Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…"— Előadás másolata:

1 A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…

2 KI NÉZI? KI LÁTJA? Mindenki ért hozzá – Foci effektus Lényeg a jobbító szándék! Én, a kívülálló –Mezítlábas fizikatanár (de saját osztály miatt továbbképzés), –„Multiplikátor” folyamatosan, –Lektoráltam a 2017-es változtatás előkészítő munkaanyagát –Nem dicsérni jöttem…

3 EGY KIS TÖRTÉNELEM (AZ „ÁTKOSBAN”): (AZ „ÁTKOSBAN”): egységes tanterv, tankönyv egységes tanterv, tankönyv szakfelügyelet szakfelügyelet Érettségi - „házi”-szóbeli (belső vizsga) Érettségi - „házi”-szóbeli (belső vizsga) -írásbeli (kvázi külső v.) - központi - központi - „közös” (külső vizsga)

4 A tantervek „fellazultak”... A tantervek „fellazultak”... NAT NAT Kerettanterv Kerettanterv Tankönyvek - teve effektus Tankönyvek - teve effektus Szakfelügyelet helyett - tanácsadás-SE ! Szakfelügyelet helyett - tanácsadás-SE ! Érettségi - felvételi (itt-ott) maradt (?) Érettségi - felvételi (itt-ott) maradt (?) a kimeneti szabályozás! a kimeneti szabályozás!

5 Követelményszintek „szétcsúsztak” Szakmai bizonytalanság Egyszerre 3-4 tanterv A fizika óraszámok drasztikus csökkenése A természet tudományok leértékelődése

6 Objektivitás Esélyegyenlőség (ne kelljen külső felkészítő) A középiskolai anyagra épüljön (felvétel is) Ne kelljen duplán vizsgázni (más tárgyak…) Eredetileg: - emelt szint továbbtanulóknak - középszint érdeklődőknek

7 RÉSZLETES VIZSGAKÖVETELMÉNYEK 1. Mechanika (25%) 1. Mechanika (25%) 2. Termikus kölcsönhatások (20%) 2. Termikus kölcsönhatások (20%) 3. Elektromágneses kh. (optika is) (25%) 3. Elektromágneses kh. (optika is) (25%) 4. Atomfizika, magfizika (20%) 4. Atomfizika, magfizika (20%) 5. Gravitáció, csillagászat (10%) 5. Gravitáció, csillagászat (10%) 6. Fizika- és kultúrtörténeti ismeretek

8 A VIZSGA LEÍRÁSA Középszint - Írásbeli(120 min - 90 pont) 18-20 feleletválasztós(36-40 pont) 2 numerikus fel. 1 jelenségért. (2-ből 1 v.)(50-54 pont) - Szóbeli(15 min – 60 pont): Elmélet + hozzá mérés v. kísérlet + egyszerű számítás (esetleg) kifejtés módja(5 pont)

9 A VIZSGA LEÍRÁSA Emelt szint – Írásbeli (240 min – 100 pont) 15 feleletválasztós(30 pont) Esszé (3-ból egy v.)(18+5 pont) 4 num. Feladat(47 pont) – Szóbeli(20 min – 50 pont) Mérés (+ elméleti háttér + értékelés, elemzés, hiba)(29 pont) 4 elméleti kérdés(4 x 4 pont) kifejtés módja(5 pont)

10 Pontos, egységes követelményrendszer Pontos, egységes követelményrendszer Részletes, egységes vizsgaleírás Részletes, egységes vizsgaleírás Kompetenciák Kompetenciák Vizsgáztatók képzése (országos program volt) Vizsgáztatók képzése (országos program volt) (Felkészítésre is képzett jobb híján) Egységes értékelési rendszer (de ksz. szóbeli) Egységes értékelési rendszer (de ksz. szóbeli) HIBA: továbbtanuláshoz emelt szint kellene!!

11 Kötelező szóbeli vizsga Kötelező szóbeli vizsga Elvégzendő ( megtervezendő ) mérés, kís. Elvégzendő ( megtervezendő ) mérés, kís. Feleletválasztós tesztkérdések Feleletválasztós tesztkérdések Jelenségértelmezés, függvények elemzése Jelenségértelmezés, függvények elemzése Szöveges kifejtés (írásban, szóban) Szöveges kifejtés (írásban, szóban) ennek külön értékelése (emelt sz. 10pont) Fizikatörténeti ismeretek Fizikatörténeti ismeretek Szemléletváltozás – sokrétűbb (gyak.) Szemléletváltozás – sokrétűbb (gyak.)

12 Koncentrációs gyakorlat (is) Elméleti ismeretre kérdező Alkalmazás Egyszerű számítás Gyakorlat, természet, „mindennapok” Egy helyes válasz (ksz: 3, em: 3 – 4) Igazat – vagy hamisat?! Disztraktorok Döntő a tudás, a felismerés, a modell…

13 Alkalmazás Középszint kevésbé összetett (lehetne könnyebb?!) Emelt szint (több témán átívelő, kicsit „nehezebb”, vagy „csak emelt tartalom” Egy helyes válasz, de sok út Jelenség, modellalkotás Fiz. tartalom, mat. megoldás! Könnyebb, mint a „régi”

14 A számításokban is! Két alaptípus: 1. Esemény „megjósolása”, magyarázata - lépések, ok-okozat,„szárnyalás” - hivatkozás a fizikai (alap-)jelenségre, annak modelljére, a törvényekre - gondolati ív (a jelenség egysége) 2. Mérési eredmények feldolgozása + táblázat, grafikon (jobban szeretik- konkrétabb) Új?! Könnyű?!

15 Ismeretanyag „összeszedése” Ismeretanyag „összeszedése” Összefüggéseik, kapcsolatrendszerük, Összefüggéseik, kapcsolatrendszerük, az állítások magyarázata, alkalmazása… az állítások magyarázata, alkalmazása… Értelmesen le is kell írni! Értelmesen le is kell írni! Buktatói: Buktatói: Kevés, vagy hiányos ismeret Kevés, vagy hiányos ismeret Kifejtés szintje: Említse! Ismertesse! Mutassa be! Elemezze! Értelmezze! Alkalmazza! … Szótár-kiskáté!!! Kifejtés szintje: Említse! Ismertesse! Mutassa be! Elemezze! Értelmezze! Alkalmazza! … Szótár-kiskáté!!! Vázlatosság Vázlatosság Egy téma önálló kifejtése, szempontok… ?

16 KÖZÉPSZINT Az adott iskola helyi tanterve szerint (is) Saját tanár A kísérlet és az elméleti kérdések összefüggenek EMELT SZINT A követelményrendszer szerint 3 szaktanár (ismeretlen) Az elméleti (kis)kérdések függetlenek a méréstől ÚJ: A kísérlet-mérés nem „megkerülhető”

17 Túl nehéz (sokrétű! szöveg-értés, -alkotás) Túl nehéz (középszintű írásbeli 120 perc, nem sokkal egyszerűbbek a feladatai) Túl könnyű (a régi érettségi feladatainál …) Túl könnyű (nem késztet eléggé munkára, gyengék az egyetemre kerülők,…) Kevesen választják az emelt szintet… Nem elég szoros a kapcsolat a tantervekkel Kimaradtak bizonyos tartalmak,… Kevesen szeretik a fizikát… Messzire vezet! PROBLÉMÁK

18  100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról (melléklete: ált. köv.)  40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről  http://www.oktatas.hu/kozneveles/ erettsegi/jogszabalyok TÖRVÉNYEK

19  SZEMLÉLETMÓD (szerethetőség, gyakorlat, technikai fejlődés, természet, környezet,...)  PEDAGÓGIAI, SZAKMÓDSZERTANI TRENDEK (gondolkodási képességek, gyakorlati problémák elemzése, modellezése, megoldása, ismeretek alkalmazás-irányú felidézése)  ÚJ TÉMÁK, TARTALMAK (forgómozgás, folyadékok,...) A VÁLTOZÁSOK

20 A SZINTEK TÁVOLÍTÁSA  közép (egyszerűsítés, „A” minta)  emelt (egzaktabb, hagyományosabb, szaktárgyi) hagyományosabb, szaktárgyi)  továbbtanulási belépő?! (lassú emelt szint felé tolódás; (lassú emelt szint felé tolódás; középszint a csak érdeklődőknek) középszint a csak érdeklődőknek)

21 KOMPETENCIÁK „szemlélet” „szemlélet” Ismeretei összekapcsolása a mindennapokban tapasztalt jelenségekkel, a modern kor technikai eszközeinek működésével és azok hétköznapi használatával; Ismeretei összekapcsolása a mindennapokban tapasztalt jelenségekkel, a modern kor technikai eszközeinek működésével és azok hétköznapi használatával; Tudományos és áltudományos szövegek; Környezetvédelem; környezettudatosság; Adatsorok, grafikonok elemzése „gondolkodás” „gondolkodás” Induktív és deduktív; Analógiás köv.

22 TARTALMI ARÁNYOK VÁLTOZÁSA mechanika 25 % 30% (forg., foly.) mechanika 25 % 30% (forg., foly.) hőtan 20 % 15% hőtan 20 % 15% elektromágneses jel. 25 % 20% (optika kiválik) elektromágneses jel. 25 % 20% (optika kiválik) (új témakör) OPTIKA 10% (új témakör) OPTIKA 10% Atom-atommagfizika 20 % 15% („nehéz”...) Atom-atommagfizika 20 % 15% („nehéz”...) gravitáció és csillagászat 10% gravitáció és csillagászat 10%

23 VIZSGALEÍRÁS MÓDOSÍTÁSAI  Középszint írásbeli  tesztek 3-4 válaszlehetőséggel  forráselemzés (num. fel. helyett!)  Középszint szóbeli  OH 40 kísérlet – a tételsor legalább 80%-át ebből kell választani!  vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit.

24 VIZSGALEÍRÁS MÓDOSÍTÁSAI Emelt szint írásbeli Emelt szint írásbeli esszé átalakul témakifejtés, források, irányító kérdések esszé átalakul témakifejtés, források, irányító kérdések Emelt szint szóbeli Emelt szint szóbeli A) egy mérés elvégzése, B) elméleti téma kifejtése - összetevők 4-10 pont, A) egy mérés elvégzése, B) elméleti téma kifejtése - összetevők 4-10 pont, A) feladat nem lehet több 25 pontnál. A) feladat nem lehet több 25 pontnál. (mérési feladat elvárt időtartama a tételben) (mérési feladat elvárt időtartama a tételben) Vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit. Vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit.

25 VOLT ILYEN JAVASLAT ! Középszint írásbeli Középszint írásbeli 180 perc legyen Emelt szint szóbelihez (B rész)- Tételbank Emelt szint szóbelihez (B rész)- Tételbank NEM NYERT 

26 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…"

Hasonló előadás


Google Hirdetések