Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KOMMUNIKÁCIÓ ÉS A GRAMMATIKA ÚJ MEGKÖZELÍTÉSE Dobozy Nóra Emőke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KOMMUNIKÁCIÓ ÉS A GRAMMATIKA ÚJ MEGKÖZELÍTÉSE Dobozy Nóra Emőke."— Előadás másolata:

1 A KOMMUNIKÁCIÓ ÉS A GRAMMATIKA ÚJ MEGKÖZELÍTÉSE Dobozy Nóra Emőke

2 Tartalom  Miért van szükség újfajta megközelítésre?  Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban?  Milyen gyakorlatok használhatóak ehhez?  Miért nagy kihívás a váltás?

3 Miért van szükség újfajta megközelítésre?  A nyelvtani szabályok önmagukban nem elegendőek  Megváltozott kommunikációs szituációk:  Facebook, twitter, blogok, , viber, what’s app stb.  A sebesség miatt a hagyományos kommunikációs formák is változnak  Az online világ új attitűdöket kíván meg, ezekre fel kell készíteni a diákokat

4 Információs írástudás Az információ szerepének és hatásának felismerése a döntéshozatalban, az információ előállításának és az információs technológiák alkalmazásának a készsége, a hagyományos írástudás átlépése  Irodalmi írástudás (pl. szövegolvasás)  Dokumentációs írástudás (pl. űrlapok használata)  Numerikus írástudás (pl. táblázatok készítése)  Számítógépes és internetes írástudás (pl. hogyan alkalmazzuk az információs és kommunikációs technológiákat)  Nyelvi írástudás (pl. idegen nyelvek használata)

5 A kommunikáció új megközelítése a kerettantervben  Változó szemlélet a kerettantervben (új szóbeliség, internetes szövegek szerkezete szövegalkotási gyakorlatokkal, szövegköziség, internetes adatkeresés stb.)  Anakronisztikus szövegtípusok és kommunikációs szituációk (kérvény és elismervény, több forrástípusra kiterjedő könyvtári kutatás visszakereshető jegyzeteléssel stb.)

6 Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban?  Meg kell ismerni azokat a felületeket és csatornákat, amiket használnak a diákok  Informatikai kompetenciák fejlesztése  Kommunikációs stratégiák átgondolása  A lehetséges veszélyek megismerése  Az előnyök megismerése  Az alapvető szabályok megismerése

7 Feldolgozott kommunikációs témák  Mi a kommunikáció?  Kommunikáció tényezői  A kommunikáció funkciói  Az új szóbeliség (Skype, chat)  Internetetikett  Írott-beszélt átmenetiség  Internet és hitelesség  Nyilvánosság és jog  Szövegköziség a neten  Netes szövegtípusok  Blogok  Adatbázisok  Emotikonok és kiemelések  Tömegkommunikáció  Médiaműfajok  Sajtóműfajok  Rádiós műfajok  Tévés műfajok  Vizuális kommunikáció  Kommunikáció és etikett  Hivatalos levél, kérvény  Önéletrajz  Nyelvi tolerancia  Online űrlapok  Esszé  Értekezés

8 Előnyök  Gyors, „percrekész” információk  Kapcsolattartás  Gyors és hatékony keresés  Információk gazdagsága  Íráskészség fejlesztése  Ügyintézés egyszerűsége  Tanulási lehetőségek

9 Lehetséges veszélyek  Ami egyszer felkerül az internetre, az ott is marad  Azonosíthatatlanság és személytelenség problémája  Információk elveszése, célt tévesztése  Információk ellenőrizhetőségének problematikája  Biztonság problémája

10 Alapvető internetes szabályok  Személyes találkozó  Tartózkodási hely megosztása  Fényképek megosztása  Körüzenetek, felhívások megosztása  Az életkor problematikája  Login- és usernevek  Internetes ismerősök  Visszaélések

11 - és SMS-etikett  Az ezés lényege a hatékonyság és gyorsaság.  A megszólításban és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályai érvényesülnek.  Több MB-os anyagokat nem praktikus csatolmányként továbbítani.  Az nek mindig legyen tárgya, foglalja össze a témát.  A vicces történeteket nem célszerű csoportos küldéssel megosztani.  A művészies levélpapír, a cirkalmas betűk nehezítik az olvasást.  Magánéleti ügyeket nem illik SMS-ben vagy en intézni.  ekre illik a lehető leggyorsabban reagálni.  A CSUPA NAGYBETŰ KIABÁLÁSNAK SZÁMÍT.  Kör nél BCC-be tegyük a címeket.

12 Új megközelítés a gyakorlatban  A nyelvtani szabályok gyakorlatias megközelítése  Komplex szemléletmód kialakítása: a nyelvtan nem önmagáért fontos, hanem alapvető bármilyen élethelyzetben  A megváltozott kommunikációs szituációk figyelembe vétele  Adekvát megnyilatkozásra való törekvés igényének kialakítása

13 Új megközelítés a gyakorlatban  Gyakoroltatni nehéz (nem ellenőrizhetjük a facebook- profilokat)  Inkább gondolkodtató feladatok

14  A saját helyzet felismerése fontos: sokan nem is gondolják, hogy ami velük történik, vagy amit ők csinálnak, az helytelen Új megközelítés a gyakorlatban

15 • Csoportnyomás különösen érvényesül • Fontos a kritikai hozzáállás (igényének) kialakítása • Önkritika és józan belátás gyakorlása

16 Miért nagy kihívás a váltás?  Generációs különbségek (egy mai 6-7 éves már laptopon és tableten játszik, okostelefont használ, kezel bármilyen digitális eszközt)  Személyiségfüggő (extrovertáltság, közlékenység, közvetlenség)

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A KOMMUNIKÁCIÓ ÉS A GRAMMATIKA ÚJ MEGKÖZELÍTÉSE Dobozy Nóra Emőke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések