Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vámbiztosítékok rendszere

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vámbiztosítékok rendszere"— Előadás másolata:

1 Vámbiztosítékok rendszere

2 Miről lesz szó? Kötelező és nem kötelező vámbiztosíték
Vámbiztosíték összegének meghatározása Vámbiztosíték formái Nemzeti rendelkezések Összkezesség engedélyezése, referenciaösszeg számítása, ellenőrzése Átmeneti rendelkezések

3 Kötelező és nem kötelező vámbiztosíték
Kötelező vámbiztosíték esetei: különleges eljárás szabad forgalomba bocsátás átmeneti megőrzés Nem lehet megkövetelni: UVK 89. cikk (7) bekezdés (államok, hatóságok stb.) UVK 89. cikk (8) bekezdés (rajnai/dunai vízi utak, csővezeték stb.) FJA 81. cikk (eltávolíthatatlan jelzéssel ellátott, üresen behozott csomagolóanyag ideiglenes behozatala stb.) ) Vámhatóság döntésétől függ: UVK 89. cikk (9) bekezdés (biztosítandó összeg EUR alatt van)

4 Biztosíték összege legalább a felmerülhető vámtartozást fedeznie kell
egyéb terheket (nem közösségi adók, díjak) is fedeznie kell: egynél több tagállamban árutovábbítási eljárás, a biztosíték felhasználható kedvezőbb vámtétel nem vehető figyelembe, esetleges dömpingellenes vámot is biztosítani kell pontos összeget kell biztosítani, ennek hiányában vámhatóság által becsült maximális összeg, kérelmező forgalmi adatai és üzlet terve alapján Biztosítéknyújtás ideje: engedélyezés során áru vámeljárásra való bejelentésekor

5 Vámbiztosíték formái készpénzletét, vagy bármely más, a vámhatóság által a készpénzletéttel egyenértékűnek elismert fizetési mód: NAV vámletét számlára befizetett elektronikus pénz; banki fedezetigazoláson feltüntetett, a biztosítéknyújtó számláján nyilvántartott és elkülönített elektronikus pénz; vámhivatal házipénztárába befizetett készpénz; kezességvállalás: vámhatóság által jóváhagyott személy által nyújtott kezességvállalás; az Unióban engedélyezett hitelintézet által nyújtott kezességvállalás; az Unióban engedélyezett biztosítótársaság által nyújtott kezességvállalás; bármely más formájú biztosíték, ha az egyenértékű garanciát ad arra, hogy a vámtartozásnak megfelelő vámok és az egyéb terhek összegét meg fogják fizetni

6 Más formájú biztosítékok – FJA 83. cikk
jelzálogjog alapítása, ingatlan megterhelése, kézizálog vagy egy ingatlanhoz tartozó joggal egyenértékűnek tekintett egyéb jog; követelés átruházása, áruk, értékpapírok vagy követelések, takarékkönyvek vagy a nemzeti adósság-nyilvántartásban való bejegyzés elzálogosítása – birtoklással vagy anélkül; a vámhatóság által e célból jóváhagyott harmadik fél által egyetemleges szerződéses felelősség vállalása a tartozás teljes összegére, vagy olyan váltó átadása, amelynek kifizetéséért ilyen harmadik fél kezeskedik; készpénzletét vagy azzal egyenértékűnek elismert fizetési mód, amely nem euróban vagy nem annak a tagállamnak a pénznemében fizetendő, amelyben a biztosítékot megkövetelik; a vámhatóságok által kezelt általános biztosítéki rendszerben történő részvétel a hozzájárulás befizetésének függvényében.

7 Nemzeti rendelkezések
tagállamok kizárólag akkor alkothatnak ilyen rendelkezéseket, ha az uniós jogszabályok biztosítanak mozgásteret; az áfa biztosítás alóli mentesség továbbra is megmaradt (feltételrendszer részben változott);

8 Összkezesség új vámbiztosíték-típus;
a különleges eljárások valamennyi kategóriájára vonatkozóan egyetlen biztosíték; a biztosíték több ügyletre vagy akár több tagállamban végzett tevékenységre is vonatkozhat; külön engedély, melynek megadásához a biztosíték nyújtásán túl további feltételek teljesülése is szükséges; az összkezesség mögött nem kizárólag kezesi kötelezettségvállalás állhat, hanem valamennyi biztosítéktípus; csökkentett összegű összkezesség és biztosítéknyújtás alóli mentesség (különböző szabályok az esetlegesen keletkező és a felmerült vámtartozásokra nyújtandó összkezesség tekintetében).

9 Összkezességi engedély I.
Megadásának feltételei – UVK 95. cikk: az Unió vámterületén való letelepedettség; a vámjogszabályok és adószabályok súlyos vagy ismételt megsértésének hiánya, ideértve azt is, hogy a gazdasági tevékenységeihez kapcsolódóan kérelmező súlyos bűncselekmény nincs nyilvántartva; a kérelmező vámeljárásokat, rendszeresen alkalmazza a vonatkozó üzemeltet közvetlenül átmeneti megőrzési létesítményt vagy rendelkezik a végzett tevékenységhez kapcsolódó, a gyakorlati jellegű szakértelemmel, vagy szakmai képesítésekkel. Engedélyezésre az UVK cikkeiben meghatározott szabályok alkalmazandóak (kérelemre hozott határozatok).

10 Összkezességi engedély II.
Hol kell benyújtani a kérelmet (illetékesség)? az UVK 22. cikk (1) bekezdés harmadik albekezdés értelmében annál a vámhatóságnál, ahol a kérelmező vámügyi tevékenységekkel kapcsolatos főkönyveit vezetik, vagy ahol ezek hozzáférhetőek, és ahol a határozat hatálya alá eső tevékenységeknek legalább egy részét végezni fogják. 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet 16. §-a alapján az általános illetékességi szabályok (székhely, telephely, könyvvezetés helye, mindezek hiányában illetékes vámszervnél. Észak-budapesti AVI) szerint

11 Összkezességi engedély III.
Hogyan kell benyújtani a kérelmet? formanyomtatvány az uniós jogban nincs, csak adatelemek (FJA A. melléklet 4a oszlop – kötelező adatelemek; VA A. melléklet – alkalmazandó kódok); átmeneti időszakban (UVK munkaprogram) papíralapon kell benyújtani, a kérelmező papíralapú határozatot kap; az illetékes vámszervhez kell benyújtani (Vtv. 21. § (1) kötelező bekezdés vámszervei alapján áttétel csak a magyar vámigazgatás között – 8 napon belül –, ha más tagállami vámhatóság illetékes, a kérelem elutasításra kerül indokolással); a kérelem befogadásáról a vámhatóság legkésőbb a benyújtást követő 30. napig értesítést küld; az engedély kiadására a vámhatóságnak 120 nap áll rendelkezésére.

12 Összkezességi engedély IV.
Felhasználás meglévő engedélyekhez: új, UVK szerinti engedélytípus, az FJA 253. cikk b) pontjának, valamint a VA 345. cikk (2) bekezdésének értelmezésében, csak UVK szerinti engedélyekhez használható főszabály szerint, de az átmeneti időszakban fel lehet használni UVK előtt kiadott engedélyekhez is; kiadása nem eredményezi automatikusan a korábbi összevont garancia „engedély” visszavonását, a kapcsolódó engedély érvényességi idejének lejártáig alkalmazható (amennyiben az vagy az újraértékelésig összevont garancia mögött biztosíték is érvényes);

13 forgalmi adatait és üzleti tervét figyelembe véve állapítja meg
Referenciaösszeg Mértéke: mindenkor fedezi a vámtartozásnak megfelelő behozatali vagy kiviteli vám és az egyéb terhek összegét; a biztosítéknyújtás helye szerinti vámhivatal a kérelmező forgalmi adatait és üzleti tervét figyelembe véve állapítja meg meg kell állapítani a keletkezett és az esetlegesen keletkező vámtartozásra, azon belül az alkalmazandó vonatkozóan segítség: VA melléklet szinti mintában eljárásokra

14 Referenciaösszeg megállapítása
Ugyanazok a szabályok alkalmazandók, mint a biztosítékszint megállapításánál (VA 155. cikk (2) bekezdése - ha a vám és egyéb terhek összege megállapítható, akkor a referenciaösszeg szóban forgó vámokat és terheket fedező része megfelel a fizetendő behozatali vagy kiviteli vám és egyéb terhek összegének) Ha a vámok és egyéb terhek összege a biztosíték megkövetelésének időpontjában nem állapítható meg vagy idővel változik, akkor a VA 155. cikk (3) bekezdése alkalmazandó. A referenciaösszeget – a biztosítékszint mintájára – szükség esetén módosítani kell.

15 Példa referenciaösszeg számítására
Engedélyezett címzett Átmeneti megőrzési létesítmény Szabad forgalomba bocsátás Vámraktározás Aktív feldolgozás Szabad forgalomba bocsátás Meghatározott célra történő felhasználás

16 Példa referenciaösszeg számítására
Alapadatok: egy szállítmányt terhelő maximális vám: 100 Ft, áfa: 300 Ft; napi 2 szállítmány; átmeneti megőrzés: maximum 1 nap (2 szállítmány); szabad forgalomba bocsátás (raktárból is): heti 5 szállítmány vámraktározás: maximum 1 hétig (maximum 8 szállítmány); aktív feldolgozás: maximum 2 hónap, havi 20 szállítmány; meghatározott célú felhasználás: havi 5 szállítmány, csak áfa van meghatározott célú felhasználásnál a felhasználás igazolása: maximum 1 hónap alatt, (szállítmányonkénti vám különbözet: 50; áfa különbözet: 70 Ft).

17 Példa referenciaösszeg számítására
Jogcím Számított biztosíték esetlegesen felmerülő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. Átmeneti megőrzés 2 szállítmány*400 Ft= 800 Ft 2 szállítmány*100 Ft= 200 Ft Vámraktár 8 szállítmány*400 Ft= 3200 Ft 8 szállítmány*100 Ft= 800 Ft Aktív feldolgozás 40 szállítmány*400 Ft= Ft 40 szállítmány*100 Ft= 4000 Ft MCF 5 szállítmány*120 Ft= 600 Ft 5 szállítmány*50 Ft= 250 Ft Összesen 20600 Ft 5250 Ft Jogcím Számított biztosíték meglévő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. Szab. forg. bocsátás; fizhi: 10 nap 10 szállítmány*400 Ft= 4000 Ft 10 szállítmány*100 Ft= 1000 Ft MCF 5 szállítmány*300 Ft= 1500 Ft 5 szállítmány*0 Ft= 0 Ft Összesen 5500 Ft 1000 Ft

18 Összkezességi engedélyhez kapcsolódó biztosítékszint
Meglévő vámtartozások és egyéb terhek fedezésére: a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a a referenciaösszeg vonatkozó részének 30 %-a UVK 95. cikk (3 bek., VA 158. cikk (1) bek. a) pont Lehetséges vámtartozások és egyéb terhek fedezésére: a referenciaösszeg vonatkozó részének 50 %-a FJA 84. cikk (1) bek., VA 158. cikk (1) bek. a) pont FJA 84. cikk (2) bekezdés VA 158. cikk (1) bek. b) pont a referenciaösszeg vonatkozó részének 0 %-a FJA 84. cikk (3) bekezdés VA 158. cikk (1) bek. c) pont

19 Példa a biztosítékszint számítására
Biztosítékcsökkentés mértéke Biztosítandó vámösszeg az esetlegesen felmerülő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a Ft 5 250 Ft részének 50 %-a Ft 2 625 Ft részének 30 %-a 6 180 Ft 1 575 Ft részének 0 %-a 0 Ft Biztosítékcsökkentés mértéke Biztosítandó vámösszeg meglévő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a 5 500 Ft 1000 Ft részének 30 %-a 1 650 Ft 300 Ft Teljes biztosítékösszeg Áfával Áfa biztment. Minimum 1 650 Ft 300 Ft Maximum Ft 6 250 Ft

20 Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 50%-ára (lehetséges vámtartozásra)
a számviteli rendszer, lehetővé teszi a számviteli alapú vámellenőrzést, ellenőrzési nyomvonalat biztosít; igazgatási szervezet megfelel a vállalkozás típusának és méretének és képes a hibák megelőzésére, felderítésére és kijavítására, valamint a jogellenes vagy szabálytalan ügyletek megelőzésére és felderítésére; nem folyik ellen csődeljárás (felszámolás, végelszámolás stb.); három évre visszamenőleg megfelelő fizetési morál adóra, vámra, díjra; három évre visszamenőleg elegendő pénzügyi forrás üzleti tevékenységből származó kötelezettségeire; elegendő pénzügyi forrás a referenciaösszegnek a biztosíték összege által nem fedezett részére vonatkozóan.

21 Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 30%-ára (lehetséges vámtartozásra)
az 50%-os csökkentéshez szükséges feltételek teljesítése, és a munkavállalóik utasítást kapnak arra, hogy a vámhatóságot tájékoztassák, ha a megfelelőséggel kapcsolatban nehézségeket fedeznek fel, és megfelelő eljárások létrehozása ahhoz, hogy az ilyen nehézségekről a vámhatóság tájékoztatást kapjon.

22 Biztosítéknyújtás alóli mentesség (lehetséges vámtartozásra)
a 30%-os csökkentéshez szükséges feltételek teljesítése, és a vámhatóságok számára hozzáférés a saját számviteli rend- szerekhez, valamint adott esetben kereskedelmi és szállítási nyilvántartásokhoz; olyan logisztikai rendszer, amely azonosítja az uniós és nem uniós árukat, valamint adott esetben megjelöli az áruhelyet; ha alkalmazandó, megfelelő, kialakult eljárások a kereskedelempolitikai intézkedésekkel vagy a mezőgazdasági termékekkel folytatott kereskedelemmel kapcsolatban megadott engedélyek kezelésére; megfelelő, kialakult eljárások a nyilvántartások és információk archiválásához és az információvesztés elleni védelemhez; megfelelő biztonsági intézkedések a számítógépes rendszernek a jogosulatlan behatolással szembeni védelméhez és a dokumentációk megóvásához.

23 Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 30%-ára (felmerült vámtartozásra)
a kérelmező rendelkezik AEOC (vagy AEOF) engedéllyel/tanúsítvánnyal.

24 Vámbiztosíték, illetve referenciaösszeg ellenőrzése
UVK 89. cikk (6) bekezdése: a vámhatóságok ellenőrzik a nyújtott biztosítékot. Az ellenőrzés lehet: tranzakció alapú (például szabad forgalomba bocsátás vámeljárás, árutovábbítási vámeljárás esetén), audit (például átmeneti megőrzés vagy vámraktározási eljárás alá vont áruk esetén). Összkezesség esetén: VA 156. cikke ír elő kötelezettséget a biztosítéknyújtásra kötelezett személy részére (referenciaösszeget ne lépje túl, vámhatóságot tájékoztassa, ha a referenciaösszeg a műveletek fedezésére elegendő szint alá csökken).

25 Átmeneti rendelkezések, aktualitások
TC 31, 33 érvényessége TC 32 érvényessége a korábban nyújtott biztosítékok felhasználása engedélyek érvényessége és biztosítéknyújtás összegek megosztása 2016. október 25-i Vámtartozás, -biztosíték ülés


Letölteni ppt "Vámbiztosítékok rendszere"

Hasonló előadás


Google Hirdetések