Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása."— Előadás másolata:

1 2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása

2 Bemutatkozás • 1999: PTE-KTK, • 2006: Pollack M. – minőségügyi szakember • október óta dolgozom, előbb mint minőségügyi munkatárs, majd minőségirányítási vezetőként • Tanfolyamok: SGS, TÜV, Szenzor • Elérhetőségem: Bércesi Krisztina2

3 Mit jelent a minőségirányítás? • Az ISO egy „klubtagság” • Miért pályázunk a tagságra? – Mi is szeretnénk a csoporthoz (elithez) tartozni. – Nem szeretnénk lemaradni üzletről… – Ismerni szeretnénk azt a nyelvet, amit egyre többen beszélnek Bércesi Krisztina3

4 „Játékszabályok” • Írd le a saját működésed szabályait (dokumentáció) • Segíthet egy tanácsadó • Válassz auditort, és mutasd meg, mit írtál le • Mielőtt vizsgára mész, gyakorolj, tartsd be a leírt szabályaid • Vizsgázz le! • Továbbra is dolgozz a leírt szabályaid szerint, mert az ellenőr (elvileg) bármikor rád nyithatja az ajtót Bércesi Krisztina4

5 „Szépséghibák” • Ne felejtsd el a felkészítési díjat, a vizsgadíjat és a folyamatos „klubtagsági” díjat kifizetni! • Az ellenőr (auditor) és az ajánló (tanácsadó) részben/egészében a klubtagsági díjakból él, s aki megbukik, az tovább nem fizet… Bércesi Krisztina5

6 Nyitott kérdések… • Mennyit vállaljunk be a rendszer építésekor? • Ki lehet jó tanácsadó? • Mi a jobb? Átcsúszni a vizsgán egy korábbi időpontban, vagy később jobb eredményt elérni? • Mennyire működhet szabványosan egy informatika cég, egy alapvetően projektekre épülő szervezet? Bércesi Krisztina6

7 Rendszerépítés egy informatikai cégnél

8 A Társaság bemutatása • Jellemzők: – 2007-ben alakult vállalkozás – 50 fő – 2 telephelyen • Tevékenységek: – szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása – Informatikai tanácsadás – felhasználói oktatás – rendszerintegráció – help-desk szolgáltatás Bércesi Krisztina8

9 Kérdések • Szükségünk van minőségirányítási rendszerre? Ha igen, akkor miért van szükségünk rá? • Van-e fedezet a felmerülő költségekre? (rendszerépítés, fenntartás) • A piacon, ahol tevékenykedünk, van-e fizetőképes kereslet a minőségi, ezért drágább, termékeinkre? • Tudunk-e majd egy szabályozott környezetben kreatív munkát végezni? Bércesi Krisztina9

10 Indokok a rendszer mellett • Piaci szereplők bizalmának fokozása (Még nincsenek referenciák) • Folyamatok azonosítása • Közbeszerzés • Megmutatni, hogy a Társaság hosszútávon akar és képes megfelelni a vele szemben támasztott minőségi követelményeknek • Készségek, képességek Bércesi Krisztina10

11 Felkészítő és a tanúsító szervezet kiválasztása • Indokok a felkészítő cég mellett: – Korábbi ismeretség – Szakmai referenciák • Indokok a tanúsító cég mellett: – Elfogadott az informatikai piacon – Nagy név és múlt Bércesi Krisztina11

12 Helyzetfelmérés 1.Jelenlegi folyamatok feltérképezése – Szakmai folyamatok: szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása, informatikai tanácsadás, bevezetés és terméktámogatás, felhasználói oktatás, rendszerintegráció, help-desk szolgáltatás – Üzleti folyamatok: marketing, ajánlatkérés, ajánlatadás, szerződéskötés, megrendelés, beszerzés – Egyéb folyamatok: átadás-átvétel, reklamációk kezelése, személyi és tárgyi feltételek biztosítása a munkavégzéshez Bércesi Krisztina12

13 Helyzetfelmérés 2.További, a szabvány által megkövetelt folyamatok definiálása •Dokumentumok kezelése ( szabványpont) •Feljegyzések kezelése ( szabványpont) •Belső auditok tervezése és végzése ( szabványpont) •A nem megfelelő termék kezelése (8.3. szabványpont) •Helyesbítő tevékenység ( szabványpont) •Megelőző tevékenység ( szabványpont) 3.Folyamatok közti kapcsolatrendszer meghatározása Bércesi Krisztina13

14 Helyzetfelmérés Bércesi Krisztina14

15 Helyzetfelmérés 4.Használatban lévő munkautasítások, nyomtatványok összegyűjtése •megrendelésekhez és az ajánlatkérésekhez egy céges jellemzőkkel ellátott sablon •szerződéskötésekhez egy ügyvéd által készített, jogi szövegblokkokat tartalmazó sablont •MS Outlook feladatkiosztás Bércesi Krisztina15

16 Kockázatok azonosítása - kezelése • Elkötelezettség kialakulása – oktatások, szakmai tréningek • Új szakmai eljárások megértése, betartása, „jósága” - oktatások, belső auditok • Többlet terhek vállalása Bércesi Krisztina16

17 Rendszerépítés folyamata 1.Részletes munkaterv kidolgozása Szervezeti felépítés definiálása: fontosabb szerepek, munkakörök funkcionális és függőségi kapcsolatait mutatja Bércesi Krisztina17

18 1. Részletes munkaterv kidolgozása • Feladatok, felelősök, határidők kijelölése – Felkészítő tanácsadó - A folyamatok minőségirányítási felmérése és a vonatkozó szakmai és módszertani ajánlások, utasítások kidolgozása; Kézikönyv és eljárások – Minőségirányítási vezető – minőségcélok, mérhető minőségjellemzők és hozzá tartozó cselekvési tervek; Kézikönyv és eljárások – Ügyvezető igazgató - minőségpolitika Bércesi Krisztina18

19 1. Részletes munkaterv kidolgozása – Szakmai igazgató – szakmai anyagok felülvizsgálata – Minőségügyi megbízott – MIR gyakorlati alkalmazása, belső kommunikáció erősítése – Projekt asszisztens – MIR gyakorlati alkalmazása – Belső auditor – Független auditor Bércesi Krisztina19

20 1. Részletes munkaterv kidolgozása • Költségszámítás: A minőségirányítási rendszer építéséhez jelentős, egyszeri beruházásra nincs szükség. A költségek a humán költségekből, a felkészítő tanácsadó és a független auditáló szervezet díjából tevődnek össze Bércesi Krisztina20

21 2. Dokumentumok elkészítése • Dokumentum szintek meghatározása (elektronikus kezelés) Bércesi Krisztina21

22 2. Dokumentumok elkészítése • Minőségpolitika • Minőségirányítása kézikönyv • Folyamatszabályozások (eljárások) • Sablonok, formanyomtatványok • Munkaszerződések • Munkaköri leírások: A Társaság vezetőinek és munkatársainak feladatait, felelősségét és hatáskörét az adott beosztásra vonatkozó munkaköri leírások határozzák meg Bércesi Krisztina22

23 3. Oktatások – Ügyvezető igazgató – Minden munkatárs – Minőségügyi megbízottak – Belső auditorok – Új belépők Bércesi Krisztina23

24 4. Próbaüzem – Rendszerüzemeltetés • tanúsító audit előtt 3 hónap • milyen projektek, témák kerülnek bevonásra? – Belső auditok - Vállalat szintű auditterv alapján • Időpont egyeztetés • Kérdőív összeállítása • Audit – jegyzőkönyv • Enyhe és súlyos nemmegfelelőségek • Eredmények értékelése – helyesbítő vagy megelőző folyamatok indítása • Ismételt audit • Lezárás Bércesi Krisztina24

25 Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Audit: Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek. Auditprogram: egy meghatározott időtartamra tervezett, meghatározott célra irányuló egy audit vagy több audit együttese. Auditkritériumok: Előirányzatok, eljárások vagy követelmények összessége. Auditbizonyíték: Az auditkritériumokra vonatkozó, ellenőrizhető feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb információ Bércesi Krisztina25

26 Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Az audit megállapítása: Az összegyűjtött auditbizonyítékok és az auditkritériumok összehasonlító kiértékelése. Az audit következtetése: Az auditnak az auditcsoport által, az audit céljának és az audit valamennyi megállapításának figyelembevételével összeállított végeredmény. Az audit ügyfele: Az auditot kérő szervezet vagy személy- Auditor: Személy, akinek megvannak a bizonyított személyi tulajdonságai és felkészültsége audit végzésre. Auditterv: Az audittal kapcsolatos tevékenységek intézkedések leírása. Az audit területe: Az audit terjedelme és határai Bércesi Krisztina26

27 Külső audit • Második fél általi audit (vevői audit) – pl. autóipar • Tanúsító audit – 1-2 nap – szervezet méretétől, telephelyek számától függően – Auditterv: • Nyitó értekezlet: megbeszélés a vezetőség képviselőivel • Részletes időbeosztás a vizsgált területekkel • Dokumentáció elkészítése • Záró értekezlet Bércesi Krisztina27

28 Bércesi Krisztina28 Kérdések? Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések