. tollösszeszerelés

15 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Válogatás; rendszerezés Csomagolás

16 Mindennapos tevékenységek 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika Beszélő… folyadékszintjelző

17 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika

18 KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! 2012. 11.30.Hevér Hajnalka és Tóth Mónika


Letölteni ppt "Tananyag, témakörök kiválasztása a halmozott fogyatékos gyermekek tagozatán TÁMOP-3.1.6.-11/1 Szakmai nyitókonferencia 2012. 11.30. Hevér Hajnalka és Tóth."

Hasonló előadás


Google Hirdetések