Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBéla Takács Megváltozta több, mint 10 éve
1
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009. november 18. Educatio Nonprofit Kft. Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ
2
• A DPR kutatás-sorozat jelentősége és célja, kockázatok és lehetőségek; • A DPR Kézikönyv: módszertani fejezet – két verzióban; • Az első lépés: a „párbeszéd” dilemmái; • A kérdőíves technikák dilemmái; • A kérdőív-alkotás dilemmái; • A reprezentativitás és a minta dilemmái; • A válaszadói hajlandóság dilemmái; • A kutatások lebonyolításának dilemmái (a ZSKF TKK tapasztalataiból). A PREZENTÁCIÓ TARTALMA
3
A DPR kutatás-sorozat jelentősége és célja: kockázatok és lehetőségek A felsőoktatás problémái: az „expanzió” és a „bolognai folyamat” következményei. A munkaerőpiac problémái: „mi az a BA?” – amit kapnak – és amit szeretnének… A lehetséges „párbeszéd”: aktív és volt hallgatók – munkáltatók – oktatás. A „kutatás – visszacsatolás” lehetősége: megoldhatóak az „illeszkedési problémák”? A legnagyobb társadalomkutatás az elmúlt évtizedekben: alkalmazott- és alapkutatás egyszerre! HA JÓL CSINÁLJUK…
4
A DPR Kézikönyv: módszertani fejezet – két verzióban A TÁMOP 4.1.1. dilemmái: „Mit is vállaltunk…” A Kézikönyv célja: központi segítség – irányítás nélkül (TÁMOP 4.1.3.)! Módszertani útmutatás: ami „kötelező” – és ami nem. A megalkotás folyamata: a Módszertani Munkacsoport, a Szerzők és a Szerkesztők. Két változat: a Könyv és az Internet verziók eltérései. A „fájdalmas kompromisszumokról”…
5
Az első lépés: a „párbeszéd” dilemmái Ki is az „olvasó”? Kikkel fog együttműködni? A „intézményi kutató” felelőssége: A szakszerűtlen vizsgálat veszélye: ki tudja megállapítani? Hol a különbség a „jó” és a „rossz” eredmény között? Az „önbecsapás” és a „becsapás” veszélyei. Párbeszéd a „laikus együttműködőkkel”: Mitől tudományos, mitől szakszerű és mitől etikus? Hol vannak a határok? A párbeszéd kölcsönös előnyei. A párbeszéd lehetséges szakmai alapjai (Babbie könyve és szelleme…)
6
A kérdőíves technikák dilemmái Miért kérdőív – van más is… Ha már kérdőív – miért online… A válaszadás hitelességéről: Ha hiányzik a „hajlandóság” vagy a „képesség”… A diák-kérdezők előnyei és hátrányai. „Magas megbízhatóság” – „alacsony érvényesség”! A társadalmi jelenségek „összetett természetéről”.
7
A kérdőív-alkotás dilemmái A „sztenderditás” előnyei és hátrányai. A kérdőív-szerkesztés „klasszikus” lépései – és amiért érdemes betartani. A kérdésekből születő „változók” – és az SPSS. A kérdések kialakításának dilemmái: Nyitottat – zártat? A mérési skálák dilemmái. „Hogyan szólítsalak?” Mit hova tegyek? Meddig faggathatom?
8
A reprezentativitás és a minta dilemmái „Lesz-ami-lesz” – csak, kérjük, ne közölje! Mi is az a „reprezentativitás” – és hogy valósítható meg? Lehet egyáltalán önkitöltős kérdőívekkel reprezentatív vizsgálatot csinálni… Egy minimális program: a „minta-tervező mátrix”. Egy maximális program: a „háromfázisú, kombinált adatfelvétel”. Talán lehet önkitöltős kérdőívvel reprezentatív vizsgálatot csinálni…
9
A válaszadói hajlandóság dilemmái Szélsőséges tapasztalatok – lehetséges megoldások, a három „alapmodell” (a ZSKF TKK kutatásaiból): „Kutatás-technikai” megoldások; „Érzelmi ösztönző tényezők; Kombinált megoldások. Kérdezetti habitusok: „reál vagy humán”? Többféle elérési út – ne temessük a postai kérdőívet! „Na, ezt ne…” Nincs „általános közömbösség” – csak „valamit elrontottunk”… A Karrier Centrum, az Alumni Mozgalom és a DPR kutató.
10
A kutatások lebonyolításának dilemmái „Tervezzünk közösen kutatást!” Amire feltétlenül gondolnunk kell: Indítsuk közösen! Alappopuláció – minta! A közreműködők, kérdezők! A kérdőív „pilot study”-ja! Egy kis hírverés nem árt! Kombinált alkalmazások! Idő és pénz – amiből sosincs elég… A ZSKF TKK tapasztalataiból: A „Diákkötet” 2006-2007. (ROP 3.3.1. ) A „Szakképzés-vizsgálatok” 2008-2009. (tkOKA)
11
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! www.zskf.hu kabai.imre@zskf.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.