Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Monspart Sarolta Osztályvezető OEFI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Monspart Sarolta Osztályvezető OEFI"— Előadás másolata:

1 Monspart Sarolta Osztályvezető OEFI 2011. 9.29.
Az energiaegyensúly fontossága a fiatalok mindennapjaiban Monspart Sarolta Osztályvezető OEFI

2 Bemelegítő számok A világon ma közel 6,6 milliárd ember él 28 év átlagéletkorral, 2050 táján várhatóan 9 milliárd ember él 38 évvel /Standard§Poor,s) A lakosság 47 %-a túlsúlyos, minden 5. ember elhízott (össz. 67 %) Az alkohol - túlzó - fogyasztása teljesen elfogadott tett A gyermekes családok 24,9 %-a egyszülős – kortársak befolyása nagyobb Évről évre nő a szabadidőt passzív módón eltöltők száma (TV, videó…) A munkahelyi stressz csökkentésével a betegségből eredő hiányzás 25%-al kevesebb lehetne Ma a férfiak 41 %, a nők 26 %-a dohányzik Hiányzik a mindennapi élet problémáival való megbirkózás képessége a magyar lakosság többségénél!!! 2

3 Egészséges, sportoló nemzet vagyunk ezer éve a történelmi „futásaink” hagyománya alapján
900 körül, a honfoglalás idején, Zalán bolgár fejedelem, a Tisza jobb partjának ura, őt verte meg Árpád az alpári csatában; Vörösmarty Mihály: Zalán futása „Párducos Árpád most fordula meg a Tisza mellől, S a mint jött sebesen, szaladását látta Zalánnak….. …szaladott szomorodva setét végének előtte” Sajó/Muhi csata: IV. Béla és Batu kán Mohács - II. Lajos király (Csele patak) Pákozd – „Fut Bécs felé Jellasics a gyáva, Seregének seregünk utána” – Petőfi Sándor 2001. Avon női világfutás 16 országból futónő

4 Energiaegyensúly A bevitt és a felhasznált kalóriák energiaegyensúlya
Táplálkozás – Testedzés Életmódváltás Stressz kezelés, megoldás, kerülés. Harmónia önmagammal, környezetemmel munkahelyen és otthon. FONTOS, és nem fontos Közösség és a magány az iskolában, otthon, a munkahelyen /szenvedélybetegségek/. Példamutatás: munkahelyi döntéshozók, a média szereplői, a példaképek, az oktatók… (és a családban a karmesterek, a nők).

5 Az egészséget befolyásoló, de az egyéntől független tényezők
Növekvő egyenlőtlenségek A kommunikáció új kihívásai Fogyasztói világ Globális környezeti változások Urbanizáció Gyors és gyakori szociális, gazdasági és demográfiai változások, amik érintik a munkafeltételeket, a tanulási környeztet, a családi mintákat és a kultúrát Víz (hiány), mint a XXI. század olaja „Nincs jelzés, mint a korgó gyomor!” (Jóisten)

6 A 6-18 éves gyermekek egészségmagatartása (WHO)
Fiatalok életmódja és életminősége az életkor növekedésével – csökkenő szülői kontroll és növekvő kortársi befolyás Nő a szabadidőben inaktív életmódot folytatók száma, főként a fiúk, a szakmunkás tanulók és a falusiak ….. Dohányzás, alkohol fogyasztás tiltott és felnőtt magatartásforma – épp ezért….. Minden ötödik fiatal kapcsolatba került illegális droggal, min. kipróbálta, itt az iskola kiemelt stratégiai cselekvési színtér kell legyen…. A kedvetlenség, a fáradtság nő az évek során, leányoknál a depresszió-skála átlagértéke nő és az önértékelés csökken, míg a fiúk önértékelése nő és a depresszió-skála átlagértéke azonos Probléma megbeszélés első helyén a kortárs barát/nő, aztán az édesanya, nővér, báty és végül az édesapa Trend, az iskolához való viszonyulás egyre kedvezőtlenebbé válása Fiatalok rendkívül érzékenyek a „nyíló olló” effektusra is A fiatalok 2/3-a kipróbálta a dohányzást, és a 15 éves leányok 20 %-a, míg a fiúk 40 %-a már többször volt részeg

7 Nemzeti Erőforrások Minisztériuma NEFMI
Oktatás, Egészségügy, Szociális ügyek, Kultúra, Sport – „ötöse” Fontos, összekötő eleme a szabadidősport/a rendszeres testedzés (főként közösségben) Oktatás – mindennapos testnevelés és testedzés Egészségügy – népegészség – az egészség szükséges, de nem elégséges feltétele a rendszeres testedzés, a sportolás Szociális ügyek – az esélyegyenlőség, a társadalmi támasz egyik könnyen megvalósítható eszköze a sportközösség Kultúra – elfelejtett alkotó eleme a testkultúra, Sport – a sport mindenkié! A 24 órás életmódban, a nemzeti sikerekben, a pénzforrások arányos elosztásában.

8 A test, mint TŐKE! Futóverseny: cerkák, radírok, dupla-radírok….. Ki a megfelelőbb? Az edzett „radír” vagy az edzetlen „cerka”?

9 Egészséges életmód, ahol a TEST IS TŐKE!

10 Számok: nem sportolnak a fiatalok!!!
Közel két millió 7-18 éves fiatal tanuló fizikai állapotában mért adatok: a fiatalok több mint a fele, (50 %) csak mérsékelt fizikai teljesítményre képes, ennek %-a, akik fizikailag olyan gyengék, hogy testi egészségük mellett a lelki egészségük, tartós szellemi-fizikai munkavégző képességük is veszélyben. Nem sportol a fiatalok kb. 2/3-a, a fiúk 63 %-a, lányok 70%- a. az iskolai diáksportban a tanulók kb. 20 %-a vesz részt.

11 A fiatalok szabadidejéről, kulturális fogyasztásáról (2000-es kutatás)
Te Milyen gyakran sportolsz? korcsoportok 13-15 éves 16-18 éves 19-21 éves 22-24 éves hetente többször 51,3% 40,9% 32% 26,1% hetente 10,6% 16,5% 20,6% 15,9% havonta 7,1% 5,5% 3,8% 11,6% ritkábban 13,3% 15,7% 23,2% soha 17,7% 21,3% 22,9%

12 Heti két vagy több alkalommal egy órát fizikai aktivitással töltő fiatalok aránya iskolai évfolyam szerint Iskolai egyesületben sportoló tanulók aránya iskolai évfolyam szerint

13 rendszeresen - alkalmilag - soha
GfK – TÁRKI 8 jellegzetes fogyasztói csoport felosztása alapján a 15 – 75 éves népesség: A csoport neve Nagysága Demográfiai jellemzőik Szabadidőben sportol rendszeresen - alkalmilag - soha Felső plusz 4% Fiatal vagy középkorú Nagyobb város lakója Felsőfokú végzettség Átlagosnál jobb jövedelem Tanuló is, vagy aktív státus Felső klasszik 2% Befutott értelmiségi 14% Hedonista fiatal 17% Tanuló Városi alsó-közép 7% városi, átlag alatti jövedelem Szegény nyugdíjas 25% Nyugdíjas, szakmunkás végzettség Szegény munkás 13% Aktív, szakmunkás végzettség Underclass 18% 8 általános, a legszegényebbek összesen 100 % 37 % + 63 % (első 4+ második 4)

14 Szabadidősport és az egészség
(Győrfi János) Sport innovációs Bizottság 2010: dr. Ács Pongrác - Stocker Miklós - Hécz Roland

15 A gyerekek, a fiatalok a család a fiatal
Mercedes motor, Trabant karosszériában Az általános iskolákból 14 éves, beteg „kis lexikonok” kerülnek ki. Már az alsó tagozatban 1-2 idegen nyelvi és számítástechnikai óra. Tanulni, kreatívan problémát megoldani – az elvártnál gyakrabban – nem tudnak. Testnevelés óra legyen: örömmel, szívesen, kis, egyéni sikerekkel végzett, ne poroszos, gyakorlatozó és teljesítmény-centrikus! hangsúlyos az életmód sportágak megszerettetése, az egyéni fejlődés elismerése ismert és használt. Az iskola egészségügyi szolgáltatás közössége lehetne az iskolaorvos, pszichológus, védőnő, gyógytestnevelő és a testnevelő, ha ….. Az egymásra épülő oktatási-nevelési fázisokban kisebb a tankönyv, a tananyag jelentősége, mint a gyakorlásnak és a kétoldalú kommunikációnak (kétirányú és kölcsönös folyamat). Ma még leggyakrabban nem így van……. a család a fiatal

16 Táplálkozásunk „gazdagsága” és „szegénysége”
túlzott energia és kalória-bevitel túlzott zsír és cukorfogyasztás túlzott alkoholfogyasztás miatt túlzott zsír- és koleszterinfogyasztás zsírenergiafogyasztás 35-40% képezi a kívánatos 25-30%-al szemben túlzott konyhasófogyasztás élettani 5 g-mal szemben napi g alacsony diétás-(élelmi) rost fogyasztás napi javasolt g-mal szemben g alacsony vitamin és ásványi-anyag fogyasztás vitamin, makro és mikroelem elégtelen bevitele.

17 EGYSZERŰ KONFERENCIA EBÉD
Szárnyasragu-leves Kb. 65 kg-os személy 3 órát (6,7) gimnasztikázik hivatalos tanfolyamon Sertésszelet (Bakonyi Kb. 88 kg-os személy 4 órát módra) + köret gyalogol 6 km/óra sebességgel (3,7) Vanília puding Kb. 62 kg-os személy 3 órát úszik (intenzíven cápa elől) (6,9) Ásványvíz Kb. 50 kg-os személy 2 órát kerékpározik 30 km/óra sebességgel (12) 1300 Kcal Kb. 120 kg-os személy több mint órát „házastársi szeretet cselekvő gyakorlatot” végez (2)

18 Özvegyek országa vagyunk: minden ötödik nő özvegy
1920-ban 441 ezer, 1949-ben 608 ezer férjét túlélt, újabb házasságra nem lépett asszony élt 2009 elején 820 ezer, házastársát eltemetni kényszerült feleséget regisztrált a legutolsó adatok szerint - KSH –

19 Az egészség, a jó közérzet szükséges – de nem elégséges –feltétele a rendszeres testedzés.
A rendszeres testedzés, a sportolás: - naponta szükséges a fiatalnak a genetikailag meghatározott biológiai lehetőségei eléréséhez, - fokozza a fizikai munkavégzés teljesítőképességét; -  karbantartja az emberi testet; -  előhívja a jó közérzetet; -  erősíti a szív- és érrendszert; -  segíti az alkalmazkodást; -  javítja a tüdő, a légzés hatékonyságát; -  növeli az izomtömeget és az izomerőt; -  csökkenti a zsírtömeget; - növeli a csontsűrűséget; - stb.

20 George W. Albee képlete: biológiai, szervi kórtényezők
stressz + baj = támogató közösség sport önértékelés sport megküzdő képességek sport + +

21 A tizenéves rendszeres testedzése, sportolása
A rendszeres testedzés, a sportolás: naponta szükséges a fiatalnak a genetikailag meghatározott biológiai lehetőségei eléréséhez, segíti a fiatal pszichológiai, szociális fejlődését is növekedése, testi érése mellett, ha a gyermek- és ifjúkorban megszokottá válik, akkor a napi életvitel elhagyhatatlan eleme lesz, karbantartja az emberi testet, valamint formálja, fejleszti a személyiséget, fokozza a teljesítőképességet a szellemi és fizikai munkavégzésben, könnyít a feszültségek feloldásában, közösségi típusú emberi tevékenység, köré társas kapcsolatok szerveződnek, gyorsítja a külső változásokra való emberi reagálást, alkalmazkodást, élménnyé teheti a szabadidőt, rendszerezi a napokat, heteket, formálja az életmódot, a sportszerű életmód erőtartalék, jó alap az élet valamennyi területén a kiugró teljesítményekhez, mozgásterápiaként része egyes betegségek után a rehabilitációnak, a preventív orvosi tevékenység egyik eszköze stb.

22 „Az egyszerűség a legjobb sorvezető
„Az egyszerűség a legjobb sorvezető!” – Jean Baptiste Poquelin = Moliére A jó közérzet, az egészség elmaradhatatlan kelléke a rendszeres sportolás! Szánjuk hetente 3 órát testedzésre az egészségünkért! (168) Azt a sportmozgást végezzük, amelyben sikeresek vagyunk! Tudjuk és tegyünk érte, hogy a testedzésünk gyakorisága az életkor, a gazdasági aktivitás, a lakóhely és az iskolai végzettség függvénye! A test is tőke! Nem mindegy, hogy milyen talpazaton áll az „okos” fejünk! Éhes vagyok – korog a gyomrom, lusta tunya vagyok több napja – mi a jelzés? (akadozó, rugalmatlan, alacsony színvonalú szellemi és fizikai teljesítmény!)

23 A természet a világ legcsodálatosabb sportstadionja

24 A mindent vállaló fiatalok avagy a felnőtté válás problémái
A MUNKÁBA ÁLLÁS ÚTVESZTŐI A LAKÁSHOZ JUTÁS LEHETETLENSÉGE CSALÁDALAPÍTÁS és/vagy GYORS KARRIER LEGFONTOSABB: a gyors meggazdagodás PANASZOK a nem megfelelő életmód miatt: szív- és gyomorjelzések, rendellenességek mozgásszervi panaszok kimerültség, fáradtság, fejfájás szenvedélybetegségek munkakezdési munkanélküliség egyéni értékrend kialakításának nehézségei család – munka – szórakozás aránytalansága.

25 Az egész-ség egésze

26 Köszönöm az érdeklődést! OEFI honlapja: http://www.oefi.hu
OEFI honlapja:


Letölteni ppt "Monspart Sarolta Osztályvezető OEFI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések