Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

10 perc szolidaritás. Te ismered a földet, ahol élsz?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "10 perc szolidaritás. Te ismered a földet, ahol élsz?"— Előadás másolata:

1 10 perc szolidaritás

2 Te ismered a földet, ahol élsz?

3 •A•A Földet ahol élünk, három nagy részre tudjuk osztani, az országok gazdaságát, politikáját, nemzeti jövedelmét, orvosi, oktatási és kulturális fejlettségét figyelembe véve. Ez a három: az első világ, ahol a jólét és fejlettség a legmagasabb szintű a második világ, ahol az ott élők elfogadható körülmények között laknak és a harmadik, ahol a lakosok életkörülményei már-már embertelenek, és az ország már nem bírja eltartani a benne élőket. Ezek az emberek betegségektől szenvednek, éhínségtől. Kilátásaik elkeserítőek, remények nélkül élik az életük. •E•Ezen prezentáció arra szolgál, hogy megmutassa, hogyan tudnánk visszaadni a reményt embertársainknak.

4 OROSZORSZÁG, MONGÓLIA, KÍNA KAZAHSZTÁN JAPÁN AUSZTRÁLIA ÉSZAK-AMERIKA: KANADA, USA GRÖNLAND ÚJ- ZÉLAND INDONÉZIA EURÓPA TÖRÖKORSZÁG DÉL- AFRIKA: BRAZÍLIA, PERU, ARGENTÍNA, CHILE, KOLUMBIA… KÖZÉP-AMERIKA, MEXICO MAJDNEM EGÉSZ AFRIKA DÉL-AFRIKAI KÖZTÁRSASÁG A VILÁG ORSZÁGAINAK FEJLETTSÉGI SZINTJE KÉK: ELSŐ VILÁG SZÜRKE: MÁSODIK VILÁG PIROS: HARMADIK VILÁG

5 AZ EMBERI FEJLETTSÉGRŐL ZÖLD: MAGAS SÁRGA: KÖZEPES PIROS: ALACSONY SZÜRKE: ISMERETLEN ADAT

6 Te is látod a különbséget? Hadd segítsek!

7

8 A harmadik világ (franciául tiers-monde) azokat az országokat jelenti, melyek a hidegháború időszakában sem a nyugati hatalmak, sem az egykori szovjet blokk országaival nem kötöttek szövetséget. A kifejezést Alfred Sauvy francia demográfus alkotta meg 1952-ben. Mára tágabb értelemben használják a kifejezést és minden olyan országot ideértenek, amelyek fejlettsége és ahol a lakosság életszínvonala alacsony, az állam politikai orientációjától függetlenül. A harmadik világ országai Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában vannak.

9 Megdöbbentő adatok „A világot megosztó határvonal valójában úgy húzódik, hogy az egyik oldalon azok az országok vannak, amelyekben lassan vagy egyáltalában nem növekszik a lakosság, és az életfeltételek állandóan javulnak, a másik oldalon pedig azok az országok, ahol a lakosság száma gyorsan növekszik, és az életfeltételek rosszabbodnak, illetve ez a rosszabbodás fenyegetõ veszélyt jelent."

10 Szomorú tény, hogy a különböző népesedésű, és népességnövekedésű országok ott élőinek száma alapján majdhogynem fordítottan arányos az nyomorból való kitörés lehetőségeként számon tartott oktatási lehetőségekkel.(pl. iskolák száma)

11 OKTATÁS ÉS KÉPZÉS A FÖLDÖN

12 Az egyetemek száma területenként: Közép-Afrika: 173 Észak Afrika: 83 Kelet- Afrika: 59 Afrikai szigetvilág: 5 Ez egész Afrikában összesen 320 egyetemet jelent. Ázsiában 1651 van, ebből Japán birtokol 198-at, és Kína 322-t. Ezzel szemben, csupán Észak-Amerikában 3354 egyetem van és Európában: 2436

13 A világ élelmiszerellátása

14 A Tíz legnagyobb népességű ország: 1. Kína fő 2. India fő 3. Amerikai Egyesült Államok fő 4. Indonézia fő 5. Brazília fő 6. Pakisztán fő 7. Oroszország fő 8. Banglades fő 9. Nigéria fő 10. Japán fő

15 Legnagyobb természetes szaporodás 1. Kelet –Timor 2. Afganisztán 3. Arab Emírségek 4. Katar 5. Eritrea 6. Burundi 7. Uganda 8. Sierra Leone 9. Bhutan 10. Szomália

16 •H•Ha az érdekelt országok alkalmazni tudnák a modern mezőgazdasági technika nyújtotta összes lehetőséget, lényegesen csökkenne azoknak az országoknak a száma, amelyek népességüket a létminimum színvonalán sem tudják ellátni (19-re, 104 millió lakossal). Ez azonban nagy pénzbefektetést igényel, amire sok ország - egyre fokozódó eladósodása miatt - aligha lesz képes.

17 Egészségügy a világban

18 A várható élettartam folyamatosan nő: amíg 1950-ben 46,5 évig éltek átlagosan az emberek, addig 2002-ben 65,2 évet. Ez elsősorban a nyugati világra érvényes, a szegény országok továbbra is járványok ellen küzdenek ben 10,5 millió gyermek halt meg, mielőtt elérte volna az 5 éves kort. 98%-uk a fejlődő országokban. A gazdasági kényszerek és az új betegségek (SARS, madárinfluenza) visszafogják a fejlődést az egészségügy területén. •A•A•A•Az Egészségügyi Világszervezet (WHO – World Health Organization) 1948 óta küzd az egészségügy színvonalának növeléséért a világban.

19 Vessünk egy pillantást a kórházak minőségére: •Az Egyesült Államokban: •Afrikában:

20 …és a következményekre:

21 Élhetnénk-e felesleges dolgok nélkül?

22

23 •A•Azok nélkül az elvárások és fölösleges kacatok nélkül, amik már mindennapjaink részei…sok helyütt a létezésükről sem tudnak…

24 „Politikai példa”

25 Sok helyen fejlődőképesek lennének az országok, de a politikai rendszerek ezt megakadályozzák…. például: Etiópiában!

26 •E•Etiópia kapcsán a legtöbb európai embernek először az éhező gyerekek jutnak eszébe. Kevesebben vannak azok, akik az ország nevének hallatára az olimpiákon jeleskedő gyors lábú futókra asszociálnak. És csekély lehet azok száma, akik gondolataiban Etiópia úgy jelenik meg, mint a bőséges termés, az aranybányák és a gazdagság hazája. Pedig ez mind-mind a sok arcú afrikai ország egy-egy vonása.

27 •A•Az ország középső és nyugati részének lakói nem élnek rosszul. Itt ugyanis az emberek tápanyagban gazdag termőföldeken gazdálkodhatnak. A legtöbben kávét és teát termelnek. Kevesen tudják, de Etiópia a kávé eredeti hazája. A cserje innen került el arab kereskedők közvetítésével Dél-Amerikába. Zöldségekből, déligyümölcsökből, szintén bőven terem ezen a vidéken sokaknak biztosítva megélhetési forrást. Az ország természeti kincsekben ugyancsak gazdag: van aranybányájuk, s az esővizekre alapozott erőművekkel akár egész Afrikát el lehetne látni árammal. Egyetlen probléma a demokráciát nélkülöző, kizsákmányoló államvezetés. Temesgen Gutema szerint a meglévő természeti adottságok mellett a politika megfelelő hozzáállásával, a technológiai háttér fejlesztésével és szakemberek képzésével Etiópia nagyon rövid idő alatt képes lenne felzárkózni akár Európához is. (forrás: Temesgen Gutema, etióp építészmérnök)

28 És mit tehetünk mi?

29 •F•Figyelem felkeltés: kiállítások szervezése, plakátok, reklámok, támogatók keresése •G•Gyűjtések szervezése: ruha, pénz, gyógyszerek, élelem •Ú•Új iskolák, lakóházak építése •M•Munkahelyek teremtése •A•Arra gondolván, hogy egyeseknek mennyi energia (víz, fűtés, elektromos áram) jut - esetleg semmi-, takarékoskodni meglévő energiaforrásainkkal! Például: sok helyen a wc-t is értékes ivóvízzel húzzuk le, ez elgondolkodtató… •C•Cserekapcsolatok, ösztöndíjak létrehozása •A•A mértéktelen fogyasztói társadalom megfékezése (pl: nem szükséges mindenből a legújabbat megvenni, vagy ha valami elromlik azt meg is lehet javíttatni!) •A•Az összefogás-, és segítség tudatra nevelni a következő generációt, minden kontinensen!

30 •E•Ezek csekély dolgok: például egy politikai rendszer megváltoztatásá- hoz képest, de megfelelő odaadással és idővel ez is lehet éppen olyan hatékony!

31 Készítette, vágta, szerkesztette: Koreny Nóra és Buzás Blanka Az Aszódi Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskola francia kéttannyelvű tagozatának 12. A osztályos tanulói


Letölteni ppt "10 perc szolidaritás. Te ismered a földet, ahol élsz?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések