Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde."— Előadás másolata:

1 Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde

2 EU igény • A hazai ICT szektor a GDP kb. 11%-át adja • A foglalkoztatottak 10-12%-a „informatikai szakember” Dr. Dobay Péter, PTE Közgazdaságtudományi Kar • „alacsonyan képzett munkaerőből válogatni lehet, de a magas szakképzettséggel rendelkező informatikusokból komoly hiány mutatkozik” • A munkaerőpiac a „profi fejlesztők-mérnökök” világától az “információt-menedzselő-alkalmazók” felé tart

3 Tények • Ausztriában komoly hiány van IT-szakemberekből és a helyzet az előrejelzések alapján még súlyosabbá válhat. Évi emberrel több kellene. (2009) • A helyzet Németországban a legrosszabb, ahol a gazdasági válság kellős közepén is mintegy 20 ezer képzett IT állás vár betöltetlenül. (2010) • Magyarországon nincs elég IT-szakember, a legtöbben nem elég képzettek, ráadásul az oktatási programok sem felelnek meg a piaci igényeknek (IDC felmérés, 2007.) • Európa számára égető kérdés a megfelelően képzett IT munkaerő képzése

4 A jelen és a jövő • Kétségbe esett megoldások: – ECDL és hasonló tanfolyamokkal növelni az „eSkill” szintet • Megdöbbentő valóság: – USA 58 ezer vízumot kínált 2006-ban ICT foglalkozási munkakörökben • Előrejelzés – 2015-re mintegy 384 ezer információ- és kommunikációtechnológiai szakember fog hiányozni a munkaerőpiacról – 2015-re az EU-ban meghirdetett állások csupán 10%-ánál nem kell informatikai ismeret CeBIT

5 Konklúzió • „Öt éven belül súlyos informatikai tudáshiány elé nézhetnek az európai országok, ha az oktatási rendszer nem alkalmazkodik az IT fejlődési üteméhez” (MTI jelentés, 2010.)

6 Elgondolkodtató… •European e-Skills Association: “…A következő öt évben minden ötödik munkavállalótól magas szintű ICT készségeket fognak elvárni a munkahelyen. Ezek birtoklása normává fog válni az egyszerűbb munkakörökben is a jövő tudástársadalmában” •G. Verheugen, a Europa Bizottság alelnöke 2007-ben kijelentette: „Innovation starts with people and this is why e-skills are important. They are not just pure technical skills: successful innovation in ICT requires also cross-disciplinary, cognitive and problem-solving skills as well as an understanding of the fundamentals of business. …A highly skilled and adaptable workforce will be the foundation for Europe’s competitiveness and prosperity in the 21st century.” •EUROSTAT Report „37% of European citizens have no computer skills whatsoever, while only 22% seem to be acquainted with a wide range of computer activities. A lack of basic e- skills will prevent these people from participating fully in the 21st knowledge-based economy and society.” Daimler AG vezetője : „ kb. 2-10%-os szakember-hiánnyal számolunk 2015-ig, információrendszerek, információ-menedzsment és hasonló területeken”

7 IT képzés kontra informatikai képzés • Jelenlegi informatikai képzések – Programtervező informatikus – Gazdasági informatikus – Mérnök informatikus

8 Programtervező informatikus • BA szinten: – Az értelmiségi modulban tanul: – Európai uniós ismeretek – Minőségbiztosítás – Közgazdasági alapismeretek – + matematikai és programozói ismeretek • MA szinten: – A képzés kb %-a: Matematika, számítástudomány – A képzés min. 4 – max. 7%-a: szervezési és menedzsment ismeretek, vezetői kontrolling, minőségbiztosítás IT képzés kontra informatikai képzés

9 Gazdasági informatikus • BA szinten: – Programfejlesztés, rendszerfejlesztés, adatbázisok, gazdasági alkalmazások adaptációja, gazdasági problémák felismerése, informatikai rendszerek és a szervezet menedzselése, gazdasági alkalmazások üzemeltetése, szakértői rendszerek, intelligens megoldások alkalmazása • MA szinten – Természettudományos alapismeret 6-8% – Gazdasági és humán alapismeret 8-16% – A szakmai modulban 1-2 választható tárgy: • Tudásmenedzsment, projekttervezés, vállalatirányítás IT képzés kontra informatikai képzés

10 Mérnök informatikus • MA szinten – A képzés kb %-a: Matematika, fizika, rendszerszemlélet – A képzés kb. 8-12%-a: Mikroökonómia, minőségbiztosítás, jogi és menedzsment ismeretek, ergonómia, kommunikációelmélet • BA szinten: hasonló szervezés, mint MA-n IT képzés kontra informatikai képzés

11 Információtechnológia MA • A képzés célja olyan információs szakemberek képzése, akik kapnak – Informatikai ismereteket – gazdasági ismereteket – vállalkozástervezési ismerteket – projektmunka személetet

12 Megoldás • Most: A szakma megteremtette saját képzéseit IT területen: „IT-akadémiák” • NetAcademia: IT Factory képzése • T System: Train IT Program • CISCO, • Microsoft, • ORACLE, • IBM, • SAP … • Jövőben: IT képzés indítása a felsőoktatásban

13 IT KÉPZÉS

14 Open University Malaysia Prof. Dr. Mansor Fadzil Prof. Anuwar Ali

15 Master of IT képzés • A képző intézmény: Open University Malaysia • A képzés szervezője: Eszterházy Károly Főiskola  OUM-EKF Learning Centre • Képzési forma: Távoktatás • Képzés nyelve: angol • Képzési idő: 4 félév

16 Gyakorlatban • Malaysia-ból származó tananyagok • Önálló tananyag elsajátítás elearninges támogatással • Egri tanárok segítenek a felkészülésben • Vizsgahelyszín: Eger •  eredmény: mester szintű Maláj IT diploma

17 Database SystemsAdatbázis fejlesztés és üzemeltetés Java Programming LanguagesProgramozás Javaban Algorithm and Data StructureAlgoritmusok Web Application DevelopmentWebprogramozás Masters ProjectWebfejlesztés Networking Technologies and Web SecurityWebbiztonság Multimedia TechnologyMultimédiafejlesztés Information System PlanningRendszertervezés Software EngineeringSzoftverfejlesztés Computer Architecture and OSSzámítógép architektúrák

18 Magyarországi nyelvvizsga helyzet • Nyelvvizsga hiány miatt át nem adott diplomák: (2010) – Budapesti Gazdasági Főiskola: 75% – Pécsi Tudományegyetem:45% – ELTE: 17% – Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem: 50% – Kaposvári Egyetem: 50%

19 Megoldás • Magyar nyelvű oktatás a korszerű maláj képzési rendszerre alapozva • Közös diploma kiadásával záruló master képzés • Tananyag adaptálás: pályázati forrásból

20 Projekt • 2 maláj master szak anyagának adaptációja magyar nyelvre – Információtechnológia MA (Mater of IT) – Pedagógiai-technológiai rendszertervező (Mater of IT Design) • Várható eredmények: – 62 darab elektronikus tananyag fejlesztése – 8 kredit idegen nyelven kerül beépítésre a képzésbe – 2 master szak akkreditációja közös diploma kiadással

21 Köszönöm a figyelmet! Lengyelné dr. Molnár Tünde


Letölteni ppt "Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde."

Hasonló előadás


Google Hirdetések