Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az óvodavezető helye a pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógus minősítés folyamatában Dr. Ottófi Rudolfné Köznevelési szakértő

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az óvodavezető helye a pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógus minősítés folyamatában Dr. Ottófi Rudolfné Köznevelési szakértő"— Előadás másolata:

1 Az óvodavezető helye a pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógus minősítés folyamatában Dr. Ottófi Rudolfné Köznevelési szakértő 2014. 11.18

2 SOHASE LÉGY ELÉGEDETT AZZAL, AMI MOST VAGY, HA EL AKAROD ÉRNI AZT, AMI MOST MÉG NEM VAGY. (SZENT ÁGOSTON)

3 A szakmai ellenőrzés elméleti háttere A tanfelügyelet, mint pedagógiai szakmai ellenőrzési modell A tanfelügyeleti rendszer felépítése, területei, módszerei, eszközrendszere A pedagógus életpályamodell szakaszai A minősítés eljárásrendje, a minőségbiztosítás feladatai, kiemelten az óvodavezető feladataira Tartalom tervezet

4 1985 óta nincs szakmai kontroll  Cél: külső, ellenőrzési értékelési rendszer az intézmények egységes, nyilvános szempontokra épülő támogatása feltárja és megmutatja az erősségeket és fejlesztendő területeket MEGERŐSÍTÉS, FEJLESZTÉS pozitív visszacsatolás  Távolabbi cél: pedagógiai értékek jó gyakorlatok magas színvonalú szakmai munka, jó minőségű köznevelés  Nem cél (PSZE): a pedagógus minősítése Miért van szükség a tanfelügyeletre?

5 Rövid történeti áttekintés o 1723 Kormányzószék, magyar királyi helytartótanács végzi az ellenőrzést o 1777 Ratio Educationis - A népiskolák tanfelügyelőségei egyházmegyénként működnek, az állam szabályozza o 1868 Eötvös József: állami iskolafelügyelet, mely jogi szakemberekből állt o 1900-as évek eleje: az igazgatók iskolalátogatói megbízással munkájuk mellett végezték a felügyeletet o XX. sz. első évtizede: szaktárgyi felügyelet o 1935.évi VI. törvénycikk közoktatásügyi igazgatásról

6 o 1945-től az iskolák államosítása megkezdődik o 1949 1210/57-1949. kormányrendelet a 27 tankerület élén főigazgató közvetlenül a miniszternek van alárendelve. o 1951. Centrális irányítás, ideológiai hatás érvényesül o 1985.évi I. törvény- tovább erősítette az iskolák önállóságát. A felügyelő helyet a szakfelügyelő elnevezést vezették be. o 1993. évi közoktatási törvény belső és külső ellenőrzés Rövid történeti áttekintés

7 Törvényi háttér  2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről  326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról  20/2012. (VIII.31. EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és névhasználatáról  363/2012 (XII.17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról  8/2013. (I.30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről

8 Szakmai tartalmak Általános pedagógiai szempontoknak való megfelelés Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának való megfelelés Az intézmény pedagógiai programjának való megfelelés

9 Az ellenőrzésben résztvevők feladatai I. Miniszter IdőpontFeladat Február utolsó napjaMinősítési keretszámok, minősítő vizsgák és eljárások szervezésének központi szabályainak és a minősítési tervbe történő felvétel különös feltételeinek közzététele Június 20.Minősítési terv készítése, döntés a résztvevőkről (OH javaslat alapján) Június 30.A kormányhivatal, intézményvezető, a pedagógus értesítése a döntésről

10 Az ellenőrzésben résztvevők feladatai II. Kormányhivatal Időpontfeladat Május 31A jelentkezések ellenőrzése, jóváhagyása Május 31.Megyei ellenőrzési terv készítése az OH által megadott szempontok szerint (fenntartó előzetes véleményének figyelembevétele) Június 30.Beszámoló az OH-nak az ellenőrzések tapasztalatairól Július 31.A szakértők kijelölése, munkáltatójuk értesítése Augusztus 31.A megyei ellenőrzési terv felülvizsgálata, esetleges korrigálása Szeptember 30.A vizsga, portfólióvédés,időpontjának, az ellenőrzésben résztvevő szakértők meghatározása és az OH felületen az érintettek értesítése

11 Az ellenőrzésben résztvevők feladatai III. Oktatási Hivatal IdőpontFeladat Június 20.Az Oktatási Hivatal javaslata alapján készíti a miniszter a minősítési tervet. Július 31.Jelentést készít a miniszter részére a kormányhivataltól kapott beszámoló alapján

12 Az ellenőrzésben résztvevők feladatai IV. Pedagógus IdőpontFeladat Április 30.Jelentkezési lap beadásával kezdeményezi az intézményvezetőnél a minősítő vizsgára, a minősítési eljárásra történő jelentkezést November 30.A jelentkezés évének nov. 30-ig feltölti a portfólióját

13 Az ellenőrzésben résztvevők feladatai V. Intézményvezető IdőpontFeladat Május 10.Az OH informatikai rendszerében rögzíti a pedagógus jelentkezését Szeptember 1.Rögzíti az OH informatikai felületén, hogy a szakértőt a hét melyik napján mentesíti a munkavégzés alól

14 A pedagógus pedagógiai szakmai ellenőrzésének területei 1.A pedagógiai módszertani felkészültség 2.A gyermek személyiségégének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sni igényű vagy btm nehézséggel küzdő gyermek, többi gyermekkel együtt történő sikeres neveléséhez, fejlesztéséhez szükséges megfelelő módszertani felkészültség 3.A gyermekcsoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység 4.A pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók

15 A pedagógus pedagógiai szakmai ellenőrzésének területei 5.Az ismeretszerzés, a tanulás támogatása 6.Pedagógiai folyamatok és a gyermekek személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése 7.Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás 8.Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

16 A pedagógus pedagógiai-szakmai ellenőrzésének a módszerei 1.Dokumentumelemzés Szempontjai: Az előző pedagógus ellenőrzés és az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó értékelőlapjai A pedagógiai program és az éves tervezés egyéb dokumentumai Tevékenységterv Egyéb foglalkozások tervezése Csoportnapló Gyermekek alkotásai

17 A pedagógus pedagógiai-szakmai ellenőrzésének a módszerei A nevelőmunka megfigyelése, tevékenység/foglalkozáslátogatás Cél, tartalom Az adott időszakban alkalmazott módszerek Felépítés, szervezettség, spontán események kezelése Gyermekek alkotásai Gyermekek viselkedése Pedagógus munkája, egyénisége, kommunikációja A tevékenység /foglalkozás tervezete, eredményessége

18 A pedagógus pedagógiai-szakmai ellenőrzésének a módszerei Interjúk célja: információszerzés, tájékozódás, a látogatott tevékenység megbeszélés, értékelése Pedagógussal Kézikönyv: Önértékelési szempontok, tanfelügyelői értékelési szempontok Intézményvezetővel

19 Az ellenőrzés szakaszai 1.Előzetes felkészülés A legutóbbi ellenőrzés vizsgálata az önértékelés vizsgálata – hogy ítéli meg saját magát, pedagógiai szakmai munkáját, fejlődését Portfólió csak információforrás – végigkísérhető a pedagóguskompetenciák fejlődése

20 2. Helyszíni ellenőrzés Bemutatkozás A pedagógiai munkával összefüggő tervezetek, dokumentációk helyszíni elemzése (PP, nevelési tervek, éves tervek, fejlesztési tervek, gyermekek fejlődésének nyomon követése, csoportnapló, tehetséggondozás, felzárkóztatás, gyermekek alkotásai …)

21 Helyszíni ellenőrzés 3.Tevékenység/foglalkozáslátogatás Két órában, a tevékenység nevelőmunka közben (jelen lehet a pedagógus vezetője, vagy annak megbízottja) 4.Interjúk Pedagógussal Vezetővel

22 Az ellenőrzés lezárása A szakértő részéről Összegzés, egyeztetés Értékelő lap közös kitöltése – erősségek, fejleszthető területek Értékelő lap a pedagógus munkájának ellenőrzéséről nyomtatvány = összegző vélemény, A pedagógus részéről Szakértők értékelése

23 A vezető munkájának ellenőrzése és értékelése Az intézményvezetői ellenőrzés célja: „Az intézményvezető pedagógiai és vezetői készségeinek fejlesztése az intézményvezető általános pedagógiai és vezetéselméleti szempontok, továbbá az intézményvezető és saját céljaihoz képest elért eredményei alapján” 20/2012. (VIII.30.EMMI rendelet 149.§ (1) bek Az intézményvezetői ellenőrzés egyben pedagógus ellenőrzés is

24 A vezető pedagógiai-szakmai ellenőrzésének területei 1.A nevelési- tanulási-fejlesztési folyamat stratégiai vezetése és operatív irányítása 2.A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása 3.Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása 4.Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása 5.Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása

25 A vezető pedagógiai szakmai ellenőrzésének módszerei 1.kérdőíves felmérés Nevelőtestület tagjai (jelenlét, elvárások, motiváció, légkör, egyenletes terhelés, szakmai együttműködés, ellenőrzés, értékelés, etikus pedagógusmagatartás, kapcsolatok) Szülők

26 A vezető pedagógiai szakmai ellenőrzésének módszerei 2.Dokumentumelemzés Vezetői pályázat Pedagógiai program Egymást követő két nevelési év munkaterve és az éves beszámolók SZMSZ Intézményi önértékelés Vezetői önértékelő kérdőív 3.Portfólió 4.Interjúk: Munkáltatóval Intézményvezetővel Vezetőtársakkal

27 Az ellenőrzés szakaszai 1.Előzetes felkészülés – intézményi honlapról, vezetői portfólió, egyéb dokumentumok 2.Helyszíni ellenőrzés – tervszerű, megszervezésében a vezető közreműködik 3.Az ellenőrzés lezárása A szakértők részéről – egyeztetés – értékelő lap Vezető részéről – értékelőlap a szakértőkről

28 Az intézményellenőrzés területei 1.Pedagógiai folyamatok 2.Személyiség- és közösségfejlesztés 3.Eredmények 4.Belső kapcsolatok, együttműködés 5.Az intézmény külső kapcsolatai 6.A pedagógiai munka feltételei 7.Az óvodai nevelés országos alapprogramjában megfogalmazott elvárásoknak és a PP-ben megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés

29 Az intézmény pedagógiai-szakmai ellenőrzésének módszerei 1.Dokumentumelemzés Alapító okirat Pedagógiai program SZMSZ Egymást követő két nevelési év munkaterve és az éves beszámolók (munkaközösségek munkaterveivel és beszámolóival együtt) Továbbképzési program – beiskolázási terv Házirend Intézményi önértékelés, annak eredménye Elégedettségmérés Előző 5 évben lefolytatott ellenőrzések eredményei, fejlesztési tervek

30 Az intézmény pedagógiai-szakmai ellenőrzésének módszerei 2. Interjú A fenntartó képviselőjével Az intézmény vezetőjével A pedagógusokkal A szülők képviselőivel 3. A pedagógiai munka infrastruktúrájának megismerése folyamatos megfigyeléssel 4.A pedagógusellenőrzés eredményeinek összegzése

31 Az ellenőrzés szakaszai 1.Előzetes felkészülés Szakértői egyeztetés (3-5 fő) az eljárás menetéről, feladatelosztás A pedagógiai alapdokumentumok, mérési eredmények vizsgálatai

32 Az ellenőrzés szakaszai 2. Helyszíni ellenőrzés Cél: információk pontosítása, kiegészítése új információkkal Rövid találkozás a nevelőtestülettel Interjúk a dokumentációk és az önértékelés alapján Bejárás - eszközrendszer

33 Az ellenőrzés lezárása Az ellenőrzés lezárása a szakértők részéről Összegző jelentés: adatok, tények, megállapítások Az ellenőrzés lezárása az intézmény részéről – intézkedési terv – szakértők értékelése

34 Az életpálya központi eleme a minősítési rendszer

35

36 Milyen módszerekkel értékelik a kompetenciákat a minősítő vizsgán és a minősítési eljárásban? Az e-portfólió előzetes vizsgálata. A pedagógus által tartott órák/foglalkozások látogatása, értékelése, megbeszélése. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott órák/foglalkozások tapasztalatainak megismerése. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése. Az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése. Az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására. Az e-portfólióvédés lebonyolítása. Az e-portfólióvédés értékelése.

37 A pedagógus életpálya szakaszai, a minősítési rendszer fokozatai Gyakornoki időszak (2-4 év) - kötelező Pedagógus I. (6-9 év) - kötelező Pedagógus II. (min. 6 év) Mesterpedagógus (14 év gyakorlat, szakvizsga, két minősítés Kutatótanár ( tudományos fokozat PhD, 14 év gyakorlat, két minősítés) A minősítő vizsgán a gyakornoknak, a minősítési eljárás során a pedagógusnak a mesterségbeli tudásáról kell számot adnia.

38 A minősítési eljárás tartalmi elemei Az értékelés elemei % 1. A pedagógus teljes szakmai tevékenységét bemutató portfólió értékelés A portfólióvédés értékelése 50 2. Amennyiben a munkakör részét képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a pedagógus által vezetett foglalkozás értékelése Amennyiben a munkakör részét nem képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a munkakör ellátása során keletkezett dokumentum elemzése Kutatási, fejlesztési tevékenység bemutatása a portfólióban (Mesterpedagógus, kutatótanár) 20 3. Intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó részei Amennyiben a munkakör részét képezi foglalkozás, tanóra megtartása, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatai Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelése 30

39 Az intézményvezető feladatai FeladatokDokumentum, eredmény Május 10-ig rögzíti az OH által működtetett informatikai rendszerben. Ezzel a jelentkezéshez való hozzáférést a kormányhivatal számára lehetővé teszi Jelentkezések rögzítése Július 31-ig értesítést kap a kormányhivataltól az OH által műk. Inft tám. rendszer útján a kijelölt szakértők személyéről Megbízólevél, hivatalos eljárás megindul Akadályoztató, veszélyeztető körülményről való értesítés a kormányhivatalnak – öt napon belül A kormányhivatal értesítése Összeállítja és feltölti az OH által műk. Inft tám. rendszer be az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó részeit, valamint ellenőrzi a PSZE során a látogatott foglalkozásokra vonatkozó megállapításokat és az országos PSZE ellenőrzés összegző értékelését. A feltöltött dokumentumok rendelkezésre állnak.

40 Az intézményvezető feladatai FeladatokDokumentum/eredmény Értékeli a pedagógus kompetenciáit az e- portfólió alapján Az információk, az elemzések, a kitöltött értékelőlapok rendelkezésre állnak Kérdéseket fogalmaz meg az e-portfólió alapján Kérdések Megszervezi, biztosítja az intézményben zajló eljárás személyi, technikai, tárgyi feltételeit Feltételek biztosítva vannak az eredményes minősítéshez A bizottság jelölttel azonos szakos tagjával megfigyeli a pedagógus foglalkozását Az információk rendelkezésre állnak, az értékelőlap elkészül a látottakról Részt vesz a pedagógussal folytatott szakmai beszélgetésen, melynek tárgya a látott foglalkozás megbeszélése. A látottakról véleményt nyilvánít. Az előzetes vélemény megerősítése vagy módosulása

41 Az intézményvezető feladatai FeladatDokumentum/eredmény Részt vesz továbbá a pedagógussal folytatott szakmai beszélgetésen, melynek tárgya a az e- portfólió védése és a minősítőbizottságtól eljuttatott kérdésekre való reflektálás. Az előzetes vélemény megerősítése vagy módosulása Értékeli a pedagógus kompetenciáit az e- portfólió, ennek védése, valamint a szakértők kérdéseire adott válaszok alapján. Az értékelést feltölti az OH által működtetett inf. tám. rendszervbe a védést követő 10 napon belül. Részt vesz az összegző értékelés elkészítésében. Az összegző értékelés elkészül Figyelemmel kíséri, dokumentálja a minősített pedagógusnak az előmeneteli rendszerben történő előrelépését. A pedagógus magasabb fokozatba sorolása, kinevezés Saját tevékenységét dokumentálja, a keletkezett iratokat, bizonylatokat összegyűjti, a megbízásával kapcsolatosan nyilvántartást vezet. A szakértői tevékenység folyamatos nyomon követése biztosítva van.

42 A foglalkozás látogatásának menete A tevékenység/foglalkozás látogatásának menete TevékenységtípusokKapcsolódó dokumentumok Egyeztetés a látogatásrólA látogatás egyeztetéseA látogatás menetét és értékelését leíró eljárásrend Megbeszélés a látogatás előtt A Pedagógus tájékoztatója A szakértő tájékoztatója Csoportnapló, gyermekcsoport féléves nevelési terve, tematikus terv, két tevékenységterv A tevékenység/foglalkozás megfigyelése Megfigyelés, tapasztalatok rögzítése Tevékenység/foglalkozás- megfigyelési napló A foglalkozás elemzéseA pedagógus elemzése, önreflexiója A látogatók elemzése, reflexiója A pedagógus válaszreflexiója A következtetések, tanulságok megfogalmazása A tevékenység/ foglalkozás megfigyelésén készült jegyzetek

43 A foglalkozás látogatásának menete A tevékenység/foglalkozás látogatásának menete TevékenységtípusokKapcsolódó dokumentumok A tevékenység/foglalkozás látogatását kiegészítő, nem kötelező tevékenységek Az intézmény PP-nak, esetleges mérési eredményeknek a megismerése, (DIFER) a gyermekcsoport egyéb dokumentumainak a megismerése PP Szociometria Gyermekek alkotásai (rajzok, játékeszközök stb) A látogatás eredményeinek rögzítése A látogatás adatainak és a szakértő értékelésének a rögzítése Tevékenység/foglalkozás- látogatási jegyzőkönyv Foglalkozáslátogatási értékelőlap

44 Szakmai életút értékelése Összefüggő írásműben a szakmai életút bemutatása Az egyes állomások bemutatása során a pedagóguskompetenciák fejlődésének szem előtt tartása Segítségek a folyamatban, nehézségek A pedagóguskompetenciák némelyikéhez (pl 7.8.) leginkább ez a dokumentum adhat leginkább információt. Szakmai tervek ismertetése (mi, miért, hogyan?)

45 A portfólió leadása előtt Beadás i határidő: november 30. A dokumentumminták használata nem kötelező Az Útmutató a hatályos jogszabályokkal dolgozik A továbbképzések tanúsítványát nem kell bemutatni Publikációkba bármely „kisebb cikk „is bekerülhet Kitüntetés bármilyen kisebb elismerés is bekerülhet Intézmény bemutatásánál nincs tartalom, nem cél az óvoda reklámozása Szakmai életút bemutatása az egyik legfontosabb dokumentum (erősség, fejlődési lehetőség)

46 A portfólió leadása előtt Plágium, fényképek szabályai - forrásmegjelölés Anonimitás - azonosításra alkalmatlan módon jelölés Fejléc, lábléc (kompetenciák megjelölése hasznos) Reflexiók lényege: mit, miért? Dokumentumoknál csak a legjellemzőbb kompetenciát jelöljük be (lehet 8 is) Az indikátorokat már nem kell jelölni

47 Lezárás feltételei összegezve KIR-es adatok stimmelnek. Kötelező részek feltöltve, nincs piros x. Nem írja, hogy négynél kevesebb a szabadon választható. Nem említ be nem mutatott kompetenciát.

48 „Az a képesség, hogy valamit el tudunk végezni, értéket képvisel. Az, hogy a kapott eredmény jó dolog-e, vagy rossz, azon múlik, hogy azt hogyan használják fel, de maga a képesség értékes dolog.” Richard Feynman

49 Köszönöm a megtisztelő figyelmet, jó felkészülést kívánok. Forrás:Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez Országos tanfelügyelet – kézikönyv Portfólió adatai Szakál Ferenc Pál adatainak felhasználásával


Letölteni ppt "Az óvodavezető helye a pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógus minősítés folyamatában Dr. Ottófi Rudolfné Köznevelési szakértő"

Hasonló előadás


Google Hirdetések