Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hidasi Balázs Gravity R&D BME-TMIT 2012. február 20. Budapest.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hidasi Balázs Gravity R&D BME-TMIT 2012. február 20. Budapest."— Előadás másolata:

1 Hidasi Balázs Gravity R&D BME-TMIT február 20. Budapest

2 Tartalom  Bevezetés  Idősorok  Idősor-osztályozás  Az alap ShiftTree algoritmus  Felépítés  Címkézés  Tanulás  Futási idő  Modellek értelmezése  Előnyök, hátrányok  Kiegészítések  Nyesés  Többszörös modellezés  Heurisztikák a tanulásban  Stream-ShiftTree  Futási idő csökkentés  Konfidenciák  Online tanulás  Modellek kombinálása  Néhány eredmény  Merre tovább?

3

4 Idősorok  Félig strukturált adatok  Idő szerinti rendezettség  Egy vagy több változó  Idősor-szerű adatok  Több időtengely  Jelen tárgyalásban:  Egy idő tengely  Egy vagy több változó  Változók egyenletes mintavétele

5 Motiváció  Olcsó szenzorok elterjedése  Jelentős mennyiségű idősor jellegű adat  Előtérbe kerülő alkalmazási területek  Nyomkövetés  Hangfelismerés  Gesztusfelismerés  Diagnosztika  Stb.

6 Idősorokhoz kapcsolódó feladatok  Előrejelzés  Klaszterezés  Szakaszok felismerése  Osztályozás  Stb.

7 Idősorok osztályozása  Klasszikus osztályozás, idősor bementtel  Ismert címkéjű példányokkal tanítás  Ismeretlen címkéjű pontok felcímkézése Modell Tanítás Modell Osztályozás

8 Idősor-osztályozó módszerek  Klasszikus módszerek  Változó(k) értékei függetlenek  Nem használja ki a struktúrát  Nem tudja kezelni az eltérő hosszakat  Példány alapú módszerek (1-NN (k-NN))  Valamilyen mérték használatával  Nincs tanulás  Nagyon lassú az osztályozás  Indexelés  Alacsony általánosító képesség  Nem kell sok tanítóminta  Rejtett Markov modellek (HMM)  Kell ismeret a problémáról (nem domain független)  Állapotátmenet mátrix, alap struktúra definiálása  Tanuláshoz sok minta kell

9 Célok  Modell alapú megoldás  Nagyobb általánosító képesség  Címkézés gyors  Viszont: több tanítóminta kell  Értelmezhető modell  Leírás az osztályokról  Bizalom az algoritmussal szemben  Kellő pontosság  Domain függetlenség  Szakértői tudás beépíthetősége

10

11 Általános koncepció  Nem idősor specifikus  Idősor  Más félig strukturált adat  Gráfok  Kurzor (szem)  Dinamikus attribútumok  Két kérdés  „Hova nézzünk?”  „Mit nézzünk?”  Operátor családok  EyeShifter Operator(s) (ESO)  ConditionBuilder Operator(s) (CBO)  Modell: egyszerű operátorok / szabályok sorozata  Elágazások lehetségesek F(x)

12 Koncepció alkalmazása idősorokra  Dinamikus attribútumok idősorokhoz  EyeShifter Operator (ESO): „Hova nézzünk?”  A szemet az időtengely mentén mozgatja  Az idősor egy meghatározott pontjához  Pl.: „Következő lokális minimum”, „100 egységgel előre”, etc.  Megj.: a hely függ(het) a teljes operátor sorozattól  ConditionBuilder Operator (CBO): „Mit nézzünk?”  Kiszámolja az attribútum értéket  Pl.: „Változó értéke”, „Ugrás hossza”, etc.  Bináris döntési fa, mint alap modell  Jól együttműködik a dinamikus attribútumok rendszerével  A gyökértől a levelekig tartó operátor sorozatok Súlyozott átlag F(x)

13 Egy csomópont felépítése ESO j V E változón CBO k V C változón CV < TV ? CV Θ Θ IH Child L Child R

14 Néhány példa operátor  ESO  Következő lokális maximum  Globális minimum  Vissza 25 egységgel  Legközelebbi szélsőértékre  CBO  Pontbeli érték  Pont körüli súlyozott átlag  Ugrás hossza  Értékek átlaga az átugrott tartományban

15 Címkézés szint ESOMax CBOSimple Felt: 2, szint ESONext(25) CBOSimple Felt: 0, szint 1. szint Levél Érték: 1,32432 Érték: -0, Érték: 1,89136 Érték: 2,15333 Érték: 2,97557

16 Modell tanulás  0. Operátor halmazok definiálása (ESO, CBO).  0. Üres gyökér csomópont felvétele, az összes tanítóminta hozzárendelése a gyökérhez. Minden mintánál a szem beállítása az idősor elejére. Gyökér berakása a kifejtési sorba.  1. A következő üres csomópont vétele a kifejtési sorból.  1.A. Ha teljesül a leállási feltétel, az aktuális csomópont legyen levél. GOTO 1.  1.B. Egyébként a csomópontba kerülő tanítóminták két részre bontása a legjobban szeparáló dinamikus attribútum szerint. (Csomópont tanulás.)  2. A kiválasztott ESO szerint a szem beállítása a tanítómintákon.  3. Két gyermek csomópont létrehozása, a mintahalmazok hozzárendelése, csomópontok hozzá vétele a kifejtési sorhoz. GOTO 1.

17 Csomópont tanulás  Kiindulási állapot  Szem az idősor elején  Előre definiált ESO halmaz  Lehetséges szem pozíciók

18 Csomópont tanulás  Előre definiált CBO halmaz  Elérhető dinamikus attribútumok  A lehetséges szem pozíciók „körül”  Minden ESO-CBO kombináció  Választunk egy…  Attribútumot  Küszöbértéket Ami minimalizálja a gyermek csomópontokban az osztályok eloszlásának entrópiáinak az összegét F(x)

19 Csomópont tanulás  Legjobb vágás kiválasztása  Szem mozgatása  Elérhető pozíciók megváltoznak! Minták kétfelé osztása Gyermek csomópontok létrehozása Homogén csomópont esetén leállás

20 Csomópont tanulás 20 Döntő 2,486220, , Feltételállító Szemtologató Definiált operátorok ES ESONextMax Ugrás a következő lokális maximumhoz ESONext100 Ugrás 100 hellyel előre ESOMax Ugrás a maximumhoz CBCBSimple Pontbeli érték visszaadása ESONextMax ESONext100 ESOMax CBOSimple ShiftTree Eddigi legjobb jóságérték: ESO: CBO: Feltétel: Eddigi legjobb vágás a csomópontban Jelen beállításnál a legjobb jóság érték: Jelen beállításnál a legjobb vágási feltétel: Eddigi legjobb rendezés: Inf 0, , , , , Inf 1, , , , , , Inf 00,805777Inf0, ,985078Inf ESONextMax CBOSimple -0, ESONext100 CBOSimple 0, ESONextMax -0, ESOMax CBOSimple 1,02775 ESONextMax - -0, F(x) M

21 Futási idő - elmélet  Címkézés:  Operátorfüggően lineáris az idősor hosszában  Lineáris a modell szintjeinek számában  Tanítás:  Csomópontonként  A rendezés miatt N*logN a csomópont mintáinak számában  Operátorfüggően lineáris az idősor hosszában  Lehetséges dinamikus attribútumok számában lineáris függés  Összességében  Függ a kialakult struktúrától  Függ a tanítópontok aktuális eloszlásától

22 Futási idő - gyakorlat  Címkézés: nagyon gyors  Tanítás: viszonylag gyors  A hossztól való függés nem mutatható ki  Nagyban függ a probléma nehézségétől  Függ a definiált operátoroktól  Lineárisan skálázódik

23 Modell értelmezés  Operátor függő!  Az adatok megértésében is segít  Pl.: CBF adatsor  3 osztály: Cylinder, Bell, Funnel  Cylinder a globális maximumban különbözik a másik kettőtől  Z-normalizált adatsor  Bell és Funnel közti különbség: vissza 25 egységet + zajszűrés (súlyozott átlag)  Melyik oldalon van a csúcs

24 Előnyök  Modell alapúság előnyei  Értelmezhető  Domain független  Szakértői tudás bevihető az operátorokon keresztül

25 Hátrányok  Alap operátorkészlet (és paramétereik) definiálása nem triviális  Túl sok operátor esetén belassulhat a tanulás  Modell alapúság hátrányai

26

27 Többváltozós idősorok kezelése  Az alap algoritmus működik többváltozóson  Változók értékeiből származtathatunk  CBE (Condition Builder Extension)  A CBO-k által számolt származtatott értékeket kombinálja  Pl.: Átlagolás  VVO (Virtual Variable operátor)  Az egyes változókból származtat virtuális változókat  Pl.: 2. és 3. változó különbsége

28 Nyesés  Utó- vagy előnyesés  Bizonyos ágak levágása  Kipróbált módszerek:  Szignifikancia alapú  Komplexitás-hibaarány  Egyszerű nyesés  A validációs halmazra legjobban illeszkedő részfa  Szintszám limit  Csomópontszám limit  Mintaszám limit  Bármilyen nyesés csak ront a hatékonyságon

29 Többszörös modellezés (MM) 1. szint ESONext(25) CBOSimple Feltétel1 2. szint Levél  Több optimális attribútum esetén  Az összeset kiválasztjuk, az összes szerint vágunk  Többszörös fát építünk  De csak ott sokszorozunk, ahol kell, nem az egész fát  Címkézés  Többségi szavazás  Vagy legjobb illeszkedés kiválasztása validációs halmazzal  Lassú, memóriaigényes  Korlátozás kell a maximális elágazás- és/vagy modellszámra  Javulás az eredményekben, de rossz a trade-off Az 1. optimális (25-öt előre) Ez is optimális (25-öt vissza) 1. szint ESOPrev(25) CBOSimple Feltétel2 2. szint Levél

30 Heurisztikák a tanításban  Vágási határtól legyenek a az attribútum értékek minél távolabb  Operátorok eltérő működési tartománya  Normalizálás  Átlagolás a negatív példák miatt nem jó  SM+  A határhoz legközelebbi pontok távolsága  SM++  Az összes pont távolsága a határtól  SM3+  SM+ és SM++ aránya  Az MM-nél jobb eredmények  SM+ a leghatékonyabb  Nem jelentős a számítási igény növekedés  Kombinálható az MM-mel  Mely vágásokat dobjuk el  MM használata itt már nem jelent javulást A B H = A / B a7a7 B H = SUM(ai) / B a8 a9 a10 a6 a1 a2 a3 a4 a5

31 ShiftForest: Modellek kombinálása  Több modell kombinálása a pontosság növelése végett  Értelmezhetőség általában elveszik  Kivéve, ha értelmes a modellek metszete  Boosting  Iteratív módszer:  Miden tanítómintához súly rendelése  Tanítás  Tanítóhalmazon (súlyozott) hiba mérése  Modellsúly kiszámítása  Hibásan osztályozott minták súlyának növelése  Problémák:  Kell nyesés, különben a tanítási hiba nulla  Kisebb adatsorokon nem feltétlenül működik (tökéletesen illeszkedő fa)  „XV” módszer  Véletlenszerű felosztása a tanítóhalmaznak  Első részen tanítás  Másodikon pontosság mérés  A modell súly a becsült pontosság érték

32 Futási idő csökkentése  Tanítás során attribútum választás  Célfüggvény minimalizálása  Célfüggvény tulajdonságai  Adott rendezés mellett minimumok csak az egybefüggő intervallumok szélén lehetnek  Minimum előre meghatározható  Nem léphetünk ki minimumnál, de…  Ha eléri, akkor csak 2-2 helyet kell vizsgálni a további rendezéseknél  Jelentősen csökken a célfüggvény értékének meghatározásának száma  Futási idő átlagosan 22,33%-kal csökkent  Pl.: FordB – 3636 tanítóminta:  214,94s  173,52s (-19,27%)  Pl.: CBF – 30 tanítóminta:  0,246s  0,145s (-41,18%)  Pl.: Beef – 30 tanítóminta  0,574s  0,517s (-9,9%)

33 Konfidenciák  Mennyire biztos a modellünk a kimenetben  Levél (csomópont) konfidencia  Pl. többségi osztály aránya a levélben (nyesés!)  Útvonal konfidencia  Osztályozási útvonalon a konfidenciák (súlyozott) összegzése  Egyfajta dinamikus nyesési eljárás

34 Online tanulás  Konfidenciák bevezetésével válik lehetővé  Teljes modellépítés helyett a modell kisméretű megváltoztatása  Konfidencia frissítés az egyes csomópontokban felhasználói visszajelzés alapján  Útvonal konfidencia, mint dinamikus nyesés  Arányok változásával változik a nyesés

35 Stream ShiftTree  Egy érdekes kiegészítés adatfolyamokban bizonyos jelek felismerésére  Idősorokon tanított ShiftTree modellt használ a felismerésre  Időablakos megoldás  A stream változójának értékei alapján frissül, hogy éppen hol vagyunk a fában  Visszafele ugrásokat nem támogatja  Elkeni a feldolgozáshoz szükséges számítási igényt  Főbb problémák  Alapjel elkülönítése az egyes osztályoktól

36 Stream ShiftTree példa  Attribútum előállítása  Ugorj a következő lokális maximumra (ESONextMax(1)),  és vedd a 2 sugarú környezet átlagát (CBOAVG(2))  Collector  5 hosszú FIFO sor  Activator  azt nézi, hogy az előző beérkezett érték lokális maximum-e  Bemenet: 234 Előző előtti érték: Előző érték: Beérkezett érték: Aktiválás Eredmény: 2,8 Attribútum érték kiszámítása

37

38 Teszteléshez használt adatok  UCR Time Series Database  20 adatsor  Különböző területekről  A nagy részük kis méretű  Time Series Classification Challenge 2007  20 adatsor  Különböző területekről  Csak vak tesztekhez  Ford Classification Challenge 2008  2 nagy méretű adatsor  Többváltozós adatok  EEG jelek  Hangfelismerés  Gesztusfelismerés

39 ShiftTree eredmények  Nincs optimalizálás  Alap operátorkészlet használata minden problémánál  Ford és UCR adatok  Kisebb adatsorokon nem hatékony

40 ShiftForest eredmények  Jelentős növekedés az alap algoritmushoz képest

41 Vak tesztek  Time Series Challenge adatsorán  Mintha részt vett volna a versenyben  Egy-egy futtatás a ShiftTree-vel és a ShiftForest-tel  Pontszám a helyezés alapján egy-egy problémánál  Eredmény:  13 beadott megoldással (kombinált módszerek) összevetve  ShiftTree 8., ShiftForest 6. helyen  De az első helyek száma a ShiftTree-nél és a ShiftForest-nél a legmagasabb  A kisebb adatsorokon teljesítenek rosszul

42 Algoritmus megbízhatósága

43

44 A ShiftTree története  Egyetemi feladat + hobbi projekt  2008 (februártól)  Május: első verzió és néhány teszt  Október: alap modell, kiterjedt tesztek  December: MM, nyesés, többváltozós  2009  Alkalmazási kísérletek (EEG adatokon)  Stream kiterjesztés kidolgozása  Egyéb kísérletek  Vak tesztek  2010  Heurisztikus tanítás  ShiftForest  Kísérleti módszerek  Új, fejlettebb implementáció  Futási idő csökkentő eljárások  2011 (áprilisig)  Konfidenciák  Online tanulás

45 Nyitott kérdések  Hogyan lehet tovább javítani a tanításon?  Inner boosting  Súlyozott MM  Valószínűségi modellek MM-nél  Hogyan lehet egy adatsorhoz jó operátorkészletet definiálni?

46 Kutatási irányok  Tanítás fejlesztése  Az alapelv kiterjesztése  Gráfok  Többdimenziós idősorok (képek, videók)  Más félig strukturált adatok  Más modell használata  Neurális háló szerű megoldás  Alkalmazás

47 Köszönöm a figyelmet! További ShiftTree-vel kapcsolatos kutatási anyagok az oldalamon:


Letölteni ppt "Hidasi Balázs Gravity R&D BME-TMIT 2012. február 20. Budapest."

Hasonló előadás


Google Hirdetések