Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai."— Előadás másolata:

1 Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet **Eszterházy Károly Egyetem TTK Neveléstudományi Intézet

2 - a formális oktatási rendszeren belüli tehetséggondozás - tehetséggondozó iskolák - tehetséggondozó iskolák markánsan STEM orientációval - a formális oktatási rendszeren kívüli intézmények, programok A/ a) a formális oktatási rendszerrel kapcsolatot tartó b) a formális oktatási rendszert negligáló intézmények, programok B/a) for profit b) non profit intézmények, programok

3 - szegregáció vs. integráció - homogén vs. heterogén tanulói közösségek - equality/equity/excellence (egyenlőség/méltányosság- méltányos egyenlőség/kiválóság) (amerikai ivy-league felsőoktatási intézmények; Stanford tanárképzési program stb.)

4 - tehetséggondozó specializált iskolák a volt Szovjetunióban előzmények: a 2. világháború előtt - nemzeti matematikai olimpia (1934) - klubok, „tudományos pontok” a 2. világháború után - az első kompúterprogramozási tagozatos osztály (1959) - az első specializált, bentlakásos matematikai, fizikai tehetséggondozó iskolák (1963) (Karp, 2009)

5 „Today there are increasing numbers of special schools for the arts, mathematics, the sciences and languages. Additionally, regular schools offer special classes for gifted pupils in mathematics, informatics, the sciences and languages.” (Freeman, 2002)

6 (Baden Württenberg) There is a „Benefit of Gifted Classes and Talent Schools for Developing Students' Competences and Enhancing Academic Self-Concept. /…/ Selective schools have a positive effect.” (Rinderman & Keller, 2006)

7 - Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína külön-külön történetek, más és más kontextus, közösen jellemző elemekkel

8 1. Ausztria: Amadeus International School -- az egyik legelső, leginkább figyelemre méltó kezdeményezés az akadémikus és művészi területeken egyaránt tehetséges tanulók optimális fejlesztése érdekében

9 2. Dél-Korea: Korean Science Academy -- a világ legmagasabb színvonalú STEM iskolájának kialakítására tett kísérlet

10 3. Jordánia: Jubilee School -- felvilágosult uralkodói értékekre és nyugati mintákra épülő tehetséggondozás akadémikus területeken tehetséges tanulók számára

11 4. Kazahsztán: Nazarbajev Iskolák -- (a volt Szovjetunióból elkülönült ország) központosított államhatalmi kísérlete egy új elit, nemzeti elkötelezettségű, nemzetköziesedett, kreatív értelmiség kialakítására

12 5. Kína: a Pekingi 8. sz. Középiskola -- Nemzeti Felsőoktatási Felvételi Vizsgára és nemzetközi felsőoktatási részvételre való eredményes felkészítés (100-ból 99 tanuló)

13 - az elitizmus valamilyen formája - magas teljesítményorientáció - alacsony érzékenység a multikulturalitás terén - de: nemzeti kulturális kontextus fontossága - elsősorban (de nem kizárólag) STEM orientáció

14 - a globalizációs aspektusok egyértelmű jelenléte - nemzeti és nemzetközi kiválóság - hálózatosan működő iskolák (nem mindegyik) - széles körű nemzetközi iskolai kapcsolatrendszerek - magas szintű tanári szakmaiság a tantestület egészében

15 - szélesülő, finomodó szemléletmód; például: -- polymath tehetséggondozás: zenei és intellektuális tehetségek támogatása -- a tehetség többféle összetevőjének komplex, kiegyensúlyozott jelenléte (intellektuális, szociális, pszichés tényezők)

16 - a formális oktatási rendszer keretei között zajló tehetséggondozás lényege a funkcionális sokféleség, funkcionális tagoltság - ebben az egyes elemek látszólag vagy valósan akár ellentmondásosak is lehetnek önmagukban és/vagy egymáshoz viszonyítva -- pl. elitista iskolák egy horizontálisan kiegyensúlyozott oktatási rendszerben

17 - ettől önmagában nem lesz elitista vagy igazságtalan az oktatási rendszer mint rendszer -- annak számos további tényező együttes jelenlétének kell teljesülnie még - „idői tényező” -- sürgetettség, sietség -- társadalmi, csoportos, egyéni értékek komplex, ellentmondásos világa a globalizáció korában -- nemzetvédelmi érdekek

18 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gyori.janos@ppk.elte.hu


Letölteni ppt "Gordon Győri János * / ** Tehetséggondozó iskolák Ausztria, Dél-Korea, Jordánia, Kazahsztán, Kína, *ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések