Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FOGALOM 1 Az eladáshelyi reklám hatásmechanizmusa Az eladáshelyi reklám.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FOGALOM 1 Az eladáshelyi reklám hatásmechanizmusa Az eladáshelyi reklám."— Előadás másolata:

1 FOGALOM 1 Az eladáshelyi reklám hatásmechanizmusa Az eladáshelyi reklám

2 FOGALOM 2 2. Előszó „Minden dolog annyit ér, amennyit valaki hajlandó fizetni érte.” (Latin mondás)

3 FOGALOM 3 3. Használat Ajánlott az alábbi navigáció alkalmazása FOGALOM 1. dia Használat 3. Főmenü 4 Tananyag dia Vissza Fogalmak 58. TovábbElőző Fontos kezelési útmutatás: A felületen a képernyőről való vezérlés – a véletlenszerűen előrehaladás kiküszöbölése miatt - nem lehetséges. Ha tovább kívánsz lépni a tananyagrészekben, akkor használd a Page Down billentyűt, az egéren a görgetőt, valamint az akciógombokat és a hiperhivatkozásokat.

4 FOGALOM 4 1. Motiváció 1. Motiváció Előző ismeretek 2. Előző ismeretek Részellenőrzés 3. Új ismeretek 3. Új ismeretek Ellenőrzés Összefoglalás 4. Összefoglalás Értékelés 5. Értékelés A foglalkozások tagozódása I. CÉL I. CÉL Követelmények II. TARTALMI LEÍRÁS II. TARTALMI LEÍRÁS 7. III. TARTALOM ÉS TEVÉKENYSÉGEK III. TARTALOM ÉS TEVÉKENYSÉGEK 9. IV. EGYÉB IV. EGYÉB Fogalmak 2.Irodalom 3. Illusztrációjegyzék

5 FOGALOM 5 I. Cél Ismerd meg az eladáshelyi reklámeszközök hatását a fogyasztói döntésre! Legyél képes arra, hogy gyakorlati munkád során fel tudd használni a tanult ismereteket! Értsd meg, hogy az eladáshelyi reklám milyen erőteljesen befolyásolja a vevőket vásárlási döntésükben! Legyél képes a tananyag önálló feldolgozására és tudásod ellenőrzésére!

6 FOGALOM 6 I.1. Követelmények, kompetenciák Ismerkedj meg az AIDA modell lényegével! Meg tudd nevezni azokat az eszközöket, amelyek segítségével hatást tudunk gyakorolni a vevőkre! Legyél képes a tanultakat gyakorlati munkád során alkalmazni! Törekedjél az ízléses áruelrendezésre! Legyél képes a vásárlók kedvező befolyásolására!

7 FOGALOM 7 II. Rövid tartalmi leírás 1 Az előző foglalkozás anyagának ismétlése. Az AIDA modell lényegének megismerése. A figyelemfelkeltés különböző tényezőinek részletes elemzése –Szín –Forma –Mozgás –Személyes ajánlás –Auditív elemek, szöveg –Tekintetfogó

8 FOGALOM 8 II. Rövid tartalmi leírás 2 A mai órán tanultak alapján lehetőségetek lesz arra, hogy a gyakorlatban alkalmazni tudjátok a most megszerzett ismereteket. Kellemes időtöltést kívánok!

9 FOGALOM 9 III. Tananyagtartalom és tevékenységek Az AIDA modell értelmezése. A figyelemfelkeltés különböző tényezőinek ismertetése Az egyes elemek részletes elemzése –Szövegértelmezés –Képelemzés –Weboldalak megtekintése –Animációs feladat megoldása –Válaszadás a megadott kérdésekre

10 FOGALOM Motiváció Hallottad már? AIDA Azt kérdezed mit jelent? Figyelj!

11 FOGALOM Korábbi ismeretek aktivizálása 1 Az előző foglalkozáson megismerkedtél a reklám, eladáshelyi reklám fogalmával. Megismerted a reklám kialakulásának és fejlődésének főbb állomásait. Megismerted a reklámeszközök főbb csoportjait. Megtudtad, hogy a reklámeszközök között hol foglal helyet az eladáshelyi reklám. Rájöttél, hogy az eladáshelyi reklám milyen fontos szerepet játszik a fogyasztó befolyásolásában.

12 FOGALOM Korábbi ismeretek aktivizálása 2 Biztosan te is sok-sok reklámmal találkoztál a mindennapi élet során és ma már tudod mennyire fontos szerepet töltenek be az üzleti világban. Gyakorlati munkádban leggyakrabban az eladáshelyi reklámokkal találkozol és jó ha megtanulod, hogyan is alkalmazd annak érdekében, hogy a vevő ne vásárlás nélkül távozzon az üzletből. Mielőtt rátérnénk a mai óra anyagára, nézzük meg mire emlékszel!

13 FOGALOM Részellenőrzés, visszacsatolás 1 Kattints az általad helyesnek tartott válaszra! 1.Honnan ered a reklám szavunk? a.A latin reklamaro szóból, ami annyit jelent – hirdetni, kiabálni.A latin reklamaro szóból, ami annyit jelent – hirdetni, kiabálni. b.A reklamáció szóból, ami annyit jelent, hogy – kifogásolni.A reklamáció szóból, ami annyit jelent, hogy – kifogásolni. 2. Hogyan csoportosítottuk a reklámeszközöket? a. Nyomtatott reklám, TV reklám, rádióreklámNyomtatott reklám, TV reklám, rádióreklám b. Látható (vizuális), hallható (auditív), audiovizuális (látható- hallható), egyébLátható (vizuális), hallható (auditív), audiovizuális (látható- hallható), egyéb 3.Az eladáshelyi reklám a.Azon reklámeszközök, amelyek a vevőt az eladás helyén, annak közvetlen környezetében tájékoztatják.Azon reklámeszközök, amelyek a vevőt az eladás helyén, annak közvetlen környezetében tájékoztatják. b.Az üzleten belüli reklámeszközökAz üzleten belüli reklámeszközök 4.Melyek az eladáshelyi reklám fő funkciói? a.Figyelemfelkeltés, emlékeztetés, információnyújtás, meggyőzés, hangulatteremtés, impulzuskeltésFigyelemfelkeltés, emlékeztetés, információnyújtás, meggyőzés, hangulatteremtés, impulzuskeltés b.Figyelemfelkeltés, meggyőzés, emlékeztetésFigyelemfelkeltés, meggyőzés, emlékeztetés

14 FOGALOM Részellenőrzés, visszacsatolás 2 1. korszak (Kr. e ) 3, 5, 6, 7 2. korszak ( ) 1, 2, 10 4.korszak (1945-napjainkig)9 1.első sajtóreklám 2.első hirdetési újság és plakát 3.agyagtáblára festett felíratok 4.plakátművészet 5.papirusztekercs 6.amforák 7.cégérek 8.hirdetőoszlopok 9.rádió, TV, Internet 10. könyvnyomtatás feltalálása 3.korszak ( ) 4, 8 Melyik korszakhoz illesztenéd az egyes eszközöket? Írd le a füzetedbe az általad helyesnek tartott csoportosítást! Ha végeztél nyomd le a PageDown billentyűt!

15 FOGALOM Új ismeretek feldolgozása 1. AIDA 16. diaAIDA 2. Színek 20. diaSzínek 3. Forma 26. diaForma 4. Mozgás 30. diaMozgás 5. Személyes ajánlás 32. diaSzemélyes ajánlás 6. Auditív elemek és a szöveg 35. diaAuditív elemek és a szöveg 7. Tekintetfogó 39. diaTekintetfogó

16 FOGALOM 16 Az óra elején megismerkedhettél az AIDA kifejezéssel. Biztosan ismerős a név de most másról van szó! Nézzük csak! Figyelemfelkeltés Érdeklődés fenntartása Vágyébresztés Cselekvés A I D A Attention Interest Action Desire

17 FOGALOM 17 Az AIDA modell azt mutatja be, hogy miként jut el a vásárló a reklám hatására a vásárlásig. Az üzletekben a vevőket igyekeznek a látvány révén megragadni és felkelteni a figyelmüket. Ennek több tényezője is van. Ezek: Szín Forma Mozgás Személyes ajánlás Auditív elemek, szöveg Tekintetfogó Ismerkedjünk most meg ezekkel egy kicsit bővebben! A FIGYELEMFELKELTÉS ESZKÖZEI

18 FOGALOM 18 A következő dián látsz két plakátot. Próbáld meg kitalálni, hogy az egyes plakátokon mivel keltették fel a fogyasztók figyelmét és hogyan próbáltak vágyat ébreszteni bennük?

19 FOGALOM 19 figyelemfelkeltés vágykeltés

20 FOGALOM 20 Idézet elolvasása után válaszolj a kérdésre! „Halványlila gőzöm sincs róla, miként törhetnék ki a szürke hétköznapokból, és elönt a sárga irigység, amikor olyanokkal találkozom, akiknek ez sikerült. A fejemet tenném rá, hogy a T-Mobile két arculati alapszíne részben pszichológiai alapon nemekre „belőve” lett kiválasztva, hiszen a szürke férfias, míg a rózsaszín nőies. Dichter, hatvanas évekbeli kísérletében főzetett egy nagy adag kávét, szétosztotta azt sötétbarna, piros, kék, és sárga kancsókba, majd arra kérte a kísérleti személyeket, hogy kóstolják meg a „négy” kávét, majd minősítsék erősségüket, valamint zamatukat. A megkérdezettek 73 %-a barna kancsó tartalmát „túl erősnek”, 84%-uk a pirosét „igen zamatosnak”, 79 %-uk a kékét „enyhének”, 87 %-uk a sárgáét „túl gyengének” találta.” SZÍNEK (Végné Faddi Andrea: Marketingkommunikáció 60. old.)

21 FOGALOM 21 Döntsd el az alábbi állítás helyességét! A színek önmagukban is alkalmasak arra, hogy a fogyasztókból különféle hatást váltsanak ki. igaz hamis

22 FOGALOM 22 Piros, vörös: figyelemfelkeltő, jelentése agresszivitás, harc, szerelem, forróság. Nagy felületen idegesítő. Narancs és sárga: jelentése dinamizmus, fiatalság, nyár, kaland, jólét. Kék: jelentése a boldogság, biztonság, stabilitás, megnyugvás. Pénzügyi hirdetések kedvenc alapszíne, de megjelenik a műszaki cikkeknél, mosószereknél is. Zöld: jelentése a megújulás, tavasz, természet, frissesség, egészség, békesség. A kék és zöld együtt gyakori a light termékek reklámjánál.

23 FOGALOM 23 Fehér: a tisztaság, megújulás, szűziesség, de egyben üresség, unalom, kilátástalanság is. Színátmenetként jelenik meg alapszínből kiindulva, távlat, perspektíva. Fekete és mélyebb tónusok jelentése: halál, vereség, veszélyes környezet, félelem, reménytelenség. Fehérrel, pasztellszínnel eleganciát, pirossal férfiasságot, arannyal gazdagságot jelent.

24 FOGALOM 24 Valószínű, hogy találkoztál már az üzletekben a következő termékekkel! Emlékezz vissza a csomagolásukra és azok színére! alacsony kalóriájú tej (light) Coca Cola Olympos citromlé menta ízű fogkrém Kattints az ábrára! 1.kép 2.kép 3.kép 4.kép

25 FOGALOM 25 Kattints a fenti ábrákra! Tekintsd meg a képeket és próbálj meg válaszolni! 1. Miért különböző színűek a gyerekek? 2. Miért nem sötétebb a padozat? 3. Miért sötét a háttér? Válaszok 1. Az ellentétes színek együtt alkalmazva figyelemfelkeltőbbek. 2. A világos padló kiemeli a színesen csomagolt árucikkeket. 3. A vevő jobban látja a különböző TV-k képminőségét. A válaszokat a Page Down gomb megnyomásával kapod meg. 5.kép 6.kép 7.kép ellentét padozat háttér

26 FOGALOM 26 A vizuális észlelés másik hatáseleme a forma. Minden tárgy bizonyos mérhető fizikai terjedelemmel rendelkezik, amely vagy síkban, vagy térben helyezkedik el, és vonzhatja a tekintetet, például különleges, meghökkentő alakjánál fogva. Bizonyos formák más és más hatást váltanak ki az emberekben. A FORMA

27 FOGALOM 27 lendület, folyamatosság, nőiesség felhívás előretörés támadás erő figyelemfelhívás férfiasság stabilitás, állandóság, megbízhatóság, komoly műszaki tartalom A különböző formák és hatásuk Kör, ellipszis háromszög négyszög

28 FOGALOM 28 A formai különbségek jól alkalmazhatók önkiszolgáló boltokban, ahol az egyes árucsoportokat más-más formájú árujelző, irányító táblákkal látnak el. Ezzel a fogyasztó már a táblák formájából következtethet arra, hogy azon a részen milyen áru található. A formának fontos szerepe van a kirakati áruelhelyezésnél is, hiszen egy, a megszokottól eltérő kirakat vonzza a tekintetet.

29 FOGALOM 29 Feladat: Az alábbi képeken keress olyan formai elemeket, amelyek a figyelemfelkeltés célját szolgálják! (Nagyításhoz kattints a képre!) 8.kép 9.kép 10.kép 12.kép 11.kép

30 FOGALOM 30 Feladat: Nyisd meg az alábbi weblapot és figyeld meg, mire néztél oda először! A szín és a forma észlelése nem szakítható el a mozgástól. Környezetünk a mozgás révén válik élettel telivé. A reklám azzal válik igazán hatásossá, hogy mozgást viszünk bele. Nem véletlen az, hogy azok a médiák vonzzák leginkább az embereket, amelyekben a mozgás megjelenik. A MOZGÁS

31 FOGALOM 31 Egy–egy üzlet neon felirata sokkal kevésbé feltűnő, ha állandóan világít, mint amikor meghatározott idő szerint változik a fény. Hasonló a helyzet, ha a kirakatokban alkalmazzuk a mozgást, mint figyelemfelkeltő elemet. Különlegesek a motorikus szerkentyűkkel működtetett, mozgó kirakatok. A körbeforgó kis dobogók megállítják az arra járó embereket.

32 FOGALOM 32 A legkevesebb munkaerőt igénylő önkiszolgáló üzlet sem nélkülözheti az eladótérben jelenlevő eladót. Vannak viszont olyan területek, amelyeknél elengedhetetlen a bolti eladó jelenléte. Az eladószemélyzet igen lényeges befolyásoló tényezője a vásárlásnak. Az önkiszolgáló üzletekben, ahol az árunak képesnek kell lennie arra, hogy önmagát eladja, az eladó alapvetően tájékoztató funkciót tölt be. Azokban az üzletekben azonban, ahol feltétlenül fontos az eladó személyes közreműködése, ott megnő az eladó áruajánló szerepe. SZEMÉLYES AJÁNLÁS

33 FOGALOM 33 Az eladók személyisége meghatározó lehet a sikeres vásárlásban. Az alábbi hangfelvételen egy üzlet vásárlóinak véleményét hallgathatod meg az ott dolgozók munkájáról. Feladat: Nézd meg gyakorló munkahelyeden a Vásárlók könyvét! Gyűjtsd csokorba az olvasott bejegyzéseket!

34 FOGALOM 34 A következő filmen nézd meg, hogyan vélekedik egy kereskedő az eladó szerepéről az üzletben.

35 FOGALOM 35 Az üzletekben hallható zene alkalmas arra, hogy különböző érzelmeket váltson ki a vevőkben, és hangulatot teremtsen. Véleményed szerint, minden üzlettípusban így van ez? AUDITÍV ELEMEK ÉS A SZÖVEG

36 FOGALOM 36 Természetesen nem minden típusú boltban, áruházban alkalmazható, hiszen egy nagyforgalmú áruházban csúcsforgalom idején zavaró lehet. Ott ahol alkalmazható, a kellemes, halk zene vevőmarasztaló lehet. Egyre több üzletben terjed el a belső hangosítás, különösen a hipermarketekben és bevásárlóközpontokban veszik igénybe figyelemfelkeltés céljából. A bemondott reklámszövegeknél vigyázni kell arra, hogy a zene közben elhangzó szöveg ne legyen váratlan, vagy túl erős, mivel az rossz hatással van a vásárlókra. A modern szupermarketek már nagy technikai gyakorlatot szereztek abban, hogyan gyakoroljanak hatást fogyasztóikra.

37 FOGALOM 37 Egy egészen új eszköz, a rikkancs egy mozgásérzékelővel ellátott, interaktív információhordozó készülék. A ketyerét a polcokon helyezik el, és amikor valaki elmegy előtte, megszólítja. Például, azt mondja: "pszt, én XY termék vagyok, most hatalmas kedvezménnyel vihetsz el! Na, mehetünk?" Az áru megszólalása annyira meghökkentő, hogy biztosan megállítja azt, aki elmegy előtte, aki pedig megáll, az megnézi, hogy honnan jön a hang, vagyis a reklámozott termék felé fordítja a tekintetét.

38 FOGALOM 38 Feladat: Nyisd meg az alábbi weblapot és olvasd el az ott található „Reklám, ami megszólal „című cikket! bin/oregano/cikkek.cgi?siteidx=1&cikkidx=181 &checkstring= Erre biztosan odafigyel minden vevő!

39 FOGALOM 39 Feladat: Nézd meg az alábbi képeket! Miért érdekesek ezek a reklámfotók? Nagyításhoz kattints a képekre! Gyufafej-női fej Hajó-WC Talp-autó TEKINTETFOGÓ (BLICKFANG) 13.kép 14.kép 15.kép

40 FOGALOM 40 Az emberi találékonyság által létrehozott olyan különleges (néha humoros) szituáció, melyben a dolgok nem a megszokott rendjükben, nem a várakozásnak megfelelően kapcsolódnak egymáshoz. A blickfang a reklám figyelmet megragadó része, amely feltűnő, szembeötlő, harsány, néha akár kirívó is lehet. Célja, hogy a vevő figyelmét megragadja, és az árura irányítsa. Általában a kirakatok berendezésénél veszik igénybe, mint figyelemfelkeltő eszközt.

41 FOGALOM Ellenőrzés, visszacsatolás 1) Értelmezd az AIDA modell lényegét! Válasz 2) Miért van szükség hatáskeltésre? Válasz Próbáld megoldani a dián szereplő összes kérdést, a válaszod írd le a füzetedbe! Ha végeztél a Válasz gomb segítségével ellenőrizheted a munkádat!

42 FOGALOM Ellenőrzés, visszacsatolás 3)Sorold fel azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek segítségével az üzletekben a vevőket igyekeznek a látvány révén megragadni és felkelteni a figyelmüket! Válasz 4) Nevezz meg legalább három olyan területet az értékesítésben, ahol alkalmazzák a színek vevőbefolyásoló hatását! Válasz

43 FOGALOM Ellenőrzés, visszacsatolás 5) Miért fontos a bolt belső színeinek helyes megválasztása? Válasz 6) Elemezd a forma szerepét a fogyasztó befolyásolásában! Válasz

44 FOGALOM Ellenőrzés, visszacsatolás 7) Miért figyelemfelkeltőbb a villogó fény és a mozgó kirakat? Válasz 8) Milyen hallható elemekről hallottál, amelyek a vevő figyelmének felkeltésére alkalmasak? Válasz

45 FOGALOM Ellenőrzés, visszacsatolás 9)Ismertesd a blickfang fogalmát, célját! Válasz 10) Ismertesd az eladó személyes hatását a vásárlóra! Válasz

46 FOGALOM Összefoglalás Az előzőekben megismerkedhettél az AIDA modell lényegével. Megismerted azokat a legfontosabb hatáskeltő eszközöket, amelyek segítségével befolyásolhatjuk a vevőket. Megtudtad, hogy hol és hogyan tudjátok mindezeket alkalmazni gyakorlati munkátok során. Olvashattál olyan eszközökről, amelyekkel talán eddig még nem találkoztál gyakorlati munkád során.

47 FOGALOM Összefoglalás Biztosan elfáradtál, Játszunk egyet! Emlékszel még? AIDA Nézzük meg mit is jelent a gyakorlatban! Végezd el a következő feladatot! JÁTÉK

48 FOGALOM Összefoglalás A figyelemfelkeltés tényezői: 1) A szinek  boltbelső  áruelhelyezés  csomagolás  kirakat stb. 2) A forma  tájékoztatás  kirakat  áruelhelyezés  csomagolás stb. 16.kép 17.kép Nagyításhoz kattints a képekre!

49 FOGALOM Összefoglalás 3) A mozgás  Villogás  Mozgó kirakat  Áruelhelyezés stb. 4) Személyes ajánlás  Arckifejezés  Beszédkészség  Szakmai ismeret

50 FOGALOM Összefoglalás 5) Auditív elemek  Hangos hirdetés  Zene  egyéb 6) Tekintetfogó (blickfang)  Különleges  Érdekes  Szokásostól eltérő 18.kép Katt!

51 FOGALOM Értékelés Döntsd el a következő állítások helyességét! Kattints az általad helyesnek ítélt állításra!

52 FOGALOM 52 Kérdések és válaszok 2.) a. A színek nem befolyásolják a vásárlót.A színek nem befolyásolják a vásárlót. b. A színek önmagukban is alkalmasak arra, hogy a fogyasztókból különféle hatást váltsanak ki.A színek önmagukban is alkalmasak arra, hogy a fogyasztókból különféle hatást váltsanak ki. c. A színek kedvezőtlenül befolyásolják a vásárlókat.A színek kedvezőtlenül befolyásolják a vásárlókat. 1.) a. Az AIDA modell azt mutatja be, hogy miként jut el a vásárló a reklám hatására a vásárlásig.Az AIDA modell azt mutatja be, hogy miként jut el a vásárló a reklám hatására a vásárlásig. b. Az AIDA modell azt mutatja meg, hogy miként reklámozzuk a terméket.Az AIDA modell azt mutatja meg, hogy miként reklámozzuk a terméket. c. Mindkét válasz helyesMindkét válasz helyes

53 FOGALOM 53 Kérdések és válaszok 3.) a. Az áruk elhelyezésénél nem fontos a színek helyes alkalmazása, hiszen nem befolyásolja a vevőket.Az áruk elhelyezésénél nem fontos a színek helyes alkalmazása, hiszen nem befolyásolja a vevőket. b. Az áruk elhelyezésénél fontos lehet a színek helyes alkalmazása, hiszen ha az azonos színű termékből nagyobb tömeget helyeznek el egy helyre, azzal elérhető, hogy az azonos színű „folt” jól vonzza a tekintetet.Az áruk elhelyezésénél fontos lehet a színek helyes alkalmazása, hiszen ha az azonos színű termékből nagyobb tömeget helyeznek el egy helyre, azzal elérhető, hogy az azonos színű „folt” jól vonzza a tekintetet. c. Azonos színű termékből nem érdemes nagyobb tömeget elhelyezni, mert zavarja a vásárlót.Azonos színű termékből nem érdemes nagyobb tömeget elhelyezni, mert zavarja a vásárlót. 4.) a. A formának nincs szerepe a kirakatok berendezésénél, hiszen a fogyasztó az árut nézi.A formának nincs szerepe a kirakatok berendezésénél, hiszen a fogyasztó az árut nézi. b. A tájékoztató táblák formája nem utal az árura.A tájékoztató táblák formája nem utal az árura. c. Egyes árucsoportokat más-más formájú árujelző, irányító táblákkal látnak el. Ezzel a fogyasztó már a táblák formájából következtethet arra, hogy azon a részen milyen áru található.Egyes árucsoportokat más-más formájú árujelző, irányító táblákkal látnak el. Ezzel a fogyasztó már a táblák formájából következtethet arra, hogy azon a részen milyen áru található.

54 FOGALOM 54 Kérdések és válaszok 5.) a. Azok a médiák vonzzák leginkább az embereket, amelyekben a mozgás megjelenik.Azok a médiák vonzzák leginkább az embereket, amelyekben a mozgás megjelenik. b. A mozgás nem játszik szerepet a figyelemfelkeltésben.A mozgás nem játszik szerepet a figyelemfelkeltésben. c. A mozgás egy olyan önálló hatáskeltő elem, amely elkülönül a színektől és a formától.A mozgás egy olyan önálló hatáskeltő elem, amely elkülönül a színektől és a formától. 6.) a. A személyes áruajánlás leginkább az önkiszolgáló üzletekben játszik kiemelkedő szerepet.A személyes áruajánlás leginkább az önkiszolgáló üzletekben játszik kiemelkedő szerepet. b. A személyes áruajánlás meghatározó szerepet játszik a fogyasztó befolyásolásában.A személyes áruajánlás meghatározó szerepet játszik a fogyasztó befolyásolásában. c. Mindkét állítás igaz.Mindkét állítás igaz.

55 FOGALOM 55 Kérdések és válaszok 7.) a. A rikkancs egy mozgásérzékelővel ellátott, interaktív információhordozó készülék.A rikkancs egy mozgásérzékelővel ellátott, interaktív információhordozó készülék. b. A rikkancs egy olyan bolti dolgozó, aki tájékoztatja a vevőket.A rikkancs egy olyan bolti dolgozó, aki tájékoztatja a vevőket. c. A rikkancs egy rikító színű árubemutató hely.A rikkancs egy rikító színű árubemutató hely. 8.) a. A blickfang egy közismert bulvárlap.A blickfang egy közismert bulvárlap. b. A blickfang a cég emblémája.A blickfang a cég emblémája. c. A blickfang a reklám figyelmet megragadó része, amely feltűnő, szembeötlő, harsány, néha akár kirívó is lehet.A blickfang a reklám figyelmet megragadó része, amely feltűnő, szembeötlő, harsány, néha akár kirívó is lehet.

56 FOGALOM 56 Kérdések és válaszok 9.) a. A kellemes, halk zene vevőmarasztaló lehet még a nagyforgalmú üzletekben is.A kellemes, halk zene vevőmarasztaló lehet még a nagyforgalmú üzletekben is. b. A kellemes, halk zene nem minden típusú boltban, áruházban alkalmazható.A kellemes, halk zene nem minden típusú boltban, áruházban alkalmazható. c. A zene nem befolyásolja a fogyasztót.A zene nem befolyásolja a fogyasztót. 10.) a. A kereskedelem nem nélkülözheti a különböző hatáskeltő eszközök alkalmazását az értékesítésben.A kereskedelem nem nélkülözheti a különböző hatáskeltő eszközök alkalmazását az értékesítésben. b. Az üzleteknek nincs szükségük hatáskeltésre, hiszen a vevőket nem tudja befolyásolni.Az üzleteknek nincs szükségük hatáskeltésre, hiszen a vevőket nem tudja befolyásolni. c. Egy hatáskeltő elem is elegendő a vevő befolyásolásában.Egy hatáskeltő elem is elegendő a vevő befolyásolásában.

57 FOGALOM % % Tudásod sajnos nem éri el a megfelelő szintet, javaslom, ismételd át az anyagot akár többször is % % Tudásod sajnos nem elég alapos, javaslom, ismételd át az anyagot még egyszer % Tudásod közepes szintű, tekintsd át, hogy melyik feladatot rontottad el és ismételd át, az ahhoz tartozó részeket % Tudásod jó szintű, bár még vannak hiányosságok, keresd ki, hogy melyik feladatot rontottad el, majd ismételd át a megfelelő részeket % % Gratulálunk, tudásod kiváló szintet ért el, folytasd a következő leckével! Javasolt százalékos határok

58 FOGALOM 58 IV.1. Fogalmak (visszautalás az új fogalmakra ) AIDA Rikkancs Blickfang

59 FOGALOM 59 IV.2. Irodalom Nyomtatott: Végné Faddi Andrea: Marketingkommunikáció, Műszaki Kiadó Gál-Hamburger-Kardos-Kisváradi-Mészáros-Sas: Piacbefolyásolás Kisváradi és Társa Kiadó 1999 Elektronikus: - Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum Képek\Jegyzet.amr bin/oregano/cikkek.cgi?siteidx=1&cikkidx=181&checkstring= –n a Szakképzési anyagok / Kereskedelem és marketing

60 FOGALOM 60 IV.3. Illusztrációjegyzék A felhasznált médiumok jegyzéke, és elérése: Videó: 11 Az eladó szerepe Animációk: 11 AIDA 22 Hatáskeltés 33 Az AIDA gyakorlati alkalmazása Hang: 11 A vevők véleménye Ábrák: 11 Formák és jelentésük Képek: 11 Light tej 22 Coca Cola 33 Olympos citromlé 44 Menta ízű fogkrém 55 Ellentétes színek 66 Padozat színe 7 7 Háttérszín Formai megjelenítés Gyufafej-női fej Hajó WC Talp-autó Színhatás Kirakati forma Blickfang

61 FOGALOM 61 Krajnyik Zsuzsanna

62 FOGALOM 62 Helyes válasz! Ügyes voltál!

63 FOGALOM 63 Rossz válasz, próbálkozz újra!

64 FOGALOM 64 1) Az AIDA modell azt mutatja be, hogy miként jut el a vásárló a reklám hatására a vásárlásig. 2) A vásárló befolyásolása érdekében. A különböző hatások erősíthetik, de gyengíthetik is a vásárló fogyasztási kedvét.

65 FOGALOM 65 3) Szín, forma, mozgás, személyes ajánlás, auditív elemek, szöveg, tekintetfogó 4) Áruelrendezés, boltberendezés, csomagolás, belső kép, arculatteremtés, kirakat, stb.

66 FOGALOM 66 5) A bolt falait a lehetőség szerint halvány pasztellszínre célszerű festeni, egyrészt hogy a fogyasztókat ne zavarja, másrészt a kihelyezett termékek és azok csomagolásának színe kerüljön előtérbe. Természetesen szakmánként különböző is lehet. 6) A formai különbségek jól alkalmazhatók önkiszolgáló boltokban, ahol az egyes árucsoportokat más-más formájú árujelző, irányító táblákkal látnak el. Ezzel a fogyasztó már a táblák formájából következtethet arra, hogy azon a részen milyen áru található. A formának fontos szerepe van a kirakati áruelhelyezésnél is, hiszen egy a megszokottól eltérő kirakat vonzza a tekintetet.

67 FOGALOM 67 7) A mozgás, így a fény villogása is vonzza a tekintetet, ezekre a hatásokra az emberek ösztönösen is odafigyelnek. 8) Hangos hirdetés, rikkancs, hangos padlómatrica.

68 FOGALOM 68 9) A blickfang a reklám figyelmet megragadó része, amely feltűnő, szembeötlő, harsány, néha akár kirívó is lehet. Célja, hogy a vevő figyelmét megragadja, és az árura irányítsa. 10) Az eladószemélyzet igen lényeges befolyásoló tényezője a vásárlásnak. Az önkiszolgáló üzletekben, ahol az árunak képesnek kell lennie arra, hogy önmagát eladja, az eladó alapvetően tájékoztató funkciót tölt be. Azokban az üzletekben azonban, ahol feltétlenül fontos az eladó személyes közreműködése, ott megnő az eladó áruajánló szerepe.


Letölteni ppt "FOGALOM 1 Az eladáshelyi reklám hatásmechanizmusa Az eladáshelyi reklám."

Hasonló előadás


Google Hirdetések