Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Monspart Sarolta OsztályvezetőOEFI 2011. 9.29. Az energiaegyensúly fontossága a fiatalok mindennapjaiban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Monspart Sarolta OsztályvezetőOEFI 2011. 9.29. Az energiaegyensúly fontossága a fiatalok mindennapjaiban."— Előadás másolata:

1 Monspart Sarolta OsztályvezetőOEFI Az energiaegyensúly fontossága a fiatalok mindennapjaiban

2 Bemelegítő számok A világon ma közel 6,6 milliárd ember él 28 év átlagéletkorral, 2050 táján várhatóan 9 milliárd ember él 38 évvel /Standard§Poor,s) A lakosság 47 %-a túlsúlyos, minden 5. ember elhízott (össz. 67 %) Az alkohol - túlzó - fogyasztása teljesen elfogadott tett A gyermekes családok 24,9 %-a egyszülős – kortársak befolyása nagyobb Évről évre nő a szabadidőt passzív módón eltöltők száma (TV, videó…) A munkahelyi stressz csökkentésével a betegségből eredő hiányzás 25%-al kevesebb lehetne Ma a férfiak 41 %, a nők 26 %-a dohányzik Hiányzik a mindennapi élet problémáival való megbirkózás képessége a magyar lakosság többségénél!!!

3 Egészséges, sportoló nemzet vagyunk ezer éve a történelmi „futásaink” hagyománya alapján 900 körül, a honfoglalás idején, Zalán bolgár fejedelem, a Tisza jobb partjának ura, őt verte meg Árpád az alpári csatában; Vörösmarty Mihály: Zalán futása „Párducos Árpád most fordula meg a Tisza mellől, S a mint jött sebesen, szaladását látta Zalánnak….. …szaladott szomorodva setét végének előtte” Sajó/Muhi csata: IV. Béla és Batu kán Mohács - II. Lajos király (Csele patak) Pákozd – „Fut Bécs felé Jellasics a gyáva, Seregének seregünk utána” – Petőfi Sándor Avon női világfutás 16 országból futónő

4 Energiaegyensúly A bevitt és a felhasznált kalóriák energiaegyensúlya Táplálkozás – TestedzésÉletmódváltás • Stressz kezelés • Stressz kezelés, megoldás, kerülés. Harmónia önmagammal, környezetemmel munkahelyen és otthon. • FONTOS, és nem fontos • Közösség és a magány • Közösség és a magány az iskolában, otthon, a munkahelyen /szenvedélybetegségek/. • Példamutatás • Példamutatás: munkahelyi döntéshozók, a média szereplői, a példaképek, az oktatók… (és a családban a karmesterek, a nők).

5 Az egészséget befolyásoló, de az egyéntől független tényezők  Növekvő egyenlőtlenségek  A kommunikáció új kihívásai  Fogyasztói világ  Globális környezeti változások  Urbanizáció  Gyors és gyakori szociális, gazdasági és demográfiai változások, amik érintik a munkafeltételeket, a tanulási környeztet, a családi mintákat és a kultúrát  Víz (hiány), mint a XXI. század olaja  „Nincs jelzés, mint a korgó gyomor!” (Jóisten)

6 A 6-18 éves gyermekek egészségmagatartása (WHO) Fiatalok életmódja és életminősége az életkor növekedésével – csökkenő szülői kontroll és növekvő kortársi befolyás  Nő a szabadidőben inaktív életmódot folytatók száma, főként a fiúk, a szakmunkás tanulók és a falusiak …..  Dohányzás, alkohol fogyasztás tiltott és felnőtt magatartásforma – épp ezért…..  Minden ötödik fiatal kapcsolatba került illegális droggal, min. kipróbálta, itt az iskola kiemelt stratégiai cselekvési színtér kell legyen….  A kedvetlenség, a fáradtság nő az évek során, leányoknál a depresszió-skála átlagértéke nő és az önértékelés csökken, míg a fiúk önértékelése nő és a depresszió-skála átlagértéke azonos  Probléma megbeszélés első helyén a kortárs barát/nő, aztán az édesanya, nővér, báty és végül az édesapa  Trend, az iskolához való viszonyulás egyre kedvezőtlenebbé válása  Fiatalok rendkívül érzékenyek a „nyíló olló” effektusra is  A fiatalok 2/3-a kipróbálta a dohányzást, és a 15 éves leányok 20 %-a, míg a fiúk 40 %-a már többször volt részeg

7 Nemzeti Erőforrások Minisztériuma NEFMI Oktatás, Egészségügy, Szociális ügyek, Kultúra, Sport – „ötöse” Fontos, összekötő eleme a szabadidősport/a rendszeres testedzés (főként közösségben) Oktatás Oktatás – mindennapos testnevelés és testedzés Egészségügy Egészségügy – népegészség – az egészség szükséges, de nem elégséges feltétele a rendszeres testedzés, a sportolás Szociális ügyek Szociális ügyek – az esélyegyenlőség, a társadalmi támasz egyik könnyen megvalósítható eszköze a sportközösség Kultúra Kultúra – elfelejtett alkotó eleme a testkultúra, Sport a sport mindenkié! Sport – a sport mindenkié! A 24 órás életmódban, a nemzeti sikerekben, a pénzforrások arányos elosztásában.

8 A test, mint TŐKE! Futóverseny: cerkák, radírok, dupla- radírok….. Ki a megfelelőbb? Az edzett „radír” vagy az edzetlen „cerka”?

9 Egészséges életmód, ahol a TEST IS TŐKE!

10 Számok: nem sportolnak a fiatalok!!! Közel két millió 7-18 éves fiatal tanuló fizikai állapotában mért adatok: -a fiatalok több mint a fele, (50 %) csak mérsékelt fizikai teljesítményre képes, ennek %-a, akik fizikailag olyan gyengék, hogy testi egészségük mellett a lelki egészségük, tartós szellemi-fizikai munkavégző képességük is veszélyben. -Nem sportol a fiatalok kb. 2/3-a, a fiúk 63 %-a, lányok 70%- a. -az iskolai diáksportban a tanulók kb. 20 %-a vesz részt.

11 A fiatalok szabadidejéről, kulturális fogyasztásáról (2000-es kutatás) Te Milyen gyakran sportolsz? korcsoportok éves éves éves éves hetente többször 51,3%40,9%32%26,1% hetente10,6%16,5%20,6%15,9% havonta7,1%5,5%3,8%11,6% ritkábban13,3%15,7%20,6%23,2% soha17,7%21,3%22,9%23,2%

12 Heti két vagy több alkalommal egy órát fizikai aktivitással töltő fiatalok aránya iskolai évfolyam szerint Iskolai egyesületben sportoló tanulók aránya iskolai évfolyam szerint

13 GfK – TÁRKI 8 jellegzetes fogyasztói csoport felosztása alapján a 15 – 75 éves népesség: A csoport neveNagyságaDemográfiai jellemzőikSzabadidőben sportol rendszeresen - alkalmilag - soha Felső plusz4% •Fiatal vagy középkorú •Nagyobb város lakója •Felsőfokú végzettség •Átlagosnál jobb jövedelem •Tanuló is, vagy aktív státus Felső klasszik2% Befutott értelmiségi14% Hedonista fiatal 17% Tanuló Tanuló Városi alsó-közép7% városi, átlag alatti jövedelem Szegény nyugdíjas25% Nyugdíjas, szakmunkás végzettség Szegény munkás13%Aktív, szakmunkás végzettség Underclass18%8 általános, a legszegényebbek összesen100 % 37 % + 63 % (első 4+ második 4)

14 Szabadidősport és az egészség Sport innovációs Bizottság 2010: dr. Ács Pongrác - Stocker Miklós - Hécz Roland (Győrfi János)

15 A gyerekek, a fiatalok Mercedes motor, Trabant karosszériában Az általános iskolákból 14 éves, beteg „kis lexikonok” kerülnek ki. Már az alsó tagozatban 1-2 idegen nyelvi és számítástechnikai óra. Tanulni, kreatívan problémát megoldani – az elvártnál gyakrabban – nem tudnak. Testnevelés óra legyen: - örömmel, szívesen, kis, egyéni sikerekkel végzett, - ne poroszos, gyakorlatozó és teljesítmény-centrikus! - hangsúlyos az életmód sportágak megszerettetése, - az egyéni fejlődés elismerése ismert és használt. Az iskola egészségügyi szolgáltatás közössége lehetne az iskolaorvos, pszichológus, védőnő, gyógytestnevelő és a testnevelő, ha ….. Az egymásra épülő oktatási-nevelési fázisokban kisebb a tankönyv, a tananyag jelentősége, mint a gyakorlásnak és a kétoldalú kommunikációnak (kétirányú és kölcsönös folyamat). Ma még leggyakrabban nem így van……. a család a fiatal

16 Táplálkozásunk „gazdagsága” és „szegénysége”  túlzott energia és kalória-bevitel  túlzott zsír és cukorfogyasztás  túlzott alkoholfogyasztás miatt  túlzott zsír- és koleszterinfogyasztás  zsír  energiafogyasztás 35-40% képezi a kívánatos 25-30%-al szemben  túlzott konyhasófogyasztás élettani 5 g-mal szemben napi g  alacsony diétás-(élelmi) rost fogyasztás napi javasolt g-mal szemben g  alacsony vitamin és ásványi-anyag fogyasztás  vitamin, makro és mikroelem elégtelen bevitele.

17 EGYSZERŰ KONFERENCIA EBÉD Szárnyasragu-levesKb. 65 kg-os személy 3 órát (6,7) gimnasztikázik hivatalos tanfolyamon Sertésszelet (BakonyiKb. 88 kg-os személy 4 órát módra) + köret gyalogol 6 km/óra sebességgel (3,7) Vanília pudingKb. 62 kg-os személy 3 órát úszik (intenzíven cápa elől) (6,9) ÁsványvízKb. 50 kg-os személy 2 órát kerékpározik 30 km/óra sebességgel (12) 1300 Kcal Kb. 120 kg-os személy több mint 5 órát „házastársi szeretet cselekvő gyakorlatot” végez (2)

18 Özvegyek országa vagyunk: minden ötödik nő özvegy  1920-ban 441 ezer,  1949-ben 608 ezer férjét túlélt, újabb házasságra nem lépett asszony élt  2009 elején 820 ezer, házastársát eltemetni kényszerült feleséget regisztrált a legutolsó adatok szerint - KSH –

19 Az egészség, a jó közérzet szükséges – de nem elégséges –feltétele a rendszeres testedzés. A rendszeres testedzés, a sportolás: - naponta szükséges a fiatalnak a genetikailag meghatározott biológiai lehetőségei eléréséhez, - fokozza a fizikai munkavégzés teljesítőképességét; - karbantartja az emberi testet; - előhívja a jó közérzetet; - erősíti a szív- és érrendszert; - segíti az alkalmazkodást; - javítja a tüdő, a légzés hatékonyságát; - növeli az izomtömeget és az izomerőt; - csökkenti a zsírtömeget; - növeli a csontsűrűséget; - stb.

20 George W. Albee képlete: baj = biológiai, szervi kórtényezők + stressz támogató közösség sport önértékeléssport megküzdő képességek sport ++

21 A tizenéves rendszeres testedzése, sportolása A rendszeres testedzés, a sportolás:  naponta szükséges a fiatalnak a genetikailag meghatározott biológiai lehetőségei eléréséhez,  segíti a fiatal pszichológiai, szociális fejlődését is növekedése, testi érése mellett,  ha a gyermek- és ifjúkorban megszokottá válik, akkor a napi életvitel elhagyhatatlan eleme lesz,  karbantartja az emberi testet, valamint formálja, fejleszti a személyiséget,  fokozza a teljesítőképességet a szellemi és fizikai munkavégzésben,  könnyít a feszültségek feloldásában,  közösségi típusú emberi tevékenység, köré társas kapcsolatok szerveződnek,  gyorsítja a külső változásokra való emberi reagálást, alkalmazkodást,  élménnyé teheti a szabadidőt,  rendszerezi a napokat, heteket, formálja az életmódot,  a sportszerű életmód erőtartalék, jó alap az élet valamennyi területén a kiugró teljesítményekhez,  mozgásterápiaként része egyes betegségek után a rehabilitációnak, • a preventív orvosi tevékenység egyik eszköze stb.

22 „Az egyszerűség a legjobb sorvezető!” – Jean Baptiste Poquelin = Moliére  A jó közérzet, az egészség elmaradhatatlan kelléke a rendszeres sportolás!  Szánjuk hetente 3 órát testedzésre az egészségünkért! (168)  Azt a sportmozgást végezzük, amelyben sikeresek vagyunk!  Tudjuk és tegyünk érte, hogy a testedzésünk gyakorisága az életkor, a gazdasági aktivitás, a lakóhely és az iskolai végzettség függvénye!  A test is tőke! Nem mindegy, hogy milyen talpazaton áll az „okos” fejünk!  Éhes vagyok – korog a gyomrom, lusta tunya vagyok több napja – mi a jelzés? (akadozó, rugalmatlan, alacsony színvonalú szellemi és fizikai teljesítmény!)

23 A természet a világ legcsodálatosabb sportstadionja

24 A mindent vállaló fiatalok avagy a felnőtté válás problémái A MUNKÁBA ÁLLÁS ÚTVESZTŐI A LAKÁSHOZ JUTÁS LEHETETLENSÉGE CSALÁDALAPÍTÁS és/vagy GYORS KARRIER LEGFONTOSABB: a gyors meggazdagodás PANASZOK a nem megfelelő életmód miatt: szív- és gyomorjelzések, rendellenességek mozgásszervi panaszok kimerültség, fáradtság, fejfájás szenvedélybetegségek munkakezdési munkanélküliség egyéni értékrend kialakításának nehézségei család – munka – szórakozás aránytalansága.

25 Az egész-ség egésze

26  Köszönöm az érdeklődést!   OEFI honlapja:


Letölteni ppt "Monspart Sarolta OsztályvezetőOEFI 2011. 9.29. Az energiaegyensúly fontossága a fiatalok mindennapjaiban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések