Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban"— Előadás másolata:

1 Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban
Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde

2 EU igény A hazai ICT szektor a GDP kb. 11%-át adja
A foglalkoztatottak 10-12%-a „informatikai szakember” Dr. Dobay Péter, PTE Közgazdaságtudományi Kar „alacsonyan képzett munkaerőből válogatni lehet, de a magas szakképzettséggel rendelkező informatikusokból komoly hiány mutatkozik” , 2008. A munkaerőpiac a „profi fejlesztők-mérnökök” világától az “információt-menedzselő-alkalmazók” felé tart Kis és középvállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy az ICT egyetlen területére szakosodott emberek sokaságát alkalmazzák ők IT szakembereket keresnek

3 Tények Ausztriában komoly hiány van IT-szakemberekből és a helyzet az előrejelzések alapján még súlyosabbá válhat. Évi emberrel több kellene. (2009) A helyzet Németországban a legrosszabb, ahol a gazdasági válság kellős közepén is mintegy 20 ezer képzett IT állás vár betöltetlenül. (2010) Magyarországon nincs elég IT-szakember, a legtöbben nem elég képzettek, ráadásul az oktatási programok sem felelnek meg a piaci igényeknek (IDC felmérés, 2007.) Európa számára égető kérdés a megfelelően képzett IT munkaerő képzése

4 A jelen és a jövő Kétségbe esett megoldások: Megdöbbentő valóság:
ECDL és hasonló tanfolyamokkal növelni az „eSkill” szintet Megdöbbentő valóság: USA 58 ezer vízumot kínált 2006-ban ICT foglalkozási munkakörökben Előrejelzés 2015-re mintegy 384 ezer információ- és kommunikációtechnológiai szakember fog hiányozni a munkaerőpiacról 2015-re az EU-ban meghirdetett állások csupán 10%-ánál nem kell informatikai ismeret 2010. CeBIT

5 Konklúzió „Öt éven belül súlyos informatikai tudáshiány elé nézhetnek az európai országok, ha az oktatási rendszer nem alkalmazkodik az IT fejlődési üteméhez” (MTI jelentés, 2010.)

6 Elgondolkodtató… European e-Skills Association: “…A következő öt évben minden ötödik munkavállalótól magas szintű ICT készségeket fognak elvárni a munkahelyen. Ezek birtoklása normává fog válni az egyszerűbb munkakörökben is a jövő tudástársadalmában” G. Verheugen, a Europa Bizottság alelnöke 2007-ben kijelentette: „Innovation starts with people and this is why e-skills are important. They are not just pure technical skills: successful innovation in ICT requires also cross-disciplinary, cognitive and problem-solving skills as well as an understanding of the fundamentals of business. …A highly skilled and adaptable workforce will be the foundation for Europe’s competitiveness and prosperity in the 21st century.” EUROSTAT Report „37% of European citizens have no computer skills whatsoever, while only 22% seem to be acquainted with a wide range of computer activities. A lack of basic e-skills will prevent these people from participating fully in the 21st knowledge-based economy and society.” Daimler AG vezetője: „ kb. 2-10%-os szakember-hiánnyal számolunk 2015-ig, információrendszerek, információ-menedzsment és hasonló területeken” European e-Skills Association ICT ipar vezető szervezeteit és a felhasználói közösségeket reprezentáló testület

7 IT képzés kontra informatikai képzés
Jelenlegi informatikai képzések Programtervező informatikus Gazdasági informatikus Mérnök informatikus

8 IT képzés kontra informatikai képzés
Programtervező informatikus BA szinten: Az értelmiségi modulban tanul: Európai uniós ismeretek Minőségbiztosítás Közgazdasági alapismeretek + matematikai és programozói ismeretek MA szinten: A képzés kb %-a: Matematika, számítástudomány A képzés min. 4 – max. 7%-a: szervezési és menedzsment ismeretek, vezetői kontrolling, minőségbiztosítás

9 IT képzés kontra informatikai képzés
Gazdasági informatikus BA szinten: Programfejlesztés, rendszerfejlesztés, adatbázisok, gazdasági alkalmazások adaptációja, gazdasági problémák felismerése, informatikai rendszerek és a szervezet menedzselése, gazdasági alkalmazások üzemeltetése, szakértői rendszerek, intelligens megoldások alkalmazása MA szinten Természettudományos alapismeret 6-8% Gazdasági és humán alapismeret 8-16% A szakmai modulban 1-2 választható tárgy: Tudásmenedzsment, projekttervezés, vállalatirányítás

10 IT képzés kontra informatikai képzés
Mérnök informatikus MA szinten A képzés kb %-a: Matematika, fizika, rendszerszemlélet A képzés kb. 8-12%-a: Mikroökonómia, minőségbiztosítás, jogi és menedzsment ismeretek, ergonómia, kommunikációelmélet BA szinten: hasonló szervezés, mint MA-n

11 Információtechnológia MA
A képzés célja olyan információs szakemberek képzése, akik kapnak Informatikai ismereteket gazdasági ismereteket vállalkozástervezési ismerteket projektmunka személetet

12 Megoldás Most: A szakma megteremtette saját képzéseit IT területen: „IT-akadémiák” NetAcademia: IT Factory képzése T System: Train IT Program CISCO, Microsoft, ORACLE, IBM, SAP … Jövőben: IT képzés indítása a felsőoktatásban

13 IT képzés

14 Open University Malaysia
4/2/2017 5:49 PM Open University Malaysia Prof. Anuwar Ali Az Eszterházy Károly Főiskola rendkívül szoros szakmai és tudományos kapcsolatokat ápol az Open University Malaysia-val, a nemzetközi távoktatás egyik kiemelkedő intézményével. A két intézmény közötti majdnem évtizednyi együttműködés, ami eddig főként közös konferenciák szervezésében és közös kutatási projektek végrehajtásában nyilvánult meg, újabb mérföldkőhöz érkezett április 12 és15 között intézményünkben fogadtuk Prof. Emeritus Anuwar Ali urat, az Open University Malaysia elnökét, Prof. Dr. Mansor Fadzil urat, az OUM elnök helyettesét, illetve, Kamariah Mohd Noor asszonyt, az OUM Tanulmányi Osztálya vezetőjét. A látogatás célja az Open University Malaysia Főiskolánkon keresztül ajánlandó képzése létrehozását szabályozó szerződés aláírása, illetve a képzés beindításával kapcsolatos tennivalók egyeztetése volt. A szerződés értelmében az EKF Malay Learning Centre (Maláj Képzési Központ) néven képzési helyszínt biztosít az Open University Malaysia mester szintű programjainak lebonyolítására. A kérdéses képzés két területen: Nemzetközi Gazdálkodás (Master of Business Administration), illetve Információ Technológia (Master of Information Technology) valósul meg. A Főiskola képzés szervezési és képzéskoordinációs feladatok ellátásával, továbbá a képzés egri lebonyolításához szükséges humán erőforrás és infrastruktúra biztosításával járul hozzá a szerződésben vállalt feladatai teljesítéséhez.   Prof. Dr. Mansor Fadzil © Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.

15 Master of IT képzés A képző intézmény: Open University Malaysia
A képzés szervezője: Eszterházy Károly Főiskola OUM-EKF Learning Centre Képzési forma: Távoktatás Képzés nyelve: angol Képzési idő: 4 félév

16 Gyakorlatban Malaysia-ból származó tananyagok
Önálló tananyag elsajátítás elearninges támogatással Egri tanárok segítenek a felkészülésben Vizsgahelyszín: Eger eredmény: mester szintű Maláj IT diploma

17 Fundamentals of ICT IKT alapjai Database Systems Adatbázis fejlesztés és üzemeltetés Java Programming Languages Programozás Javaban Algorithm and Data Structure Algoritmusok Methodology of Information System Development Információs rendszerek tervezésének módszertana Enterpreneurship Technológiával támogatott vállalkozástervezés Project Management IKT projektmenedzsment Web Application Development Webprogramozás Research Methodology Kutatásmódszertan Masters Project Webfejlesztés Networking Technologies and Web Security Webbiztonság IT and Communication Policy Development IKT stratégia Multimedia Technology Multimédiafejlesztés Telecommunication Technology Telekommunikáció Information System Planning Rendszertervezés ICT Resource Management IKT erőforrás-menedzsment Human Resource Management Emberi erőforrás gazdálkodás Organizational and Business Management Vezetési ismeretek, szervezetfejlesztés Software Engineering Szoftverfejlesztés Web Design and Technologies Webdesign Computer Architecture and OS Számítógép architektúrák

18 Magyarországi nyelvvizsga helyzet
Nyelvvizsga hiány miatt át nem adott diplomák: (2010) Budapesti Gazdasági Főiskola: 75% Pécsi Tudományegyetem: 45% ELTE: 17% Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem: 50% Kaposvári Egyetem: 50%

19 Megoldás Magyar nyelvű oktatás a korszerű maláj képzési rendszerre alapozva Közös diploma kiadásával záruló master képzés Tananyag adaptálás: pályázati forrásból

20 Projekt 2 maláj master szak anyagának adaptációja magyar nyelvre
Információtechnológia MA (Mater of IT) Pedagógiai-technológiai rendszertervező (Mater of IT Design) Várható eredmények: 62 darab elektronikus tananyag fejlesztése 8 kredit idegen nyelven kerül beépítésre a képzésbe 2 master szak akkreditációja közös diploma kiadással

21 Köszönöm a figyelmet! Lengyelné dr. Molnár Tünde


Letölteni ppt "Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések