Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKároly Bogdán Megváltozta több, mint 7 éve
1
SZEMÉLYISÉGPSZICHOLÓGIA
2
Mit tanultak eddig? (1. félév) 1. Mi a személyiségpszichológia. A személyiségkutatás módszerei. 2. A diszpozicionális megközelités. Tipusok és vonások. 3. Szükségletek és motivumok. 4. Öröklődés, evolúció, személyiség. 5. Extraverzió, introverzió. 6. Neuroticizmus, pszichoticizmus, impulzivitás, szorongás. 7. Szenzoros élménykeresés. Biokémiai korrelátumok. A pszichopátia 8. Freud topográfiai modellje. Freud strukturális modellje 9. A személyiség hajtóerői. A pszichoszexuális fejlődés freudi elmélete. 10. Elháritó mechanizmusok. Megküzdés. Lazarus modellje. 11. Jung analitikus pszichológiája. Assagioli transzperszonális pszichológiája. 12. Adler individuálpszichológiája.
3
(2. félév) 1. A pszichoanalízis Budapesti Iskolája 2. Az énpszichológia megjelenése (Hartmann). Az énfejlődés Loevinger-féle szakaszai. 3. Tárgykapcsolat-elméletek: Klein, Mahler. Az alapszorongás és a neurotikus szükségletek (Horney) 4. A pszichoszociális fejlődés szakaszai (Erikson). Sullivan interperszonális személyiségelmélete 5. A személyiség tanuláselméleti megközelitése (Skinner) 6. A személyiség szociális tanuláselméleti megközelitése (Dollard, Miller, Bandura) 7. A Harmadik Erő elméletei (Rogers, Maslow) 8. Az egzisztencialista pszichológia (Frankl) 9. A személyes konstrukciók rendszere (Kelly) 10. A személyiség kognitív megközelítése 11. A kognitív önszabályozás modelljei 12. A különböző modellek kölcsönhatásai
4
Az MA-s tematika A mai dinamikus irányzatok: szelf-pszichológia (Kohut), kötődéselméletek (Stern), a pszichoanalízist megújító iskolák (Lacan) A rendszerszemlélet és a kommunikációra alapozó iskolák (Bateson, Watzlawick, Berne) A kognitív személyiség-megközelítés: Carver, Scheier, Mischel, Epstein A biológiai megközelítés (Zuckerman) és a különböző megközelítések közötti integráció kísérlete (Cloninger), pszichoneuroimmunológia Egy új irányzat: a pozitív pszichológiai megközelítés és a pozitív élmény (Csikszentmihályi, Seligman, Lyubomirsky) A pozitív személyiségvonások (Ryan, Deci, Vaillant, Goleman), pozitív csoportvonások mint az evolúció termékei és mint kulturális termékek (Buss, Delle Fave) Életút-kutatások (Block, Pulkinnen)
5
Mai dinamikus irányzatok Szelfpszichológia
6
Heinz Kohut (1913-1981) élete: Bécs, orvosi diploma 1939-ben Londonba menekül 1940-ben Chicagoba megy, és a 40-es években az egyetemen tanít neurológiát és pszichiátriát Már Bécsben elkezdett pszichoanalízisét folytatja Az APAA elnöke egy évig
7
Művei Kohut, H. (1959). Introspection, empathy and psychoanalysis: An examination of the relationship between modes of observation and theory. Journal of American Psychoanalytic Association, 7:459-483. Kohut, H. (1966). Forms and transformations of narcissism. Journal of the American Psychoanalytic Association, 14:243-272. Kohut, H. (1968). The Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personality Disorders. Psychoanalytic Study of the Child, 23:86-113. Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self. New York: International Universities Press. Kohut, H. (1972). Thoughts on Narcissism and Narcissistic Rage. Psychoanalytic Study of the Child, 27:360-400. Kohut, H. (1974). Remarks about the formation of the self. In: The Search for the Self (ed.) Ornstein, P., (1978). 2:737- 770. New York: Int. Univ. Press Kohut, H. (1977). The Restoration of the Self. New York: International Universities Press. Kohut, H. (1979). The Two Analyses of Mr. Z. International Journal of Psychoanalysis. 60:3-27. Kohut, H. (1980). Summarizing reflections. In Advances in Self Psychology, ed. A. Goldberg, New York: International Universities Press. Kohut, H. (1982). Introspection, empathy, and the semi-circle of mental health. International Journal of Psychoanalysis, 63:395-407. Kohut, H. (1984). How Does Analysis Cure? ed. A. Goldberg and P. Stepansky. Chicago: University of Chicago Press. Kohut, H. (1985) Self Psychology and the Humanities. C. Strozier, ed. New York: W. W. Norton, 290 pages. Kohut, H. (1987) The Kohut Seminars on Self Psychology and Psychotherapy with Adolescents and Young Adults. M. Elson, ed. New York: W. W. Norton, 318 pages. Kohut, H. (1978-1991) The Search for the Self. Selected Writings of Heinz Kohut: 1950-1981. P. Ornstein, ed. Four volumes. New York: International Universities Press.
8
Kohut szerepe a pszichoanalízis megújításában: Kohut may well have saved psychoanalysis from itself. (Charles Strozier) (Kohut valószínűleg megmentette a pszichoanalízist önnönmagától.)
9
Mit tanultunk Kohutról? Nárcizmus Tükrözés Szelftárgy
10
Gyakorlat Tegyük fel, hogy egy nárcizmusra vonatkozó kérdőívet akarunk összeállítani. 5 fős csoportokban írjunk 5-5 tételt, amely a nárcizmus valamely aspektusára vonatkozik!
11
A szelf fogalma A szelf érzeteinkből, érzéseinkből, gondolatainkból, továbbá önmagunk és a világ iránti attitűdjeinkből szövődik össze. A szelf olyan mentális rendszer, amely a személy szubjektív élményeit egy sor fejlődési szükséglethez viszonyítva szervezi (szelftárgy szükségletek). Ezek a szükségletek kulcsszerepet játszanak a szelf fenntartásában, a személy életének külső figurái által kerülnek (vagy nem kerülnek) kielégítésre.
12
A szelf formái Nukleáris szelf Virtuális szelf (a szülőkben) Grandiózus szelf Kohezív szelf
13
A nárcizmus Nem kóros, hanem normális fejlődési jelenség Az egészséges nárcisztikus fejlődés a kohezív szelfstruktúra megszilárdítása irányában halad. A nárcisztikus fejlődésvonal vezérli szubjektív élményeinket, arra sarkall hogy energiát fektessünk önkifejezési és önfejlődési szükségleteink kielégítésébe.
14
A nárcizmus átalakulása „A fejlődés idealizáló vonalán az eszmények inkább irányelvekként, semmint abszolút kontrollként működnek, és a következő formákba alakulhatnak át: „a) kreativitás; b) empatikus készség; c) töprengés az ember mulandóságán (a halálon) ; d) humorérzék és e) bölcsesség” (Kohut)
15
A kohézív szelf fejlődése Három tengely mentén Grandiozitás Idealizációs A másikhoz való kapcsolódás
16
Grandiozitás Képesség arra, hogy pozitív és szilárd énképet tartsunk fenn, egészséges ambíciókat fejlesszünk ki, és jelentésteli feladatokhoz és projektekhez köteleződjünk el
17
Idealizáció Képesség arra, hogy célirányos eszméket tudjunk kialakítani és megvalósítani
18
A másikhoz való kapcsolódás Képesség arra, hogy kommunikáljuk érzéseinket a számunkra jelentős mások számára, bensőséges kapcsolatokat alakítsunk ki, és nagyobb csoportok és szervezetek tagjává váljunk
19
A kohéziót akkor éljük meg, ha Minőségek, ambíciók, ideálok és értékek stabil, pozitívan értékelt és kongruens készletével rendelkezünk, céljainkat pedig úgy vagyunk képesek elérni, hogy eközben nem utasítanak el bennünket a számunkra fontos személyek és referenciacsoportok, illetve nem szigetelődünk el ezektől
20
A szelf zavarai Aki a különböző dimenziók mentén nem megfelelően tud fejlődni, annak problémái lesznek az önbecsülésével, A realisztikus célok megfogalmazásával, A másokhoz való empatikus viszonyulással
21
A szelftárgy szükségletek szerepe Kohut szerint a kohéziv szelf kialakulása annak függvénye, hogy mennyire elérhetőek és mennyire válaszkészek a fontos mások. Csecsemőkorban a gyermek szelfje még éretlen, a baba teljesen gondozóira, mint a szelfkohézió külső forrásaira kénytelen hagyatkozni. A függőség fokozatosan csökken, de korlátozottan egész életünkben fennmarad.
22
A szelftárgy Amikor ‘A’ egyén azt igényli ‘B’ egyéntől, hogy az utóbbi elégítse ki az ő énfelnagyító vagy énfenntartó (nárcisztikus) szükségleteit, amelyeket maga ‘A’ egymagában nem képes kielégíteni, akkor ‘A’ szelftárgyként kezeli, illetve használja ‘B’-t. Ebben a vonatkozásban Kohut úgy érvel, hogy ‘A’ minden ilyen alkalommal azt várja ‘B’-től, hogy úgy viselkedjen, mintha nem független és különálló lény volna, hanem ‘A’ szelfjének része.
23
Három fő szelftárgy szükséglet Tükrözés Idealizációs és Ikerállapot
24
Mi a tükrözés igénye? Az az igény, hogy kiváló tulajdonságainkért és teljesítményeinkért csodálattal adózzanak nekünk Az igény kielégítése, vagyis az, ha mások nagyra értékelnek bennünket, és büszkék jó tulajdonságainkra és teljesítményeinkre, maga után vonja annak kialakulását, amit Kohut úgy nevezett, hogy egészséges “grandiozitás” érzés
25
Mi az idealizáció iránti igény? Az az igény, hogy idealizált képet formáljunk a jelentős másokról, és úgy érezzük, hogy összeolvadunk az így kialakult idealizált szelftárggyal. Az azonosulás e formája révén a gyermek biztonságosabban haladhat át a fejlődés szakaszain, és internalizálhatja, belsővé teheti azt a képességet, hogy eszméket tápláljon magában, és magas, ámde mégis realisztikus célokat tűzzön maga elé.
26
Mi az ikerállapot igénye? Az az igény, hogy hasonlóakká váljunk másokhoz, és kapcsolatokat tartsunk fenn velük Ennek a szükségletnek a kielégítése elősegíti, hogy a gyermek elsajátítsa a közösség kódjait és kifejlessze magában a társas élet és az empátia készségét, valamint az összekapcsoltság érzését
27
A szelftárgy szükségletek és a kohézív szelf között dinamikus kölcsönhatás van: A szükségletekre adott empatikus válasz elősegíti a kohéziót A kohézió megszilárdulásával egyre kisebb lesz a szelftárgy szükséglet Kohut „átalakító internalizációnak” nevezte az önszabályozási funkcióknak az internalizációját, amelyeket az élet kezdetén a szülők látnak el, és az egyén fokozatosan szert tesz arra a képességre, hogy ezeket a funkciókat autonóm módon hajtsa végre
28
Ha a szülők szelftárgyként működése Sikeres: akkor a csodálat szükséglet, az omnipotens figurák és az ikerállapot iránti szükséglet megszelídül, és egészséges nárcizmussá alakul át Sikertelen: akkor az átalakító internalizáció folyamata zavart szenved, és megjelenhet a kóros nárcizmus
29
Ha az átalakító internacionalizáció folyamata zavart szenved Kóros nárcizmus: fennmarad a csodálat, a hatalmas mások és az ikerélmények iránti szükséglet “Kapcsolatkerülő személyiség”: védekező módon kerüli a szelftárgyélményeket, és letagadja a szelftárgy iránti szükségleteit.
30
Hasonlóság a kötődés-elméletekkel A kohezív szelf annak függvénye, mennyire elérhetők és válaszkészek a fontos mások A kötődési szükségletek az emberi élet tartós alappillérei
31
A kötődéstől való megfosztottság két különböző pszichológiai reakciót válthat ki: szorongóan kötődő személyiség (aki túlzásba viszi kötődési válaszait azért, hogy több szeretetet és támogatást nyerjen másoktól, mivel ezek az igényei gyermekkorában nem vagy csak megbízhatatlanul elégültek ki) a szelftárgy szükségletek elkerülése hasonló a kötődési szükségletek elkerüléséhez, illetve deaktiválásához (a jelentős másokkal való traumatikus interakciókra adott védekezés).
32
Neurotikus és nárcisztikus áttétel A neurotikus áttételben a terapeuta a szülőkkel vagy más fontos személyekkel kapcsolatos aktuális múltbeli élmények áthelyezésének vagy kivetítésének a képernyőjévé válik. A nárcisztikus áttételben a páciensek a terapeutával újraélik az elszalasztott élmények utáni vágyódást.
33
Áttételek fajtái Tükör-áttétel (dícsérjék őt) Idealizáló (a terapeuta tökéletes) Iker (ugyanolyan mint a terapeuta) Fúziós (egyek) – archaikus A fúziós áttételnél az illető felhagy a reménnyel, hogy tükrözzék, ezért az uralom érzetét alkalmazza, hogy elérje ugyanezt a végcélt (szadizmus, mazochizmus)
34
Empirikus vizsgálatok Mérés: Nárcisztikus személyiségzavar skála (Ashby, Lee, Duke, 1979) Nárcisztikus Személyiségleltár (Raskin, Hall, 1979) Szelftárgy Szükséglet Leltár (Banai, Mikulincer, Shaver, 2005)
35
Nézzük meg saját kérdőívünk tételeit!
36
A SONI faktorai Tükrözési szükséglet Idealizációs szükséglet Ikerállapot szükséglet Tükrözés elkerülése Idealizáció és ikerállapot elkerülése
37
Fogalmazzunk meg hipotéziseket arról, milyen módon értelmezhető szelfpszichológiai keretben a következő problémák egyike! 1.) Párkapcsolati problémával keres fel egy fiatalember: nem tud tartósan megmaradni egy nő mellett sem - 2.) Egy fiatal lánynak problémát okoz alapvető félénksége, ami főleg teljesítményhelyzetekben jelentkezik: pl. nem tud szóban vizsgázni - 3.) Egy már 30-as fiatalembernek az okoz problémát, hogy családja összes tagjával rossz a kapcsolata
38
A fejlődés más elméletei
39
Daniel Stern (1934 - 2012) New York, Harvard BA, YU MD A csecsemő személyközi világa (1985)
40
Mit tudunk Sternről? - fogalmak - elméleti elképzelések
41
Gyakorlat Gyűjtsünk személyiségfejlődésről szóló szakaszelméleteket! Gyűjtsünk fejlődéspszichológiai szakaszelméleteket!
42
A csecsemő fejlődésében központi szerepű az önérzékelés Bizonyos önérzékelések a tudat és nyelv előtt léteznek A társas működéshez kapcsolódó önérzékelések (hatóerő, egység, folytonosság, affektivitás, szubjektivitás-interszubjektivitás, jelentésátvétel) zavara patológiához vezet A szelfet mindig is nagyon fontosnak tartották a klinikusok A fejlődés ugrásszerűen látszik végbemenni
43
A csecsemő fejlődésének tartományai
44
A viszonyulásmód tartományai
45
Később (1998) két további réteg: Magszelf a másikkal (a Szubjektív szelf előtt) Narratív szelf(ek) (a Verbális szelf továbbfejlődése – hamis szelf forrása)
46
A fejlődés lépései: 0-2 hó bontakozó önérzékelés (a szerveződés érzékelése): a csecsemők egyfajta integrációs képességgel rendelkeznek (pl. „amodális észlelés”) Képesség a tanulásra és alkotásra a bontakozó viszonyulás tartományából ered Kognitív fejlődés: Piaget Érzelmi fejlődés: Freud
47
Magérzékelés: a szelf a másikkal szemben 2-7 hó Integrált epizodikus emlékek Én-állandók (szelf-élmények): Hatóerő Önmagunk egysége Ön-affektivitás Önmagunk története Az én-állandók integrációja: Epizódok→generalizált eseménystruktúra→RIG
48
A szelfmagérzékelés: A szelf a másikkal együtt A RIG-ek (reprezentációi azoknak az interakcióknak, amelyek generalizálódnak) A felidézett társ
49
A szubjektív önérzékelés 7-15 hó Tudat-elmélet – egymással érintkező különálló elmék Interszubjektivitás A figyelem fókuszának megosztása, szándékok megosztása, affektív állapotok megosztása Affektív összehangolás
50
Verbális önérzékelés A 15. hónaptól Önmagunk objektív szemlélete Szimbolikus játék Nyelvhasználat A nyelv elidegenítő hatása a szelfélményre és az együttlétre
51
Különbségek az analitikus felfogáshoz képest Figyelembe veszi a kísérleti fejlődéslélektan eredményeit Az önérzékelés az öntudat és a nyelv előtt is létezik Nincs „keveredés” a külvilággal, sem „szimbiózis” Kétségbe vonja az eddigi szakaszolást és szakasz-felfogást
52
Gyakorlat Keressünk olyan szubjektív élményeket, amelyikben mind a 3 (vagy 4) önérzékelési forma szerepel
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.