Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nemzetközi menedzsment

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nemzetközi menedzsment"— Előadás másolata:

1 Nemzetközi menedzsment
1. Előadás A menedzsment lényege és a menedzsment tudomány fejlődése

2 Napjaink hangulata „Napjainkban, sokkal inkább, mit bármely korábbi történelmi korban, érezzünk, hogy az emberiség keresztúthoz érkezett. Az egyik út a végső elkeseredésbe és az abszolút reménytelenségbe vezet. A másik a tökéletes pusztuláshoz. Csak imádkozni tudunk, hogy elegendő bölcsességünk lesz, hogy jól választhassunk a kettő között.” Woody Allen

3 Galaxis-utikalauz stopposoknak
- Földlakók, figyelem! így szólt egy hang. A hangminőség csodálatos volt. Csodálatosan tökéletes kvadrofónia, oly alacsony torzítással,hogy a legerősebb ember is sírva fakad. - Itt Prostatikus Vogon Jeltz beszél, a Galaktikus Hiperűr Tervezési Tanácstól - folytatta a hang. - Amint azt nyilván önök is tudják, a Galaxis külső területeinek fejlesztését célzó tervek megkövetelik, hogy hiperűr-bekötő-utat építsünk az önök Naprendszerén keresztül. Sajnálatos módon az önök bolygója egyike azoknak, melyek szanálásra kerülnek. A folyamat két földi percnél valamivel kevesebbet vesz igénybe. Köszönöm a figyelmüket. - A hangosító-berendezés kikapcsolt. Döbbent, értetlen rettegés szállta meg a Föld figyelő népét. Az iszonyat végiggördült az összeverődött csoportokon, mintha mágnest mozgatnának az asztalra szórt acélsörét alatt. Ismét kitört a pánik, a menekülési kényszer, de nem volt hová menekülni. Ennek láttán a Vogonok ismét bekapcsolták a hangosító berendezést. - Semmi értelme meglepődést tettetni. Valamennyi tervrajz és megsemmisítési utasítás ötven földi év óta megtekinthető a helyi tervezőhivatalban az Alfa Centaurin, úgyhogy bőven volt rá idejük. hogy hivatalos panaszt jelentsenek be. Semmi értelme, hogy ilyen későn kezdjék a felhajtást. - Mit akarnak azzal mondani, hogy sose voltak az Alfa Centaurin? Az isten szerelmére, emberiség, hiszen csak négy fényévre van! Sajnálom, de ha magukat ennyire sem érdeklik a helyi ügyek, az igazán a maguk baja! - Megsemmisítő sugárzást bekapcsolni!

4 D. Brooks: A társas lény Minden reggel a diákok összegyűltek a tormateremben és rigmusokat kántáltak. A végén a tornatanár belekezdett ugyanabba a mondókába: Miért vagy itt? – harsogta a tanár. Hogy művelt legyek! - üvöltötték a diákok teli torokból. Hogyan leszel az? Keményen dolgozom! Mi a dolgod? Hogy keményen dolgozzam! Mi kell ehhez? Önfegyelem! Mi a célod? Hogy egyetemre menjek! Miért? Hogy irányítsam a saját sorsomat! Hogyan éred el a célod? Megdolgozom érte! Miért kell megdolgozni érte? Mert mindenért meg kell dolgozni!

5 Kötelező és ajánlott irodalom
Előadó: Marosán György (E II 22) Elérhetőség: Kötelező irodalom: Marosán György: A működő vállalkozás menedzsmentje. (A honlapon ( található letölthető könyv) A honlapon, az Oktatási segédanyagok könyvtárban található Nemzetközi menedzsment fóliasor. Ajánlott irodalom: Marosán György: A 21. század stratégiai menedzsmentje. Műszaki Kiadó Marosán György. A siker receptje. Kossuth Könyvkiadó 2003

6 Menetrend 1. A tárgy tematikája 2. A menedzsment elméletek evolúciója 3. A döntés és a befolyásolás 4. Célkitűzés, tervezés és ellenőrzés 5. Szervezet és vezetés 6. Értéklánc és a menedzsment 7. Vezetési stílusok 8. A szervezeti kultúra 9. A vezetés etikája 10. A stratégia vezetése 11. A globalizáció és a nemzetközi szervezetek 12. A változás vezetése és a válságmenedzsment

7 Mi a menedzsment? A menedzsment:
a konkrét célok megvalósítására szerveződött emberi közösségekben, a közös munka megszervezésével, a folyamatosan felvetődő problémák megoldásával, a célok elérésében együttműködő emberek viselkedésének a közös célok érdekében történő befolyásolásával kapcsolatos tevékenységek összessége

8 Miért van szükség menedzsmentre?
Az élethez szükséges javakat üzleti vállalkozások hozzák létre, A társadalom szemszögéből: a vállalkozások hatékonyságától függ a hozzáférhető javak mennyisége A vállalkozások szemszögéből: a vállalkozás jövője az adott szervezet hatékony működésének függvénye. A szervezet hatékonyságát és versenyképességét alapvetően a szervezet vezetése befolyásolja

9 A szervezetek célra-tartása: irányítás alkalmazása
A társulások (társadalmak, szervezetek) evolúciója során részben a méretek növekedésével három részben eltérő típusú „irányítási” módszer jön létre: Vezetés = egyén gyakorolja és egyénre irányul (management or leadership). Ez a folyamatosan mozgó törzs – vagy kis csoport, kommandó - szintje. Irányítás (igazgatás) = egyén gyakorolja és szervezetre irányul, (direct or control). Ez a letelepedett falú, nagyobb szervezet szintje, a választott, kinevezett vagy örökölt vezető gyakorolja, döntési és viselkedési szabályok, előírások meghatározása útján, Kormányzás = testület gyakorolja és szervezetre irányul (governance) A nagyobb térséget, városokat is átfogó állam, sok-száz tulajdonost egyesítő vállalat szintje. A döntéseket csoport hozza, intézményes hatalommegosztás jellemzi. (Döntően a 20. században válik meghatározóvá)

10 A vezetés, az irányítás és a kormányzás szétválása
Mind a gazdaságban, mind pedig az államban a fejlődés kezdeti szakaszán van egy „tulajdonos”, aki egyben vezető is. Mint az apa a családot, úgy vezeti a vállalkozó vállalkozását, és a király királyságát. Mindent személyesen dönt, és ellenőriz. Legfeljebb tanácsot hallgat meg. Ahogy a (beleszólási joggal rendelkező) tulajdonosok száma megnő, és a szervezet térben és funkcionálisan is kiterjed, delegálni kell funkcionális döntéseket, és az ellenőrzést. A vállalkozó menedzserekre támaszkodik de szorosan ellenőrzi őket. A király hasonlóképpen kiépíti a funkcionális vezetést, sőt az alkotmányos monarchiában a Parlamenttel együtt, megosztva a hatalmat irányít. Ahogy a szervezetnek nagyon sok lesz a „tulajdonosa” (Rt, vagy köztársaság) és egyre bonyolultabb lesz a külső és belső környezet, az irányítást a végső tulajdonosok jogiak egy részét testületekre ruházzák át. Ez lesz a kormányzás, amelyben egymást is ellenőrző testületek - ellensúlyok, korlátok - vannak, sőt etikai, és kulturális korlátokat is alkalmaznak.

11 A vezetői tevékenység jellegzetessége
A vezető nem dolgokkal (eszközök működtetésével, szakmai feladatok megoldásával) foglalkozik, hanem alapvetően emberekkel, Azt várják tőle, hogy a befolyásolási körében levő emberekkel oldja (oldassa meg) a felmerülő feladatokat, Teszi ezt úgy, hogy ráveszi az embereket arra, pillanatnyi szándékaik ellenére, azt és úgy tegyék, ami a szervezet érdeke

12 Teljesítmény-értékelés
A félév vizsgával zárul. A vizsgajegy két részből áll: írásos házi-dolgozat, valamint ZH jellegű elővizsga és/vagy írásbeli vizsga. Ha valaki a 12 előadásból legalább 8-on részt vesz és a félév során megírandó ZH-n elfogadható eredményt ér el, akkor az félév végén beadott házi-dolgozata alapján megajánlott jegyet kap. A megajánlott jegyhez november 28-ig be kell érkezni az írásos dolgozatnak. Ha órai részvétele nem elegendő, és/vagy ZH nem írta meg elfogadhatóan, akkor vizsgáznia is kell. A ZH és a vizsgakérdéseket október elejéig megkapják a hallgatók.

13 A házi dolgozat(ok) témái és feldolgozása
A házi dolgozat témája: a kijelölt információs anyag, alapján elemzést kell készíteni. A témákat a hallgatók maguk is javasolhatnak de egyeztetni kell. A házi dolgozat 2600 szó méretű kell legyen és a beadási határidő: 2017 december 1. A dolgozat legyen távolságtartó, objektív, lehetőleg sokoldalúan elemző. Nagyjából október közepéig el kell dönteni a témát, amiről a hallgató írni akar. Megajánlott jegy: ha a hallgatók betartják a beadási határidő – 2017 december 1. – december 5-ig megkapják. Amikor témát választanak arra figyeljenek:

14 1. lehetőség: Elemezhető TED-ek
Az elmúlt években egész sor TED prezentáció jelent meg az interneten. Ezek érdekes és tudományosan megalapozott prezentációk különböző - a tantárgyakkal kapcsolatos – témákban. Érdekes elemzés tárgya lehet, egymás mellé tenni két prezentációt, és feldolgozni az adott tantárgy szemszögéből. Most megemlítek néhányat, amelyek egy részét a félév során bemutatom. Niall Ferguson: A jólét… Tim Harford :  Dan Pink: The Puzzle of motivation Mihaly Csikszentmihalyi: Flow, the Hans Rosling: vallások és demográfia David Coleman: Együttérzés Dan Ariely: Our boogy moral.. Howard Rheingold: The new power of .. Clay Shirky: How the Internet M. Gladwell – Spagetti szósz Barry Schwartz: Paradox of choice Rory Sutherland: An add man life.. Yochai Benkler: New open source economy Clay Shirky: Hogyan ír közösségi médiát… Don Tapscott: Four principles of open economy .

15 A TED feldolgozás szempontjai
Miről szól a prezentáció? – 2 oldalon összefoglalni mik a legfontosabb állítások Ha megtekintett másik TED-et, abban milyen más nézőpont fogalmazódott meg? Mi a prezentáció legfontosabb üzenete? Mi ennek a jelentősége a 20. és a 21. század történelme szempontjából? Van-e üzenete a mai Magyarország számára? Milyen ellentétes vélemények fogalmazódnak meg a prezentációban felvetődő kérdésekkel kapcsolatban? Mit mondanak a tudományos kutatások és milyen konkrét tények támasztják alá vagy cáfolják a mondottakat? Mi a személyes véleménye?

16 2. lehetőség: Film-elemzések a tantárgy szemszögéből
1. Válság a Wall-Streeten 2. Bazi nagy francia lagzi 3. A számolás joga 4. Dán film. A nővé átöltözött pilótáról… 5. Szüfrazsettek, 6. Zaklatás 7. Állampolgár 8. Costa Gravas: Bennfentes játék. 9. Top dogs (színdarab) 1. A testről és a lélekről, 2. Alapító (McDonalds) 3. Steve Jobs, 4. Törlőrongy feltalálója, 5. Az ördög Prádát visel, 6. Csoda a Hudsonon, 7. Tom Hanks – elrabolják a hajót 8. Ütközések (USA) 9. A legjobb Mumbaji hotel???? 10. Krízispont,

17 A film feldolgozás szempontjai:
Miről szól a film? Mi a kapcsolata a tantárggyal? Mi a film üzenete? Mi ennek a jelentősége a 20. és a 21. század történelme szempontjából? Van-e üzenete a mai Magyarország szempontjából? Milyen ellentétes vélemények fejeződnek ki a filmben, vagy a filmmel kapcsolatban? Milyen ellentétes vélemények fogalmazódnak meg a témával kapcsolatban a mai magyar, és/vagy globális társadalomban? Kiválasztható egyik vagy másik szereplő viselkedése vagy életútja, és az is bemutatható és elemezhető. Milyen más filmekkel, irodalmi alkotásokkal vethető össze? Mi a film kapcsolata a valósággal: alapvetően megváltoztatja a valóságot, vagy lényegében jól tükrözi? Az elemzés legyen 4-5 oldal, a realitásokkal számoló esetleg megoldási javaslatokat is tartalmazó

18 3. lehetőség: Szervezet-diagnosztikai kérdőíves elemzés
A honlapon megtalálható egy un. Szervezet-diagnosztikai Kérdőív. Ez egy strukturált és részletes kérdőív rendszer, amely lehetővé teszi, hogy egy adott szervezet feltárja a hatékony működés legfontosabb akadályait, a szervezeti zavarok legfontosabb forrásait. A hallgatóknak ezt kell kitölteni egy szervezet számára. Ennek segítségével azonosítani lehet az adott szervezet hatékonyságot rontó legfontosabb tényezőket. Ennek alapján javaslatot kell tenni a vezetésnek a problémák enyhítésére. Az elemzés legyen 4 oldal, a realitásokkal számoló megoldási javaslat 4 oldal. Határidő: 2017 november 28.

19 A szervezet-diagnosztikai kérdőív szerkezete
A szervezeti hatékonyságot csökkentő, az összehangoltságot akadályozó, és a munkát alapvetően hátráltató elemek a következők: 1. Szervezeti felépítés: zavaros, nem átgondolt 2. Személyi állomány: nem megfelelő, rossz kiválasztás 3. Ellenőrzés: nem elég hatékony 4. Motiváltság: alacsonyszintű, nem megfelelő bérezés 5. Kreativitás: csekély mértékű, a kockázatvállalás szintje alacsony, 6. Együttműködési készség : nem megfelelő 7. Vezetési stílus/kultúra : Nem a helyzethez és a munkatársakhoz illeszkedő vezetés 8. Célmeghatározás: nem megfelelő, a személyre és szervezeti egységre lebontott célok hiánya 9. A szervezetség: alacsony színvonalú, az információval való ellátottság nem megfelelő 10. Döntési stílus: nem a helyzethez illeszkedő.

20 A gazdasági fejlődés az időszámítás kezdete óta
GDP/fő 24.000 Nyugat Európa 20.000 16.000 Kelet Európa 12.000 Ázsia 8.000 Afrika 4.000 2.000 Időszámítás kezdete 500 1000 1500 1750 1900 2000

21 A 20. század trendje: a jólét terjedése

22 A 20. század trendje: a növekedés határai

23 Dow-Jones története

24 John Naisbitt: Megaterndek (1982)
Ipari társadalom információs társadalom Technikai kényszer high tech/high touch Nemzeti gazdaság világgazdaság Rövid táv Hosszú táv Centralizáció Decentralizáció Intézményes segítség Önsegítés Képviseleti demokrácia Részvételi demokrácia Hierarchiák Hálózatok Észak Dél Vagy-vagy Több lehetőség

25 A 20. század meghatározó trendje
A szabványos világ születése: „az egyetlen lehetséges legjobb” Ford T modell, szabvány termék, technológia, munkaerő, szervezet,, lakás, ház, menedzsment elv, életprogram, életmód, vágyak…(Pl: A Lewittown és Pete Seegers Boxes.. A változatok eluralkodása: a legjobb spagettik, kávék, autók stb. A változatok számának feltartóztathatatlan bővülése (folyamatosan megújuló termékek, szegmensekre fejlesztett termékek, szegmensekre igazított meggyőzés (TED. M. Gladwell Spagetti szószok) A bőség zavara a 20. század végén: Van „alapértelmezett” megoldás, de hiába nő a változatok száma, az emberek boldogsága nem nő (TED – B. Schwartz: Paradox of choice) A 21. század: portfolió vagy cafiteria társadalom Nincs alapértelmezés: párhuzamos kis közösségek és életformák létezhetnek

26 A posztmodern 21. század előre látható válságai
Összefonódó globális környezeti és gazdasági válság (A növekedés határai) A jóléti rendszerek válság (demográfia, egészségügy és nyugdíj) Globális akkulturáció (növekvő zűrzavar, az „alapértelmezések” megkérdőjeleződése, fokozódó ingerültség, és frusztráció) Élesen szemben álló értékek, vallások, civilizációs modellek, Ökológiai lábnyom növekedése és globális felmelegedés Egyenlőtlenség, társadalmakon belül, és azok között, Felvilágosodás, és/vagy új középkor

27 A 21. század trend-fordító hatásai
A gazdasági növekedést korlátozza a környezet szennyezéseket „újra-feldolgozó” képessége (globális felmelegedés) A gazdasági növekedést korlátozza az erőforrások szűkössége Az egyenlőtlenség kialakult mértéke egyre nehezebben fenntartható politikailag (rablóbáró recesszió - Krugman) A „határ-boldogság” a 0-hoz tart (hiába a fogyasztás növekedése, nem leszünk boldogabbak) Egyre nő a depressziósok, és kövérek aránya, az életmód előidézte stresszek miatt, (hirtelen csökkeni kezd a alsó-középosztály várható élettartama) Egyre nő – bár a választott élet-stratégiáktól is függően – a szabadidő értéke (A szabadidő értéke = a szabadidőben elérhető örömök (érdekesség – unalom – kötelezettségek) – a munkában megszerezhető örömöm (a fizetés fogyasztás-generáló értéke + érdekesség – unalom – kényszer – kötelezettség) Nő az egyéni és a közösségi fogyasztás ára (szennyezés + a sokféleség keltette zavarok + a presztízs-fogyasztás költsége) A választék szélesülése nem eredményes elégedettség javulást (a választás nehézsége és a szükséges idő miatt)

28 A 21. század rejtett kihívása: a „választék-robbanás”
Leltári elem = SKU (stock keeping unit): a kereskedelemben megkapható és a boltok polcain fellelhető egymástól megkülönböztethető termékek jelölésére szolgáló mutató. Letelepülés idején 200 Időszámításunk idején: , 1000: , 1800: ezer, 1900: ezer, 1950: millió, 2000: millió. (gondoljanak a karácsonyi vásárlásra )

29 A trendfordulás jelei A környezeti korlátok jelentkezése (ökológiai lábnyom túlhaladja a föld méreteit – 1980) Nyersanyag-árrobbanás (még csak jelzésként értékelhető) Környezetszennyezés globális problémává válik (globális felmelegedés stb.) Bűnözés mértéke újra nőni kezd, a szabálykövetés visszaszorul, Szociális zavarok növekednek Depresszió, és kövérségből fakadó problémák (betegség és halál) túlhaladják az éhségből fakadókat A választék-szélesülés miatt a kognitív disszonancia helyett inkább bizonytalanság és becsapottság érzése nő Értékrend eltolódás (túlélés majd önmegvalósítás: felérünk a „Maslow-piramis” tetejére, és kérdésessé válik a hogyan tovább?) A boldogság-trend megtörik és telítésbe megy Az irracionális várakozás eluralja a befektetési piacot Új életmód mozgalmak terjednek (önkéntes egyszerűség)

30 Mikor is kezdődött a 21. század?
A Science tudományos folyóirat december 22-ben külön számot ad ki: a Föld ökológiai rendszere billenési pont felé halad. (2006-ban pedig kiderült: a Föld éghajlatát alakító kilenc jelenségcsoport – pl. a sarki jégtakaró, a Golf áramlat stb. - közül három már túl is lépte azt, és további kettő esetén elértünk a határra.) 2001. januárjában Jimmy Wales - a Wikipédia alapítója – a befulladni látszó programja keretében elkészült néhány ezer szócikket feltette egy wiki weboldalra, és meginvitálta a netezőket, írjanak és szerkesszenek vele együtt. Két éven belül 400 ezer szócikk született, 50 különböző nyelven - ingyen munkával! 2001 júniusában kapott szabadalmi jogot a Google a keresőjére (1998 szeptembere 4.-én alakult meg a cég, 2000-ben nevezik ki az első profi CEO-t, Eric Smith-et, és augusztus 19-én van az IPO) 2001. szeptember 11-i a New York-i terror-támadás, a 21. század talán leggyakrabban emlegetett eseménye, 2001 októberében kipukkant az ENRON lufi. Okt. 16: több veszteséges vállalkozását leírja (544 m USD veszteség). Nov. 8: az közötti eredményeket visszamenőleg lefelé korrigálja. Dec. 2:csődeljárást kér maga ellen – 20mrd USD veszteség (98%-os)

31 A 21. század néhány jele Föld globálissá válása – és ennek közvetlen következményei Az internet-gazdaság (wikinómia), az internet-politika és az internet-társadalom felemelkedése, a globális szerveződések irányítására alkalmas intézmények „barkácsolásának” újrakezdődése (SZRP - személyes reputációs quociens) , a billenési ponton túlkerültek a környezeti változások, az emberiség kulturális sokféleségéből fakadó ellentmondások kiéleződése Összességében egy un. precedens nélküli világ alakult ki, amelyben a régi tanácsok, parancsok, megoldások nem működnek többé. Kísérletezni próbálkozni kell!

32 A vezető és a menedzser különbsége
A vezető azt mondja utánam, a menedzser azt mondja előre. A vezető példát mutat, a menedzser példát statuál. A vezető ösztönöz, és támogat, a menedzser ellenőriz, és kritizál, Mindannyian „felül” menedzseltek, és „alul-vezetettek” vagyunk.

33 A vezetői tevékenység három összetevője
Feladatok: a vezetői szerepekkel összefüggő, az adott munkakörhöz kapcsolódó, többnyire tervezhető, és rendszeres tevékenységek, amelyek a szervezeti célok elérését szolgálják, Problémák: a feladatok végrehajtása során váratlanul felmerülő akadályok, vagy előre nem látott lehetőségek, amelyekre választ kell adni, Emberek: a vezető befolyásolási körében levő személyek, akikkel együtt a feladatokat és a problémákat meg kell oldani

34 A menedzsment által igényelt ismeretek és arányuk
100% Stratégiai ismeretek (fogalmak „manipulásása”) Emberi ismerek (emberi viszonyok „manipulásása”) Technikai ismeretek (tárgyak maipulásása”) Alsó szintű vezetés Középső szintű vezetés Felső szintű vezetés

35 A vezetői tevékenység osztályozása
A vezetői funkciók szerint: tervezés, szervezés, vezetés, ellenőrzés, A menedzsment-problémák típusai szerint: válság-, stratégiai-, taktikai-, és operatív-menedzsment A vezetés funkcionális területei szerint: fejlesztés, „termelés”, marketing, logisztika, fogyasztói kapcsolatok, kontrolling, minőség, emberi erőforrás stb.

36 A vezetés alapvető funkciói
Tervezés: célok meghatározása (a tevékenységek kereteinek és irányának kijelölése) és az eszközök hozzárendelése a célokhoz. Szervezés: a feladatoknak és az eszközöknek, emberekhez és szervezeti egységekhez rendelése abból a célból, hogy a feladatok elvégezhetők legyenek, és valóban végrehajtásra is kerüljenek Vezetés: ösztönözni, segíteni, kényszeríteni, befolyásolni az embereket, hogy a kitűzött célokat végrehajtsák, az elvárásoknak megfelelően viselkedjenek, és a kívánt teljesítményt nyújtsák, Ellenőrzés: folyamatosan összevetni a célokat a megvalósult eredmnyekkel, és eltérés esetén akciókat indítani a célok elérésének biztosítására

37 Stratégiai menedzsment Operatív menedzsment
A menedzsment problémák szerinti osztályozás A fontos problémák: a kialakult működésmód megváltoztatása A sürgős problémák: a kialakult működésmód helyreállítása A probléma jellege Fontos Nem fontos Sürgős Krízis menedzsment Taktikai menedzsment Nem sürgős Stratégiai menedzsment Operatív menedzsment

38 A különböző problémák értelmezése
A probléma = a elvárt és a valóságos helyzet közötti eltérés Válság-probléma: a szervezet létét veszélyeztető akadályok/gondok, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek. Stratégiai probléma: a szervezet létét hosszabb távon alapvetően befolyásoló, ám a jelenben még csak csirájában létező akadályok/lehetőségek. Taktikai problémák: különböző megfontolásokból azonnali figyelmet követelő helyzetek. Operatív problémák: folyamatosan termelődő, figyelmet igénylő helyzetek, amelyek megoldása nem feltétlenül a vezető feladata.

39 Az eszközök és az emberek szerepe a vállalkozásokban
Az eszközök lehetővé teszik a termék előállítását. („Assets makes things possible”) Az emberek létrehozzák a termékeket, kiszolgálják a fogyasztót. („Peoples makes things happen”) De, a legnagyobb menedzser-hazugság: „A legfőbb értékünk az ember”

40 A gazdálkodó szervezetek alapproblémája
Hogyan lehet átlagos alkalmazottakból, átlagon felüli (kiváló) teljesítményt „kihozni”? Szoros ellenőrzéssel, vagy ellenkezőleg, nagyobb autonómiával? A személy és a szervezet megfelelő párosításával? Az egyéni, és a szervezeti célok összehangolásával? Keménykezű vezetéssel, vagy a csoport felhatalmazásával? Pénzre, elismerésre, tekintélyre, vagy autonómiára alapozni az ösztönzési rendszert? Jó munkahelyi légkör kialakításával, vagy keménykezű és határozott vezetéssel? A megfelelő munkakör tervezéssel, vagy a spontaneitás lehetővé tételével? A szervezeti felépítés egyértelműséget, vagy rugalmasságot tükrözzön? A válasz az elmúlt évtizedben még bonyolultabbá vált, mert a munkaerő egyre kevésbé homogén. Ami az egyiknél beválik, a másiknál nem működik.

41 Az értékváltozás univerzális folyamatai
A tradicionális értékek: Fogadd el ami van, ne törekedj többre, kijelölt helyed van a társadalomban (és ez így igazságos!), születéseddel eldől minden, követendő utadat, és viselkedésedet kijelöli vallásod, a nő és a gyermek szolgál, az alattvaló engedelmeskedik. MODERNIZÁCIÓ Modernizáció értékei: (B. Franklin életelvei, és Max Weber - protestáns etikája): Kemény munka, felhalmozás, vagyonszerzés, szabálykövetés, adófizetés, Istennek tetsző, ha adakozol a közösségednek. A nő társ, de csak meghallgattatik. Materiális értékek: (A 20. század értékei) A fogyasztás fontossága, és igénye, szerezz meg mindet, amit felkínál a piac, az vagy, amit birtokolsz, kevésbé gondolsz a túlvilágra, a család fontos, de belül egyenlőség van. POSZTMODERNIZÁCIÓ Posztmodern értékek (önmegvalósítás, önkifejezés, élet-minőség) Az „evilág” a fontos, minden embernek joga van a boldog életre, és joga van, azt olyan úton keresni, ahogy akarja. Senkinek semmi köze, hogyan élsz, és miként viselkedsz, de te sem írhatod elő másnak hogyan éljen.

42 A komplex műszaki rendszerek „veszélyes üzemű” rendszerek
Az olasz hajókatasztrófa, a spanyol vonatszerencsétlenség, a mostani Dél-Koreai hajókatasztrófa – a baj mindig az emberrel van!!) Az olajfúró tornyok katasztrófái (Piper-alpha, Deep-water Horizont stb.), Az efféle rendszerek jellegzetessége: Áttekinthetetlenek, Sok mindennel vannak összefüggésben Olyan tényezők befolyásolják, amelyeket korábban nem gondoltunk, A környezet bizonytalanok, A változások előre-jelezhetetlenek Ilyen helyzetekben rendszeresen keletkeznek és felvetődnek problémák.

43 A magántulajdonon alapuló gazdaság „veszélyes üzem”
A piacgazdaság: a sokszor nehezen azonosítható igényű fogyasztó ellátásra alapozódik, mindenkinek szembe kell néznie a versennyel, de a fogyasztó nem mindig racionális és könnyen befolyásolható, egyre távolabbi fogyasztó ellátására törekszik, és kényszerül A vállalati tulajdonosa: Átruházza a döntés jogát megbízottakra, A megbízottak egy része választott egy nagyobb része alkalmazott, A megbízottaknak is több szintje alakul ki, és „lefelé” egyre kevésbé befolyásolhatja a tulajdonos és a fogyasztó A megbízottaknak sokféle, és a tulajdonosétól eltérő érdeke van A szükségképpen fellépő ellentmondások kiküszöbölésére bonyolult szervezeti rendszer, és piaci megoldások alakul ki.

44 Miért mennek csődbe a kisvállalkozások?
A nagyok „talpa alá” kerülnek, A vágyakat összetévesztik a realitásokkal, Minden döntést egyetlen ember hoz, gyakran a körülmények sürgető nyomására, ötletszerűen, Kivesznek pénzt saját célra a cégből, A tulajdonos kiesik, és a cég működésképtelenné válik, A cég pénzügyileg sebezhető, A szakértelem hiánya sok területen

45 Miért megy csődbe egy nagy vállalat?
A kicsiknél felsorolt rendszeresen felbukkanó problémák a nagyoknál - látszólag - nem léteznek. Itt rendelkezésre áll a technológia, a pénz, a piac, a szakértelem, a szervezettség, és biztosított a stabilitás. A tapasztalatok szerint három sajátos – részben a korábbi sikerrel összefüggő – probléma vezet a bukáshoz: „A megfőtt béka szindróma” = Én vagyok a legjobb (IBM, Kodak, Nokia), „Fejjel a falnak” = Nekem mindig minden sikerül (Enron, Parmalat) A „szervezett felelőtlenség” rendszerének kialakítása/kialakulása (Berings és BudaCash)

46 A menedzsment elméletek evolúciója a 20. század során
Kontingencia elmélet Mindent a körülményekhez kell illeszteni Rendszerelmélei iskola Minden mindennel összefügg Emberi kapcsolatok iskola A dolgozó viselkedése a munka-csoportjától függ Adminisztratív elméletek Hogyan kell az üzleti szervezetet vezetni? Tudományos vezetés A legjobb megoldás keresése 1890 1910 1930 1950 1970

47 Három idézet „A mi nagy erőnk szentatyám abban van, hogy nem tudjuk pontosan mit akarunk. Ám szándékaink mély bizonytalanságából a taktikai lépések varázslatos gazdagsága születik” Anouille – Becket „Adj uram erőt, hogy képes legyek megváltoztatni, amit lehetséges, belátást, hogy ne vesződjek azzal, ami megváltoztathatatlan, és bölcsességet, hogy meg tudjam különböztetni az egyiket, a másiktól.” Ezékiel próféta „Stratégiával nem biztos. Stratégia nélkül, biztos, hogy nem.” Marosán György


Letölteni ppt "Nemzetközi menedzsment"

Hasonló előadás


Google Hirdetések