Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai"— Előadás másolata:

1 A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
KLOPFSTEIN LÁSZLÓ KORNÉL KÉSZÍTETTE: EDEMOKRÁCIA MŰHELY EGYESÜLET

2 Bevezetés Magyarország alaptörvénye szerint „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni” (Magyarország Alaptörvénye, 39. cikk II. bekezdés) Mi ezt megpróbáljuk komolyan venni

3 Átláthatóság a korrupció ellen
Korrupciógyanús önkormányzati ügyek kerültek napvilágra A korrupció visszaszorítására az egyik legkézenfekvőbb megoldás az átláthatóság Ebben természetesen megkerülhetetlen helye van a világhálónak Kutatásunk az itt elérhető információkat térképezte fel a hazai településeken Valószínüleg érdemes is komolyan venni... elég az elmúlt hetek, hónapok korrupciógyanús önkormányzati ügyeire gondolnunk

4 Tanulmányok a közelmúltból
A Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) a települések információközlési gyakorlatát és átláthatóságát elemezte Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a közszféra korrupciós veszélyeztetettségét mérte fel A Transparency International (TI) vizsgálata a közbeszerzések korrupciós kockázatait vizsgálta Természetesen nem mi vagyunk az elsők, akik ilyen vizsgálatot végeznek... Hasonló kutatást készített...

5 Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be
A mi tanulmányunk A korábbi tanulmányoktól eltérően mi nem csak nagyobb városokat vizsgáltunk Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be A kutatás közel 300 szempont alapján elemezte a települések honlapjait A szempontrendszer gerincét az Információszabadság törvény adta Amiben a mi kutatásunk különbözik ezektől az egyrészt...

6 Adatok & Módszertan Elemzés a közbeszerzési és az információszabadság törvény alapján történt Új információk a kétezer fő alatti települések honlapjainak állapotáról Hipotézisünk: a többnyire közös önkormányzati hivatalhoz tartozó helyhatóságok különböznek az önálló intézményt fenntartó településektől Nyilván az átláthatóság túlmutat az információszabadság törvény keretein...

7 Elemzés HÉT témakör szerint
Szervezeti és személyzeti adatok Tevékenységre és működésre vonatkozó információk Gazdálkodási adatok Más jogszabályok által előírt adatok A kötelezőn túl megjelenítésre javasolt közérdekű információk Helyi nyilvánosság és a honlap minősége Jó gyakorlatok – Good practices Az említett jogszabályokra alapozva a vizsgálatot hét témakörre bontottuk...

8 A feltöltöttség osztályozása
5 igen, aktuális és teljes körű 4 igen, kisebb hiányosságokkal 3 részben feltöltött 2 több éve elavult információk 1 nem szerepel ilyen adat

9 A vizsgálat eredményei I.
A rövid bevezetés után elérkeztünk az előadás érdekesebb részhez: az eredményekhez. Itt talán mindjárt az egyik legsokkolóbb adattal érdemes kezdeni...

10 A jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttsége
A következő ábra, hogy kicsit belemenjünk a részletekbe is, a jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttségi szintjét mutatja önkormányzat több mint 80 ezer adatát megvizsgálva kiderült: a helyhatóságok mindössze 17 százalékban teljesítik az előírásokat. Tehát az adatok kétharmadát nem (62%), vagy nem teljes körűen (3%) teszik közzé, azokról nem is beszélve

11 A kötelezően előírt adatok feltöltöttsége
Ha kicsit közelebbről is megvizsgáljuk a számokat, akkor azt találjuk, hogy a 2000 fő alatti településeken még rosszabbak az arányok: csupán az adatok 11%-a érhető el teljes körűen. A 2000 fő felettiek esetében is csak alig több mint egyharmados teljesítési arányról beszélhetünk (34,7%). Amit még vizsgáltunk, azok a városok. Ők teljesítenek a legjobban, de körükben is csupán a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 44%-át jelenítik meg honlapjukon teljes körűen.

12 Gazdálkodási adatok Az általános megallapításokat követően az egyik legszenzitívebb területet, az önkormányzatok gazdálkodási adatainak átláthatóságát is érdemes megvizsgálnunk.

13 A képviselők elektronikus levélcímének elérhetősége
A településtípusok közötti különbségek jól érzekelhetőek az önkormányzati képviselők címeinek elérhetőségében is...

14 A LEGJOBBAK Dunaújváros 1143 Hajdúszoboszló 1045 Budapest 13. ker.
1038 Szombathely 1033 Bátonyterenye 1028 Oroszlány 1015 Dunavecse 1011 Mány 1006 Elérhető maximális pontszám 1485 Hogy ne csak a negatívumokról beszéljünk, kiemeltük a legjobban teljesítő nyolc önkormányzatot. Ezek voltak azok, akik 1000 feletti pontszámot szereztek az elérhető közel 1500-ból. A mintába beválasztott legátláthatóbb településnek Dunaújváros bizonyult, de még itt csak a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 76 százaléka volt teljes körűen elérhető.

15 Összegzés & következtetések
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága kifejezetten alacsony színvonalú A helyhatóságok a kötelező adatok mindössze 17 százalékát töltik fel maradéktalanul Ugyanakkor a kétezer fő alatti/fölöttiek között jelentős különbségek tapasztalhatók Összességében tehát elmondhatjuk, hogy...

16 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések