Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)"— Előadás másolata:

1 SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)

2 Pszicho-szociális gondozás - mentorállás Pszicho-szociális gondozás:  Az egyén személyiségbeli működésének és szociális környezetének pozitív befolyásolására irányul. Mentorállás:  Személyes segítségnyújtás elsősorban olyan emberek számára, akik egyedül nem, vagy nehezen tudják megoldani a életproblémáikat. A mentor:  személyes segítő (fejlesztő, tanácsadó)

3 Mi indokolja a pszicho-szociális gondozói munkát?  A program célja: „ a munkaerőpiacról kiszorult potenciális munkavállalók foglakoztatása, a munkaerőpiacra történő visszavezetése …..” – ebből következően a célcsoport jellemzői és problémakezelési igényei  Elmúlt 8 hónap tapasztalatai

4 Nemek szerinti megoszlás Nők 25 Férfiak 15

5 Életkor szerint megoszlás Férfiak 36.7 év Nők 41.7 év Átlag életkor 39.5 év

6 Iskolai végzettség szerinti megoszlás  45 %-a (18 fő) szakképzetlen, csupán 8 általános iskolai végzettségű  25 %-a (10 fő) szakmunkásképzőt végzett  27,5 %-a (11 fő) 1, vagy több OKJ-s tanfolyami végzettséggel rendelkezik  2,5 % (1 fő) érettségizett és mérlegképes könyvelői szakképesítéssel rendelkezik

7

8

9 Átlagos személyiségjellemzők

10 EGYÉB JELLEMZŐK:  10 % - az elsődleges munkaerőpiacra alkalmas  50 % - információ hiány, sok esetben téves munkaerő-piaci és képzési ismeretek  60 % - tanulási képesség probléma (iskolai kudarcok rögzülése, félelem a tanulástól) és az ebből következő funkcionális analfabétizmus  100 % - értékzavar, roncsolt (alacsony önértékelés, negatív énkép)  20 % - kompenzált életvezetési szokások (alkohol!)  30 % - elsődleges munkaerőpiac igényeitől elmaradt munkatapasztalatok  90 % - nehezen kérnek segítséget, kapcsolati hálójuk – hivatalokkal, „hivatalos emberekkel” való együttműködési készségük gyenge

11 Egyéb figyelmet érdemlő szempontok  sok kudarcot megélt emberek, sebzettek, erős igazságérzettel rendelkeznek és igen „kreatívak” abban, hogy másokat hibáztassanak a nehézségeikért, sikertelenségeikért  nagyon vágynak a személyes figyelemre, törődésre, bizalomra és világos biztonságot adó keretekre.

12

13 Fejlesztés 1. gyakorlatorientált szakmai képzés, szakmai kompetenciák biztosítása céljából 2. pszicho-szociális ráhatás Miért kell, hogy ez a kettő együtt járjon?  a szakértelmi kompetenciák  személyes tulajdonságok (kompetenciák) között összhang kell, hogy legyen!

14 Munkahelyi eredményesség 20 %-ban a szakmai tudáson, és 80%-ban a személyiségen múlik.

15 Mentori munka indokoltsága  A program kimenetének sikerét nagyban befolyásolja a résztvevők személyes tulajdonsága, képessége  Fejlesztés, gondozás – pszicho-szociális nevelési munka (mentorálás)

16 Létszám alakulása a program végére  Lemorzsolódás: 4 fő  1 fő elsődleges munkaerő-piacra  2 fő betegség miatt  1 fő külföldre távozott (váratlanul!)  Vizsgázók száma: 36 fő

17 Regisztrált mentori munka (2 fő mentor) Ügyfeleket érintően:  Állapotfelmérés – értékelés (39 fő)  Személyiségfejlesztő tréning (48 óra)  Ügyfelekkel folytatott személyes konzultációk száma: 414  Csoportos konzultáció (konfliktuskezelés): 7 További konzultációk az ügyfélgondozás során felmerült problémák megbeszélése érekében: – gyakorlati oktatókkal: 36 alkalom – gazdákkal: 8 alkalom – képzővel (képzésszervezők, elméleti oktatók): 7 alkalom

18 A személyes fejlesztői munka mellett ……..  2 fő részére (6 alkalommal) ingyenes jogsegélyszolgálatot szerveztünk az életviteli, életnehézségi gondok enyhítése érdekében  1 fő érdekében a helybeli családsegítő szolgálattal szoros együttműködésben dolgozunk  1 főt többszörös próbálkozás után, sikeresen pszichiátriai gondozáshoz -  1 főt továbbtanuláshoz (esti, levelező tagozatos gimnázium) segítettünk  2 fő kórházi ápolását, (az egyiket ma is!) nyomon követtük, látogattuk, lelkiekben segítettük  2 fő adósságkezelési ügyintézésében segédkeztünk  2 főt érintően az üzemorvosi szolgálatnál jártunk el

19 Jellemző problématényezők KOMMUNIKÁCIÓ SZEREPEK MUNKAERŐPIACI KULTÚRA

20 A napi munka során keletkezett különböző mélységű konfliktusok szereplői: gyakorlati vezetőügyfél gazda ügyfél közmunkások képzésben lévő ügyfelek ügyfél

21 Problémahelyzetek – okok (néhány tanulságos példa)  a gyakorlati vezetők nem következetesen kezelték a hiányzásokat  nem méltányolták egy–egy ügyfél önmagához képest történő fejlődését  mindent az egységes mennyiségi és nem a minőségi teljesítéssel mértek  ahol a gyakorlati vezető egyben gazda is volt  ahol a gyakorlatvezető napi szinten nem volt jelen  ahol egy családból több családtagot is programba vontak  ahol a gazdák előítéletesen viszonyultak (helyi régebbi ismeret egy–egy ügyfél és családja vonatkozásában) az ügyfelekhez

22 Sorsfordító program hierarchiája a képzés időszakban TANULÓK (ügyfelek) K É P Z Ő K (elméleti és gyakorlati) G A Z D Á K M U N K A Ü G Y I K Ö Z P O N T

23

24

25

26

27

28 Gazdák  Nem egészséges, ha gyakorlati oktató is (egy személyben)  A munkafeltételek (munkaeszközök,védőeszközök, védőital, munkába szállítás: 2 km távolságon túl)  Elvárások a munka eredményességét illetően  Munka-szervezés (mikor, hol és mi lehet a gyakorlati munka)  Kapcsolatok: – gyakorlati oktatóval – képzésben résztvevőkkel – mentorokkal

29 Gyakorlati oktatók  Szakmai -, módszertan - és személyiségbeli felkészültség  Kapcsolat gazdával, elméleti oktatókkal, tanulókkal, mentorokkal  Tananyagban meghatározott szakmai anyag és a jó munkavállalási képesség elsajátíttatása - érezze az ügyfél, hogy ő gyakorló, és tanuló  Szervezőkészség (ki, hol, mikor - mit csináljon)  Példamutatás  Kommunikáció és bánásmód a tanulókkal  Következetesség, kiszámíthatóság (munkaidő beosztás, hiányzás, munkaelvárás)  Érdekképviselet  Konfliktushelyzetek

30 Probléma felismerés - változtatás „ Játsszuk, ami nincs, de lehetne. Játsszuk, ami nincs, de szeretne lenni. Esendő mimagunkat.” Szilágyi Domokos: Játékok II.

31 Köszönöm, hogy meghallgattak! Dr. Hangayné Paksi Éva c soport- és személyiségfejlesztő munkaerő-piaci mentor EG-VÉD Egészségügyi Szolgáltató Bt. 74/ v. 30/


Letölteni ppt "SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések